Gå til innhold

Hvor mye lån er det mulig å få med en uføretrygd på 360 000 kr i året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å få noe boliglån på en sånn lav inntekt? Jeg har mye egenkapital. Men trenger litt lån i tillegg. 

Anonymkode: b8f46...959

Skrevet

Tviler

Anonymkode: 7d159...2c1

Skrevet (endret)

Jeg tror du faller litt mellom to stoler. Med så lav årsinntekt vil du sannsynligvis ikke kunne betjene noe særlig boliglån, etter de vanlige bankenes syn. Du kan ikke betale lån med egenkapital.

Når det kommer til årsinntekt, kunne du blitt godkjent som boliglånssøker hos Husbanken, kommunenes tilbud til vanskeligstilte. MEN de ville KANSKJE avslått søknaden din fordi du har stor egenkapital, og dermed ikke er "vanskeligstilt" på den måten, noe de skriver i sine vilkår at man må være.

Men jeg ville prøvd likevel. Søk på "startlån" +  "din kommunes navn" i google, finn frem til søknadsskjemaet på nett og søk om boliglån der. OBS! Du må bo i den kommunen du søker lån hos, er visst et krav etter hva jeg husker. Sjekk det opp.

Man kan få lån til en moderat bolig. Det kan ofte hjelpe å ha en konkret bolig i sikte å vise til (f.eks legge ved link til annonsen). Da ser de akkurat hva du tenker å kjøpe og kan vurdere standarden.

Oslo kommune (et eksempel) skriver dette om startlån/boliglån i husbanken. De andre kommunene i Norge har omtrent samme vilkår.

Krav til søker

• Du må være over 18 år
  • Du må være varig økonomisk vanskeligstilt
  • Du må ha fast inntekt, eller være varig trygdet
  • Du må kunne betjene renter og avdrag på lånet
  • Dersom dere er et par og skal søke lån må begge stå ansvarlig for lånet

Vi stiller ikke krav om egenkapital eller kausjon i annen bolig.

Startlån tildeles etter en behovsprøving. Vi legger vekt på om du forventes å ha langvarige problemer med å finansiere eid bolig og om du har benyttet muligheten til sparing.

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har uføretrygd på 533700 ca  det er vel nok til å ta opp et boliglån til rekkehus

Anonymkode: 96278...c55

Skrevet

Søk i vanlige banker og får du avslag så kan du søke i Husbanken. Det gjorde jeg og fikk i Husbanken. Nå har jeg større inntekt enn deg (648000), men mye mindre egenkapital. 

Anonymkode: 616b5...a1c

Skrevet

Sjekk med husbanken. 

• Liker 1
Skrevet

I en privat bank får du sannsynligvis ikke noe lån sånn renta er i dag.

Men søk uansett, også legger du ved avslaget som ett vedlegg i søknad til husbanken. Da kan det hende du får lån.

Eneste måten å finne det ut på er å prøve å søke 😊

• Liker 1
Skrevet

Var nylig gjennom dette, med stor egenkapital og uføretrygd på ca 400 000 ville banken gi maks 1,1 mill i lån.

De anbefalte meg likevel sterkt å ta kontakt med husbanken, da de kan tilby mye bedre betingelser, noe som er viktig når økonomien er stram.

Får startlån i husbanken på det lille overskytende jeg trenger for å kjøpe. At jeg hadde stor egenkapital og kun trengte et lite lån ble sett på som bare positivt, og gjorde det lett for dem å gå inn og hjelpe meg.

Anonymkode: 40024...7ca

• Liker 4
  • Hjerte 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det mulig å få noe boliglån på en sånn lav inntekt? Jeg har mye egenkapital. Men trenger litt lån i tillegg. 

Anonymkode: b8f46...959

Hva er mye egenkapital?  20% 40% av låne sum?   

Skrevet

Jeg jobber med boliglån og hadde en kunde her om dagen, enslig og uten barn, med inntekt på 460k. Han hadde lånekapasitet på 1,2 mill. Pga forskjellige scenarioer så sjekket vi også inntekt på 300k ca og da var det lånekapasitet på 0 kr. Han hadde forøvrig også god egenkapital. 

Hovedproblemet er at når du har lav inntekt så vil all lønn gå til å dekke elementære levekostnader i regnestykket. Det er først når du kommer over dette at du faktisk sitter igjen med betjeningsevne til å betale lån.

Ville satset på husbanken evt.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 4b710...d3b

• Liker 6
Skrevet

Jeg var i lignende situasjon med en mill i EK, men fikk ikke lån i vanlige banker pga lav inntekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har uføretrygd på 533700 ca  det er vel nok til å ta opp et boliglån til rekkehus

Anonymkode: 96278...c55

:ler:

Anonymkode: fab4c...23a

• Nyttig 2
Skrevet

Noen banker er litt rausere enn andre, også avhenger det av hvor mye egenkapital du har, samt andre lån, barn, bil, etc. Du må rett og slett søke lån i flere banker, og hvis det du blir tilbudt er for lite til å kunne kjøpe bolig, så må du kontakte Husbanken/kommunen for startlån. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Var nylig gjennom dette, med stor egenkapital og uføretrygd på ca 400 000 ville banken gi maks 1,1 mill i lån.

De anbefalte meg likevel sterkt å ta kontakt med husbanken, da de kan tilby mye bedre betingelser, noe som er viktig når økonomien er stram.

Får startlån i husbanken på det lille overskytende jeg trenger for å kjøpe. At jeg hadde stor egenkapital og kun trengte et lite lån ble sett på som bare positivt, og gjorde det lett for dem å gå inn og hjelpe meg.

Legger til - min vanlige bank var bundet til å bruke Sifo-budsjettet som grunnlag for mine levekostnader.

Husbanken derimot, der gikk vi gjennom alle mine utgifter og forbruk. Så de la mitt faktiske utgiftsnivå til grunn, og så at jeg hadde rom til å betale ned et lån.

Kommunen/husbanken har også mulighet til å gi et tilskudd, for å få ned størrelsen på lånet det er behov for til noe en kan klare å betjene. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg fikk nylig 2,5 m i lån + 150 000 i tilskudd fra Husbanken. Har 150k i EK. Ung ufør.

Anonymkode: 84307...c65

Annonse
Skrevet

Jeg er ufør på minstesats, og har 1 barn, egenkapital på 3 mill, og fikk i høst boliglån på 1 mill i vanlig bank.

Anonymkode: 29a7d...b74

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg fikk nylig 2,5 m i lån + 150 000 i tilskudd fra Husbanken. Har 150k i EK. Ung ufør.

Anonymkode: 84307...c65

Hva slags rente og nedbetalingstid får du da, hvis du skal klare et så høyt lån? 

Skrevet

Jeg jobber med boliglån og hadde en kunde her om dagen, enslig og uten barn, med inntekt på 460k. Han hadde lånekapasitet på 1,2 mill. Pga forskjellige scenarioer så sjekket vi også inntekt på 300k ca og da var det lånekapasitet på 0 kr. Han hadde forøvrig også god egenkapital. 

Hovedproblemet er at når du har lav inntekt så vil all lønn gå til å dekke elementære levekostnader i regnestykket. Det er først når du kommer over dette at du faktisk sitter igjen med betjeningsevne til å betale lån.

Mvh finansrådgiver 

Interessant. 
Jeg er enke og sitter nå igjen med et lån på 1.5’ og fellesutgifter + strøm på nesten 6000,- i tillegg (har rammelån og dropper avdragene, de får inflasjonen spise opp til jeg blir pensjonist).  
Verdien på leiligheten er ca 5.9’ Min ufør et på minstesats enslig rett i overkant av 300’

En bank hadde aldri tatt i meg med ildtang engang. Men lånet jeg sitter igjen med som etterlatt betjener jeg uten problemer og føler ikke at budsjettet er ulevelig å klare seg på. 

Anonymkode: 8c87a...c77

• Hjerte 1
Skrevet

Mvh finansrådgiver 

Jeg er enslig og har ikke barn. Har bil, men ingen gjeld. Inntekt da jeg fikk lån, 420 000,- 
Fikk lån på 1,5 (har tilsvarende i EK). 

Nå kommer det jo veldig an på hva slags bolig man kjøper. Jeg har leilighet i borettslag, og har tilsammen 13 000 kr i boutgifter inkl fellesutgifter. Pluss strøm. Lånet endte med å bli på 1,2, men jeg hadde ikke hatt noe problem med å betjene 1,5. Jeg har penger til overs hver mnd som spares til vedlikehold, hvitevarer, etc. Men enebolig haddde åpenbart ikke gått, siden jeg åpenbart ikke har råd til å bytte ut rør, tak, kledning osv. 

Skrevet
Arx skrev (4 timer siden):

Jeg var i lignende situasjon med en mill i EK, men fikk ikke lån i vanlige banker pga lav inntekt.

Samme her. Ikke engang med kausjonist. Men jeg fikk lån i Husbanken. 

Anonymkode: 66c28...ba3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...