AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #1 Skrevet 23. august 2024 Det er blitt aktuelt med tannreise for min del, men jeg er litt usikker på hvilket land det er best å dra til. Polen, Ungarn, Tyrkia? Ønsker gjerne å høre erfaringer, råd og advarsler. Takk! Anonymkode: 16e94...e2e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #2 Skrevet 23. august 2024 I allefall veldig fornøyd med Budapest. Anonymkode: 19431...c2d 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #3 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): I allefall veldig fornøyd med Budapest. Anonymkode: 19431...c2d Har også hørt mye bra om det, snakker i tillegg språket ganske OK. Anonymkode: 16e94...e2e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #4 Skrevet 23. august 2024 Søk opp Eurodent, de har klinikker både i Norge og i Budapest. Du kan utredes her hjemme, og så lager de en behandlingsplan før du drar til Budapest og får den aktuelle behandlingen. Og når du kommer hjem så har du den norske Eurodent-klinikken som kan følge deg opp dersom du får problemer. De gir også garantier. Jeg har ikke prøvd dem selv, men har lest og synes det virker tillitvekkende. Og når det gjelder risikoen for bakterier fra utlandet så har jeg personlig stor tillit til at en klinikk som opererer både i Oslo og i Budapest har superstrenge tiltak ift bakterier. Det kan likevel være lurt å gjøre en avtale med fastlegen om å ta bakterieprøve for MRSA etter at du har kommet hjem - ellers vil ikke det norske helsevesenet ta i deg 😅 Anonymkode: 6c9c9...fc7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #5 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det er blitt aktuelt med tannreise for min del, men jeg er litt usikker på hvilket land det er best å dra til. Polen, Ungarn, Tyrkia? Ønsker gjerne å høre erfaringer, råd og advarsler. Takk! Anonymkode: 16e94...e2e Hadde aldri åpnet munnen i utlandet for en tannlegebehandling, med mindre situasjonen var megaakutt. Anonymkode: 25e75...8b1 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #6 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde aldri åpnet munnen i utlandet for en tannlegebehandling, med mindre situasjonen var megaakutt. Anonymkode: 25e75...8b1 Hvorfor er jo greit å skrive? Mange innbiller seg at det norske helsevesenet er i en eller annen særstilling og troner på topp over alle andre land. Men viss mann undersøker litt så finner mann fort ut at dette ikke stemmer. Vet om flere som har begynt å ta operasjoner i utlandet fremfor Norge da de i utlandet ofte tar i bruk ny teknologi og dyrere teknikker raskere. Dette er selvsagt folk som har råd til det. Er også ganske gode rehabiliterings og behandling tilbud i utlandet som ikke blir tilbudt i Norge. Kan dessverre ikke gi tips til tannlege da jeg selv ikke har hatt noen behov for omfattende tannarbeid. Anonymkode: 37a11...612
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #7 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor er jo greit å skrive? Mange innbiller seg at det norske helsevesenet er i en eller annen særstilling og troner på topp over alle andre land. Men viss mann undersøker litt så finner mann fort ut at dette ikke stemmer. Vet om flere som har begynt å ta operasjoner i utlandet fremfor Norge da de i utlandet ofte tar i bruk ny teknologi og dyrere teknikker raskere. Dette er selvsagt folk som har råd til det. Er også ganske gode rehabiliterings og behandling tilbud i utlandet som ikke blir tilbudt i Norge. Kan dessverre ikke gi tips til tannlege da jeg selv ikke har hatt noen behov for omfattende tannarbeid. Anonymkode: 37a11...612 Det norske (eller rettere sagt skandinaviske) helsevesenet er faktisk i en særstelling mtp multiresistente bakterier. Vi har greid å holde dette under kontroll til forskjell fra resten av verden. Det er ganske høy risiko for MRSA, ESBL og VRE i helseinstutisjoner utenfor skandinavia. Selv skal jeg være ganske dårlig før jeg stikker tåa innenfor en helseinstutisjon i utlandet på grunn av dette. Anonymkode: 56f43...2b9 3 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #8 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det norske (eller rettere sagt skandinaviske) helsevesenet er faktisk i en særstelling mtp multiresistente bakterier. Vi har greid å holde dette under kontroll til forskjell fra resten av verden. Det er ganske høy risiko for MRSA, ESBL og VRE i helseinstutisjoner utenfor skandinavia. Selv skal jeg være ganske dårlig før jeg stikker tåa innenfor en helseinstutisjon i utlandet på grunn av dette. Anonymkode: 56f43...2b9 Vel. Jeg har ikke råd til behandling for 80 000. Min erfaring med norske tannleger er også at de er mer hardhendte, stresset og gjerrige på smertelindring. Anonymkode: 16e94...e2e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #9 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel. Jeg har ikke råd til behandling for 80 000. Min erfaring med norske tannleger er også at de er mer hardhendte, stresset og gjerrige på smertelindring. Anonymkode: 16e94...e2e Det er bare greit å være klar over at hvis du må innlegges i sykehus i Norge innen ett år etter du har tatt tannbehandling i utlandet, må du ligge på isolat og tas prøver av for å sjekke om du har fått en multiresistent bakterie. Det tas da prøver av perineum (ved rumpa), hals og nesebor. Tester du positivt risikerer du å være livslang bærer, og alltid må behandles som smittsom ved kontakt med helsevesenet. Så det er alltids greit å være klar over! Anonymkode: 56f43...2b9 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #10 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er bare greit å være klar over at hvis du må innlegges i sykehus i Norge innen ett år etter du har tatt tannbehandling i utlandet, må du ligge på isolat og tas prøver av for å sjekke om du har fått en multiresistent bakterie. Det tas da prøver av perineum (ved rumpa), hals og nesebor. Tester du positivt risikerer du å være livslang bærer, og alltid må behandles som smittsom ved kontakt med helsevesenet. Så det er alltids greit å være klar over! Anonymkode: 56f43...2b9 Vel, jeg har ikke akkurat noe valg. Det får bare bli sånn. Etter fire fødsler er ikke "prøver ved rumpa" noe avskrekkende, for å si det slik. Anonymkode: 16e94...e2e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #11 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er bare greit å være klar over at hvis du må innlegges i sykehus i Norge innen ett år etter du har tatt tannbehandling i utlandet, må du ligge på isolat og tas prøver av for å sjekke om du har fått en multiresistent bakterie. Det tas da prøver av perineum (ved rumpa), hals og nesebor. Tester du positivt risikerer du å være livslang bærer, og alltid må behandles som smittsom ved kontakt med helsevesenet. Så det er alltids greit å være klar over! Anonymkode: 56f43...2b9 Et kjapt søk på Google viser for øvrig at du juger og driver skremselspropaganda. Det står at de fleste blir kvitt bakterien ganske raskt med behandling. Livslang bærer, du liksom. Flink å dikte, da Mitt spørsmål var om erfaringer, ikke om skremselspropaganda. Har du ingen erfaringer å dele, bør du kanskje ikke delta i diskusjonen? Anonymkode: 16e94...e2e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #12 Skrevet 23. august 2024 Anbefaler ikke behandling i utlandet, men kan anbefale tannlegehøyskolen. Der betaler man kun materialer, men man må påberegne ekstra tid da studentene må hå godkjent hvert steg i behandlingen før de kan fortsette. Anonymkode: 7347c...6ea
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #13 Skrevet 23. august 2024 En ting som kan være greit å være klar over er at mange norske tannleger reserverer seg mot å behandle tenner som det har gått galt med etter behandling i utlandet. (Mener jeg leste det i sammenheng med en eller annen influenser med et uvanlig hvitt glis som reklamerte for behandling i Tyrkia) Sikkert lurt å snakke med en tannlege om dette og spørre angående trygge alternativer, som en nevnte over for eksempel med behandlingstilbud også i Norge Anonymkode: 0c77e...7db 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #14 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er jo greit å skrive? Mange innbiller seg at det norske helsevesenet er i en eller annen særstilling og troner på topp over alle andre land. Men viss mann undersøker litt så finner mann fort ut at dette ikke stemmer. Vet om flere som har begynt å ta operasjoner i utlandet fremfor Norge da de i utlandet ofte tar i bruk ny teknologi og dyrere teknikker raskere. Dette er selvsagt folk som har råd til det. Er også ganske gode rehabiliterings og behandling tilbud i utlandet som ikke blir tilbudt i Norge. Kan dessverre ikke gi tips til tannlege da jeg selv ikke har hatt noen behov for omfattende tannarbeid. Anonymkode: 37a11...612 Har vært flere tråder på temaet i sommer. Men noen må opprette nye tråder for å få de samme svarene igjen, selv om de gamle trådene har noen uker/dagers gammelt innhold så er de oppdatert. Jeg har fått tannbehandling en gang på canariøyene. Det jeg sparte hos tannlegen gikk ut igjen i utgifter da jeg kom hjelm. Fordi når du har vært hos lege/sykehus/tannlege og fått behandling i utlandet så skal du testes for mulitresistente bakterier før du får tannbehandling eller får hjelp fra sykehus i Norge. Risikoen ved å få multiresistente bakterier er så stor at både fhi og tannlegeforeningen fraråder dette. Du kan kanskje Google selv, og lese selv? Du har ingen garanti på arbeidet. Skjer det noe må du reise til utlandet for å få hjelp. Trenger du tannlegebehandling i Norge så vil du virkelig måtte slite for å finne en tannlege som vil ta deg inn. Er der kroner eller implantater og noe går galt, har ikke Norske tannleger nødvendig redskap for å kunne løsne på ting for å se om eller hva som kan være galt. På mine skruer og tenner har jeg et sertifikat som viser hvilke saker jeg har fått inn i kjevebenet og hva av utstyr som må til for å få dette ut igjen om det blir nødvendig. Det var og noe borti granskauen smertefullt å få tingene inn i kjevene. Jeg hadde aldri tålt å få gjort alt dette i løpet av noen få dager slik de gjør på tannbehandlingsreiser. Da skal du fly til tannlegen i langt bortestatistikk betale for fly og komme deg avsted med tannverk. Jeg har og sett pasienter som har fått problemer og går tannløse fordi ting har gått fryktelig galt. Er man så gal at man reiser til utlandet for å spare penger så kan man lett pådra seg en kjemperegning og et kjempeproblem. Men hver og en må selv vurdere hva de vil gjøre med sin kropp og hvilken risiko de ønsker å leve med. Jeg spiller ikke russisk rullet med egen helse. Anonymkode: 25e75...8b1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #15 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): En ting som kan være greit å være klar over er at mange norske tannleger reserverer seg mot å behandle tenner som det har gått galt med etter behandling i utlandet. (Mener jeg leste det i sammenheng med en eller annen influenser med et uvanlig hvitt glis som reklamerte for behandling i Tyrkia) Sikkert lurt å snakke med en tannlege om dette og spørre angående trygge alternativer, som en nevnte over for eksempel med behandlingstilbud også i Norge Anonymkode: 0c77e...7db Ikke bare mot å behandle tenner som er behandlet i utlandet men hele pasienter. De vil ikke ha disse pasientene innenfor døren på kontoret. Anonymkode: 25e75...8b1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #16 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Anbefaler ikke behandling i utlandet, men kan anbefale tannlegehøyskolen. Der betaler man kun materialer, men man må påberegne ekstra tid da studentene må hå godkjent hvert steg i behandlingen før de kan fortsette. Anonymkode: 7347c...6ea Dette tulle med tannlegehøyskolen anbefalinger bør dere slutte med. Tannlegehøyskolenes prisliste ligger offentlig ute. Tannbehandling der er omtrent like kostbart som å gå til en privat tannlege. I tillegg tar det ekstremt lang tid, fordi studentene skal lære og læreren/instruktørtannlegen har flere studenter han skal undervise samtidig. Folk som har skole og jobb å passe kan ikke ha fravær i slike mengder som dette krever. De må og komme til bestemte tider og kan ikke velge fordi pasienten må komme når studenten har undervisning i den typen tannbehandling. Det er feler tiår sydenstemning ble slutt på at odontologene i Norge hadde lave priser, men myten henger igjen… Anonymkode: 25e75...8b1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #17 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette tulle med tannlegehøyskolen anbefalinger bør dere slutte med. Tannlegehøyskolenes prisliste ligger offentlig ute. Tannbehandling der er omtrent like kostbart som å gå til en privat tannlege. I tillegg tar det ekstremt lang tid, fordi studentene skal lære og læreren/instruktørtannlegen har flere studenter han skal undervise samtidig. Folk som har skole og jobb å passe kan ikke ha fravær i slike mengder som dette krever. De må og komme til bestemte tider og kan ikke velge fordi pasienten må komme når studenten har undervisning i den typen tannbehandling. Det er feler tiår sydenstemning ble slutt på at odontologene i Norge hadde lave priser, men myten henger igjen… Anonymkode: 25e75...8b1 Men hvis det er så ille, så får jeg bare la tennene falle ut og gå rundt tannløs, siden tannbehandling I Norge er svindyr, de er hardhendte og man får ikke avbetaling. Da får jeg bare skaffe meg gebiss når det blir for ille. Anonymkode: 16e94...e2e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #18 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men hvis det er så ille, så får jeg bare la tennene falle ut og gå rundt tannløs, siden tannbehandling I Norge er svindyr, de er hardhendte og man får ikke avbetaling. Da får jeg bare skaffe meg gebiss når det blir for ille. Anonymkode: 16e94...e2e Man må ta et valg, det er enten bank eller juling. Anonymkode: 25e75...8b1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #19 Skrevet 23. august 2024 Dette kunne dere ha googlet frem selv, for her ligger mye info. https://www.tannlegeforeningen.no/fag-og-politikk/tannbehandling-i-utlandet/informasjon-til-pasienter.html Passer man ikke på tennene sine så blir det som å ikke vedlikeholde huset, det kommer en stor regning som man skyver på. Huset kan selges, men tennene kan man ikke selge…. Anonymkode: 25e75...8b1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #20 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis det er så ille, så får jeg bare la tennene falle ut og gå rundt tannløs, siden tannbehandling I Norge er svindyr, de er hardhendte og man får ikke avbetaling. Da får jeg bare skaffe meg gebiss når det blir for ille. Anonymkode: 16e94...e2e Hvis du ikke blir tilbudt avbetaling så hadde jeg byttet tannlege. Har aldri vært hos en tannlege som ikke tilbyr å dele opp betalingen. Anonymkode: 27bf7...241
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå