AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #1 Del Skrevet 23. august 2024 Vi har 2 hunder her hjemme, hvor den ene kommer fra er ordentlig oppdrett og hadde veldig fine forhold som valp, og oppdretteren på den andre var veldig god til å snakke for seg og gav et godt inntrykk - men vi har i ettertid skjønt at hunden kom fra et såkalt «fjøsoppdrett» hvor pengene var målet, og valpene vokste opp i fjøs frem til de fikk sine hjem. Hun hadde mye atferd som skurret da hun kom til oss, og vi merket raskt at hun ikke var helt som andre valper. Knurret i matskålen fra den dagen hun kom til oss, likte ikke kos, lekte ikke, og brukte lang tid på å bli den flotte hunden hun er i dag. Hun har krevd mye omsorg og kjærlighet, og er den dag i dag veldig avhengig av meg. Vi har skjønt at hun sikkert ikke har fått mye omsorg de 10 første ukene av sitt liv, og at de tildels var overlatt til seg selv i fjøset. Hos oss har hun et trygt, godt og forutsigbart hjem. Hun kom til oss og begynte raskt å sutte på sokker, klær, pledd og andre tekstiler, og vi klarte etterhvert å begrense det til et eget teppe som er hennes, og dette sutter hun på hver gang hun er stressa (for eksempel etter dusjing, som hun ikke kan fordra), hun sutter når hun skal sove og ligger med på teppet når hun hviler. Hun er nå 5 år, og teppet er viktig for henne. Jeg er nå blitt klar over at alle valpene fra hennes kull har samme behovet for å sutte på noe, og jeg lurer på om dette er et symptom på noe fra det såkalte «fjøsoppdrettet»? Anonymkode: 31215...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #2 Del Skrevet 23. august 2024 Det er godt mulig at denne suttingen er et resultat av "fjøsoppdrettet". Men, sutting er ikke nødvendigvis så unormalt. Stressreduserende aktiviteter er veldig normalt både hos dyr og mennesker, og betyr ikke at de har hatt en dårlig start på livet. Hunder deltar i mange forskjellige typer stressreduserende aktiviteter. Noen er kanskje mer sjeldnere enn andre. Sutting er ikke noe man ser ofte, men det er ikke nødvendigvis et tegn på at noe er galt. Ressursforsvar av mat er ikke nødvendigvis unormalt hos valper. Begge mine hadde ressursforsvar av mat da de var valper, da det er vanlig å se i den rasen. Med raser som har anlegg for ressursforsvar av mat, er det derfor viktig at oppdretter mater valpene separat istedenfor å la de knuffe hverandre mens de spiser (når de begynner med fast føde). De minste i kullet kan også finne det nødvendig å kjempe litt ekstra for alt, som kan fostre en kranglete valp som har lært at det funker å gjøre seg til. Sensitivitet til berøring (ikke kosete) er veldig individuelt, og trenger ikke å ha noe med de første leveukene til valpen. Min ene hund er ikke interessert i kos hele tiden. Hun vil kun ha kos i visse situasjoner og bare på noen steder på kroppen. Min andre hund vil helst ha kos hele tiden. At valpen ikke lekte, er derimot et litt bedre tegn på minimalt sosial omgang med mennesker. Jeg kjenner noen som fikk valp fra "fjøs" uten at de var klar over det. Valpen lekte ikke, og viste liten tegn til å ønske interaksjon med eierne. Valpen søkte de ikke ut som normale valper gjør, og så gjennom de som om de ikke var der. De fant ut at valpen hadde levd i hundegård, og knapt hadde sosialisert med mennesker. Suttingen og alt det andre kan selvfølgelig bety at valpen hadde lite sosial omgang med mennesker, og/eller at de ble skilt fra mor for tidlig. Det er vanskelig å si noe om. Gener ha utrolig mye å si på atferd, mer enn vi tror, så det er ikke mulig for noen av oss å si noe sikkert. Man kan kun spekulere. Men, det høres ut som om dere har gjort en god jobb med å håndtere problemer som har dukket opp, og har hjulpet hunden med å bli den trygge, stabile hunden den er i dag. Anonymkode: 2481c...d98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #3 Del Skrevet 23. august 2024 Min hund på 7 år, voksen og trygg, sutter også. Han "stjeler" brukte sokker og sutter på. Særlig hvis han er hjemme alene, er stressa/usikker eller veldig gira. Jeg prøvde å la han få noen sokker som han kan ha fast. Men de interesserer han seg ikke for, han vil ha brukte sokker, sikkert fordi de lukter av oss. Jeg har ikke gjort noe med det jeg, hvis det er tryggheten hans, så er det greit, tenker jeg. Anonymkode: 45809...ba6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #4 Del Skrevet 24. august 2024 Hunden min sutter ofte litt når den sover. Anonymkode: fd0ab...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #5 Del Skrevet 6. september 2024 Min søsters hund gjorde dette, og hun ble fortalt at det oftere skjer med dem som er tatt litt tidlig fra mor. Han var blandingshud, og når de var 6,5 uker gamle var de nesten like store som mor. Mor klarte ikke å avvise dem og hun ble helt spist opp av de skarpe valpetennene. Siden de var i familie og ville ha anledning til å la dem møtes ofte ble det bestemt at han flyttet litt tidlig. Det gikk helt fint på alle måter, unntatt den lille uvanen 🙂 Anonymkode: ae751...18d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå