Gå til innhold

Hvor mye tror dere medisin snittet (ordinær) synker nå som alderspoeng osv skal fjernes?

Maruu

Anbefalte innlegg

Hvordan tror dere snittet for ordinær kvote blir det året alderspoeng osv blir fjernet? Jeg vet at det blir lavere, men hvor mye lavere tror dere det vil bli? Akkurat nå er det jo ca. 68-69 (tenker på oslo). Hvor realistisk er det at snittet går ned til 60-61? Tenker jo at de fleste som søker seg inn i medisin i ordinær kvote har samlet maks antall alderspoeng, altså 8. Så om det fjernes må jo også snittet synke betraktelig. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag også så er det forskjellige opptakskriterier for søkere med førstegangsvitnemål og for andre (med ekstrapoeng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart snittet vil synke når alderspoengene forsvinner. Det vil jo bli likt for alle i den kvoten. Fortsatt like vanskelig siden man må ha 6 i alle fag.

Håper de tar til vett og kjører opptaksprøver etter hvert, slik som i Sverige. Kunne gjerne tenke meg å studere medisin, men jeg har rett og slett ikke råd til å ta opp så mange eksamener fra videregående. Systemet er håpløst.

Anonymkode: b6f69...69a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Klart snittet vil synke når alderspoengene forsvinner. Det vil jo bli likt for alle i den kvoten. Fortsatt like vanskelig siden man må ha 6 i alle fag.

Håper de tar til vett og kjører opptaksprøver etter hvert, slik som i Sverige. Kunne gjerne tenke meg å studere medisin, men jeg har rett og slett ikke råd til å ta opp så mange eksamener fra videregående. Systemet er håpløst.

Ja enig i at de bør ha opptaksprøver i stedet😞 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Opptaksprøve er bare tull og heldigvis ble det ikke noe av. Dette ble bestemt av Stortinget.

Hva er din syte-strategi så langt - å bare la årene gå mens du venter på noe som IKKE kommer til å skje? Siden du digger opptaksprøve, kan du ikke bare begynne å forbedere deg på den svenske opptaksprøven? 

Åja, en liten detalj til som du har glemt visst: du kan jo bare studere i Øst-Europa også. Medisin er ikke et studium som du bare må studere i Norge til tross for at det har høyest inntakskrav. Eller kanskje du gjør det enda vanskeligere for deg selv, nemlig ikke bare at du bare "må" studere det i Norge, men det må visst være spesifikt i Oslo også 😂

Det er også direkte feil og 100% løgn når du sier at man må ha 6 i alle fag i ordinærkvoten. 

F eks: kreves det 67,5 konkurransepoeng for å komme inn på medisin i Trondheim / Levanger og 67,8 for å komme inn ved UiB i Bergen.

I og med at de fleste makser ut 14 ekstra tilleggspoeng når de tar realfag + eventuelle språk fag når de skal gå for slike studier som medisin og samler inn 60 beståtte studiepoeng også (eller folkehøyskole eller ett år i militæret), så får du følgende regnestykke:

67,5 Trondheim / Levanger og 67,8 Bergen

Alderspoeng 8

Tilleggspoeng 2 (for enten 60 beståtte studiepoeng eller militæret eller folkehøyskole)

Realfags- og språkpoeng 4

Totalt 14 poeng.

Du trekker fra 14 fra både 67,5 og 67,8 og da står man igjen med 53,5 og 53,8. 

Hva betyr 53,5 og 53,8 ? Jo man deler dette på 10 og dermed så trenger man 5,35 eller 5,38 i rent snitt (ut av 6,00) for å komme inn ved NTNU Trondheim / Levanger eller ved UiB i Bergen. 

Nå har jeg ikke en gang brukt de absolutt laveste poenggrensene når det gjelder medisin, for de laveste poenggrensene er nemlig ved følgende steder:

UiT i Tromsø - 66,8 (det betyr at det skal holde med minimum 5,28 i snitt)

UiB Bergen / Stavanger - 67,1 (det betyr at det skal holde med minimum 5,31 i snitt)

NTNU Trondheim / Gjøvik - 67,3 (det betyr at det skal holde med minimum 5,33 i snitt)

Fakta oppsummering: Nei, man trenger ikke å være i nærheten av 6-ere i alle fag og det betyr med et snitt på 5,38, så hadde man fått tilbud på medisin ved FEM forskjellige steder i Norge og samtidig holder det med 5,31 for å få TO tilbud eller 5,33 for å få TRE tilbud.

Siden et snitt på 5,50 betyr at halvparten av fagene på Vitnemålet er 5-ere og den andre halvparten er 6-ere, så trenger man ikke engang et flertall av 6-ere på Vitnemålet når allerede et snitt på 5,28 sikrer en et tilbud ved UiT i Tromsø.

Anonymkode: 48848...e9c

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Opptaksprøve er bare tull og heldigvis ble det ikke noe av. Dette ble bestemt av Stortinget.

Hva er din syte-strategi så langt - å bare la årene gå mens du venter på noe som IKKE kommer til å skje? Siden du digger opptaksprøve, kan du ikke bare begynne å forbedere deg på den svenske opptaksprøven? 

Åja, en liten detalj til som du har glemt visst: du kan jo bare studere i Øst-Europa også. Medisin er ikke et studium som du bare må studere i Norge til tross for at det har høyest inntakskrav. Eller kanskje du gjør det enda vanskeligere for deg selv, nemlig ikke bare at du bare "må" studere det i Norge, men det må visst være spesifikt i Oslo også 😂

Det er også direkte feil og 100% løgn når du sier at man må ha 6 i alle fag i ordinærkvoten. 

F eks: kreves det 67,5 konkurransepoeng for å komme inn på medisin i Trondheim / Levanger og 67,8 for å komme inn ved UiB i Bergen.

I og med at de fleste makser ut 14 ekstra tilleggspoeng når de tar realfag + eventuelle språk fag når de skal gå for slike studier som medisin og samler inn 60 beståtte studiepoeng også (eller folkehøyskole eller ett år i militæret), så får du følgende regnestykke:

Alderspoeng 8

Tilleggspoeng 2 (for enten 60 beståtte studiepoeng eller militæret eller folkehøyskole)

Totalt 14 poeng.

Hva betyr 53,5 og 53,8 ? Jo man deler dette på 10 og dermed så trenger man 5,35 eller 5,38 i rent snitt (ut av 6,00) for å komme inn ved NTNU Trondheim / Levanger eller ved UiB i Bergen. 

Nå har jeg ikke en gang brukt de absolutt laveste poenggrensene når det gjelder medisin, for de laveste poenggrensene er nemlig ved følgende steder:

UiB Bergen / Stavanger - 67,1 (det betyr at det skal holde med minimum 5,31 i snitt)

NTNU Trondheim / Gjøvik - 67,3 (det betyr at det skal holde med minimum 5,33 i snitt)

Fakta oppsummering: Nei, man trenger ikke å være i nærheten av 6-ere i alle fag og det betyr med et snitt på 5,38, så hadde man fått tilbud på medisin ved FEM forskjellige steder i Norge og samtidig holder det med 5,31 for å få TO tilbud eller 5,33 for å få TRE tilbud.

Siden et snitt på 5,50 betyr at halvparten av fagene på Vitnemålet er 5-ere og den andre halvparten er 6-ere, så trenger man ikke engang et flertall av 6-ere på Vitnemålet når allerede et snitt på 5,28 sikrer en et tilbud ved UiT i Tromsø.

Herregud, du er jo helt fanatisk. Hver gang det blir snakk om opptaksprøver i Norge - og vips, er du der med ditt referat! Har du tatt medisinstudiet i utlandet selv og vil nå ikke at andre skal komme inn på studiet i Norge, eller hva er greia? 😅

Anonymkode: 3d0ea...53e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du virkelig kunne tenkt deg å studere medisin uten å ha karakterene til det i Norge, og uten å gidde å ta opp igjen fag, så hadde du reist til utlandet. Slik mange faktisk gjør. Da kan du komme inn med ganske lavt snitt og ikke noe særlig realfag heller, men da bør du også være klar over at strykprosenten er høy. Mange nordmenn som reiser til utlandet for å studere medisin kommer hjem igjen første eller andre året fordi fagene ble alt for tøffe. De manglet den faglige ballasten og studieteknikken som trengtes for å klare studiet. Det du ikke bør gjøre er å skylde på høye karakterkrav, for det er bare bullshit.  

Anonymkode: b4578...7a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, du er jo helt fanatisk. Hver gang det blir snakk om opptaksprøver i Norge - og vips, er du der med ditt referat! Har du tatt medisinstudiet i utlandet selv og vil nå ikke at andre skal komme inn på studiet i Norge, eller hva er greia? 😅

At du ikke liker "referatet" som heter fakta, er ikke mitt problem. Ja, jeg misliker sterkt opptaksprøver og har redegjort ganske detaljert for hvorfor - igjen med fakta. Stortinget deler min oppfatning, så det er ingenting mer å diskutere med tanke på opptaksprøve i Norge. Det ble IKKE noe av - ferdig med saken.

Det som er irriterende er at denne myten om at man må ha 6-ere i alle fag fortsetter å leve sitt liv, når fakta er igjen at man ikke trenger noe i nærheten av 6-ere i alle fag når det gjelder ordinærkvoten. 

Til slutt er konklusjonen din ganske rar når du hevder at jeg "angivelig ikke vil at andre skal komme inn på medisin i Norge". Jeg viser faktisk at det er betydelig enklere å komme inn på medisin enn det "myten" sier. 

Jeg er ikke Stortinget, men Stortinget deler mitt syn og godt er det. Forslaget rundt opptaksprøve og kun 20% kvote har vært idioti fra starten av. At folk som ikke har studert realfag og sliter veldig med det på generell basis skulle plutselig måtte stå ovenfor en opptaksprøve der matematikk utgjør 50% av hele prøven. Det er så far-out som man sier på engelsk, at det ikke går an. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart snittet vil synke når alderspoengene forsvinner.

Nei, karaktersnittet endres ikke av at tilleggspoeng som alderspoeng forsvinner.

Anonymkode: ed5a2...e85

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderspoeng 8

Totalt 14 poeng.

Endelig et godt innlegg om snitt!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke liker "referatet" som heter fakta, er ikke mitt problem.

Nei, det er antageligvis ikke det, når du er såpass oppslukt av å protestere mot mulig innføring av opptaksprøver. Men det du kaller "fakta" er bare en dårlig forkledd subjektiv mening.

Hvor mange land er det i verden som eksklusivt bruker karakterer fra VGS til å rangere søkerne ved opptak til høyskole og universitet? De aller fleste utviklede land har enten nasjonale eksamener ved avslutning av VGS og/eller opptaksprøver ved høyere utdanningsinstitusjoner. I Danmark, Tyskland, Finland og Sverige finnes det også alternative måter å bli kvalifisert for høyere utdanning på. Det er bare her i Norge at vi er såpass infleksible og tvinger folk til å "ta opp fag" i årevis for å komme inn på studiet. Det er infleksibelt og dyrt for både individet og samfunnet som helhet, for vi taper på at noen sitter i 2-3 år og pugger til VGS-fag for å endelig starte på det studiet de er sikker på de vil gå.

Det er ikke alle som har muligheten til å flytte til Tromsø eller Ålesund pga livssituasjonen. Øst-Europa har ikke samme kvaliteten på medisinutdanningen som landene i Skandinavia. I Sverige har det blitt en egen sak at legene utdannet i Øst-Europa mister autorisasjon i mye større grad enn de som er lokalt utdannet. Mange vet at korrupsjon og nepotisme er utbredt der. Det er rett og slett en brist i kvalitetssikringen.

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er ikke Stortinget, men Stortinget deler mitt syn og godt er det. Forslaget rundt opptaksprøve og kun 20% kvote har vært idioti fra starten av

Og godt er det! Ikke alle på Stortinget deler ditt syn, heller. De er bare redd for hvor mye en såpass omveltning av systemet kommer til å koste i disse dyre tider. Nå er det bare kutt, kutt, kutt over hele fjøla. 20% var for en liten andel, ja.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

At folk som ikke har studert realfag og sliter veldig med det på generell basis skulle plutselig måtte stå ovenfor en opptaksprøve der matematikk utgjør 50% av hele prøven. Det er så far-out som man sier på engelsk, at det ikke går an. 

Jeg forstår ikke poenget ditt her i det hele tatt. Folk som søker seg på medisin har måttet forholde seg til MINST R1 matte, kjemi 1 og 2, fysikk 1. Det er ikke noe problem med basismatte akkurat?

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, karaktersnittet endres ikke av at tilleggspoeng som alderspoeng forsvinner.

Mente at konkurransepoengene vil synke. Det er jo helt naturlig når tilleggspoeng forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er antageligvis ikke det, når du er såpass oppslukt av å protestere mot mulig innføring av opptaksprøver. Men det du kaller "fakta" er bare en dårlig forkledd subjektiv mening.

Hvor mange land er det i verden som eksklusivt bruker karakterer fra VGS til å rangere søkerne ved opptak til høyskole og universitet? De aller fleste utviklede land har enten nasjonale eksamener ved avslutning av VGS og/eller opptaksprøver ved høyere utdanningsinstitusjoner. I Danmark, Tyskland, Finland og Sverige finnes det også alternative måter å bli kvalifisert for høyere utdanning på. Det er bare her i Norge at vi er såpass infleksible og tvinger folk til å "ta opp fag" i årevis for å komme inn på studiet. Det er infleksibelt og dyrt for både individet og samfunnet som helhet, for vi taper på at noen sitter i 2-3 år og pugger til VGS-fag for å endelig starte på det studiet de er sikker på de vil gå.

Det er ikke alle som har muligheten til å flytte til Tromsø eller Ålesund pga livssituasjonen. 

Og godt er det! Ikke alle på Stortinget deler ditt syn, heller.

Jeg forstår ikke poenget ditt her i det hele tatt. Folk som søker seg på medisin har måttet forholde seg til MINST R1 matte, kjemi 1 og 2, fysikk 1. Det er ikke noe problem med basismatte akkurat?

1. Det er fortsatt fakta uansett hvor lite du liker det. 

2. Fortell meg gjerne hvorfor disse landene som har opptaktsprøver er angivelig "bedre" enn Norge som samfunn? For å legge et tilleggsspørsmål: mener du seriøst at den sosiale mobiliteten i land som USA blant annet er bedre enn i Norge som følge av at de har en hel haug med opptaksprøver i USA? Som for øvrig er blitt stilt i kritisk lys de siste årene og flere har gått bort fra disse prøvene blant annet SAT, ACT, GMAT og GRE.

3. Problemet med "alternative måter" fra Danmark, Tyskland, osv er fordi forslaget som skulle innføres i Norge gikk ut på å knuse dagens 50% ordinære kvote i og med at 50% av de plassene går til "eldre studenter". Utvalget ønsket å redusere kvoten fra dagens 50% og ned til 20%. Hvis du seriøst "ikke ser store problemer" med dette, så kan jeg ikke hjelpe deg og da hjelper det overhodet ikke å si at du er "enig med meg i at andelen på 20% er lite" når forslaget gikk ut på nettopp det - å redusere fra dagens 50% og ned til 20%. Noe som i praksis betyr at "døra" for "eldre studenter" hadde blitt automatisk MYE trangere å komme gjennom. 

Noe som bringer meg til punkt nr 4. Nå har jeg allerede redegjort for at det er 100% løgn å si at man trenger 6-ere i alle fag i ordinærkvoten. Videre er det slik at Norge kan ikke tilrettelegge din livssituasjon bare fordi du ikke kan flytte til Tromsø eller Gjøvik. Fakta er at du kan studere i Norge om du vil med et snitt på 5,28 - 5,33 og da får man hele TRE tilbud å velge mellom. Norge har ingen plikt i å tilrette for deg at du skal studere akkurat i Oslo.

Du kan studere i Norge med et snitt mellom 5,28 - 5,33 som gir deg hele tre alternativer, men Norge som stat har ingen plikt i å sørge for at akkurat du skal studere i Oslo. Oslo er også en dyr by, så egentlig er det et pluss hvis man må studere medisin i blant annet Ålesund eller Gjøvik. Det er fortsatt Norge sist jeg sjekket. 

5. Nå har Stortinget vedtatt mitt syn i begynnelsen av juni, så mitt syn gikk gjennom. Ditt syn feilet fullstendig, i og med at det går ut på å tvinge alle studieretninger og alle potensielle studenter i å måtte ta en opptaksprøve og redusere kvoten ned til 20%.

6. Siden du har tungt for å forstå poenget mitt til tross for at jeg har gått detaljert gjennom dette tidligere, så får jeg gjenta det igjen: forslaget gikk ut på å knuse dagens ordinære kvote på 50% og ned til 20%. Videre skulle alle tvinges til å ta opptaksprøven - da snakker jeg ikke bare om medisinstudenter.

Det betyr at noen som ønsker å studere sosialantropologi eller jus for den slags skyld, har mest sannsynlig kun matematikk 1P + 2P på Vitnemålet og slike personer ville vært tvunget til å måtte ta en opptaksprøve der 50% av prøven er matematikk som ligger på høyere nivå enn 1P + 2P. I tillegg har man et brutalt tidspress på seg i å svare på hvert spørsmål innen 90 - 100 sekunder per spørsmål, noe som betyr mindre enn 2 minutter per spørsmål. Dette er helt sjukt og har ingenting med å gjøre en klar til videre studier. Tvert imot, innenfor høyere utdanning er det mer vanlig å bruke flere og flere timer på bare ett emne jo høyere "oppover" man kommer. Det er lov med hjelpemidler og alt annet. Dette betyr at opptaksprøven skiller seg kraftig ut fra det høyere utdanning er på generell basis.

Å tvinge nye og "eldre studenter" som ikke har tatt noe utover 1P + 2P (det er et flertall av studentene) i å ta en opptaksprøve der 50% av prøven teller matematikk er fullstendig galskap.

Det blir som å tvinge folk nå til å ta GMAT og GRE selv om de søker seg på blant annet bachelor i sosialantropologi. Bare fordi USA har praktisert denne galskapen til tider, så betyr det ikke at Norge skal følge etter USA i dette. 

Vi har nå nettopp vært gjennom en pandemi der mange sliter fortsatt med Long Covid konsekvenser også, blant annet med mye pugging og det å huske mye på en gang, så det siste "eldre studenter" i Norge trenger er at den ordinære kvoten på 50% av studieplassene skal reduseres ned til 20%, samtidig som man innføres en prøve der 50% av prøven er ren matematikk og med massivt tidspress på toppen av det.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Alderspoeng 8

Totalt 14 poeng.

Oisann, traff jeg en nerve?

Jeg venter ikke. Jeg har allerede tatt opp 5 eksamener for å komme inn på et annet studie innen helse som krevde ca. 60 konkurransepoeng. Jeg har ikke økonomi til å ta opp flere eksamener nå, og i hvert fall ikke til å dra til utlandet. Tro meg, da hadde jeg gjort det. I tillegg måtte jeg ha klart å jobbe meg til toppkarakter på 10 eksamener på egenhånd, da undervisning på privatskole i hvert fall er uaktuelt.

Greit, kanskje ikke 6ere i alle fag, men det er søren meg bortimot.

Og argumentet ditt om at realfagssvake folk ikke kommer til å klare opptaksprøven... Altså, hæ? Det er jo en del av kravet for å komme inn nå. Hvis man er svak i realfag, så bør man kanskje ikke studere medisin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den du quoter har helt rett. Opptaksprøver er helt håpløst. Det er en sikker måte å sikre at én type mennesker kommer inn på medisin: Good test takets. I tillegg åpner det for enda en ny industri: Betal 10k for et kurs som forbereder deg til opptaksprøven. Det du presterer på kanskje 2-4 timer bestemmer alt. 
De har opptaksprøver i USA, men de ser også på karakterene dine fra college. Så det må du både ha gode karakterer fra college (inkludert tunge realfag) og du må være en god test taker. Høres det fristende ut, synes du?

Og kom ikke her med intervju og motivasjonsbrev… sistnevnte kan du betale noen for å skrive, og du må ha en «hook» (har funnet en kur mot kreft, lillebror døde av kreft da jeg var liten, jeg har amputert begge beina og likevel besteget Mount Everest og her er hva jeg lærte av det). Intervju er en sikker metode for å ytterligere øke mengden legacy kids. Tror du det vil hjelpe hvis pappa er nevrokirurg på Riksen? Jepp.

Anonymkode: a6889...ede

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oisann, traff jeg en nerve?

Jeg venter ikke. Jeg har allerede tatt opp 5 eksamener for å komme inn på et annet studie innen helse som krevde ca. 60 konkurransepoeng. Jeg har ikke økonomi til å ta opp flere eksamener nå, og i hvert fall ikke til å dra til utlandet. Tro meg, da hadde jeg gjort det. I tillegg måtte jeg ha klart å jobbe meg til toppkarakter på 10 eksamener på egenhånd, da undervisning på privatskole i hvert fall er uaktuelt.

Greit, kanskje ikke 6ere i alle fag, men det er søren meg bortimot.

Og argumentet ditt om at realfagssvake folk ikke kommer til å klare opptaksprøven... Altså, hæ? Det er jo en del av kravet for å komme inn nå. Hvis man er svak i realfag, så bør man kanskje ikke studere medisin.

Nettopp. Men hvis du ikke klarer å gå gode karakterer i realfag, hva får deg til å tro at du klarer å score veldig bra på en opptaksprøve? De er vanskelige. Man skal ikke bare gulpe opp kunnskap, men anvende den. 
Den du quotet viste også at nei, man må faktisk slett ikke ha 6 i alle fag, faktisk kan man ha flere femmere enn seksere og likevel komme inn. Tallenes tale.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Medisinstudenter fra utlandet er ofte mye dårligere praktisk, vi som jobber med de merker stor forskjell. Ang opptaksprøve så hadde det vært fantastisk. Har møtt mange leger som burde jobbet på ett mørkt lager helt alene. 

Anonymkode: 222e2...997

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Medisinstudenter fra utlandet er ofte mye dårligere praktisk, vi som jobber med de merker stor forskjell. Ang opptaksprøve så hadde det vært fantastisk. Har møtt mange leger som burde jobbet på ett mørkt lager helt alene. 

Det praktiske tar de jo raskt igjen når de begynner å jobbe. 

Du er klar over at en opptaksprøve vil være teoretisk, i realfag? Den vil ikke skille ut legene som du så fordomsfullt mener burde jobbet alene på et mørkt lager. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at man må ha et høyt snitt for å komme inn på tunge studier. Det er faktisk grunnlaget man skal bygge videre på. Det var en 19 år gammel jente i som hadde 3,37 i snitt som sukket i avisa over at medisin var uoppnåelig for henne på førstegangskvoten." Ja, heldigvis! " tenker jeg, man har ikke grunnlaget på plass for å studere fag som innebærer matte og kjemi om du ikke har mer enn en 3'er i faget. Da bør du faktisk ta det grunnleggende faget en gang til!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det praktiske tar de jo raskt igjen når de begynner å jobbe. 

Du er klar over at en opptaksprøve vil være teoretisk, i realfag? Den vil ikke skille ut legene som du så fordomsfullt mener burde jobbet alene på et mørkt lager. 

Nei de tar det ikke veldig raskt igjen. De henger etter i årevis. Siden vi ikke har opptaksprøver ennå, så aner jo ikke du hva de vil omhandle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...