Gå til innhold

Hvem smittet hvem med herpes

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen av oss hadde utbrudd før vi ble sammen. Jeg fikk første utbrudd ca 2 mnd etter jeg begynte å date ham. Han like etter. Det tok tid før vi skjønte hva det var, jeg mistenkte kutt etter barbering, men tok prøve hos legen som viste herpes. Så da skjønte vi det var det samboer også hadde. Jeg mistenker han har hatt utbrudd før, bare ikke har skjønt hva det var, men han nekter for dette. Han tror det er jeg som har smittet ham fordi jeg har hatt ca 25 sexpartnere . Han har hatt rundt 15. MEN han har en fortid med prostituerte. Hele 6 stk har han vært med. Han blånekter for at han kan ha blitt smittet av dem pga han brukte kondom. Men leser nå at herpes kan smitte tross kondom. Og ei prostituert har jo gjerne sex med tusenvis av menn.

Er det ikke svært stor sannsynlighet for at smitten kommer her i fra?

Anonymkode: 3ed78...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette var ditt første utbrudd og dere har samme type hepes, så er det jo sannsynlig at du er smittet av ham. Men slik jeg har forstått det, kan herpes ligge i dvale men så bli utløst av stress. Herpes kan ikke smitte gjennom kondom, men kun hvis kondomet ikke dekker såret. 

Hvis dere fremdeles skal være kjærester, så husk at herpes er forbundet med skam. Han kan ha fortrengt tidligere opplevd grums nedentil og trenger litt space for å tenke. Kanskje innrømmer han det etter hvert hvis du har rett.

Anonymkode: ddd6f...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant ikke dere er i et monogamt forhold og mistenker utroskap, spiller det vel ingen rolle? 

Men kan ha hatt èn partner og fått alt av smitte pluss graviditet fordi kondomet røk og enkelte områder ikke var beskyttet, og man kan ha hatt hundre pluss uten å ha fått noe som helst. 

Dette bidrar bare til skam og splid mellom dere, og faktum er at dere har det og må leve med det resten av livet. 

Anonymkode: 310d6...623

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så sant ikke dere er i et monogamt forhold og mistenker utroskap, spiller det vel ingen rolle? 

Men kan ha hatt èn partner og fått alt av smitte pluss graviditet fordi kondomet røk og enkelte områder ikke var beskyttet, og man kan ha hatt hundre pluss uten å ha fått noe som helst. 

Dette bidrar bare til skam og splid mellom dere, og faktum er at dere har det og må leve med det resten av livet. 

Bitter much?

Anonymkode: 4676f...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av dere kan ha blitt smittet før dere ble sammen. Det er ikke mulig å vite hvem som ble smittet først.

Dere kan ha blitt smittet via oralsex.

"Genital herpes er en infeksjon i underlivet med herpes simplex virus (HSV). Første utbrudd kommer oftest få dager til uker etter smitte, senere kan infeksjonen komme tilbake gjentatte ganger, men med langt mindre plager. De aller fleste er imidlertid uten symptomer og vet ikke at de er smittet."

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/kjonnssykdommer/herpes-genitalis

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall partner har ikke noe å si, man kan være heldig og uheldig. Jeg ble smittet av en kjæreste for mange år siden som ikke skjønte at det smitter fra munnen og til underliv.

Hvis det var ditt første og han også har det, var det nok fra ham sikkert.

Anonymkode: 4a8a9...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bitter much?

Anonymkode: 4676f...225

Bitter nei. Hvordan gikk du det ut av mitt innlegg?

Jeg skriver vel heller tvert imot at å strides, spesielt om noe svært skambelagt som ikke kan krangles bort eller komme til en løsning som vil være utslagsgivende, bør unngås.

Dette er noe de må leve med, og forhåpentligvis blir det ikke en kjerne for videre strid. 

Altså. Make (safe) love, not war. 

Hilsen positiv sexentusiast

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at dere ikke lar dette komme mellom dere og bli et tema for krangling og diskusjon. Begge har dessverre herpes og det er umulig å vite hvem som fikk det først. Gå videre derfra og ikke tenk mer på det før det evt skulle bli aktuelt med brudd og ny partner - da må ny partner informeres.

Du har godtatt fortiden hans med prostituerte og da kan du ikke dra det opp i ettertid.

Anonymkode: 5b571...157

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier her, vil dere ha et godt forhold så ha fokus på det. Sånne her ting skjer, og det er en litt lumsk sykdom som mange kan være bærere av uten å vite det. Så smittegangen er rett og slett usikker i mange tilfeller.

Jeg er smittet selv, men lever helt uproblematisk med det. Jeg hadde ett utbrudd og det har ikke vært mer plager forbundet med det. Ikke er det farlig heller, det finnes definitivt mange mye verre ting man kan utsettes for her i verden. 

Anonymkode: 1e499...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

MEN han har en fortid med prostituerte. Hele 6 stk har han vært med.

Gud så ekkelt.

Anonymkode: 915ba...c16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...