Gå til innhold

Om at små barn skal spise selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten jente som er litt over ett år. Hun vil spise nesten alt selv, men hun setter nesten alt i halsen hele tiden. Vet at det er tid for at hun må lære å spise selv, men hva skal jeg gjøre for at hun ikke skal sette omtrent alt i halsen?? Jeg er jo livredd for å snu meg mens hun spiser...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må sørge for at hun får små nok biter (så langt det lar seg gjøre å dele opp mat) og passe på at hun ikke får tilgang til all maten på en gang dersom hun stapper inn for mye om gangen.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Jeg ga datteren min halve brødskiver (uten skorpe) siden hun var 9 mnd. Da delte hun selv opp i mindre biter med å bruke hendene og munnen. Da hun ble 1 år fikk hun brødskivene med skorpe. Hun hadde også en periode hvor alt satte seg i halsen, men det tror jeg hun lærte av. Spiser ikke så store biter nå.

Skrevet

Hehe, her er ikke jeg rett kvinne til å svare. Har selv ei jente på snart 2 år, og jeg driver fortsatt med å ta vekk skorpa og dele brødskivene opp i biter :overrasket:

Men hvis vi har pizza o.l får hun spise et helt stykke selv. Har nok bare blitt en vanesak tror jeg. Men hun satt også alltid fast brødskiva i halsen når hun spiste, så jeg er nok litt ekstra var. Utrolig skremmende når de setter fast ting i halsen :tristbla:

Skrevet

Jeg deler opp brødskivene så mye jeg kan, og legger dem på bordet. Legger jeg dem på en tallerken, går den i tusen biter i gulvet. Legger noen få om gangen. I går la jeg en tynn liten agurkbit, den var løvtynn, til og med den klarte hun å sette i halsen..

Gjest Mamman til lillemann
Skrevet

Min gutt er 17 md og flink å spise brødskive nå, og middag med gaffel eller skje. Men det tok sin tid; det var mye hosting og stapping og sette fast og grising.

Måtte bare legge en og en bit på bordet, så han ikke skulle stappe inn 4 om gangen.

Anbefaler slike fat med gummikant under som står støtt på bordet. Vanskelig å løfte og dytte for små hender. F eks fra babybjørn. Så slipper du hvetfall det problemet!

Lykke til, - det går bedre og bedre dag for dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...