Susan Sto Helit Skrevet 20. februar 2006 #41 Skrevet 20. februar 2006 De bør jo fatte at hvis de kan ta med kjæresten, så sier brudeparet ifra til dama/mannen at "du kan være med du også" ← Det er akkurat det. Dersom det kan være en missforståelse, kan det jo være greit å spørre, men ellers er det brudeparets fest, og det er de som inviterer. Bryllup er jo gjerne litt mer formelt også da. I følge skikk og bruk kan man jo ikke engang svare på invitasjon på telefon med mindre brudeparet har oppgitt telefonnummer. (Skriftlig invitasjon betyr skriftlig svar.)
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #42 Skrevet 20. februar 2006 En ting er å spørre om å få ta med kjæresten, men hvis kjæresten ikke er invitert i utgangspunktet, hvorfor må du spørre? Er det ingen som oppfatter det som frekt å invitere seg selv til et bryllup? En annen ting er å spørre om å få ta med seg en dersom denne blir kjæreste innen bryllupet. ← Det her blir for teit for meg, folk kan bare dukke opp på brylluppet med elskeren/kjæresten, what ever, og man må gjøre sure miner til slett spill, og så er folk så høflige at de spør, og da er de frekke.....
Susan Sto Helit Skrevet 20. februar 2006 #43 Skrevet 20. februar 2006 Vel, men hvordan føler man seg når det kommer uinviterte til brylluppet da? ← Hvordan føler man seg når man kommer uinvitert til et bryllup da? Og alle spør hvem er du, og hva gjør du her? Tror de fleste av mine venner vet jeg er i stand til å komme med meget krasse kommentarer hvis de hadde vært dumme nok til å ta med seg noen uinvitert. (Uansett om det er fest eller bryllup.) I bryllupet ville jeg nok sendt forlover/forelder/toastmaster for å be personen om å vennligst forlate festen, som er et lukket lag for kun inviterte.
Susan Sto Helit Skrevet 20. februar 2006 #44 Skrevet 20. februar 2006 Hvis en bardomsvenninne (som du ikke lenger hadde kontakt med) skulle gifte seg, og noen felles venner (som dere begge har kontakt med) var invitert (til kaffe?), hadde du forsøkt å spørre om du også fikk komme? Eller hadde du syntes det var frekt?
Gjest gjesta Skrevet 20. februar 2006 #45 Skrevet 20. februar 2006 Vel, men hvordan føler man seg når det kommer uinviterte til brylluppet da? ← er vel ingen som gjør det?? da må de ha lite i toppen...
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #46 Skrevet 20. februar 2006 Vi har et par single venner, og har valgt å invitere dem med følge. En av vennene er også invitert med følge til middagen, resten til kaffen. De får ta med hvem de vil eller ikke. Spiller ingen rolle for meg, så lenge de er førnød og har en fin dag sammen med oss... Men hadde nok gjort det med så mange til middagen hvis man skal ha en liten middag...
Trampe Skrevet 20. februar 2006 #47 Skrevet 20. februar 2006 Dette er alltid vanskelig, men et sted må da grensa gå... Vi har en stor venneflokk, og har valgt å invitere med samboere. I tillegg har jeg ei venninne som har vært sammen med kjæresten sin i om lag et halvt år, han er også invitert. Vi har møtt han noen ganger, og jeg spurte henne på forhånd om hun ville ta han med seg. Hun ble veldig glad for at jeg spurte. De kommer til å flytte sammen om ikke lenge, og jeg vet at hun vil ha han med - hvorfor ikke? Fetteren min har også nettopp flyttet sammen med ei jeg ikke har møtt før. De er begge invitert. Mannens 24 år gamle bror, derimot, er sammen med ei 16 år gammel jente. De har vært sammen omtrent like lenge som venninna mi og kjæresten. Han er invitert alene, og spør han om å få ta henne med får han nei. Men jeg regner med at han ikke kommer til å spørre...den saken er litt touchy for å si det sånn. Vi har åpen bar i bryllupet, og jeg vil ikke ta ansvar for at en 16-åring drikker i mitt bryllup. Det blir helt feil hos meg. Jeg har ikke engang tenkt tanken at noen kan finne på å ta med seg noen i bryllupet vårt... Gjør noen det vet jeg ikke helt hva jeg gjør. Men det blir vel ikke aktuelt i det hele tatt, jeg kan ikke tenke meg at noen stiller opp uinvitert og uanmeldt...
Gjest *Gjest Skrevet 20. februar 2006 #48 Skrevet 20. februar 2006 oh... touchy stuff ja.... Men føles det ikke litt rart siden han er sammen med brudgommens bror? Det er jo veldig nært da? Tror jeg hadde invitert henne uansett jeg for å slippe bråk, men det er det jo ikke sikkert det blir i deres tilfelle da.. Jeg kjenner jo ikke saken. Tror ellers ikke vi trenger å bekymre oss for at det dukker opp uventede gjester. Det skjer nok ytterst sjeldent... Men må fortelle noe litt morsomt da... I et bryllup jeg var i var det invitert til middag, og noen ekstra til kaffen. Ca 20-30 pers... Når middagen skulle begynne var det noen som til alt hell oppdaget at det var kommet en gammel mann, tror det var brudens gammelonkel eller noe, som ikke hadde fått med seg dette stakkar... Men heldigvis ble det oppdaget før han skjønte noe så det ble satt til en ekstra kuvert og bordkort slik at han fikk spist. Kunne jo ikke sende hjem den gamle mannen heller. Han var storfornøyd han, og vi var bare noen få som merket det... (jeg var forlover så ble naturlig nok en del av virr varret..)
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #49 Skrevet 20. februar 2006 du er nok ikke den første som får reaksjoner på hvem du inviterer og ikke inviterer i bryllup... Vi satt grensen med samboere vi - inviterte ikke kjærester. Fikk noen reaksjoner ja - men d er vår dag og vi som bestemte hvem vi ville ha med på feiring av dagen vår!!!
Trampe Skrevet 20. februar 2006 #50 Skrevet 20. februar 2006 oh... touchy stuff ja.... Men føles det ikke litt rart siden han er sammen med brudgommens bror? Det er jo veldig nært da? Tror jeg hadde invitert henne uansett jeg for å slippe bråk, men det er det jo ikke sikkert det blir i deres tilfelle da.. Jeg kjenner jo ikke saken. ← Regner med den var til meg... Nei, det føles ikke rart i det hele tatt. Jenta er jo bare et barn (hun ble 16 nå i år) og vi vil ikke ha barn i vårt bryllup. Jeg ville synes det var mer rart at hun var til stede og deltok på festen. Skal jeg spørre foreldrene først, eller - jenta kommer jo til å nyte alkohol sammen med voksne... Det er direkte ekkelt, synes jeg. Så vi valgte å la være å invitere henne. Om han spør skal jeg sette foten ned, slik at mannen slipper. Det er tross alt lettere for meg å si nei enn for mannen. Om han skulle bli sur, så er det bedre at han blir sur på meg enn på mannen Og i dette tilfellet tror jeg nok det ville blitt mer bråk å invitere henne. Det er ingen i familien hans som synes så veldig om at han er sammen med ei så ung jente... (selv om han da har avansert fra 14-åringen i fjor)
hilli Skrevet 20. februar 2006 #51 Skrevet 20. februar 2006 Jeg syns ikke det er frekt å stille et ærlig spørsmål. Kanskje denne venninnen ikke har lyst til å gå i bryllupet alene, kanskje hun tror at alle de andre er invitert med kjærester, eller hva som helst. Hun har uansett sikkert ikke oversikt over den komplette gjestelisten eller kjennskap til reglene for hvem som får komme til middag eller kaffe eller whatever.
Augustbrud02 Skrevet 21. februar 2006 #52 Skrevet 21. februar 2006 Er det ingen som oppfatter det som frekt å invitere seg selv til et bryllup? ← Det er jo ikke snakk om at noen inviterer seg selv da. Spør man om det er mulig å få med kjæresten i bryllupet, er dette et helt OK spørsmål som det kan både svares ja og nei på. Og det kaller iallfall ikke jeg å invitere seg selv. Å invitere seg selv ville være å si "kjæresten min blir med meg), det er det vanskelig å svare nei på det!
Gjest Evangelina Skrevet 21. februar 2006 #53 Skrevet 21. februar 2006 Vi har et par single venner, og har valgt å invitere dem med følge. En av vennene er også invitert med følge til middagen, resten til kaffen. De får ta med hvem de vil eller ikke. ← Er dette vanlig? Høres litt rart ut synes jeg, å invitere single venner med valgfritt følge..
Gjest Gjesten Skrevet 21. februar 2006 #54 Skrevet 21. februar 2006 Er dette vanlig? Høres litt rart ut synes jeg, å invitere single venner med valgfritt følge.. ← Hvorfor er det rart? Må alt være så tradisjonelt hele tiden?
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #55 Skrevet 21. februar 2006 Hvis en bardomsvenninne (som du ikke lenger hadde kontakt med) skulle gifte seg, og noen felles venner (som dere begge har kontakt med) var invitert (til kaffe?), hadde du forsøkt å spørre om du også fikk komme? Eller hadde du syntes det var frekt? ← Jeg hadde syns det hadde vært frekt og hadde aldri i verden spurt om jeg også fikk komme. Jeg syns ikke det er frekt å stille et ærlig spørsmål. Kanskje denne venninnen ikke har lyst til å gå i bryllupet alene, kanskje hun tror at alle de andre er invitert med kjærester, eller hva som helst. Hun har uansett sikkert ikke oversikt over den komplette gjestelisten eller kjennskap til reglene for hvem som får komme til middag eller kaffe eller whatever. ← Hvis man har fått en skriftlig invitasjon til et bryllup - så står det klart i invitasjonen hvem som er bedt - og da spør man ikke om å ta med seg noen som ikke er bedt etter min mening. Det er jo ikke snakk om at noen inviterer seg selv da. Spør man om det er mulig å få med kjæresten i bryllupet, er dette et helt OK spørsmål som det kan både svares ja og nei på. Og det kaller iallfall ikke jeg å invitere seg selv. Å invitere seg selv ville være å si "kjæresten min blir med meg), det er det vanskelig å svare nei på det! ← Jeg syns ikke det er et OK spørsmål. Er man ikke bedt så er man ikke bedt - enkelt og greit. Og spør man om man får ha med seg noen som ikke er bedt, så mener jeg at det er det samme som å invitere gjester til andre folks bryllup, og det er utenfor all folkeskikk etter min mening. Og som noen var inne på her - hvor moro er det for en fersk kjæreste å være med i et bryllup hvor han kanskje ikke kjenner en sjel? Jeg skjønner at man kan bli skuffa hvis ikke kjæresten er bedt, men man har ingen rett til å be om at han skal få være med av den grunn syns jeg.
Augustbrud02 Skrevet 21. februar 2006 #56 Skrevet 21. februar 2006 Jeg syns ikke det er et OK spørsmål. Er man ikke bedt så er man ikke bedt - enkelt og greit. Og spør man om man får ha med seg noen som ikke er bedt, så mener jeg at det er det samme som å invitere gjester til andre folks bryllup, og det er utenfor all folkeskikk etter min mening. Og som noen var inne på her - hvor moro er det for en fersk kjæreste å være med i et bryllup hvor han kanskje ikke kjenner en sjel? ← Da har vi delt syn på dette. Men vil bare legge til her at jeg synes det er forskjell på middag og kaffe da. Hadde noen bedt med noen til middagen hadde jeg reagert mer, for det krever mer planlagging, plass og er en større kostnad. Men om noen vil ha med seg kjæresten sin til kaffen, så er det bare hyggelig synes jeg. (Med mindre dette er en splitter ny kjæreste da, man må ha et litt stabilt forhold på forhånd synes jeg.)
Gjest Evangelina Skrevet 21. februar 2006 #57 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Hvorfor er det rart? Må alt være så tradisjonelt hele tiden? ← Neida, for all del. Men man kan da tenkte tradisjonelt når det er det som føles riktig? Syns bare det var litt spesielt jeg, ta med deg en tilfeldig du har lyst til å ha med deg på dagen vår liksom. Og risikere at folk tar med seg en de møtte på byen for noen uker siden, eller sin mor for den del Det er viktig for meg at de som kommer i bryllupet vårt er mennesker vi kjenner, eller i hvert fall har hilst på noen ganger dersom det er feks en venninnes relativt ferske samboer. Da blir det for min del feil at single venner tar med seg hvem de vil. På samme måte som om bestevenninnen min møtte en type en uke før bryllupet, da hadde ikke han blitt invitert heller. Endret 21. februar 2006 av Evangelina
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #58 Skrevet 21. februar 2006 Er dette vanlig? Høres litt rart ut synes jeg, å invitere single venner med valgfritt følge.. ← Dette er nok heller regelen enn unntaket. Det finnes heldigvis vertskap her i verden som skjønner at det kan være svært utrivelig å måtte gå alene i et selskap der alle endra kommer som par.
Gjest Evangelina Skrevet 21. februar 2006 #59 Skrevet 21. februar 2006 Dette er nok heller regelen enn unntaket. Det finnes heldigvis vertskap her i verden som skjønner at det kan være svært utrivelig å måtte gå alene i et selskap der alle endra kommer som par. ← For det første, vi har langt fra bare par i vennekretsen vår. Det kommer ca ti single venner på vår dag. Det hadde blitt ganske dyrt om vi skulle be alle disse med følge, og en utgift vi ikke ønsker å ha. Det er da dyrt nok som det er å arrangere bryllup! At våre single venner synes det er svært utrivelig å gå alene, ja det tviler jeg på. Alle kjenner noen, de fleste av vennene våre kjenner hverandre godt fra før og vi kommer til å plassere alle våre gjester så godt vi kan etter hvem de kjenner og føler seg vel sammen med under middagen. For det andre har jeg aldri hørt at dette er vanlig før jeg, og tviler på det er mer "regelen enn unntaket" som du skriver. Dessuten kan jo kanskje noen av de ti single vi skal ha finne tonen sammen for alt vi vet
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #60 Skrevet 21. februar 2006 For det første, vi har langt fra bare par i vennekretsen vår. Det kommer ca ti single venner på vår dag. Det hadde blitt ganske dyrt om vi skulle be alle disse med følge, og en utgift vi ikke ønsker å ha. Det er da dyrt nok som det er å arrangere bryllup! At våre single venner synes det er svært utrivelig å gå alene, ja det tviler jeg på. Alle kjenner noen, de fleste av vennene våre kjenner hverandre godt fra før og vi kommer til å plassere alle våre gjester så godt vi kan etter hvem de kjenner og føler seg vel sammen med under middagen. For det andre har jeg aldri hørt at dette er vanlig før jeg, og tviler på det er mer "regelen enn unntaket" som du skriver. Dessuten kan jo kanskje noen av de ti single vi skal ha finne tonen sammen for alt vi vet ← Helt enig med dette jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå