Gå til innhold

Ikke lenger tillatt for blonde jenter å være Santa Lucia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var alltid det i min barndom, da jeg var eneste i klassen med lyst hår, og nå så vi på gamle bilder av meg her hjemme. Så lurte jenta mi på hvorfor hun aldri har fått være det. For både i barnehagen og på barneskolen har det vært slik at blonde jenter ikke får være Lucia. Er dette greit? Jeg mener, poenget er jo før var motsatt, men er det noe bedre å ekskludere i andre retningen? Burde det ikke være like muligheter for alle, f.eks loddtrekning eller at man bytter på det?

Anonymkode: ed917...c8b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den virkelige Lucia var jo mørkhåret, så det er helt greit at man ikke lenger trakter etter kun de blonde.

Anonymkode: 5b905...816

• Liker 9
Skrevet

Et typisk eksempel på noen som forsøker å gjøre opp for tidligere urett, så begår de bare mer urett.

Anonymkode: 9f73c...063

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette her er tydeligvis et stort problem. Hvorfor må 1 person være henne? Kan alle eller ingen? Trenger vi i det hele tatt denne tradisjonen med luciatog?

Anonymkode: 6257d...d9e

Skrevet

Ekskludering er aldri greit. Men jeg tror ingenting på at det foregår noe utstrakt ekskludering i utvelgelsen av hvem som blir tilbudt å kle seg ut som Lucia. Det er nok helt tilfeldig og går på "rundgang". 

Anonymkode: c90d2...310

• Liker 3
Skrevet

Blonde jenter har vært Santa Lucia i mange tiår, på tide å slippe til andre. 

I Sverige hadde den en mørkhudet gutt, det skapte raseri. 

Anonymkode: 63ac3...5b7

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen her hadde de loddtrekning. Gutta fikk også være med i trekninga hvis de hadde lyst. Rettferdig for alle, og han som var lucia siste året vi hadde bhg formerlig strålte.

Helt enig i at dette er et eksempel på at man begår mer urett for å rette opp i urett. Samme som Ariel, hun er jo blek og rødhåret originalt. Samtidig går det bare den ene veien. Tipper den nye Moana ikke er blond og blåøyd akkurat. 

Anonymkode: 19b84...129

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

En faktisk regel om at det "ikke er tillatt for blonde jenter å være Lucia", og at bare de ekskluderes, høres helt fjernt ut.

At det er ett fett hvem som er Lucia, fordi alle som ser dem bare tenker "søte barna går luciatog" fremfor "hyperrealistisk rekonstruksjon av en faktisk hendelse med enorm kulturell og religiøs betydning", høres helt greit ut.

Anonymkode: 0130f...3f8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg var alltid det i min barndom, da jeg var eneste i klassen med lyst hår, og nå så vi på gamle bilder av meg her hjemme. Så lurte jenta mi på hvorfor hun aldri har fått være det. For både i barnehagen og på barneskolen har det vært slik at blonde jenter ikke får være Lucia. Er dette greit? Jeg mener, poenget er jo før var motsatt, men er det noe bedre å ekskludere i andre retningen? Burde det ikke være like muligheter for alle, f.eks loddtrekning eller at man bytter på det?

Og hun reagerer på det nå når hun er 50? For såpass mange Lucifer burde ha passert før du kan si at det kanskje er en trend å ikke bli «trekt» 

tingen her er vel at du syns hun burde favorittserier fordi hunder blind og blir sur når hun ikke blir det. Hvor mange andre har aldri vært det? Holder du statistikk på det og? 

Anonymkode: 6aa67...0aa

Skrevet

I barnehagen til sønnen min fikk alle som ville være Lucia. De hadde vel 12 luciaer i toget i fjor. 

Anonymkode: 2fb74...d7f

• Liker 1
Skrevet

Det tror jeg lite på.

Det var loddtrekning da jeg gikk i barnehagen på 80-tallet, det er loddtrekning i dag. 

Eneste som har endret seg er at gutter kan være med hvis de ønsker. 

Anonymkode: d983d...b32

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er vel loddtrekning som er det vanlige? Har aldri hørt om skoler eller barnehager som har hatt en regel på at ingen blondiner skal bære Lucia!

Om man trekker en Lucia hvert år, så vil jo det innebærer at de aller fleste aldri får være Lucia. Sånn er livet.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan de ikke ha loddtrekning om hvem som får være Lucia da?

• Liker 1
Skrevet

I barnehagen jeg jobber var det 1 gutt som ville være Lucia, og 5 jenter, gutten fikk siden han var gutt, og det var så spesielt at en gutt ville være Lucia. Så jentene hadde ikke sjans. Jeg syntes de burde ha trukket. 

Anonymkode: b459c...c5f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I barnehagen jeg jobber var det 1 gutt som ville være Lucia, og 5 jenter, gutten fikk siden han var gutt, og det var så spesielt at en gutt ville være Lucia. Så jentene hadde ikke sjans. Jeg syntes de burde ha trukket. 

Anonymkode: b459c...c5f

Ingen barnehager spør barna hva de ønsker på den måten... Blir som å høre med alle hva de skal gjøre, hva de skal spise, og invitere til kaos... Har ikke barn selv en gang, men forstår jo at dette innlegget ikke er realistisk overhodet. 

Anonymkode: d983d...b32

Skrevet

Husk at de aller færreste får være Lucia! 

På vår skole er det 4.trinn som har Lucia tog, og da er det loddtrekning blant de som vil.  Vi trekker da 2-3 stykker som bytter på oppgaven. Tar ikke hensyn til hårfarge. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 11.59):

Den virkelige Lucia var jo mørkhåret, så det er helt greit at man ikke lenger trakter etter kun de blonde.

Anonymkode: 5b905...816

Da jeg vokste opp (født i 1975) var Lucia alltid ei med mørkt langt hår. 

Anonymkode: a1049...ffc

Skrevet

Tradisjonelt har jo den som har "vært" "Lucia" fremst i luciatoget hatt lyst langt hår. Nå har det vel blitt sånn at "alle skal med", så da er det ikke rart at andre også får "være" Lucia.
Men det blir nok litt feil for meg, kjenner jeg. Spesielt om gutter også skal være det.

Anonymkode: 553d5...c9d

Skrevet

Min jente ble lucia nå i fjor, den blondeste av de alle. Fryder meg

Anonymkode: 03a90...9f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...