Gå til innhold

Er dette normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sensommerbruden - du understreker egentlig bare poenget mitt. Det handler ikke om hva som er tradisjon, bryllupsskikk eller hva som helst, det handler bare om hva slags relasjon du egentlig har til dine venner. Dersom du oppfatter det som utrolig frekt at en venn av deg spør et enkelt spørsmål så burde du kanskje tenke deg om.

Og dersom det nå er sånn at du har lagt ned "all den tiden vi har sittet og tenkt på hvem som skal få komme og hvem som ikke skal få komme" - så si "nei beklager" da. Det er reaksjonen deres jeg reagerer på. Jeg forstår ikke hvorfor dere får så utrolig blå tær av en så uskyldig ting.

Det er etter min mening "normalt og helt greit" å kunne kommunisere med sine venner uten å reagere på den måten der...

Mine venner kunne nok ikke ventet seg et "nei, beklager..." "Desverre..." eller ligenende.... ;) Men de kjener meg nok godt nok til ikke å spørre heller!

De hadde nok pent fått svar som "Hva tror du?" eller "Les innbydelsen, hva står det der" "Hva er det slags idiotisk spørsmål". Kommer litt an på måten de spør på også....

Hans venner hadde vel kanskje ikke fått den samme krasse reaksjonen, men de hadde vel ikke stillt spørsmålet til meg heller?

Hvis noen av våre får seriøse forhold innen bryllupet, kan vi kanskje ta en vurdering på om vi kjenner denne godt nok til å utvide innbydelsen... (Hvertfall hvis vi ikke har opplevd "mas")

Videoannonse
Annonse
Gjest Evangelina
Skrevet
Dersom du oppfatter det som utrolig frekt at en venn av deg spør et enkelt spørsmål så burde du kanskje tenke deg om.

Og dersom det nå er sånn at du har lagt ned "all den tiden vi har sittet og tenkt på hvem som skal få komme og hvem som ikke skal få komme" - så si "nei beklager" da. Det er reaksjonen deres jeg reagerer på. Jeg forstår ikke hvorfor dere får så utrolig blå tær av en så uskyldig ting.

Det er etter min mening "normalt og helt greit" å kunne kommunisere med sine venner uten å reagere på den måten der...

Selvsagt normalt og helt greit å kunne kommunisere med sine venner, men samtidig viktig å ha venner som respekterer de valgene en tar, i dette tilfellet å godta brudeparets ønsker for en bryllupsdagen deres uten å måtte blande seg inn og overprøve deres avgjørselse. Og så heller gjøre ting på en annen måte, og ta andre avgjørelser og valg for en selv når man selv eventuelt gifter seg.

For det er nemlig en helt annen ting å skulle ta disse valgene, og avgjøelsene, enn å sitte på utsiden og kritisere eller ha andre syn på saken. Det ligger som regel som sensommerbruden skriver en del tid bak slike avgjørelser, og da syns jeg andre bør respektere dem!

Skrevet
Selvsagt normalt og helt greit å kunne kommunisere med sine venner, men samtidig viktig å ha venner som respekterer de valgene en tar, i dette tilfellet å godta brudeparets ønsker for en bryllupsdagen deres uten å måtte blande seg inn og overprøve deres avgjørselse. Og så heller gjøre ting på en annen måte, og ta andre avgjørelser og valg for en selv når man selv eventuelt gifter seg.

For det er nemlig en helt annen ting å skulle ta disse valgene, og avgjøelsene, enn å sitte på utsiden og kritisere eller ha andre syn på saken. Det ligger som regel som sensommerbruden skriver en del tid bak slike avgjørelser, og da syns jeg andre bør respektere dem!

:klappe::klappe:

Skrevet

Hvis noen av våre får seriøse forhold innen bryllupet, kan vi kanskje ta en vurdering på om vi kjenner denne godt nok til å utvide innbydelsen... (Hvertfall hvis vi ikke har opplevd "mas")

Du sier jo dette selv, at du ville tatt en (ny) avgjørelse om det ble snakk om et seriøst forhold. Slik tolker jeg spørsmålet som blir stilt, jeg; at det er noen som "såvidt dater" NÅ, som lurer på om denne daten vil(le) bli(tt) invitert om de er seriøst sammen om noen måneder når bryllupet skal være.

Vere enn det er det jo egentlig ikke. Å tro at man "helt uten videre" skal kunne ta med seg en man nettopp har møtt er selvsagt frekt.

Skrevet
Mine venner kunne nok ikke ventet seg et "nei, beklager..." "Desverre..." eller ligenende.... ;)  Men de kjener meg nok godt nok til ikke å spørre heller!

De hadde nok pent fått svar som "Hva tror du?" eller "Les innbydelsen, hva står det der" "Hva er det slags idiotisk spørsmål". Kommer litt an på måten de spør på også....

Ok, da har vi rett og slett helt grunnleggende forskjellig verdisyn! Jeg ville aldri behandlet en venn på den måten. Dersom jeg skulle arrangere en stor fest, f.eks. bryllup så ville prio 1 være at gjestene skal trives og ha det bra. Jeg tenker ikke først meg selv og så meg selv og så meg selv igjen.

Nå snakker vi jo ikke om å blande seg inn og foreslå andre farger på serviettringer og lys eller endring i menyen da... Og er det alltid selvfølgelig at invitasjonene er så gjennomarbeidet? Det er ikke alle som planlegger bryllup årevis i forveien f.eks. I det tenkte eksempelet over var det også snakk om at en venn hadde fått en ny parter som man kanskje ikke visste om. Da er det jo vanskelig å ha tenkt gjennom det. I et sånt tilfelle forstår jeg - atter en gang altså - ikke hva det er å bli så hårsår for å få dette spørsmålet.

Skrevet
Du sier jo dette selv, at du ville tatt en (ny) avgjørelse om det ble snakk om et seriøst forhold. Slik tolker jeg spørsmålet som blir stilt, jeg; at det er noen som "såvidt dater" NÅ, som lurer på om denne daten vil(le) bli(tt) invitert om de er seriøst sammen om noen måneder når bryllupet skal være.

Vere enn det er det jo egentlig ikke. Å tro at man "helt uten videre" skal kunne ta med seg en man nettopp har møtt er selvsagt frekt.

(Her var det altså en annen gjest igjen)

Enig med deg! :Nikke:

Gjest Evangelina
Skrevet (endret)
Nå snakker vi jo ikke om å blande seg inn og foreslå andre farger på serviettringer og lys eller endring i menyen da...

Og er det alltid selvfølgelig at invitasjonene er så gjennomarbeidet? Det er ikke alle som planlegger bryllup årevis i forveien f.eks. I det tenkte eksempelet over var det også snakk om at en venn hadde fått en ny parter som man kanskje ikke visste om. Da er det jo vanskelig å ha tenkt gjennom det. I et sånt tilfelle forstår jeg - atter en gang altså - ikke hva det er å bli så hårsår for å få dette spørsmålet.

Nei vi snakker ikke om meny og lignende, men vi snakker om noe vi i hvert fall har brukt tid på og da mener jeg ikke årevis på forhånd. Men når man ca fire mnd før bryllupet setter opp en gjesteliste og inviterer, så skal det for vår del mye til før man inviterer en eventuell ny partner som dukker opp etter dette, men før bryllupet. Og dette er faktisk noe vi har tenkt igjennom, og for vår del er det veldig lite sansynlig at vedkommende ville blitt invitert. Er ikke hårsår rundt dette, ønsker bare å ha mennesker vi kjenner i bryllupet vårt, og heldigvis har vi venner som har lik oppfatning her og som i hvertfall respekterer våre valg og ikke overprøver dem!

Evangelina tror hun melder seg ut nå ;)

Endret av Evangelina
Skrevet

Jeg sier jeg ville vurdert det dersom de ikke foreslo det selv, da hadde jeg bare blitt fornærmet over at de kunne ha så lite respekt for oss og vårt valg....

Dessuten er sjansen minimal for at noen av mine venner møter noen, får et seriøst forholt til denne, OG lar meg og min kjære bli godt kjent med den nye i løpet av perioden fra inbydelsene ble sendt til bryllupet.

Skulle alt dette skje, er det en lite, mikroskopisk mulighet for at jeg hadde gått med på å utvide innbydelsen til også å gjelde den nye. (Og da er dette et spørsmål fra oss til vår venn, IKKE motsatt.)

Jeg synes venner kan gi brudeparet såpass mye respekt at de tenker "dersom dett blir seriøst nok, vil de sikkert tenke på å spørre om også min nye vil komme."

Ta heller kjæresten med på besøk til brudeparet og la dem bli kjent! Det er en mye bedre søknad!

Jeg ønsker å ha folk jeg kjenner i mitt bryllup, ikke mennesker jeg knapt har møtt!

Nye kjærester kan jeg møte på en vennefest senere en gang.

Skrevet
Nå snakker vi jo ikke om å blande seg inn og foreslå andre farger på serviettringer og lys eller endring i menyen da

Dette kan venner gjerne komme med spørsmål om, eller forslag til! Når det kommer til gjestelisten, så er den satt idet innbydelsene er sendt! Dette er våre nærmeste. De vi ønsker å feire dette sammen med. Det er ingen andre enn oss som har forutsetninger for å kunne blande seg inn i den avgjørelsen.

Menyen har jeg fått masse fine forslag til, men jeg kan jo ikke følge alle da!

Pynting er fremdeles et åpent spørsmål, og om noen venner vil bidra med forslag, taes de fremdeles i mot med åpne armer!

Skrevet
Jeg sier jeg ville vurdert det dersom de ikke foreslo det selv, da hadde jeg bare blitt fornærmet over at de kunne ha så lite respekt for oss og vårt valg....

Dessuten er sjansen minimal for at noen av mine venner møter noen, får et seriøst forholt til denne, OG lar meg og min kjære bli godt kjent med den nye i løpet av perioden fra inbydelsene ble sendt til bryllupet.

Skulle alt dette skje, er det en lite, mikroskopisk mulighet for at jeg hadde gått med på å utvide innbydelsen til også å gjelde den nye. (Og da er dette et spørsmål fra oss til vår venn, IKKE motsatt.)

Jeg synes venner kan gi brudeparet såpass mye respekt at de tenker "dersom dett blir seriøst nok, vil de sikkert tenke på å spørre om også min nye vil komme."

Ta heller kjæresten med på besøk til brudeparet og la dem bli kjent! Det er en mye bedre søknad!

Jeg ønsker å ha folk jeg kjenner i mitt bryllup, ikke mennesker jeg knapt har møtt!

Men at det må være så vanskelig, og at "spørsmål må stilles på rett tidspunkt av rett person" da? Som venn kan det vel hende man bare tar opp spørsmålet - både fordi man kanskje er oppglødd over denne nye personen man har møtt, og fordi man lurer på hvordan brudeparet forholder seg til dette (som diskutert i tråden). Kanskje man tenker at DE ikke har tenkt over det (fordi intasjonene jo er sendt allerede), men at de kanskje vil at man skal ta med seg vedkommende likevel. På det stadiet forholdet er i, utfra trådstarters innlegg, vil jeg nesten tro at kameraten spør fordi han "fantaserer rosenrødt" rundt forholdets framtid, ikke fordi han forventer et bestemt svar.

Jeg har vokst opp med en bestefar hvis viktigste "mål" var å lære oss barnabarn å hilse og ta av jakka på rett tidspunkt når man kom på besøk - et mysterium jeg aldri klarte å løse. Jeg reagerer derfor ganske sterkt når folk er ekstremt opptatt av at ting blir gjort på EN bestemt, gjerne litt "hemmelig" og ikke direkte uttalt måte, samme hvor god mening den som gjør noe "feil" måtte ha. Unødvedngi å si, kanskje, men det var ingen som gråt i min bestefars begravelse.

Gjest Gjest_Q_*
Skrevet

Jeg har også lurt på dette - har reagert på at folk spør om å få ta med noen som ikke er invitert.

Tenker i utgangspunktet at det er frekt, og har lurt på om jeg må regne med å få fire-fem slike forespørsler kort tid før vår fest.

Synes det er en rar ting å gjøre når den som skal være med ikke kjenner brudeparet. Det finnes da bedre tidspunkter å bli kjent med nye kjærester, liksom? Og har mer lyst til at mine glade venninner skal feste og ha det gøy enn å sitte og hodle sin nye kjæreste i hånden (jeg kommer ikke til å sitte oppå min hele kvelden, det er helt sikkert). Og akkurat på denne dagen har jeg mest lyst til at mine "nærmeste" skal være der, og ny-kjærester tilhører ikke den kategorien.

Men snakket om dette spørsmålet i en helt annen setting igår (vi snakket om et helt annet bryllup som en venninne av meg skulle i) - da sa min single venninne at hun ofte opplever det som trist å være singel i et bryllup, omkranset av lykkelige par. Litt sånn Bridget Jones-følelse. Det fikke meg til å se litt annerledes på det..

Så mitt spm er - er det ille å være singel i bryllup? Fint å ha med seg noen for å unngå ensomhetsfølelse og for føle seg mer vel i settingen?

Skrevet
(fordi intasjonene jo er sendt allerede)

inVItasjonene, selvsagt. Irriterende feil:-)

Gjest Evangelina
Skrevet

Signerer - igjen ;)

Skrevet
Nei vi snakker ikke om meny og lignende, men vi snakker om noe vi i hvert fall har brukt tid på og da mener jeg ikke årevis på forhånd. Men når man ca fire mnd før bryllupet setter opp en gjesteliste og inviterer, så skal det for vår del mye til før man inviterer en eventuell ny partner som dukker opp etter dette, men før bryllupet. Og dette er faktisk noe vi har tenkt igjennom, og for vår del er det veldig lite sansynlig at vedkommende ville blitt invitert. Er ikke hårsår rundt dette, ønsker bare å ha mennesker vi kjenner i bryllupet vårt, og heldigvis har vi venner som har lik oppfatning her og som i hvertfall respekterer våre valg og ikke overprøver dem!

Ikke sant og da burde det heller ikke være noe problem dersom en venn skulle spørre om h*n kan ta med partner. Da kan du takke høflig nei i stedet for å bli dødelig fornærmet og blå på tærne som f.eks. Sensommerbrud.

Skrevet

Så mitt spm er - er det ille å være singel i bryllup? Fint å ha med seg noen for å unngå ensomhetsfølelse og for føle seg mer vel i settingen?

Jeg synes ikke det, men i de bryllupene hvor jeg har vært uten partner har jeg kjent godt flere av de andre inviterte, og de har heller ikke bare gått rundt sammen med sin bedre halvdel.

Skrevet
Men at det må være så vanskelig, og at "spørsmål må stilles på rett tidspunkt av rett person" da? Som venn kan det vel hende man bare tar opp spørsmålet - både fordi man kanskje er oppglødd over denne nye personen man har møtt, og fordi man lurer på hvordan brudeparet forholder seg til dette (som diskutert i tråden). Kanskje man tenker at DE ikke har tenkt over det (fordi intasjonene jo er sendt allerede), men at de kanskje vil at man skal ta med seg vedkommende likevel. På det stadiet forholdet er i, utfra trådstarters innlegg, vil jeg nesten tro at kameraten spør fordi han "fantaserer rosenrødt" rundt forholdets framtid, ikke fordi han forventer et bestemt svar.

Jeg har vokst opp med en bestefar hvis viktigste "mål" var å lære oss barnabarn å hilse og ta av jakka på rett tidspunkt når man kom på besøk - et mysterium jeg aldri klarte å løse. Jeg reagerer derfor ganske sterkt når folk er ekstremt opptatt av at ting blir gjort på EN bestemt, gjerne litt "hemmelig" og ikke direkte uttalt måte, samme hvor god mening den som gjør noe "feil" måtte ha. Unødvedngi å si, kanskje, men det var ingen som gråt i min bestefars begravelse.

Igjen - en annen gjest - og igjen - jeg er helt enig med deg!

Skrevet

Må bare si meg helt enig i dette. Bra skrevet.

Og helt personlig synes jeg det er uhøffelig å spørre om enten andre eller seg selv er invitert. Har bare vært forlovet i et par uker, men har allerede fått spørsmål om han kunne være med fra en jeg ikke har tenkt til å invitere. Andre tar sikkert slik lett, men jeg synes det er ubehagelig å måtte svare på slikt. Jeg vet at jeg sannsynligvis kommer til å få flere slike forespørsler, og prøver å forberede meg på dem, men det er fortsatt ubehagelig når de kommer.

Men som andre har skrevet, forhåpentligvis kjenner alle vennene sine godt nok til å vite om de 'tåler' slike spørsmål eller ikke.

Gjest Evangelina
Skrevet
Igjen - en annen gjest - og igjen - jeg er helt enig med deg!

:ler: Det er svært som disse gjestene her er enige med hverandre. Skulle nesten tro det var samme person som argumenterte og deretter støttet opp om egne innlegg :ler:

Skrevet
:ler: Det er svært som disse gjestene her er enige med hverandre. Skulle nesten tro det var samme person som argumenterte og deretter støttet opp om egne innlegg :ler:

Det kunne man tro, men det er det ikke...

Skrevet
Men som andre har skrevet, forhåpentligvis kjenner alle vennene sine godt nok til å vite om de 'tåler' slike spørsmål eller ikke.

DET er jeg i hvert fall enig i. Hadde jeg blitt invitert i bryllup til en jeg visste var en bridezillah og generelt hadde veldig bestemte meninger om hvor formelle ting skulle være, ville jeg sikkert ikke spurt om å ta med meg noen. Ehm - i praksis er det få tilfelle JEG ville stilt et slikt spørsmål, bare så det er sagt. Jeg ville heller aldri spurt om jeg ikke kjente brudeparet godt; slik at de enten kunne tolke spørsmålet på feil måte, eller syntes det var ubehagelig å svare nei (selv om det er det de ønsket å svare).

utover det synes jeg det er trist at folk har slike venner hvis spørsmål man ikke kan ta i beste mening. Det må være usedvanlig frekke og kjipe folk. Glad ikke mine venner er sånn, selv om de ikke alltid gjør ting etter boka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...