Gå til innhold

Klarer ikke å sove frempå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en søvnutfordring som har blitt til et problem. Jeg har lenge vært et a-menneske, legger meg før kl 22, sovner et sted mellom 22:30-midnatt og våkner mellom 6 og 7. De få gangene jeg gjør en kveldsaktivitet og ikke er i seng før midnatt, så sliter jeg både med å få sove og tidlig oppvåkning. Det oppleves som om det er fysisk umulig for meg å sove lengre enn 7, uavhengig om jeg sovner kl 23 eller 02. Føler meg heller ikke uthvilt, jeg bare våkner tidlig uansett om jeg har sovet 7 eller 3 timer.

Flere som har det slik?

Anonymkode: 5a24b...ad4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alder…

Anonymkode: 78603...093

Skrevet

Ja, jeg våkner alltid senest i femtiden uansett. For meg er det traumerelatert. 

Anonymkode: fe94d...d32

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! Jeg har en søvnutfordring som har blitt til et problem. Jeg har lenge vært et a-menneske, legger meg før kl 22, sovner et sted mellom 22:30-midnatt og våkner mellom 6 og 7. De få gangene jeg gjør en kveldsaktivitet og ikke er i seng før midnatt, så sliter jeg både med å få sove og tidlig oppvåkning. Det oppleves som om det er fysisk umulig for meg å sove lengre enn 7, uavhengig om jeg sovner kl 23 eller 02. Føler meg heller ikke uthvilt, jeg bare våkner tidlig uansett om jeg har sovet 7 eller 3 timer.

Flere som har det slik?

Anonymkode: 5a24b...ad4

Det er vanlig, i g faktisk bedt for deg.

Det beste er visst p stå opp på samme tid hver dag..

Anonymkode: 58dbc...965

Skrevet

Ja, det ble slik med alderen.

Drøyde litt i går da det var så koselig med fredagskveld og litt vin... 6.30 i dag var jeg lys våken, selv om jeg kjenner at kroppen kunne trengt et-par timer mer søvn. 

Det er ikke for plagsomt gjennom dagen, så en og annen sen kveld er verdt det. Og i stedet for å irritere meg nyter jeg kaffe, og at det er helt stille rundt meg to timers tid til. 

Anonymkode: 04adc...678

Skrevet

Har samme døgnrytme som deg. Våkner før syv, uansett når jeg legger meg. 

Det var en interessant tid, da jeg festet til 3-tiden på natten, og sllikevel våknet og så seks-tallet på klokken. Var helt ødelagt, men fikk uansett ikke sove. 

Måtte slutte med det livet. Nå har jeg barn, og jaggu kommer min naturlige døgnrytme til bruk! 😂

Anonymkode: bfd0d...48d

• Liker 1
Skrevet

Samme her. Det kom med alderen (overgangsalder er tilbakelagt). La meg sent i går, jeg også, men PLING - klokka 06 i morges var jeg lys våken.
Er i femtiårene.

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Samme her. Det kom med alderen (overgangsalder er tilbakelagt). La meg sent i går, jeg også, men PLING - klokka 06 i morges var jeg lys våken.
Er i femtiårene.

Dette kunne vært skrevet av meg… også i femtiårene

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har samme døgnrytme som deg. Våkner før syv, uansett når jeg legger meg. 

Det var en interessant tid, da jeg festet til 3-tiden på natten, og sllikevel våknet og så seks-tallet på klokken. Var helt ødelagt, men fikk uansett ikke sove. 

Måtte slutte med det livet. Nå har jeg barn, og jaggu kommer min naturlige døgnrytme til bruk! 😂

Jeg glemte skrive, men jeg er 32. Har aldri, noen sinne, sovet over klokken åtte. 

Skrevet

Er 58. Legger meg før 2230, og våkner kl 6, eller tidligere 🙃. Kjedelig, men sånn er det bare. Er jeg oppe lenger, f.eks nyttårsaften, så våkner jeg like tidlig, og er helt ødelagt 🙃

Anonymkode: 37ad7...7be

• Liker 1
Skrevet

Har det sånn hvis jeg ikke tar sovepiller. Må gjøre det da jeg ikke fungerer med for lite søvn.

Anonymkode: 72fab...d2f

Skrevet

Samme her og hatt det sånn i årevis. 

Mann 41

Anonymkode: 7923e...d92

Skrevet

Jeg leste om søvnmønster da jeg fikk barn. En teori om dette er at det alltid måtte være noen «på vakt» (altså våkne) i steinalderen da vi ble jaktet på av rovdyr. 

Anonymkode: b9aab...0fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...