AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #1 Skrevet 23. august 2024 Jeg har sterk tannkjøttbetennelse og i tillegg har jeg en tannrotbetennelse. Det gjør så vondt at jeg ikke klarer å sove og jeg klarer ikke å gjøre noe annet utenom. Det er pulserende smerte i tannkjøttet. Tannlegen har ikke ledig time før onsdag, for å ta rotfylling. Jeg har en HELFO-avtale med den tannklinikken, så jeg kan ikke gå andre plasser. Fikk antibiotika i dag, men den funker ikke enda. Ibux og Paracet hjelper nada. Vil antibiotikaen funke snart? Noen som vet hvordan jeg kan klare å få meg i litt søvn fram til onsdag eller fram til antibiotikaen begynner å virke? Anonymkode: 9e0d1...395
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #2 Skrevet 23. august 2024 Tenker nok at du kan kjenne en effekt av antibiotika i løpet av morgendagen. Anonymkode: 9374e...9eb 1
Snöhvit Skrevet 23. august 2024 #3 Skrevet 23. august 2024 Hvis det er så vondt så syntes jeg du skal unne deg en akuttime hos en annen tannlege. Du kan ikke gå slik med den condten, det er helt grusomt. Jeg hadde valgt akutt time hos tannlege og med glede betalt de 2-3000 det koster. Håper du blir bedre, for tannsmerter unner jeg ikke min verste fiende!! 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #4 Skrevet 23. august 2024 Hvor mye Ibux har du tatt? For tannsmerter er det ikke uvanlig å få resept på 600mg i stedet for at man bruker de 200mg man får reseptfritt. og kanskje paralgin forte vil hjelpe? Anonymkode: 32cd8...1c7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #5 Skrevet 23. august 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye Ibux har du tatt? For tannsmerter er det ikke uvanlig å få resept på 600mg i stedet for at man bruker de 200mg man får reseptfritt. og kanskje paralgin forte vil hjelpe? Anonymkode: 32cd8...1c7 Ibux 400mg. Paralgin Forte har jeg aldri fått resept for. Anonymkode: 9e0d1...395
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #6 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har sterk tannkjøttbetennelse og i tillegg har jeg en tannrotbetennelse. Det gjør så vondt at jeg ikke klarer å sove og jeg klarer ikke å gjøre noe annet utenom. Det er pulserende smerte i tannkjøttet. Tannlegen har ikke ledig time før onsdag, for å ta rotfylling. Jeg har en HELFO-avtale med den tannklinikken, så jeg kan ikke gå andre plasser. Fikk antibiotika i dag, men den funker ikke enda. Ibux og Paracet hjelper nada. Vil antibiotikaen funke snart? Noen som vet hvordan jeg kan klare å få meg i litt søvn fram til onsdag eller fram til antibiotikaen begynner å virke? Anonymkode: 9e0d1...395 Skyll munnen med corsodyl og ta tablettene du har fått. Kanskje blir det lite søvn, kjedelig. Har du mulighet til å ta bedre vare på munnhelsen din framover, så du slipper at dette gjentas? Eller har du nedsatt immunforsvar? Anonymkode: 57235...ca8 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #7 Skrevet 23. august 2024 3 minutter siden, Snöhvit said: Hvis det er så vondt så syntes jeg du skal unne deg en akuttime hos en annen tannlege. Du kan ikke gå slik med den condten, det er helt grusomt. Jeg hadde valgt akutt time hos tannlege og med glede betalt de 2-3000 det koster. Håper du blir bedre, for tannsmerter unner jeg ikke min verste fiende!! Jeg fikk rensa hos tannlegen i dag. Han sa at smerten i tannkjøttet skyldes rødt og hovent tannkjøtt. Han sa at smerten ville gå over ved hjelp av antibiotika, ibux, paracet og corsodyl. Har som sagt prøvd alt av det, håper at antibiotikaen får effekt i løpet av morgendagen. På tirsdag skal jeg rotfylle den tanna som har tannrotbetennelse. Anonymkode: 9e0d1...395
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #8 Skrevet 23. august 2024 Be om resept på noe sterkere? Er snakk om noen få dager… Anonymkode: ff97a...7ed
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #9 Skrevet 23. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Skyll munnen med corsodyl og ta tablettene du har fått. Kanskje blir det lite søvn, kjedelig. Har du mulighet til å ta bedre vare på munnhelsen din framover, så du slipper at dette gjentas? Eller har du nedsatt immunforsvar? Anonymkode: 57235...ca8 Jeg har nedsatt immunforsvar, ja. Nå skal det sies at jeg har slurva litt med tannpuss i det siste, så er nok derfor jeg har fått den betennelsen. Tannlegen sa det ikke er pyrea, men en midlertidig betennelse. Ifølge tannlegen skyldes ikke tannkjøttbetennelsen den tanna som må rotfylles, siden tannkjøttet rundt den tanna ikke er særlig betent og rødt. Anonymkode: 9e0d1...395
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #10 Skrevet 23. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Be om resept på noe sterkere? Er snakk om noen få dager… Anonymkode: ff97a...7ed Men kan tannlegen skrive ut resept på for eksempel Paralgin Forte? Har aldri tatt sånne type tabletter før, så det er jo kun snakk om et midlertidig behov. Anonymkode: 9e0d1...395
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #11 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men kan tannlegen skrive ut resept på for eksempel Paralgin Forte? Har aldri tatt sånne type tabletter før, så det er jo kun snakk om et midlertidig behov. Anonymkode: 9e0d1...395 Det tror jeg siden det er snakk om behandling ift tannkjøtt, hvis ikke kan lege/legevakt 😊 Anonymkode: ff97a...7ed
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #12 Skrevet 23. august 2024 Snöhvit skrev (13 minutter siden): Hvis det er så vondt så syntes jeg du skal unne deg en akuttime hos en annen tannlege. Du kan ikke gå slik med den condten, det er helt grusomt. Jeg hadde valgt akutt time hos tannlege og med glede betalt de 2-3000 det koster. Håper du blir bedre, for tannsmerter unner jeg ikke min verste fiende!! Det koster ikke 3000 kroner for rotfylling. Det er mer 10000. Vi bor i Norge. Anonymkode: 34f69...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #13 Skrevet 23. august 2024 Det finnes perioder der betennelsen ikke er framtredende, men det kommer og går. Jeg krysser fingrene for at antibiotikaen begynner å funke bedre fra i morgen, og heldigvis har jeg Corsodyl hjemme. Så får jeg skjerpe meg angående tannpuss framover. Anonymkode: 9e0d1...395
Snöhvit Skrevet 23. august 2024 #14 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg fikk rensa hos tannlegen i dag. Han sa at smerten i tannkjøttet skyldes rødt og hovent tannkjøtt. Han sa at smerten ville gå over ved hjelp av antibiotika, ibux, paracet og corsodyl. Har som sagt prøvd alt av det, håper at antibiotikaen får effekt i løpet av morgendagen. På tirsdag skal jeg rotfylle den tanna som har tannrotbetennelse. Anonymkode: 9e0d1...395 Skjønner. Syntes det er litt kjipt av tannlegen å ikke gi deg en resept på paralgin forte når hen ser hvor hoven du er og hører at du har så mye smerter, men forhåpentligvis hjelper antibiotikaen snart! 1
Snöhvit Skrevet 23. august 2024 #15 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det koster ikke 3000 kroner for rotfylling. Det er mer 10000. Vi bor i Norge. Anonymkode: 34f69...9cc Hvor skrev jeg at hen må rotfylle? Hen kan gå til tannlege og få smertestillende for eksempel? Hen skrev ikke at hen hadde vært hos tannlegen før etterpå, derfor var innlegget mitt helt innafor 😉
Snöhvit Skrevet 23. august 2024 #16 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det tror jeg siden det er snakk om behandling ift tannkjøtt, hvis ikke kan lege/legevakt 😊 Anonymkode: ff97a...7ed Tannlege har skrevet ut både antibiotika og sterke smertestillende til meg da jeg hadde infeksjon i tannkjøtt, men det kan jo være annerledes andre steder. Ellers så er legevakt en god ide 😊
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #17 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har sterk tannkjøttbetennelse og i tillegg har jeg en tannrotbetennelse. Det gjør så vondt at jeg ikke klarer å sove og jeg klarer ikke å gjøre noe annet utenom. Det er pulserende smerte i tannkjøttet. Tannlegen har ikke ledig time før onsdag, for å ta rotfylling. Jeg har en HELFO-avtale med den tannklinikken, så jeg kan ikke gå andre plasser. Fikk antibiotika i dag, men den funker ikke enda. Ibux og Paracet hjelper nada. Vil antibiotikaen funke snart? Noen som vet hvordan jeg kan klare å få meg i litt søvn fram til onsdag eller fram til antibiotikaen begynner å virke? Anonymkode: 9e0d1...395 Legevakten er stedet ikke Kvinneguiden. Det er ikke klinikken du har en Helfoavtale med, men helsen din tilsier at du har rett på refusjon fra Helfo for tannlegebehandling. Du kan gå hvor du vil til tannlege i Norge og få de samme rettighetene som du har hos din nåværende klinikk. Hvor du bor i landet avgjør om du enkelt kan få hjelp fra kjevekirurg på et større sykehus. Har tannlegen gitt deg antibiotika, så mener tannlegen at du skal klare deg med antibiotika og smertestillende frem til du har fått time, så må vi stole på at den vurderingen er korrekt. Ellers er det å kontakte legevakt. 116 117, er nummeret dit. Er tannen så betent, så er det gjerne ikke bra å begynne å gjøre noe med den før betennelsen har dempet seg noe? Anonymkode: e55ca...ad2 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #18 Skrevet 23. august 2024 1 minutt siden, Snöhvit said: Skjønner. Syntes det er litt kjipt av tannlegen å ikke gi deg en resept på paralgin forte når hen ser hvor hoven du er og hører at du har så mye smerter, men forhåpentligvis hjelper antibiotikaen snart! Tannklinikken skrev til meg på SMS i kveld at jeg kan kombinere antibiotika, ibux og paracet, samt skylle med Corsodyl morgen og kveld. Jeg synes også det var litt merkelig at jeg ikke fikk resept på paralgin forte eller tilsvarende, men jeg skjønner kanskje at de vil unngå "overmedisinering" også. Anonymkode: 9e0d1...395
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #19 Skrevet 23. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Legevakten er stedet ikke Kvinneguiden. Det er ikke klinikken du har en Helfoavtale med, men helsen din tilsier at du har rett på refusjon fra Helfo for tannlegebehandling. Du kan gå hvor du vil til tannlege i Norge og få de samme rettighetene som du har hos din nåværende klinikk. Hvor du bor i landet avgjør om du enkelt kan få hjelp fra kjevekirurg på et større sykehus. Har tannlegen gitt deg antibiotika, så mener tannlegen at du skal klare deg med antibiotika og smertestillende frem til du har fått time, så må vi stole på at den vurderingen er korrekt. Ellers er det å kontakte legevakt. 116 117, er nummeret dit. Er tannen så betent, så er det gjerne ikke bra å begynne å gjøre noe med den før betennelsen har dempet seg noe? Anonymkode: e55ca...ad2 Som sagt så er det ikke tanna som er betent og vond, men tannkjøttet lenger bak. Det er der smerten presser og blodet kommer når jeg pusser tenner, på grunn av tannkjøttbetennelse. Anonymkode: 9e0d1...395
Snöhvit Skrevet 23. august 2024 #20 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tannklinikken skrev til meg på SMS i kveld at jeg kan kombinere antibiotika, ibux og paracet, samt skylle med Corsodyl morgen og kveld. Jeg synes også det var litt merkelig at jeg ikke fikk resept på paralgin forte eller tilsvarende, men jeg skjønner kanskje at de vil unngå "overmedisinering" også. Anonymkode: 9e0d1...395 Du får følge rådene deres også se det an til i morgen. Har veldig vondt av deg, for det er så vondt med tannsmerter 😢
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå