Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjæreste har tenkt på å få barn. Av enkelte grunner så kan ikke min kjæreste jobbe på noen år. Hvis vi får barn så vil jeg måtte forsørge kjæresten og en baby. Dette er noe vi har sett litt på. Men er ikke helt sikker på hvor lurt dette er. Jeg har en grei inntekt på 650 tusen og eier egen bolig med noe gevinst og EK i bolig på ca. 500-600 tusen + 750 tusen i sparepenger. I min situasjon nå der jeg bor for meg selv så har jeg som regel 17-20 tusen igjen etter alle faste utgifter til bolig og lån hver måned. Jeg vet at når vi skal bo sammen så trenger vi en større bolig og da vil vi flytte til et mindre sentralt strøk der det er billigere for bolig. Kanskje ender vi opp med å leie bolig isteden. Jeg vet at mye handler om kostnader og kanskje jeg kan bytte jobb å kunne lke inntekten til 700-750 tusen.

Jeg vet i en slik situasjon så vil man ikke kunne leve en luksuslivsstil med flere restaurantbesøk og jeg ser ikke for meg at man blir å reise på noen dyre reiser de neste årene heller.

Tror dere dette er mulig å få til å gå rundt? Noen som har vært i en lignende situasjon?

Anonymkode: 1f809...07f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan ikke kjæresten jobbe?

• Nyttig 3
Skrevet

Selvsagt kan det går rundt, men hvor sikkert er det at kjæresten kan jobbe om noen år? Hvor mange år er det snakk om? 

Og for all del, om du har EK og kan kjøpe, ikke begi dere ut på leiemarkedet. Jeg er selv på leiemarkedet, og jeg drømmer stort om å få kjøpt mitt eget en dag, spesielt med tanke på hvordan markedet utvikler seg. 

Anonymkode: a3b91...07a

• Liker 1
Skrevet

Står kjæresten helt uten inntekt? Får ingenting fra nav ? Han har jo rett på sosialstønad

Anonymkode: 82aed...57f

Skrevet

Hvorfor haster det slik med å få barn? Dere bor ikke sammen ennå? Ikke få barn med en du ikke har bodd sammen med. Man bør bo sammen med noen en stund for å virkelig kjenne vedkommende godt. Hvem man får barn med er den viktigste avgjørelsen man tar i livet. 

Veldig lite lurt å selge eiet bolig og gå på leiemarkedet. Når du får barn et det betydelig vanskeligere å få boliglån igjen. Kjøp bolig før barn. 

Hvor mange år er noen år? Lurest å vente til begge har inntekt. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Ville ventet til kjæresten din har inntekt igjen. Hadde også ventet med barn til dere har bodd sammen en stund. 

Anonymkode: dd197...b8a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har vært i nogenlunde samme situasjon. Min/vår grunn til å ikke vente var rett og slett at jeg begynte å trekke på åra og ikke hadde så god tid. Mannen var utenlandsk og kunne ikke få jobb her med en gang.

Jeg hadde leilighet som var stor nok, selv om den ikke var veldig stor, og dessuten noe høyere lønn enn deg. Det gikk veldig greit, og jeg har egentlig ikke følt at vi har hatt dårlig råd en gang. Boligutgifter er alfa og omega for hvor mye disponibel inntekt man sitter igjen med og om det går bra eller ikke, så regn nøye på det. Kanskje kan dere bo en stund til i den leiligheten du har nå med smart innredning? 

Anonymkode: b998b...ad2

Skrevet

Hvis hun ikke har inntekt så vil det få konsekvenser for begges foreldrepermisjon. Så vil anbefale å få en eller annen form for inntekt først. 

Anonymkode: 7fbb0...485

• Liker 1
Skrevet

Trådstarter her. Min kjæreste er fra utlandet å venter på å få permanent oppholdstillatelse og mtp. alder er det å få barn viktig. Kjæresten kan derfor muligens ikke jobbe før 1,5 år er gått.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har vært i nogenlunde samme situasjon. Min/vår grunn til å ikke vente var rett og slett at jeg begynte å trekke på åra og ikke hadde så god tid. Mannen var utenlandsk og kunne ikke få jobb her med en gang.

Jeg hadde leilighet som var stor nok, selv om den ikke var veldig stor, og dessuten noe høyere lønn enn deg. Det gikk veldig greit, og jeg har egentlig ikke følt at vi har hatt dårlig råd en gang. Boligutgifter er alfa og omega for hvor mye disponibel inntekt man sitter igjen med og om det går bra eller ikke, så regn nøye på det. Kanskje kan dere bo en stund til i den leiligheten du har nå med smart innredning? 

Høres veldig lik vår situasjon. Vi kan nok ikke bo så lenge i den leiligheten jeg eier. Den er bare på 50kvm med ett soverom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trådstarter her. Min kjæreste er fra utlandet å venter på å få permanent oppholdstillatelse og mtp. alder er det å få barn viktig. Kjæresten kan derfor muligens ikke jobbe før 1,5 år er gått.

Høres veldig lik vår situasjon. Vi kan nok ikke bo så lenge i den leiligheten jeg eier. Den er bare på 50kvm med ett soverom. 

Trådstarter her: glemte å nevne på bakgrunn av alder så bør vi ikke vente så lenge med å få barn.

Skrevet

Dere bør absolutt vente. Både til han har varig oppholdstillatelse og til han har en inntekt. Kan han ikke jobbe der han er nå??

Trådstarter her: glemte å nevne på bakgrunn av alder så bør vi ikke vente så lenge med å få barn.

Dere kan (og bør) vente 1,5 år!  Har dere i det hele tatt bodd sammen enda?

Anonymkode: 47f0c...813

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Han har fremdeles ikke oppholdstillatelse? Bor han i Norge? Snakker han norsk? Har dere bodd sammen enda? 

Jeg syns det er rimelig risky å få barn med en mann som enda ikke har oppholdstillatelse. Men om det er det dere går for, så kan dere fint klare dere i 2-3 år i en leilighet på 50 kvm, jeg kjenner flere småbarnsfamilier som lever så "trangt" de første leveårene til barnet.

Anonymkode: a3b91...07a

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvis du er såpass gammel så burde du ha tenkt på postordrebrud mye tidligere 😬 Det er VIRKELIG ikke anbefalt å få barn med en person som man aldri har bodd sammen med og som man strengt talt nesten ikke kjenner. Og husk at hun kommer til å sende mesteparten av lønna di hjem til sin egen familie for å hjelpe dem så mye hun kan, det er tross alt derfor hun "vil" gifte seg med deg. 

Anonymkode: 2fd91...79d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

50 m2 med ett soverom burde da fungere med en baby frem til vedkommende kan jobbe. Å gå på leiemarkedet er fryktelig dumt. Å ha fått barn teller veldig mye angående å senere komme seg inn på boligmarkedet igjen. 50m2 er dessuten ikke så lite. 

Om din partner kommer fra helt annen kultur er det å bo sammen en stund før slike store avgjørelser enda viktigere. Svært mange som kommer til Norge fra andre kulturer taklet dette særdeles dårlig de første årene. Vårt land og kultur fremstår som kald og ensom for mennesker fra svært mange kulturer, med depresjoner, sinne og diverse avhengigheter som temmelig vanlige konsekvenser av dette. Du og han (eller hun) bør ha tid til å konsentrere fokus på å takle livet her før det også blir et barn oppi situasjonen. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vent til han har permanent oppholdstillatelse og dere har bodd sammen en stund. 

Skjønner barneønsket er sterkt. Men husk på at det barnet DERE velger å sette til verden, må leve med deres gode/dårlige valg. 

Anonymkode: 1ae88...610

• Nyttig 1
Skrevet

De kan jo ha bodd sammen i utlandet, selv om de ikke har bodd sammen i Norge. Det var tilfelle med oss, jeg hadde bodd midlertidig i utlandet med en tidsbegrenset jobb.

Skrevet

50 kvm holder til ungen er tre, fire år. 

Anonymkode: 584e5...19a

• Nyttig 2
Skrevet

Snakk om å gjøre det vanskelig for seg selv.....

Anonymkode: fb4f1...1c3

Skrevet

Dette høres meget risikabelt ut og da tenker jeg ikke på inntekt......

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis din kjæreste er i fra Europa så kan han jobbe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...