Gå til innhold

Faren til en av barnets venninner er så rar..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har en datter som har to gode venninner. De går i andre klasse. Den ene venninna har da en far jeg synes er utrolig merkelig. Mora er kjempehyggelig og skjønn, men det er et eller annet med denne faren. Får en skikkelig ubehagelig følelse av han uten at jeg kan sette fingeren på hva det er. For alt jeg vet kan det være sosial angst. 

Synes ikke han er spesielt hyggelig, og det er ok å holde seg saklig, men noen ganger overser han oss totalt (meg og barnet mitt ) og andre ganger sniker han seg innpå oss og bare "hei". Kikker rart på meg og - ja... Litt spesiell da for å si det slik. 

Nå vil dattera mi overnatte der og jeg har helt ærlig ikke lyst. Sier jeg ja nå, må jeg si ja i all fremtid. Og jeg kan ikke gi en god barnevennlig forklaring på hvorfor jeg sier nei heller. 

"Jeg liker ikke pappaen til Lise fordi han er så rar, derfor får du ikke overnatte". Altså .. han er jo ikke bare rar på natta 😅

Hva bør jeg egentlig gjøre her ?

Anonymkode: d5519...eee

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreslå overnatting hos dere. 

Anonymkode: b7e9b...d14

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Foreslå overnatting hos dere. 

Anonymkode: b7e9b...d14

Ja kanskje det.. rett og slett. Men er det innafor egentlig ? Å aldri la henne sove borte men alltid invitere hjem istede ? Tror du folk stusser på det og tar seg nært av det ?

• Hjerte 1
Skrevet

Kanskje han bare rett og slett er litt ubekvem sosialt? Og så blir det merkelig når han forsøker? 

Anonymkode: a0d89...994

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja kanskje det.. rett og slett. Men er det innafor egentlig ? Å aldri la henne sove borte men alltid invitere hjem istede ? Tror du folk stusser på det og tar seg nært av det ?

Det vil gå en lang stund før "noen", dvs jentene stusser på det. Siden han er så rar at du ikke ønsker overnatting, kan du ikke ta hensyn til foreldrene vel. 

Men en mengde barn syns det er skummelt å sove borte til de er 12, så du kan bare antyde noe slikt til moren som årsak når de inviterer. Hvis hun overnatter hos alle andre, så...finn på noe. Til egen datter får du også finne på noe, enten at det aldri passer, at du syns det er hyggeligste og greit hos dere, noe. 

Anonymkode: 5d44c...0ff

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Hør på instinktene dine. Ikke bry deg om andre vil reagere. Somregel bryr andre seg mest om seg selv, så det  går nok bra. Inviter til overnatting hos dere, eller dropp det. 

Har også møtt folk jeg har vært mistenksom på, uten at jeg klarte å sette fingeren på hvorfor. Én av de gangene kom det frem at jeg hadde veldig rett i å være mistenksom.

Anonymkode: 1eb0c...7fc

• Liker 8
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja det er innafor.. Mine barn har alltid fått lov til å ha overnattinger, men ytterst skjelden og svært få ganger vært på overnatting. Foruten hos noen få som vi kjenner og stoler 100% på. 

Anonymkode: b30f2...293

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Virker datteren hans som en trygg jentunge som har det bra? I så fall er det usannsynlig at han er farlig. Hva slags vibe får du av barnet?

Anonymkode: fe1a4...e0f

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Hadde bare sagt at jeg ikke er komfortabel med overnatting hos andre så tidlig men at hun er velkommen hos oss. 

Anonymkode: ea894...359

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hadde bare sagt at jeg ikke er komfortabel med overnatting hos andre så tidlig men at hun er velkommen hos oss. 

Anonymkode: ea894...359

Dette er et forståelig og nøkternt svar, jeg stemmer på dette.

Anonymkode: 4e82f...968

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan ha asperger? Eller kansje han bare er sosialt klønete? Nervøs?

Hva er det som gjør at du er redd for at datteren din skal overnatte der? At han er rar og klein betyr ikke at han er overgriper. Overgripere er oftest motsatt, de vet hvordan de skal sjarmere og lokke til seg barn så barnet trives, så går de litt og litt over grensene. Dessuten er vel moren der og hun er normal.

Anonymkode: 29b66...ca2

• Liker 16
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Virker datteren hans som en trygg jentunge som har det bra? I så fall er det usannsynlig at han er farlig. Hva slags vibe får du av barnet?

Ja, egentlig. Men veldig umoden for alderen, men det trenger jo ikke være noe sånt. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er et forståelig og nøkternt svar, jeg stemmer på dette.

Anonymkode: 4e82f...968

Ja enig.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan ha asperger? Eller kansje han bare er sosialt klønete? Nervøs?

Hva er det som gjør at du er redd for at datteren din skal overnatte der? At han er rar og klein betyr ikke at han er overgriper. Overgripere er oftest motsatt, de vet hvordan de skal sjarmere og lokke til seg barn så barnet trives, så går de litt og litt over grensene. Dessuten er vel moren der og hun er normal.

Anonymkode: 29b66...ca2

Ja er akkurat det og, for det kan være den man aldri trodde det kunne være også. Vi har også en kultur hvor det er veldig unaturlig å overnatte hos andre og noe "nordmenn" driver med. Ikke at det er noe galt, men bare veldig unaturlig. Men samtidig vil jeg jo at hun skal få barndommens gleder hvis dette er noe hun vil, så får hun jo gjøre det.. bare synes han er så rar. Jeg er veldig skeptisk til mannfolk generelt. Synes det hele blir for personlig og privat dette med overnatting.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Noe går på andre sine barn og ikke egne så nei det stemmer ikke. Tror nok magefølelsen er rett for en del!

Men samtidig så er noen overhyggelig hele tiden og du hadde aldri trodd de kunne gjort noemmen de gjør!

Anonymkode: fb90b...9cf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja er akkurat det og, for det kan være den man aldri trodde det kunne være også. Vi har også en kultur hvor det er veldig unaturlig å overnatte hos andre og noe "nordmenn" driver med. Ikke at det er noe galt, men bare veldig unaturlig. Men samtidig vil jeg jo at hun skal få barndommens gleder hvis dette er noe hun vil, så får hun jo gjøre det.. bare synes han er så rar. Jeg er veldig skeptisk til mannfolk generelt. Synes det hele blir for personlig og privat dette med overnatting.

Jeg personlig tror du overtenker dette utifra det du skriver, men jeg vil jo ikke avfeie deg for selvfølgelig kan man jo aldri vite 100 % Men, dersom man skal sikre seg 100 % kan jo ikke barna oppleve disse tingene som mange av oss forbinder med oppveksten, som overnattinger, turer med andre, bading ute etc.  Jeg er oppvokst med overnatting hos venner, og det har mine barn også gjort, så i min verden er jo dette noe fint og morsomt og helt naturlig. Er heller ikke skeptisk til menn generelt, for er så heldig å ha vokst opp med normale trygge menn rundt meg på alle kanter ❤️ Dersom du har hatt andre opplevelser, skjønner jeg selvfølgelig at det farger tankegangen din. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Ingenting at det du beskriver her, i hvert fall, tilsier at det er noe mer "i veien" enn at han er litt sosialt pussig og mangler litt av både den sosiale evnen og viljen mange har. Det gjør ham ikke det spor farlig. Ville selvfølgelig hatt øynene åpne, som med andre voksne jeg lar barnet mitt være hos, men alt her tyder på "litt rar" og litt rar er det helt lov å være.

Anonymkode: 07856...3ba

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare finn på en unnskyldning. At du er konntrollfrik eller en venninne opplevde noe rart dom liten så det tør jeg ikke.

Anonymkode: 41f89...2a6

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er den snåle faren du skal bekymre deg for.

Du virker ekstremt overfladisk,.opptat av det ytre og lett og sjarmere

Det du skal bekymre deg for er heller den fantastiske treneren, læreren eller kjekke naboen som er dobbelt så gammel som datteren og vil ha med datteren din på overnattinger, hotellturer osv. 

Anonymkode: 1140f...7cb

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror ikke det er den snåle faren du skal bekymre deg for.

Du virker ekstremt overfladisk,.opptat av det ytre og lett og sjarmere

Det du skal bekymre deg for er heller den fantastiske treneren, læreren eller kjekke naboen som er dobbelt så gammel som datteren og vil ha med datteren din på overnattinger, hotellturer osv. 

Anonymkode: 1140f...7cb

Altså du kjenner ikke meg, og det siste avsnittet vet jeg veldig godt, dessverre. Jeg skriver ingenting om at jeg tror at han er en overgriper, det er ganske alvorlig anklage, men ja det kan være mulig, akkurat som alle andre, men jeg synes han er merkelig og jeg får en dårlig følelse. Tenk om han er alkoholiker, driver med psykisk vold, bedriver hjernevasking... Altså mye rart kan skje. 

Jeg får en ekkel følelse bare og føler meg ikke trygg på at dattera mi skal sove der. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Når du ikke føler deg trygg på at datteren din skal sove der, så gjør du selvsagt ikke det.

I stedet kan du gjøre som flere foreslår, la dem overnatte hos deg i stedet. Så serverer du en forklaring som virker naturlig.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg personlig tror du overtenker dette utifra det du skriver, men jeg vil jo ikke avfeie deg for selvfølgelig kan man jo aldri vite 100 % Men, dersom man skal sikre seg 100 % kan jo ikke barna oppleve disse tingene som mange av oss forbinder med oppveksten, som overnattinger, turer med andre, bading ute etc.  Jeg er oppvokst med overnatting hos venner, og det har mine barn også gjort, så i min verden er jo dette noe fint og morsomt og helt naturlig. Er heller ikke skeptisk til menn generelt, for er så heldig å ha vokst opp med normale trygge menn rundt meg på alle kanter ❤️ Dersom du har hatt andre opplevelser, skjønner jeg selvfølgelig at det farger tankegangen din. 

Er nok det det er , jeg har nære som har opplevd overgrep, jeg har opplevd overgrep (ikke barn, men fra 15-20) . Jeg lar barna delta på det meste, men føler natten er noe som må tilbringes hjemme . Ikke at det som skjer på natten ikke kan skje på dagen, men på natta sover folk.. tenk om hun har mareritt, tenk om hun får unødvendig kjeft, tenk om tenk om.. jeg vet hun har vanskelig for å si ifra om ting er ubehagelig..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...