AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #1 Skrevet 24. august 2024 Hei Jeg har akkurat hatt MA, min første graviditet. Har hatt medisinsk abort for 6 dager siden (embryo 6+3, oppdaget 8+3). Var hos privat gyn på kontroll for noen dager siden og fikk beskjed om at embryo var ute men ikke alt av slimhinner, så det skulle komme mer. Har kontroll der om 2 uker men synes ikke det har blødd noe særlig mye, blør nesten ingenting nå, og har vondt i livmor nå, litt økende.. ikke feber. Ringt KK og fått beskjed om å avvente, ta kontakt hvis smerte blir mye verre. På kontrollen hos privat gyn fikk jeg beskjed om nesten delt livmor, se bilde. Gyn sa at det ikke var farlig og at jeg ikke skulle google, men det gjorde jeg selvfølgelig. Og nå er jeg helt fortvilet, det er jo risiko for senabort, tidlig fødsel, seteleie, KS.. Selv om jeg skulle klare å bli gravid igjen så vil jo hele svangerskapet bli en stor bekymring helt til termin. Og det kan hende skillevegg kan fjernes. Sånn jeg ser det har jeg to muligheter: 1) vente til aborten er ferdig, og forsøke på ny graviditet i delt livmor, med forhåpentligvis tettere oppfølging. 2) prøve å få henvisning til hysteroskopi og fjerning av skilleveggen dersom det er mulig. Da må jeg sikkert igjennom ventetid på flere mnd, det skal vel gro en stund og, aner ikke når vi da kan fortsette prøvingen. Det blir veldig kjipt å sikkert måtte vente i flere mnd, men da blir antageligvis graviditeten tryggere. Jeg er 33 år og har i tillegg en tilstand som kan gi kromosomfeil på foster😔 Vet ikke om et tredje alternativ kan være å ta utskraping (hvis det går an med livmoren min og samtidig da fjerne skillevegg, men de må vel ha grundigere undersøkelser av livmor først, ikke noe man tar på sparket under en utskraping? Hva ville dere gjort? Noen som har delt livmor/skillevegg? Anonymkode: 52650...b4c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #2 Skrevet 24. august 2024 Jeg ville blitt henvist til vurdering om å få fjernet skilleveggen ja. Anonymkode: 41721...4ac
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #3 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hei Jeg har akkurat hatt MA, min første graviditet. Har hatt medisinsk abort for 6 dager siden (embryo 6+3, oppdaget 8+3). Var hos privat gyn på kontroll for noen dager siden og fikk beskjed om at embryo var ute men ikke alt av slimhinner, så det skulle komme mer. Har kontroll der om 2 uker men synes ikke det har blødd noe særlig mye, blør nesten ingenting nå, og har vondt i livmor nå, litt økende.. ikke feber. Ringt KK og fått beskjed om å avvente, ta kontakt hvis smerte blir mye verre. På kontrollen hos privat gyn fikk jeg beskjed om nesten delt livmor, se bilde. Gyn sa at det ikke var farlig og at jeg ikke skulle google, men det gjorde jeg selvfølgelig. Og nå er jeg helt fortvilet, det er jo risiko for senabort, tidlig fødsel, seteleie, KS.. Selv om jeg skulle klare å bli gravid igjen så vil jo hele svangerskapet bli en stor bekymring helt til termin. Og det kan hende skillevegg kan fjernes. Sånn jeg ser det har jeg to muligheter: 1) vente til aborten er ferdig, og forsøke på ny graviditet i delt livmor, med forhåpentligvis tettere oppfølging. 2) prøve å få henvisning til hysteroskopi og fjerning av skilleveggen dersom det er mulig. Da må jeg sikkert igjennom ventetid på flere mnd, det skal vel gro en stund og, aner ikke når vi da kan fortsette prøvingen. Det blir veldig kjipt å sikkert måtte vente i flere mnd, men da blir antageligvis graviditeten tryggere. Jeg er 33 år og har i tillegg en tilstand som kan gi kromosomfeil på foster😔 Vet ikke om et tredje alternativ kan være å ta utskraping (hvis det går an med livmoren min og samtidig da fjerne skillevegg, men de må vel ha grundigere undersøkelser av livmor først, ikke noe man tar på sparket under en utskraping? Hva ville dere gjort? Noen som har delt livmor/skillevegg? Anonymkode: 52650...b4c Har delt livmor. Er i uke 34 med barn nr 3. Hatt både SA og MA tidligere, men ikke vært noe problem i graviditetene mine. Det med å gå inn og fjerne, er for mange bare en midlertidig løsning da det vil komme arrvev etc som igjen kan gi problemer. Anonymkode: 3474c...1a5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #4 Skrevet 24. august 2024 Jeg vet ikke så mye om dette, så kan ikke gi noe råd. Men jeg fikk beskjed om at jeg hadde hjerteformet livmor på en ultralyd. Han sa ikke hva det var, så det hørtes bare koselig ut. Googlet det hjemme og skjønte at det ikke var tilfelle... Men jeg har fått 2 barn. Har hatt mange tidlige SA, men det kan ha vært tilfeldig. Anonymkode: 41fa7...af1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #5 Skrevet 24. august 2024 Har helt todelt livmor. Har en datter på tre år og er halvveis i graviditet nummer to. Har ikke hatt noen spontanaborter, og har helt ukompliserte svangerskap. Får et par ekstra ultralyder på tampen for å sjekke vekst og leie. Forrige gang lå babyen i seteleie og vi fant ut at det lureste var å ta planlagt keisersnitt, siden seteleie og delt livmor hver for seg øker sjansen for hastesnitt. Det er mange som har helt eller delvis livmor og som ikke vet av det engang, fordi det ikke påvirker graviditet og fødsel hos dem. Nå vet du jo at du kan bli gravid. En abort så tidlig har sannsynligvis ingenting med delt livmor å gjøre. Den største utfordringen kan være om morkaka fester seg i skilleveggen og fosteret ikke får nok næring, men det er jo ikke et tema så tidlig. Å fjerne skilleveggen er på ingen måte risikofritt. Jeg ville helt klart prøvd å bli gravid på nytt uten å fjerne skilleveggen. Anonymkode: 1dd5e...391
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #6 Skrevet 24. august 2024 Jeg har også delt livmor ca halvveis, men gynekolog på Riksen sier at det har ingen betydning da det er slimhinne og god nok blodtilførsel i skilleveggen. Snakk med en gynekolog som har kunnskap og kan sjekke ut hvordan det er for din «vegg». Anonymkode: 38de4...5b9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #7 Skrevet 25. august 2024 Takk for alle svar. ❤️ Anonymkode: 52650...b4c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #8 Skrevet 26. august 2024 Jeg hadde og en «skillevegg» i livmoren som de fjernet for å optimalisere ivf-forsøk. (Det gikk forresten kjempefint å fjerne den ). Har ikke vært gravid før, og ble gravid samme året med ivf , baby er nå 9mnd🥰 Anonymkode: 49133...b35
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #9 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg hadde og en «skillevegg» i livmoren som de fjernet for å optimalisere ivf-forsøk. (Det gikk forresten kjempefint å fjerne den ). Har ikke vært gravid før, og ble gravid samme året med ivf , baby er nå 9mnd🥰 Anonymkode: 49133...b35 Takk for svar og gratulerer med baby😊 Kan jeg spørre hvordan fødselen gikk, lå baby mye i seteleie? Var det på sykehus du fjernet den, under hysteroskopi? Anonymkode: 52650...b4c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #10 Skrevet 27. august 2024 21 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar og gratulerer med baby😊 Kan jeg spørre hvordan fødselen gikk, lå baby mye i seteleie? Var det på sykehus du fjernet den, under hysteroskopi? Anonymkode: 52650...b4c Takk🥰 av andre grunner så ble det hastekeisersnitt. Baby lå aldri i seteleie. Ja fjerning av skilleveggen var en enkel operasjon , inn og ut samme dag. Anonymkode: 49133...b35
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #11 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 9.24): Hei Jeg har akkurat hatt MA, min første graviditet. Har hatt medisinsk abort for 6 dager siden (embryo 6+3, oppdaget 8+3). Var hos privat gyn på kontroll for noen dager siden og fikk beskjed om at embryo var ute men ikke alt av slimhinner, så det skulle komme mer. Har kontroll der om 2 uker men synes ikke det har blødd noe særlig mye, blør nesten ingenting nå, og har vondt i livmor nå, litt økende.. ikke feber. Ringt KK og fått beskjed om å avvente, ta kontakt hvis smerte blir mye verre. På kontrollen hos privat gyn fikk jeg beskjed om nesten delt livmor, se bilde. Gyn sa at det ikke var farlig og at jeg ikke skulle google, men det gjorde jeg selvfølgelig. Og nå er jeg helt fortvilet, det er jo risiko for senabort, tidlig fødsel, seteleie, KS.. Selv om jeg skulle klare å bli gravid igjen så vil jo hele svangerskapet bli en stor bekymring helt til termin. Og det kan hende skillevegg kan fjernes. Sånn jeg ser det har jeg to muligheter: 1) vente til aborten er ferdig, og forsøke på ny graviditet i delt livmor, med forhåpentligvis tettere oppfølging. 2) prøve å få henvisning til hysteroskopi og fjerning av skilleveggen dersom det er mulig. Da må jeg sikkert igjennom ventetid på flere mnd, det skal vel gro en stund og, aner ikke når vi da kan fortsette prøvingen. Det blir veldig kjipt å sikkert måtte vente i flere mnd, men da blir antageligvis graviditeten tryggere. Jeg er 33 år og har i tillegg en tilstand som kan gi kromosomfeil på foster😔 Vet ikke om et tredje alternativ kan være å ta utskraping (hvis det går an med livmoren min og samtidig da fjerne skillevegg, men de må vel ha grundigere undersøkelser av livmor først, ikke noe man tar på sparket under en utskraping? Hva ville dere gjort? Noen som har delt livmor/skillevegg? Anonymkode: 52650...b4c Bruk Google, og Finn Snøhvit sin dagbok her på kg. Da ser du at der er håp, uansett hvor mørkt det ser ut i perioder. (Selv om det ikke står at hun har tilsvarende «problem» som deg). Husk og på at når du får beskjed om at noe ikke er helt A4 i kroppen, så får du først sjokk, før du får bearbeidet ting, mer informasjon og langt der fremme klarer å leve med beskjeden du har fått nå. Anonymkode: a43a5...b85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå