Forvirret23 Skrevet 24. august 2024 #1 Skrevet 24. august 2024 Når jeg rydder så tar jeg ikke ett og ett rom avgangen, jeg går litt rundt meg selv. Rydder kjøkkenet f.eks så finner jeg en hårstrikk, går inn på badet for å legge den på plass. Da begynner jeg å rydde på badet, til jeg finner en ting som skal på vaskerommet f.eks så begynner jeg å rydde der🙈 Blir ferdig med alt til slutt, men det er helt uten system og jeg bruker da veldig lang tid. Ser det ene barnet mitt er prikk lik. Flere som meg? Eller har vært slik, men klart å bli mer strukturert? Jeg prøver hardt for å få litt struktur i hverdagen vår, den tingen skal ditt, det må skrives på kalenderen, osv. Tror at jeg da vil få mer tid til ro og fine dager med barna. Hvordan gjør dere dette?
Mardina Skrevet 24. august 2024 #2 Skrevet 24. august 2024 Forvirret23 skrev (3 minutter siden): Når jeg rydder så tar jeg ikke ett og ett rom avgangen, jeg går litt rundt meg selv. Rydder kjøkkenet f.eks så finner jeg en hårstrikk, går inn på badet for å legge den på plass. Da begynner jeg å rydde på badet, til jeg finner en ting som skal på vaskerommet f.eks så begynner jeg å rydde der🙈 Blir ferdig med alt til slutt, men det er helt uten system og jeg bruker da veldig lang tid. Ser det ene barnet mitt er prikk lik. Flere som meg? Eller har vært slik, men klart å bli mer strukturert? Jeg prøver hardt for å få litt struktur i hverdagen vår, den tingen skal ditt, det må skrives på kalenderen, osv. Tror at jeg da vil få mer tid til ro og fine dager med barna. Hvordan gjør dere dette? Det der gjør jeg også 😄 Tenker ikke så mye over det, så lenge jeg får ryddet det jeg skal.... 😊
Daisy-love Skrevet 24. august 2024 #3 Skrevet 24. august 2024 En løsning kan være at du først tar en runde og rydder overflater, før du går mer grundig til verks. Eller så er det alltid lurt å ha et bærenett, skittentøyskurv, eller bare noe til å putte ting som skal annet sted, så du slipper å løpe frem og tilbake. Er faktisk en ryddemetode som går ut på å ta en og en ting og legge på plass, men personlig foretrekker jeg å sonerydde. Jeg fikk litt følelsen av adhd her. Ikke sikkert du har adhd, men du kan nyttegjøre deg tipsene for folk med adhd likevel. Clutterbug på både YouTube og andre steder har masse tips. Hun har selv adhd, men har tips uavhengig av adhd. Hun har vært med på tv-programmer i både USA og Canada og jeg bruker mange av hennes hacks for både rydding og organisering. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #4 Skrevet 24. august 2024 Jeg har feks en del av kjøkkenøya jeg samler alt som skal andre steder, så blir det hauger med ting sim skal andre steder, feks papp, pant, ting til badet, ting barna skal ha på rommet. Så rydder jeg det ut derfra til slutt. Anonymkode: 68e3e...0b8
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #5 Skrevet 24. august 2024 Har ADHD,så gjett om jeg kjenner meg ! Anonymkode: e8959...821
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #6 Skrevet 24. august 2024 Har med meg en vaske-kurv. Alt som ikke skal være i rommet legges i den. Så går jeg til neste rom, plukker ut det som skal være der, legger det som skal videre i andre rom opp i kurven. Tar en runde etter vannglass og kaffekopper først, da, ellers hadde det blitt sølete 😅 Anonymkode: 850bb...7b6 2 1
Queen19 Skrevet 24. august 2024 #7 Skrevet 24. august 2024 Jeg er helt lik, plutselig drar jeg frem støvsugeren som står i et skap på kjøkkenet, fordi jeg ser støv på gulvet mens jeg egentlig gikk for å hente moppen så jeg kunne vaske baderomsgulvet. Det leder selvsagt til at jeg da støvsuger hele leiligheten, og oppdager klesvask i garderoben på soverommet, så da må jeg selvsagt sette på den og sånn fortsetter det 😄 1
Forvirret23 Skrevet 24. august 2024 Forfatter #8 Skrevet 24. august 2024 Daisy-love skrev (7 minutter siden): En løsning kan være at du først tar en runde og rydder overflater, før du går mer grundig til verks. Eller så er det alltid lurt å ha et bærenett, skittentøyskurv, eller bare noe til å putte ting som skal annet sted, så du slipper å løpe frem og tilbake. Er faktisk en ryddemetode som går ut på å ta en og en ting og legge på plass, men personlig foretrekker jeg å sonerydde. Jeg fikk litt følelsen av adhd her. Ikke sikkert du har adhd, men du kan nyttegjøre deg tipsene for folk med adhd likevel. Clutterbug på både YouTube og andre steder har masse tips. Hun har selv adhd, men har tips uavhengig av adhd. Hun har vært med på tv-programmer i både USA og Canada og jeg bruker mange av hennes hacks for både rydding og organisering. Takk for tips, det kan jeg prøve å få til, for da blir jeg kanskje ikke forstyrrer når jeg forlater rommet. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ADHD,så gjett om jeg kjenner meg ! Anonymkode: e8959...821 Jeg har ikke Adhd i følge dps, men jeg er bipolar. Mulig det kanskje er en grunn også🤔 Mardina skrev (12 minutter siden): Det der gjør jeg også 😄 Tenker ikke så mye over det, så lenge jeg får ryddet det jeg skal.... 😊 Ja, er bare sånn jeg er kanskje. Litt slitsomt å aldri bli ferdig da AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har feks en del av kjøkkenøya jeg samler alt som skal andre steder, så blir det hauger med ting sim skal andre steder, feks papp, pant, ting til badet, ting barna skal ha på rommet. Så rydder jeg det ut derfra til slutt. Anonymkode: 68e3e...0b8 Takk for tips, er kanskje lurt å prøve å legge det i hauger så ta det til slutt. 1
Forvirret23 Skrevet 24. august 2024 Forfatter #9 Skrevet 24. august 2024 Queen19 skrev (2 minutter siden): Jeg er helt lik, plutselig drar jeg frem støvsugeren som står i et skap på kjøkkenet, fordi jeg ser støv på gulvet mens jeg egentlig gikk for å hente moppen så jeg kunne vaske baderomsgulvet. Det leder selvsagt til at jeg da støvsuger hele leiligheten, og oppdager klesvask i garderoben på soverommet, så da må jeg selvsagt sette på den og sånn fortsetter det 😄 😂😂
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #10 Skrevet 24. august 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Har med meg en vaske-kurv. Alt som ikke skal være i rommet legges i den. Så går jeg til neste rom, plukker ut det som skal være der, legger det som skal videre i andre rom opp i kurven. Tar en runde etter vannglass og kaffekopper først, da, ellers hadde det blitt sølete 😅 Anonymkode: 850bb...7b6 Dette er en kjent livsstrstegi for ADHD'ere, populært kalt The Fuck It bucket 🤣 Hjelper enormt. Jeg har nå en trådkurv i hvert rom, og av og til tar jeg med meg kurven til et spesifikt rom, f.eks badet, og tar en "skattejakt" rundt hele huset for å finne ting som tihører badet. Så tar jeg kurven tilbake til badet og enten setter alt på plass dit det hører hjemme på badet, eeeeeeller... Bare lar kurven stå med alt oppi. Da vet jeg iallfall hvor jeg skal lete etter ting, og det ser ikke like rotete ut. Jeg tømmer den uansett alltid før den er full, det er liksom regelen jeg har satt meg. Anonymkode: 687dc...56b 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #11 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er en kjent livsstrstegi for ADHD'ere, populært kalt The Fuck It bucket 🤣 Hjelper enormt. Jeg har nå en trådkurv i hvert rom, og av og til tar jeg med meg kurven til et spesifikt rom, f.eks badet, og tar en "skattejakt" rundt hele huset for å finne ting som tihører badet. Så tar jeg kurven tilbake til badet og enten setter alt på plass dit det hører hjemme på badet, eeeeeeller... Bare lar kurven stå med alt oppi. Da vet jeg iallfall hvor jeg skal lete etter ting, og det ser ikke like rotete ut. Jeg tømmer den uansett alltid før den er full, det er liksom regelen jeg har satt meg. Anonymkode: 687dc...56b Forskjellen er nok at jeg bruker 15 minutter hver kveld på dette, så er alt tilbake på plass. Anonymkode: 850bb...7b6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #12 Skrevet 24. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Forskjellen er nok at jeg bruker 15 minutter hver kveld på dette, så er alt tilbake på plass. Anonymkode: 850bb...7b6 Så bra for deg. Anonymkode: 687dc...56b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå