Gå til innhold

Barnehageansatt stoppet i promillekontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Her om dagen da jeg kom til parkeringen ved barnehagen og skolen på stedet hvor jeg bor, var politiet på plass. De har jo fokus på skolestart denne uken, så jeg syntes ikke det var rart at de sto og pratet med den ene barnehageansatte som satt inni bilen sin. Denne bilen sto parkert ved siden av min bil og jeg ble derfor stående å vente for å komme inn i min bil. Da legger jeg merke til at vedkommende har blåst i alkometer og jeg hører politiet spør om vedkommende har drukket noe kvelden før, vedkommende svarer at hen har vært på en vennemiddag kvelden før og drukket. Jeg hører ikke hvor mye vedkommende har drukket, men jeg tenker at det må jo ha vært en del siden politiet kommenterer det.

Jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Er det jeg som overreagerer på at en ansatt kjører bil med promille og at vedkommende møter på jobb med promille? Er det noe man bør ta opp? Jeg sitter i fau, men vet ikke om det er noe «man skal blande seg opp i»? Det kan jo hende at vedkommende har fortalt sjefen sin om hendelsen, men jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til  hendelsen og den ansatte. Vedkommende jobber ikke på «vår» avdeling, men man møtes ofte i levering/ hente situasjoner.

Noen tips? 

Ts

Anonymkode: 6e106...ad7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du skal la vedkommende være i fred og holde kjeft.

Politiet var der jo og tok blåse test tror du politiet ikke gjør jobben sin eller har du lyst til å sette ut rykter i tillegg?

Anonymkode: dee31...e1c

• Liker 29
  • Nyttig 12
Skrevet

Det kan skje alle og en hver, promillen var sikkert lav uansett. Du trenger ikke strø salt i såret.

Skal man forby visse arbeidsgrupper å drikke alkohol kanskje?

Anonymkode: 99226...b05

• Liker 10
Skrevet

La det være leders problem, hvis det er et problem. Kan hende det bare ble litt mye på vennekveld og hun ikke tenkte seg om. Også skjer det ikke igjen. Jeg klarte å drikke litt mer øl enn planlagt på en tirsdag i godt selskap. Skulle på jobb dagen etter. Jobber på barneskole. Gikk helt fint, var bare litt trøtt. Jeg kjørte ikke, da. Men hadde blitt veldig irritert om noen foreldre hadde blandet seg. 

Anonymkode: 5713a...964

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor skal du bry deg med dette?

Skjerp deg!

Anonymkode: 242ec...698

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har vært i flere promillekontroller. Standard at de spør om jeg har drukket dagen før eller i dag. Og det før jeg har blåst omtrent. Og har aldri kjørt med promille så har alltid bestått resten for å si det sånn. 

mao, det trenger ikke være at hun kjørte med promille. Hun kan ha vært fullt kjørbar. Du hørte kun standarsspsm og at hun svarte ærlig. Med mindre du vet at hun blåste «rødt», bør du være meget forsiktig med slike anklager.

å blåse i promillekontroll dagen etter venninnekveld med vin er IKKE det samme som at man kjører med promille! Oftest er man fint edru neste morgen, de fleste passer på den delen. 

Anonymkode: b3979...93d

Bra! Jeg har ikke fortalt det til noen, så ingen rykter er spredd🙂

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei,

Her om dagen da jeg kom til parkeringen ved barnehagen og skolen på stedet hvor jeg bor, var politiet på plass. De har jo fokus på skolestart denne uken, så jeg syntes ikke det var rart at de sto og pratet med den ene barnehageansatte som satt inni bilen sin. Denne bilen sto parkert ved siden av min bil og jeg ble derfor stående å vente for å komme inn i min bil. Da legger jeg merke til at vedkommende har blåst i alkometer og jeg hører politiet spør om vedkommende har drukket noe kvelden før, vedkommende svarer at hen har vært på en vennemiddag kvelden før og drukket. Jeg hører ikke hvor mye vedkommende har drukket, men jeg tenker at det må jo ha vært en del siden politiet kommenterer det.

Jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Er det jeg som overreagerer på at en ansatt kjører bil med promille og at vedkommende møter på jobb med promille? Er det noe man bør ta opp? Jeg sitter i fau, men vet ikke om det er noe «man skal blande seg opp i»? Det kan jo hende at vedkommende har fortalt sjefen sin om hendelsen, men jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til  hendelsen og den ansatte. Vedkommende jobber ikke på «vår» avdeling, men man møtes ofte i levering/ hente situasjoner.

Noen tips? 

Ts

Hvis personen nå brått ikke kjører bil lenger, kan du nok trygt si ifra til høyere hold.

Men jeg som er avholds har også blitt stilt disse spørsmålene, så det i seg selv folk ingen varsellamper til å blinke her. Ei heller at vedkommende hadde møtt noen venninner kvelden før. 

Anonymkode: 19f0a...f3e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

La det være leders problem, hvis det er et problem. Kan hende det bare ble litt mye på vennekveld og hun ikke tenkte seg om. Også skjer det ikke igjen. Jeg klarte å drikke litt mer øl enn planlagt på en tirsdag i godt selskap. Skulle på jobb dagen etter. Jobber på barneskole. Gikk helt fint, var bare litt trøtt. Jeg kjørte ikke, da. Men hadde blitt veldig irritert om noen foreldre hadde blandet seg. 

Anonymkode: 5713a...964

Ja, det forstår jeg. Har ikke sagt det til noen, så ingen rykter er spredd🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg syns du skal la vedkommende være i fred og holde kjeft.

Politiet var der jo og tok blåse test tror du politiet ikke gjør jobben sin eller har du lyst til å sette ut rykter i tillegg?

Anonymkode: dee31...e1c

Har ikke sagt noe til noen, så ingen rykter er spredd🙂

Skrevet

Minst 10 % av alle i Norge har større problemer med alkohol. 

Så er det 20 % som ikke har store problemer, men som drikker litt for mye, litt for ofte. 

Og så har vi de som tar seg en fest like gjerne på en onsdag, som en fredag og vet det er risky å kjøre bil dagen etter, men gjør det. På nedadgående promille, vil vel tro at kvelden før sitter i kroppen og hodet selv om man er "kjørbar". 

Det er 140 000 som kjører i rus daglig i Norge. 

Men vi unnskylder de som kjører, siden det tross alt er sosialt akseptert å drikke. Er man litt bakfull, er det sikkert ok å kjøre. 

Trøtte og slitne bak rattet, helt ok det. Vi har alle vært der. 

Helt til de kjører på din unge. 

Anonymkode: 4f8fe...ddc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan skje alle og en hver, promillen var sikkert lav uansett. Du trenger ikke strø salt i såret.

Skal man forby visse arbeidsgrupper å drikke alkohol kanskje?

Anonymkode: 99226...b05

Nei, selvfølgelig ikke. Har ikke fortalt det til noen🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis personen nå brått ikke kjører bil lenger, kan du nok trygt si ifra til høyere hold.

Men jeg som er avholds har også blitt stilt disse spørsmålene, så det i seg selv folk ingen varsellamper til å blinke her. Ei heller at vedkommende hadde møtt noen venninner kvelden før. 

Anonymkode: 19f0a...f3e

Hvis vedkommende ikke kjører bil, regner jeg med at vedkommende selv gir beskjed. Min munn er lukket!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Minst 10 % av alle i Norge har større problemer med alkohol. 

Så er det 20 % som ikke har store problemer, men som drikker litt for mye, litt for ofte. 

Og så har vi de som tar seg en fest like gjerne på en onsdag, som en fredag og vet det er risky å kjøre bil dagen etter, men gjør det. På nedadgående promille, vil vel tro at kvelden før sitter i kroppen og hodet selv om man er "kjørbar". 

Det er 140 000 som kjører i rus daglig i Norge. 

Men vi unnskylder de som kjører, siden det tross alt er sosialt akseptert å drikke. Er man litt bakfull, er det sikkert ok å kjøre. 

Trøtte og slitne bak rattet, helt ok det. Vi har alle vært der. 

Helt til de kjører på din unge. 

Ja, jeg får krysse fingrene for at det var en feilblåsing.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis vedkommende ikke kjører bil, regner jeg med at vedkommende selv gir beskjed. Min munn er lukket!

Hvorfor skal vedkommende fortelle det til leder, mener du?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en barnehageansatt, ikke en lastebilsjåfør.

Om det så var at vedkommende blåste rødt har vedkommende absolutt ingen plikt til å opplyse lederen sin.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde spurt leder. For jo det er faktisk min sak dersom ansatte kommer med med promille på jobb i barnehagen med mine og dine barn. Det er faktisk ikke greit. Og har vedkommende ikke hatt promille så er saken ute av verden og det hadde vært det beste :)

Anonymkode: 3db6f...db1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde spurt leder. For jo det er faktisk min sak dersom ansatte kommer med med promille på jobb i barnehagen med mine og dine barn. Det er faktisk ikke greit. Og har vedkommende ikke hatt promille så er saken ute av verden og det hadde vært det beste :)

Man kan blåse rødt uten at man er full.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan blåse rødt uten at man er full.

Jeg hadde likevel spurt og forventet at ansatte i barnehagen (og på skolen) møter opp på jobb uten promille. Om vedkommende har det eller ikke er ikke opp til meg å vurdere

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg får krysse fingrene for at det var en feilblåsing.

Jeg mener ikke at du skal sladre og lage rykter, men jeg ville bare minne folk på hvor vanlig og akseptert det egentlig er å drikke og sette seg i bilen dagen derpå. 

Fordi "alle" har gjort dette en eller annen gang er dette litt for akseptert. De fleste ønsker at sjåførene i bilene som kjører på veiene er våkne, opplagte og følger med på veien. I stedet for å ha hangover og være livredde for å bli stoppet i promillekontroll ;) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...