Gå til innhold

Synes du det er verdt å gå gjennom livløpet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er et godt spørsmål, vi får beskjed om å være glad for livet. Takknemlig, død er sorg mens fødsel er glede læres vi opp til. Døden er jo målet uansett.

- Du skal tvinges gjennom grunnskolen, bli en god soldat for staten. Hjernevaskes deretter.

- Inn i arbeidslivet, der du skal bruke meste av tiden din på jobben. Du er gjort om til tid er penger, livet ditt har ingen verdi. Det er pengene som har verdien.

- Om du blir pensjonist så kan du har dårlig helse, eller kanskje dårlig råd pga vært syk/andre ting. Du får kanskje noen få år før døden kommer.

- Alt du skal forholde deg til er styrt av pengene, dessverre.

Jeg valgte selv å ikke få barn, glad for det i dag. Fordi alt som jeg tenkte har skjedd med samfunnet frem til i dag, det er har blitt ekstremt å leve. Flere unge faller fra, det er for mye å forholde seg til. Den digitale verden har også ødelagt mye, fremtiden blir MYE verre. Ser vi allerede i dag. Å stemme når det er valg har ingen betydning, samme veien videre.

Anonymkode: 620a6...155

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg er i overkant opptatt av eksistensielle spørsmål. Noen dager tenker jeg slik du skriver, andre dager (de blir færre jo eldre jeg blir) så ser jeg mening og meg selv som senter i universet. Sjelden jeg snakker om det til andre, jeg er hverken deprimert eller misantrop, men en grubler med et rikt indre liv. 

Jeg har ikke barn, savner det heller ikke. Så at noen ser meningen med livet er å få barn kan jeg ikke forholde meg til. Det blir som å tro at det er et liv etter døden eller ikke; altså for meg abstrakt.

Anonymkode: a69e2...973

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er et godt spørsmål, vi får beskjed om å være glad for livet. Takknemlig, død er sorg mens fødsel er glede læres vi opp til. Døden er jo målet uansett.

Lurer litt på hvem som forteller deg at du skal være glad for livet og at døden er et mål. Eller er det en generell forventning du føler ligger i samfunnet? I min erfaring er fødsel lidelse og forferdelig vondt. Døden er heller ikke et mål, men noe man vil unngå til tiden føles moden og man har fått levd og opplevd. Det som er glede er riktignok liv, menneskeliv, fordi det er utvikling og fordi det er håp. Så om vi ikke ble lært opp til det direkte også så er nok det noe som ligger så dypt biologisk forankret i oss gjennom instinkter at det sannsynligvis ikke kan endres.

- Du skal tvinges gjennom grunnskolen, bli en god soldat for staten. Hjernevaskes deretter.

Hva er alternativet? Hva ville du helst skulle skjedd? Er det ikke fint å kunne skrive? Og å lære om hva andre har oppdaget før deg sånn at du kan bygge på andres kunnskap?

- Inn i arbeidslivet, der du skal bruke meste av tiden din på jobben. Du er gjort om til tid er penger, livet ditt har ingen verdi. Det er pengene som har verdien.

Det er sant at tid er penger. Men som jeg vil nevne under her så burde du se om du finner noen alternative måter å leve på med verdier du identifiserer deg bedre med. Masse lykke til.

- Om du blir pensjonist så kan du har dårlig helse, eller kanskje dårlig råd pga vært syk/andre ting. Du får kanskje noen få år før døden kommer.

Hvis du blir pensjonist har du levd ganske lenge allerede og mange vil kunne leve gode liv fremdeles. 

Hvis du ikke liker måten landet er styrt på burde du researche litt hvordan du kan leve mer uavhengig. Kjøpe en gård, bli selvforsynt osv. Danmark er litt frempå på det området, der man lever i symbiose i noen områder.

Jeg valgte selv å ikke få barn, glad for det i dag. Fordi alt som jeg tenkte har skjedd med samfunnet frem til i dag, det er har blitt ekstremt å leve. Flere unge faller fra, det er for mye å forholde seg til. Den digitale verden har også ødelagt mye, fremtiden blir MYE verre. Ser vi allerede i dag. Å stemme når det er valg har ingen betydning, samme veien videre.

Hvis du sammenligner i dag med nesten når som helst i historien lever vi nå i ekstrem velstand. Vi har rent innlagt vann, god hygiene, et helsevesen og demokrati som sikrer god livskvalitet for de aller aller fleste. Sammenlignet med for hundre år siden eller for tusen år siden lever vi alle som konger.

Om det blir MYE verre som du sier vil det allikevel ha veldig mye å gå på.

Anonymkode: 9f680...f6c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DeprimertMann
1 hour ago, AnonymBruker said:

For de aller fleste – ja. For akkurat meg? Egentlig ikke. Det er i utgangspunktet ikke sånn at jeg ikke ønsker å leve eller noe slikt, men jeg har det ikke bra heller. Jeg får det liksom ikke helt til, og det er ganske vondt. Jeg ser jo også at nesten alle jeg kjenner mestrer livet og har det bra, og akkurat i dag kjenner jeg veldig på at jeg på en måte står på utsida og kikker inn uten å være invitert. Jeg gir og gir, men selv om jeg normalt sett ikke forventer noe tilbake er det kjipt å ikke bli satt pris på noen gang.

Anonymkode: fa99c...ced

Lignende med meg. Jeg hadde ønsket å gå gjennom livet om jeg var som "alle andre". Men jeg er autist og da føler jeg at jeg kun står på utsiden og kikker inn. 

Trist at du har det lignende, selv om du kanskje ikke er autist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i tvil selv. Har en del mørke tanker. Men har også noen veldig gode dager innimellom. De er verdt å leve for. Tror jeg. Men jeg er skeiv og singel, og ser for meg en fremtid alene, og det er litt leit. Det hadde vært fint å oppleve en ordentlig kjærlighet den lille tiden man har på jorden.

Anonymkode: 6613c...48c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, DeprimertMann said:

Lignende med meg. Jeg hadde ønsket å gå gjennom livet om jeg var som "alle andre". Men jeg er autist og da føler jeg at jeg kun står på utsiden og kikker inn. 

Trist at du har det lignende, selv om du kanskje ikke er autist.

Jeg er ikke det, jeg er "bare" kombinasjonen introvert og sjenert. Jeg er nok empatisk til det selvdestruktive. Har heldigvis et barn som er helt annerledes, så det er vel egentlig det som holder meg gående. Det er godt å se at man har klart å skape noe med sosial suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil du tenke det samme når ungen/ungene er voksne og du merker knapt noe til dem? 

Føler dette utsagnet blir sagt av foreldre som kun har små barn.

Anonymkode: f67fe...789

Jeg har voksne barn. Riktignok ikke så voksen, eldste er 25 år, neste er 21 år og 19. 

Jeg er glad i livet. Det har ikke alltid vært en dans på roser, men det har gått bra. Jeg har jenter som liker å tilbringe tid med meg og far. Jmbi setter stor pris på hverandre. 

Jeg kjenner meg igjen i hamsterhjulet, men ikke nå lenger. Du har alltid et valg om hvordan  du vil leve. Kanskje mindre med barn og store utgifter, men du skal faktisk ha det bra, og nyte livet. 

Så nei....jeg tenker at du er litt deprimert og må finne ut hva du vil. Livet er fullt av vakre øyeblikk, natur, gode mennesker, vanskelige tider- men og gode tider...og jo eldre jeg blir, jo bedre har jeg det. Og jeg tenker vel at jeg kan bli syk, men akkurat nå er jeg i god form, trener, gjør yoga...har hatt sex med mannen min i kveld,  gleder meg til søndagsro...og livet er herlig. 

Jeg gleder meg til de neste 10 årene...som blir en ny epoke uten barn. Og har mange ting jeg vil gjøre,  men om noe skjer- så har jeg ikke alle fall nydelige barn, en flott mann og en takknemlighet for alt godt vi har skapt og opplevd. 

Anonymkode: d3acf...abf

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lever i nuet, og gleder meg over alle de små tingene i livet. Har en grei jobb, noen få gode venner og gode kolleger. Jeg skjønner at det ikke er alle forunt å ha det slik, men da må man faktisk ta tak og gjøre noe med det. 

Jeg er så klart fremtidsoptimist. Det er ikke et alternativ å være pessimist. Vi lever her og nå, så lev da! Fremtiden kommer, men i mellomtiden er vi her, og bør gjøre det beste ut av situasjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ofte slik som deg TS, men prøver da å påminne meg selv om ting jeg kan gjøre i fremtiden for å gjøre live bedre, da føles livet ok egentlig. Selv om livet er dritt og virker/er meningsløst er det heldigvis mye digg man kan finne på som gir livsglede 😁.

Anonymkode: b6e14...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

- Flere og flere ser heldigvis galskapen vi lever i, og velger hjemmeskole for barna sine. 

- De tar smarte valg og velger jobber de trives i, og tar valg med å bo enkelt slik at én eller begge kan gå ned i stilling. 

- Alle kan få dårlig helse og dårlig råd som pensjonist, derfor lever vi her og nå, mens vi kan. Gleder oss over det som er her og nå. 

Men er for all del enig i at kapitalismen er noe herk. Man skal være ganske sterk for å ikke komme i klørne på den. Bare du kjøper en diamantring, så viser det at du er lurt trill rundt.

Anonymkode: 9f371...662

Mitt inntrykk er at så og si ingen har hjemmeskolen. Stort sett bare skrudde fanatikere som gjør barna en stor bjørnetjeneste.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Man trenger ikke være deprimert for å se virkeligheten i samfunnet, reflektere litt over livet. Livet skjer fort, alt skal jo ta så kort tid som mulig. Stresset og jaget knekker altfor mange, allerede på slutten av 1800-tallet så man på bylivet som stress. Tenk på det du.

Pengene har for stor kontroll i verden, det bestemmer alt. Om du skal få helsehjelp eller ikke, selv i Norge må folk kjøpe seg helsehjelp pga det offentlige svikter eller ikke har kompetanse. Leger flykter fra dårlige arbeidsforhold i det offentlige.

Mener oppriktig at det ikke er verdt å gå gjennom livsløpet, med tanke på hvor slitsomt totalen er. Selv har jeg ting som jeg liker å drive med, som gjør det verdt å drive livet videre; siden jeg allerede er her. Ser ikke på dette som mørke tanker som jeg har skrevet i tråden.

Tenk på en annen ting, livet har du ikke valgt selv. Noen tok valget for deg 🖤

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du sammenligner i dag med nesten når som helst i historien lever vi nå i ekstrem velstand. Vi har rent innlagt vann, god hygiene, et helsevesen og demokrati som sikrer god livskvalitet for de aller aller fleste. Sammenlignet med for hundre år siden eller for tusen år siden lever vi alle som konger.

Om det blir MYE verre som du sier vil det allikevel ha veldig mye å gå på.

Anonymkode: 9f680...f6c

Velstand kan være så mangt. Ting du nevner handler ikke om levestilen i dag, er jo der problemet ligger.

Demokrati har vi ikke, det har vi kun i øyeblikket vi kan stemme på et parti. Uten det endrer noe å samfunnet, en god politiker er en som har lite meninger. Kan sitte flere tiår på tinget om man holder la profil. AP, H og FRP er det samme i dag. Neste valg blir det jo høyre, som vil fortsette det samme videre som i dag med litt småjusteringer.

Fremtiden vil bli mye mer ekstreme ved å ha mer kontroll på folket, null frihet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med TS. Det er et fåtall av oss som kan nyte livet, for oss andre er det et hamsterhjul frem til en er utslitt eller blir dement. Hva er poenget?

Anonymkode: cf20e...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du skal tvinges gjennom grunnskolen

Man må jo ha offentlig skole, og den er blitt bedre. Da foreldrene mine gikk på skolen var kroppslig avstraffelse tillatt, og enkelte lærere mobbet barna som kom fra lavere sosiale lag. Jeg tror ikke vi hadde hatt det noe bedre uten skole.

bli en god soldat for staten

Ut i fra det jeg kjenner til av unge er det ikke så mange som slipper inn i Forsvaret og de vil kun ha de mest motiverte. Er du i dårlig form for eksempel er de ikke så veldig interessert. Det skal lite til for å slippe unna. Jeg ser ikke relevansen i dette punktet.

Her har du mange muligheter. Jeg kjøpte bolig i et av byens billigste strøk og prioriterte å betale ned boliglån og har dermed vært gjeldfri en stund. Selv om prisene har økt etter dette bør det fremdeles være mulig. Jeg trenger faktisk ikke jobbe til pensjonsalder. Du velger selv hva slags verdi du legger i å maksimere forbruket ditt gjennom livet. For meg har det ingen høy verdi. 

Anonymkode: 02dc7...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er trist at du har et så negativt syn på livet, TS.

Selv er jeg veldig glad i livet og ser ikke på verden slik du gjør.

Anonymkode: a671c...550

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DeprimertMann
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke det, jeg er "bare" kombinasjonen introvert og sjenert. Jeg er nok empatisk til det selvdestruktive. Har heldigvis et barn som er helt annerledes, så det er vel egentlig det som holder meg gående. Det er godt å se at man har klart å skape noe med sosial suksess.

Skjønner er sjenert jeg også og vet at det kan være hemmende sosialt. Fint du har en unge som holder deg gående og at ungen din har det bedre sosialt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

🫶🏼

727d097eef596cdb1ad2d2c26259f98b.jpg

c2dad9d268f9b8208ccc9c32ec08788d.jpg

9475dd84aa30e6ec95d6883cc558038f.jpg

d673eaba0e925f50c490e2033353d30d.jpg

Anonymkode: 93eed...aeb

Den første der forutsetter en lykkelig barndom..

Anonymkode: ce994...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke livet i det hele tatt og skulle ønske jeg aldri ble født. Livet er kun full av utfordringer og ingen glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det godt med familie, venner og kollegaer rundt meg. Hverdagen er fin, meningsfull og trygg. Lever et typisk a4-liv, som til tider er travelt, men det passer meg godt. Er nok også veldig heldig som har egenskapen i å se glede i små ting 

Anonymkode: 1cd82...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns livet var verdt å leve, men så fikk min mann demensdiagnose da han var 58 år. Nå har det gått tre år og alt føles meningsløst og jeg tenker ofte at alle årene vi har hatt sammen ikke er verd denne langsomme utslettelsen og bunnløse sorgen jeg lever med nå. 

Anonymkode: d6428...9c6

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...