Gå til innhold

Synes du det er verdt å gå gjennom livløpet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg har det gått i perioder.

En god del av barne- og ungdomsår var tøffe. Jeg ønsket ofte at jeg ikke hadde blitt født. Var deprimert.

Og etter det har det gått i bølger.

Nå er jeg inne i en periode hvor livet har vært fantastisk. Denne perioden har vel vart i ca. 3år.

Redselen og vanskelige tanker henter meg inn enkelte dager, men de tar ikke overhånd.

Jeg valgte å få egne barn, og de gir meg mye glede. Men skal ikke nekte for at jeg frykter de også kommer til å ha mørke perioder etterhvert.

Enn så lenge har livet bydd på såpass mye glede, at jeg totalt sett går i pluss. Og da er livet verdt å leve.

Anonymkode: 1631f...dea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Men jeg har ikke som mål å ligge på dødsleiet og tenke at "det var verdt det". Jeg har en annen agenda.

Anonymkode: a2226...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet mitt er preget av sykdom, jeg har vært mine foreldres omsorgsperson siden jeg var barn egentlig. To svært umodne personer som jeg måtte passe på inkludert meg selv. Var aldri frisk nok til å jobbe, dagene mine går i å ha det vondt og prøve å gjøre noe med det samtidig som å prøve å leve. Det er mer tungt enn fint, det begynner å bli veldig uutholdelig. 

Anonymkode: 8029e...845

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DeprimertMann
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns livet var verdt å leve, men så fikk min mann demensdiagnose da han var 58 år. Nå har det gått tre år og alt føles meningsløst og jeg tenker ofte at alle årene vi har hatt sammen ikke er verd denne langsomme utslettelsen og bunnløse sorgen jeg lever med nå. 

Anonymkode: d6428...9c6

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 10.25):

- Du skal tvinges gjennom grunnskolen, bli en god soldat for staten. Hjernevaskes deretter.

- Inn i arbeidslivet, der du skal bruke meste av tiden din på jobben. Du er gjort om til tid er penger, livet ditt har ingen verdi. Det er pengene som har verdien.

- Om du blir pensjonist så kan du har dårlig helse, eller kanskje dårlig råd pga vært syk/andre ting. Du får kanskje noen få år før døden kommer.

- Alt du skal forholde deg til er styrt av pengene, dessverre.

Enten så er det sånn, eller så lever du fra hånd til munn på egenhånd ute i naturen. Tror du det er noe enklere eller mer behagelig liv?

Anonymkode: 067c3...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enten så er det sånn, eller så lever du fra hånd til munn på egenhånd ute i naturen. Tror du det er noe enklere eller mer behagelig liv?

Skal si du er reflektert.

Anonymkode: 620a6...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (20 timer siden):

En litt enig med TS. 

Livet har blitt et kapitalistisk hamsterhjul der livet går på bekostning av jobb, penger og helse, der du må levere så det holder. Med ambisjoner, stress, belastning, krav og mas. Og slik tror man at livet skal være.

Egne barn og familie spiller nærmest en birolle i ditt eget liv, hvis du har det da.

Det er altfor mange som ikke rekker å leve - eventuelt ikke vet hva livet egentlig er før det er for sent - fordi hamsterhjulet er så altoppslukende.

Litt av hamsterhjulet må man selvfølgelig gå i, men tror mange hadde hatt godt av perspektiver og andre/flere verdier der de roet ned og søkte etter hva livet faktisk kunne by på.

Kapitalismen har heller ført til at vi er så produktive at vi nesten ikke trenger å jobbe for å overleve. Før var det et ekte hamsterhjul, da var det bare å følge sesongene og jobbe beinhardt for å ikke fryse eller sulte til vinteren. 

Nå kan du nok klare deg på ca samme materielle nivå som for 100 år siden med å jobbe en 10% stilling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det personen mente var nok ikke deg, men at mye i grunnskolen ikke er viktig læring eller det var ikke det når jeg gikk på 90 tallet.

Burde blant annet vært personlig økonomi og selvutvikling inni skolen. Og lære om følelser og forhold.

Mer individuell, som montessori pedagogikken er bra.

Anonymkode: e8876...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DeprimertMann
8 hours ago, AnonymBruker said:

Livet mitt er preget av sykdom, jeg har vært mine foreldres omsorgsperson siden jeg var barn egentlig. To svært umodne personer som jeg måtte passe på inkludert meg selv. Var aldri frisk nok til å jobbe, dagene mine går i å ha det vondt og prøve å gjøre noe med det samtidig som å prøve å leve. Det er mer tungt enn fint, det begynner å bli veldig uutholdelig. 

Anonymkode: 8029e...845

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det personen mente var nok ikke deg, men at mye i grunnskolen ikke er viktig læring eller det var ikke det når jeg gikk på 90 tallet.

Burde blant annet vært personlig økonomi og selvutvikling inni skolen. Og lære om følelser og forhold.

Mer individuell, som montessori pedagogikken er bra.

Anonymkode: e8876...75a

Etter man har lært det elementære som lese/skrive etc..bør man få søke læring mer selv ja. Så må skjermen HELT vekk fra barnetrinnet hvertfall. På ungdomstrinnet bør elevene selv få være med å utforme hva de vil lære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et godt spørsmål, vi får beskjed om å være glad for livet. Takknemlig, død er sorg mens fødsel er glede læres vi opp til. Døden er jo målet uansett.

- Du skal tvinges gjennom grunnskolen, bli en god soldat for staten. Hjernevaskes deretter.

- Inn i arbeidslivet, der du skal bruke meste av tiden din på jobben. Du er gjort om til tid er penger, livet ditt har ingen verdi. Det er pengene som har verdien.

- Om du blir pensjonist så kan du har dårlig helse, eller kanskje dårlig råd pga vært syk/andre ting. Du får kanskje noen få år før døden kommer.

Jeg valgte selv å ikke få barn, glad for det i dag. Fordi alt som jeg tenkte har skjedd med samfunnet frem til i dag, det er har blitt ekstremt å leve. Flere unge faller fra, det er for mye å forholde seg til. Den digitale verden har også ødelagt mye, fremtiden blir MYE verre. Ser vi allerede i dag. Å stemme når det er valg har ingen betydning, samme veien videre.

enig 🥺🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et godt spørsmål, vi får beskjed om å være glad for livet. Takknemlig, død er sorg mens fødsel er glede læres vi opp til. Døden er jo målet uansett.

Jeg valgte selv å ikke få barn, glad for det i dag. Fordi alt som jeg tenkte har skjedd med samfunnet frem til i dag, det er har blitt ekstremt å leve. Flere unge faller fra, det er for mye å forholde seg til. Den digitale verden har også ødelagt mye, fremtiden blir MYE verre. Ser vi allerede i dag. Å stemme når det er valg har ingen betydning, samme veien videre.

Sånn du ser verden, sånn skapes den for deg. Skift fokus, skap annet innhold og verden endres. Skapelsens kraft har du.

Anonymkode: 24e6a...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn du ser verden, sånn skapes den for deg. Skift fokus, skap annet innhold og verden endres. Skapelsens kraft har du.

Anonymkode: 24e6a...d81

Nei, jeg liker å fokusere på den brutale virkeligheten. Ikke en falsk fasade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en følelse av å være en dråpe i havet: liten og betydningsløs for de fleste men sammen med alle andre, som i bunn og gunn til syvende og sist er like betydningsløse, utgjør vi en mengde. 

Opplever oppturer og nedturer, men opplever meg ikke som spesielt "takknemlig for livet". Min livslengde er både eviglang og et blunk, det går fort og sent samtidig og en dag er det forbi.

Anonymkode: 61f2b...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har en følelse av å være en dråpe i havet: liten og betydningsløs for de fleste men sammen med alle andre, som i bunn og gunn til syvende og sist er like betydningsløse, utgjør vi en mengde. 

Opplever oppturer og nedturer, men opplever meg ikke som spesielt "takknemlig for livet". Min livslengde er både eviglang og et blunk, det går fort og sent samtidig og en dag er det forbi.

Anonymkode: 61f2b...2f5

Du skal jo dø, er det som er målet. Noen andre skal erstatte deg, du har ingen verdi som menneske. Penger er overordnet deg, staten kan gjøre hva de vil med deg. Skylder du staten en liten sum kan de tvangsselge din bolig for å få inn pengene. Men staten selv kan ha så dårlig kontroll over økonomien som et er mulig, sløse milliarder.

Derfor viktig å ikke ta livet for alvorlig, vi mennesker er styrt av penger og materialisme. Redde for å miste det vi har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du skal jo dø, er det som er målet. Noen andre skal erstatte deg, du har ingen verdi som menneske. Penger er overordnet deg, staten kan gjøre hva de vil med deg. Skylder du staten en liten sum kan de tvangsselge din bolig for å få inn pengene. Men staten selv kan ha så dårlig kontroll over økonomien som et er mulig, sløse milliarder.

Derfor viktig å ikke ta livet for alvorlig, vi mennesker er styrt av penger og materialisme. Redde for å miste det vi har

Det er bare dersom du er redd for å miste det du har at penger, status og materialisme har makt over deg. Om du tenker slik er du en del av problemet du kritiserer. Du kan leve av ingenting i dagens samfunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke? 

Jeg har til enhver tid fullført hele mitt livsløp så langt, og ingen vet hvor lenge de har igjen. 

Noen perioder har vært helt jævlige, trodde ikke jeg skulle overleve. 

Nå prøver jeg bare å ha det bra med meg selv, og håpe at det betyr at jeg sprer noe bra også. 

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (8 minutter siden):

Det er bare dersom du er redd for å miste det du har at penger, status og materialisme har makt over deg. Om du tenker slik er du en del av problemet du kritiserer. Du kan leve av ingenting i dagens samfunn. 

Uten mat og drikke også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler noen av de samme tankene som deg. For å besvare spørsmålet ditt: nei jeg syntes ikke det er verdt å leve i hamsterhjulet slik det er lagt opp til. 

For min del er friheten noe jeg foretrekker og jobber fint 12 timer i strekk for meg selv fordi da styrer jeg hverdagen min selv. Jeg føler meg ferdig å jobbe lange dager for andre arbeidsgivere som får pengene rett i lomma og lager nye oppgaver som «belønning» for å være dyktig. Akkurat nå jobber jeg med å starte for meg selv ved siden av jobben og så er målet å være min egen sjef på sikt. Ved å gjøre dette så får jeg en mening i livet som driver meg videre og det er faktisk ganske gøy. 

Så ja, penger gir makt i samfunnet. 

Anonymkode: adfa5...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om status og penger. Derfor er jeg lykkelig.

Her trur jeg mange nordmenn feiler.

Jeg elsker livet. Evig optimist.

Anonymkode: 0da1c...2d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...