IRA23 Skrevet 24. august 2024 #1 Skrevet 24. august 2024 (endret) Hei, Jeg er en kar på 38 som har en mor i slutten av 70-åra som sliter med en voldsom smerte i underlivet tidvis. Jeg er klar over at dette er en rar situasjonen men hun begynner å bli desperat og min mor er såppas gammel/ikke datakyndig at hun aldri ville kunne spørre om dette på et forum slik som her, så derfor gjør jeg det for henne i håp om at det blir tatt godt imot. Hun har som sagt smerter i underlivet som stikker noe veldig til når hun beveger på seg og når hun må tisse. Hun sier at det stikker til uanmeldt og plutselig, men det kommer daglig. Greia er at hun nesten ikke får tissa når hun må det, men det hjelper ofte en del på den stikkende smerten, selv om det kommer tilbake igjen med en gang hun må på do, men jo mer hun får tissa jo mer smertestillende er det virker det som. Hun var en gang hos gynekolog og da fikk hun sprøyta saltvannsløsning opp i blæra og hele neste dag hadde hun ikke vondt, men det kom dessverre tilbake igjen. Hun har tatt ultralyd(alt ok), vært hos bekkenspesialist som ikke har funnet noe særlig og gynekolog som var helt fint og alle blodprøver er fine. Det virker som det er vanskelig å finne ut av dette her og hun plages veldig av det, noe som igjen plager meg veldig da jeg ser det går utover hennes livskvalitet. Mitt håp er at noen kvinner her på forummet kanskje kjenner igjen dette og har fått ordnet det og kan gi meg råd som jeg kan gi videre til min mor om hva det kan være og hvordan fikse det? Mange takk på forhånd! Jeg setter utrolig stor pris på alle emneretta svar! Dbh Edit - det har vel vart 6 mnd pluss. Endret 24. august 2024 av IRA23 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #2 Skrevet 24. august 2024 Mange spesialister, men er en god gammeldags urinveisinfeksjon blitt utelukket? Anonymkode: 5117e...c49 1
miSs. Skrevet 24. august 2024 #3 Skrevet 24. august 2024 Hørtes ut som uvi, så vil anbefale tranebærjuice eller tranebærkapsler. God bedring til din mor🥰
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #4 Skrevet 24. august 2024 miSs. skrev (Akkurat nå): Hørtes ut som uvi, så vil anbefale tranebærjuice eller tranebærkapsler. God bedring til din mor🥰 Om det er en UVI og har vart så lenge, så bør nok en antibiotikakur til verks. Anonymkode: 5117e...c49 2
miSs. Skrevet 24. august 2024 #5 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om det er en UVI og har vart så lenge, så bør nok en antibiotikakur til verks. Anonymkode: 5117e...c49 Han skriver ikke noe om hvor lenge det har vart, men tenker at tranebær ikke er skadelig å prøve uansett?
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #6 Skrevet 24. august 2024 miSs. skrev (1 minutt siden): Han skriver ikke noe om hvor lenge det har vart, men tenker at tranebær ikke er skadelig å prøve uansett? Han skriver tidvis og at mor er utredet hos tre forskjellige spesialister, det betyr at det har pågått en god stund. Anonymkode: 5117e...c49
miSs. Skrevet 24. august 2024 #7 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han skriver tidvis og at mor er utredet hos tre forskjellige spesialister, det betyr at det har pågått en god stund. Anonymkode: 5117e...c49 Tranebær er kjent for å være bra for urinveiene og derfor skrev jeg at jeg vil anbefale det. Er du her for å krangle med meg eller har du tenkt til å hjelpe ts?
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #8 Skrevet 24. august 2024 miSs. skrev (2 minutter siden): Tranebær er kjent for å være bra for urinveiene og derfor skrev jeg at jeg vil anbefale det. Er du her for å krangle med meg eller har du tenkt til å hjelpe ts? Jeg har allerede hjulpet, både ved å foreslå en potensiell diagnose, og ved å anbefale antibiotika. Du trenger ikke å bli snurt bare fordi jeg er uenig i at tranebær er tilstrekkelig dersom dette er uvi. Anonymkode: 5117e...c49 1
miSs. Skrevet 24. august 2024 #9 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har allerede hjulpet, både ved å foreslå en potensiell diagnose, og ved å anbefale antibiotika. Du trenger ikke å bli snurt bare fordi jeg er uenig i at tranebær er tilstrekkelig dersom dette er uvi. Anonymkode: 5117e...c49 Jeg har hatt lignende plager, både lege og gynekolog fant ingenting. Men, jeg begynte på tranebærkapsler og hadde varmeflaske tilgjengelig når smertene ikke ville gi seg. Det var det som hjalp meg og derfor ville jeg anbefale det til ts sin mor. Snurt er jeg ikke, det er lov å være enig om å være uenig.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #10 Skrevet 24. august 2024 Høres ut som uvi. Be om Furadantin hos lege. Anonymkode: 2589d...5c5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #11 Skrevet 24. august 2024 Det er ikke bare skjeden som kan bli tørr og sår etter overgangsalderen, det kan også skje med slimhinnene i urinrøret. Det er mye som kan være smertefullt uten opplagt årsak.Vet du om hun får noen form for hormonterapi? Det kan hende hun trenger østrogen. Anonymkode: 82a1f...410
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #12 Skrevet 24. august 2024 Pussig. En venninne beskrev nesten helt like symptomer for meg i går, og fortalte at hun hadde fått dem etter overgangsalderen begynte, og at det gjorde vondt i underlivet (stikkende og svært smertefulle smerter) og i urinveiene. Hun fikk beskjed om å bruke Replens i skjedenav legen. Settes i underlivet med innføringshylse. Virker ved å gjøre slimhinnene bløte og fuktige igjen. Smertene kommer av tørrhet og ekstrem sårhet. Medikamentet virker på urinveiene også. Jeg bruker Vagifem for lignende symptomer. Det finnes altså flere løsninger. Be din mor prøve Vagifem, det finnes reseptfrie pakninger å få kjøpt på apoteket. Les bruksanvisningen. Anonymkode: 09d01...8f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå