AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #1 Skrevet 24. august 2024 Jeg fyller 51 år før jul og har ingen symptomer på overgangsalder. Ikke at jeg helt vet hva jeg kan forvente, men ting føles som vanlig. Jeg har ikke hatt mensen på et par-tre år pga fjerning av livmorslimhinne (pga kraftige blødninger), så den kan heller ikke fortelle meg hvordan jeg ligger an. Får alle symptomer på overgangsalder? Kan det hende at jeg ikke er i overgangsalder enda? Når begynner man egentlig å merke sånt? Skjønner at det er veldig individuelt, men.... Min mor fjernet både eggstokker og livmor osv midt i 30-årene pga kreft, så jeg har ikke noe å gå ut fra der heller. Anonymkode: 12ade...efc
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #2 Skrevet 24. august 2024 Mora mi hadde ingen plager med oa. Absolutt ingen. Jeg derimot holder på å gi opp pga alle plagene. Du er heldig, nyt det. K58 Anonymkode: 47c22...f07 1 1
Baktus2024 Skrevet 24. august 2024 #3 Skrevet 24. august 2024 det verste ved å passere 50 er at alt er for sent til å begynne med..og samtidig er livet for tidlig til å gi opp.......men husk..alder er bare et tall...inntill en blir pipet ut av de unge....:) 1
Million Skrevet 24. august 2024 #4 Skrevet 24. august 2024 (endret) Jeg hadde i alle fall mange og tydelige tegn på overgangsalder. Begynte så smått da jeg var 47 med at håret plutselig ble knusktørt og jeg røytet så ille at jeg trodde jeg skulle bli skallet. Så noe senere begynte mensen å tulle, hoppet over en måned her eller der, og andre måneder begynte det å fossblø i store mengder, og alt var helt på styr. En natt blødde jeg ut en hel dyne, en kjempeblødning jeg aldri har sett maken til (jeg lå oppå dyna og sov fordi jeg var varm). Hadde også noen år med de kjente hetetoktene. Hver dag, og det var et mareritt. Kunne få en hetetokt på de mest upassende tidspunkt, for eks når jeg var på offentlig transport. Svettet gjennom klærne og så sikkert ut som en galning der jeg sto helt klissvåt av svette. Begynte å skygge unna situasjoner der jeg måtte bruke offentlig transport, av redsel for å få en hetetokt underveis. Husker ikke eksakt hvor mange år jeg hadde hetetoktene, men tror det var 5 år kanskje. Mulig 4. Alt er heldigvis over nå av disse plagene. Endret 24. august 2024 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #5 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg fyller 51 år før jul og har ingen symptomer på overgangsalder. Ikke at jeg helt vet hva jeg kan forvente, men ting føles som vanlig. Jeg har ikke hatt mensen på et par-tre år pga fjerning av livmorslimhinne (pga kraftige blødninger), så den kan heller ikke fortelle meg hvordan jeg ligger an. Får alle symptomer på overgangsalder? Kan det hende at jeg ikke er i overgangsalder enda? Når begynner man egentlig å merke sånt? Skjønner at det er veldig individuelt, men.... Min mor fjernet både eggstokker og livmor osv midt i 30-årene pga kreft, så jeg har ikke noe å gå ut fra der heller. Anonymkode: 12ade...efc Overgangsalderen og plager har ingenting med livmoren å gjøre, tror du det så er du enten feilinformert eller dårlig opplyst. Kvinner som mangler livmor får de samme plagene i overgangsalderen som kvinner med livmor, fordi overgangsalderen er knyttet til produksjonen i eggstokkene. For noen er overgangsalderen ingenting bortsett fra opphør av mens, for andre er livet et evig mareritt, mens de fleste ligger ett sted midt i mellom dette. En fastlege kan ta blodprøver og måle hormonverdiene dine for å se hvordan du ligger an mht. Klimakteriet. Anonymkode: 59069...9d7
Million Skrevet 24. august 2024 #6 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En fastlege kan ta blodprøver og måle hormonverdiene dine for å se hvordan du ligger an mht. Klimakteriet. Anonymkode: 59069...9d7 Min fastslege avslo da jeg spurte om å få tatt denne blodprøven. Han sa at jeg beskrev alle symptomene på overgangsalder, så det var ingen vits å ta noen blodprøve i tillegg, bare for å bekrefte det han mente vi allerede visste. Det var forsåvidt rett. Det var overgangsalder. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #7 Skrevet 24. august 2024 Million skrev (3 minutter siden): Min fastslege avslo da jeg spurte om å få tatt denne blodprøven. Han sa at jeg beskrev alle symptomene på overgangsalder, så det var ingen vits å ta noen blodprøve i tillegg, bare for å bekrefte det han mente vi allerede visste. Det var forsåvidt rett. Det var overgangsalder. Hans valg, ts sin situasjon er dog noe annerledes. I tillegg, ditt innlegg så sier du at du hadde hetetokter i 4-5 år, så da er nok dette og en del år siden. Verden forandrer seg vet du. Anonymkode: 59069...9d7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #8 Skrevet 24. august 2024 Tror det varierer veldig. Jeg kjenner en som fikk beskjed av legen om at det så ut som om hun var ferdig med overgangsalderen, og hun hadde ikke merket noe. Jeg har vært plaget av nattesvette en del, men har mens fremdeles, så jeg er selv i tvil. Anonymkode: ea172...4fe
klarinetta Skrevet 24. august 2024 #9 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Overgangsalderen og plager har ingenting med livmoren å gjøre, tror du det så er du enten feilinformert eller dårlig opplyst. Kvinner som mangler livmor får de samme plagene i overgangsalderen som kvinner med livmor, fordi overgangsalderen er knyttet til produksjonen i eggstokkene. For noen er overgangsalderen ingenting bortsett fra opphør av mens, for andre er livet et evig mareritt, mens de fleste ligger ett sted midt i mellom dette. En fastlege kan ta blodprøver og måle hormonverdiene dine for å se hvordan du ligger an mht. Klimakteriet. Anonymkode: 59069...9d7 Men når man ikke har blødninger pga uterusablasjon, får man ingen pekepinn på om mensen kommer oftere, sjeldnere og/eller i ulik mengde. Så jo, du trenger ikke være så bombastisk for her glemmer du det tidligste tegnet man gjerne får. 4 2
klarinetta Skrevet 24. august 2024 #10 Skrevet 24. august 2024 Foreløpig har mensen rotet i 3-4 år (fra jeg var ca 42). Først ble blødningene hyppigere, deretter stabiliserte de seg igjen, før de begynte å hoppe over en måned her og der. For et år siden økte kroppstemperaturen merkbart, fra å ha vært en frysepinn. Blir også i perioder veldig varm om natta, har noen ganger skiftet klær og laken, men som regel er det ikke så ille. Er 47, så .. ja, spent på hva livet fortsatt har å by på av overraskelser... 🥳
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #11 Skrevet 24. august 2024 Moren min merket ikke noe til overgangsalderen, sier hun. Anonymkode: dfa85...389
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #12 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Overgangsalderen og plager har ingenting med livmoren å gjøre, tror du det så er du enten feilinformert eller dårlig opplyst. Kvinner som mangler livmor får de samme plagene i overgangsalderen som kvinner med livmor, fordi overgangsalderen er knyttet til produksjonen i eggstokkene. For noen er overgangsalderen ingenting bortsett fra opphør av mens, for andre er livet et evig mareritt, mens de fleste ligger ett sted midt i mellom dette. En fastlege kan ta blodprøver og måle hormonverdiene dine for å se hvordan du ligger an mht. Klimakteriet. Anonymkode: 59069...9d7 Men hun fjernet både livmor og eggstokker…? Anonymkode: 2421b...97d 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #13 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Overgangsalderen og plager har ingenting med livmoren å gjøre, tror du det så er du enten feilinformert eller dårlig opplyst. Kvinner som mangler livmor får de samme plagene i overgangsalderen som kvinner med livmor, fordi overgangsalderen er knyttet til produksjonen i eggstokkene. For noen er overgangsalderen ingenting bortsett fra opphør av mens, for andre er livet et evig mareritt, mens de fleste ligger ett sted midt i mellom dette. En fastlege kan ta blodprøver og måle hormonverdiene dine for å se hvordan du ligger an mht. Klimakteriet. Anonymkode: 59069...9d7 Hun fjernet jo eggstokker - som jeg skrev - men jeg tok med livmor også bare fordi jeg er så vant til å nevne det i samme sammenheng i den forbindelse. Anonymkode: 12ade...efc
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #14 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Mora mi hadde ingen plager med oa. Absolutt ingen. Jeg derimot holder på å gi opp pga alle plagene. Du er heldig, nyt det. K58 Anonymkode: 47c22...f07 Hehe, frister å si takk, men jeg aner jo ikke om jeg kanskje ikke har begynt enda.... Håper det går seg til for deg snart! Anonymkode: 12ade...efc
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #15 Skrevet 24. august 2024 Hetetokter her. Og tørrere hud. Slitsomt. Begynte i fjor som 45 åring. Synes jeg er litt ung jeg. Anonymkode: 93924...5b4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #16 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men hun fjernet både livmor og eggstokker…? Anonymkode: 2421b...97d Ta og les hi en gang til. Det er nemlig ikke ts men ts sin mor som har full hysterektomi. Du er et glimrende eksempel på at man skarver uten å lese skikkelig, og beskylder andre for å ikke lese, og dermed går trådene helt feil vei. Tråder og temaet blir helt håpløst å skrive i Nor folk opptrer slik. Anonymkode: 59069...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #17 Skrevet 24. august 2024 TS her... Kan man se på gynekologisk undersøkelse om egg feks er borte osv, og på den måten se om man nærmer seg overgangsalderen? Burde ta ny celleprøve snart, så lurer på om jeg skal ta det hos gynekolog og eventuelt spørre om vedkommende ser noen tegn.... Anonymkode: 12ade...efc
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #18 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ta og les hi en gang til. Det er nemlig ikke ts men ts sin mor som har full hysterektomi. Du er et glimrende eksempel på at man skarver uten å lese skikkelig, og beskylder andre for å ikke lese, og dermed går trådene helt feil vei. Tråder og temaet blir helt håpløst å skrive i Nor folk opptrer slik. Anonymkode: 59069...9d7 Det er jo du som gav et irrelevant svar. Det var ingenting i hovedinnlegget som tilsa at TS mente at overgangsalderen var knyttet til livmorens tilstedeværelse eller mangel på sådan. Snarere tvert imot! Anonymkode: dfa85...389 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #19 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS her... Kan man se på gynekologisk undersøkelse om egg feks er borte osv, og på den måten se om man nærmer seg overgangsalderen? Burde ta ny celleprøve snart, så lurer på om jeg skal ta det hos gynekolog og eventuelt spørre om vedkommende ser noen tegn.... Anonymkode: 12ade...efc Dette ser vi enkelt på ultralyd. Anonymkode: 59069...9d7
klarinetta Skrevet 24. august 2024 #20 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dette ser vi enkelt på ultralyd. Anonymkode: 59069...9d7 Er du fagperson? Ser man egg som ligger latent altså - ikke bare egg som er modnet litt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå