AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #1 Skrevet 23. august 2024 Har opplevd en del mobbing, vil kalle det psykisk vold. Nå er jeg ikke glad lengre, sliter med å stole på mennesker, forstå sosiale koder i yrkessammenheng og tar ting personlig, jeg prøver virkelig å endre meg men er født høysensetiv empat. Spesielt sterke personligheter forstår det og kommer med kommentarer som er ment som uskyldige, sagt over hodet på meg. Når de observerer at jeg reagerer på det, sprer de det til andre i omgangskretsen. Jeg er så LEI, noen tips? Anonymkode: 048e0...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #2 Skrevet 23. august 2024 Legg fra deg stempelet høysensitiv empat. Da gir du deg selv mer muligheter. Du har nok allerede dømt deg selv og ser deg selv og egne reaksjoner i lys av det. Det er du ikke tjent med. Vær åpen og lær av situasjoner når de oppstår. Anonymkode: 2b555...4fa 7 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #3 Skrevet 23. august 2024 Tenker du bør be om en henvisning til dps. Tror det er mer enn høysensitiv empat som ligger bak dette. Jeg skal ikke foreslå diagnoser, men om legen skriver de tingene du nevner, kombinert med ekstrem mobbing i barndommen, så vil nok dps tilby utredning. Anonymkode: 5f821...2ee 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #4 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker du bør be om en henvisning til dps. Tror det er mer enn høysensitiv empat som ligger bak dette. Jeg skal ikke foreslå diagnoser, men om legen skriver de tingene du nevner, kombinert med ekstrem mobbing i barndommen, så vil nok dps tilby utredning. Anonymkode: 5f821...2ee Har virkelig forsøkt å kartlegge det selv, men jeg kan virkelig ikke forstå at jeg kan ha en diagnose, det er ikke noe i oppveksten min, symtomer eller annet som tilsier det. Har høyere utdannelse, høyt snitt - alt på normert tid. Hva med de som slenger ut kommentarer eller forsøker å bryte meg ned, kan de ha en diagnose? Anonymkode: 048e0...e7e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #5 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Legg fra deg stempelet høysensitiv empat. Da gir du deg selv mer muligheter. Du har nok allerede dømt deg selv og ser deg selv og egne reaksjoner i lys av det. Det er du ikke tjent med. Vær åpen og lær av situasjoner når de oppstår. Anonymkode: 2b555...4fa Det har jeg gjort, men mennesker kan ha en "side mot meg" som de viser meg når det ikke er andre til stede, tro det eller ei. Anonymkode: 048e0...e7e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #6 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har virkelig forsøkt å kartlegge det selv, men jeg kan virkelig ikke forstå at jeg kan ha en diagnose, det er ikke noe i oppveksten min, symtomer eller annet som tilsier det. Har høyere utdannelse, høyt snitt - alt på normert tid. Hva med de som slenger ut kommentarer eller forsøker å bryte meg ned, kan de ha en diagnose? Anonymkode: 048e0...e7e Det går an å ha en diagnose og likevel ha høy utdannelse og gode karakterer. Og at du sliter med å stole på mennesker, forstå sosiale koder og tar ting personlig, er såkalte «symptomer». Anonymkode: 5f821...2ee 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #7 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går an å ha en diagnose og likevel ha høy utdannelse og gode karakterer. Og at du sliter med å stole på mennesker, forstå sosiale koder og tar ting personlig, er såkalte «symptomer». Anonymkode: 5f821...2ee Som autisme, ja- men jeg har alltid vært sosial og glad, det er i senere yrkesliv jeg ikke er blitt godtatt og utviklet mistenksomhet, og det er ikke rart etter det jeg har erfart. Å ta ting personlig er vel noe mange gjør? eller mener du at folk rister av seg alt? Anonymkode: 048e0...e7e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #8 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som autisme, ja- men jeg har alltid vært sosial og glad, det er i senere yrkesliv jeg ikke er blitt godtatt og utviklet mistenksomhet, og det er ikke rart etter det jeg har erfart. Å ta ting personlig er vel noe mange gjør? eller mener du at folk rister av seg alt? Anonymkode: 048e0...e7e Finnes andre diagnoser enn autisme, med de kjennetegnene du beskriver. Og ja, vi kan alle ta ting personlig, men det kommer an på hvilken grad du tar det personlig. Anonymkode: 5f821...2ee 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #9 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Finnes andre diagnoser enn autisme, med de kjennetegnene du beskriver. Og ja, vi kan alle ta ting personlig, men det kommer an på hvilken grad du tar det personlig. Anonymkode: 5f821...2ee Ja, jeg har lest om det- men jeg kan ikke forstå at det skal stemme. Jeg har hatt mennesker i livet mitt med diverse diagnoser, jeg er ikke lik det, i tillegg klarer jeg fint å få og beholde jobber, sammenhengende over 20 år.. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ofte peker seg ut meg som en de er sint på, enkelte ganger sitter jeg tross alt bare i ro og spiser, likevel kan det komme en kommentar. Anonymkode: 048e0...e7e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #10 Skrevet 23. august 2024 Kan du komme med eksempler? For meg, basert på din korte forklaring, høres det ut som 2 sannsynlige scenarier: 1) du får ubehagelige kommentarer som er direkte rettet mot deg av dine kolleger. I dette tilfellet må du ta det med din nærmeste leder. Frekke kommentarer hører ikke hjemme på arbeidsplassen. 2) kommentarene er ikke rettet mot deg, du bare innbiller deg det og er paranoid. Da må du søke hjelp i helsevesenet. Anonymkode: acfd7...c3d 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #11 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan du komme med eksempler? For meg, basert på din korte forklaring, høres det ut som 2 sannsynlige scenarier: 1) du får ubehagelige kommentarer som er direkte rettet mot deg av dine kolleger. I dette tilfellet må du ta det med din nærmeste leder. Frekke kommentarer hører ikke hjemme på arbeidsplassen. 2) kommentarene er ikke rettet mot deg, du bare innbiller deg det og er paranoid. Da må du søke hjelp i helsevesenet. Anonymkode: acfd7...c3d Kommentarene er rettet mot meg og jeg er ikke paranoid. Anonymkode: 048e0...e7e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #12 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kommentarene er rettet mot meg og jeg er ikke paranoid. Anonymkode: 048e0...e7e Eksempler? Anonymkode: a21a9...87e 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #13 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Eksempler? Anonymkode: a21a9...87e Det er mange situasjoner og eksempler å ta av, og jeg har virkelig prøvd og forstå meg selv, mine reaksjoner og sett etter ulike diagnoser jeg kan eventuelt kan ha. Jeg vet at i tilfeller der jeg har reagert har andre mennesker også gjort det, de sykemeldte seg eller sluttet, det gav meg en pekepinn på at andre også reagerer på samme måte som meg. Kanskje jeg har utviklet en form for post traumatisk stress reaksjon eller noe. Anonymkode: 048e0...e7e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #14 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er mange situasjoner og eksempler å ta av, og jeg har virkelig prøvd og forstå meg selv, mine reaksjoner og sett etter ulike diagnoser jeg kan eventuelt kan ha. Jeg vet at i tilfeller der jeg har reagert har andre mennesker også gjort det, de sykemeldte seg eller sluttet, det gav meg en pekepinn på at andre også reagerer på samme måte som meg. Kanskje jeg har utviklet en form for post traumatisk stress reaksjon eller noe. Anonymkode: 048e0...e7e Det er veldig vanskelig å gi deg gode svar når du ikke kommer med eksempler. Anonymkode: 292b4...806
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #15 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, jeg har lest om det- men jeg kan ikke forstå at det skal stemme. Jeg har hatt mennesker i livet mitt med diverse diagnoser, jeg er ikke lik det, i tillegg klarer jeg fint å få og beholde jobber, sammenhengende over 20 år.. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ofte peker seg ut meg som en de er sint på, enkelte ganger sitter jeg tross alt bare i ro og spiser, likevel kan det komme en kommentar. Anonymkode: 048e0...e7e Manglende selvinnsikt er også er «symptom». Anonymkode: 5f821...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #16 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Manglende selvinnsikt er også er «symptom». Anonymkode: 5f821...2ee På hva? Anonymkode: 048e0...e7e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #17 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På hva? Anonymkode: 048e0...e7e På visse diagnoser. Du er veldig opptatt av det du har klart å oppnå, gode karakterer, høy utdannelse, langvarig ansettelsesforhold. Disse tingene avskriver ikke potensielle diagnoser. Du skriver selv at du sliter med å forstå sosiale koder, tar ting personlig og at du sliter med å stole på mennesker, og ut i fra svarene dine i denne tråden, så mangler du også selvinnsikt. Anonymkode: 5f821...2ee 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #18 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): På visse diagnoser. Du er veldig opptatt av det du har klart å oppnå, gode karakterer, høy utdannelse, langvarig ansettelsesforhold. Disse tingene avskriver ikke potensielle diagnoser. Du skriver selv at du sliter med å forstå sosiale koder, tar ting personlig og at du sliter med å stole på mennesker, og ut i fra svarene dine i denne tråden, så mangler du også selvinnsikt. Anonymkode: 5f821...2ee Nei, jeg kjenner svake/sterke sider, kan regulere følelser, er reflektert og vet hvordan jeg kan påvirke andre mennesker. Det må være noe annet. De som aviser, mobber eller kritiserer, er det ikke de som har en ev diagnose? Anonymkode: 048e0...e7e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #19 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, jeg kjenner svake/sterke sider, kan regulere følelser, er reflektert og vet hvordan jeg kan påvirke andre mennesker. Det må være noe annet. De som aviser, mobber eller kritiserer, er det ikke de som har en ev diagnose? Anonymkode: 048e0...e7e Altså.. Jeg forsøkte virkelig å gjøre dette, uten å nevne potensielle diagnoser, men unnvikende personlighetsforstyrrelse og paranoid personlighetsforstyrrelse, les deg opp. Anonymkode: 5f821...2ee 1 1
Clearpath Skrevet 24. august 2024 #20 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, jeg kjenner svake/sterke sider, kan regulere følelser, er reflektert og vet hvordan jeg kan påvirke andre mennesker. Det må være noe annet. De som aviser, mobber eller kritiserer, er det ikke de som har en ev diagnose? Anonymkode: 048e0...e7e Gi gjerne konkrete eksempler på hvordan du avvises, mobbes og kritiseres. Jeg har en kollega som ikke tåler normale kommentarer. Er jeg trøtt og i min egen verden, og ikke ser henne når jeg går forbi går hun å sier at jeg misliker henne og overser henne. Om leder for oss to beskjed om at vi har gjort feil sier jeg takk for oppklaring, hun blir lei seg, føler seg mobbet av leder osv. Lettere å hjelpe deg om du har konkrete eksempler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå