Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Vanskelig å vite før baby er født og man har prøvd seg frem.

Men likte babyen deres bæresjal eller bæresele best?

Jeg er aktiv - både på skogsturer og i stallen med hesten min og håper å

få vært det når baby er født også :)

Anonymkode: ef57f...c22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sele!! Særlig Angelpack og liknende. 

Så mye enklere enn sjal. Lett å få på, mer stødig og kunne brukes mye lengre enn sjal. 

Anonymkode: 03ed9...e5b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei dere!

Brukte begge deler. Sjal ved nyfødt,mei tai ble brukt lenge, mest lettvindt ved ryggbæring, brukte en del sjal også  ved 2-3års alder ble tula toddler mest brukt. Du finner ut av det etterhvert. Sjal vil jeg anbefale å kjøpe brukt

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så mye enklere enn sjal. Lett å få på, mer stødig og kunne brukes mye lengre enn sjal. 

Sjal kan man bruke like lenge, kommer an på hvilket sjal, hvilke knuter man bruker.

Skrevet

Jeg byttet mellom disse to. Jeg bar veldig mye.

Den øverste til hverdags (husarbeid, rusle på kjøpesenter, handle osv. Jeg følte at jeg bar litt «nærere» med den. Veldig enkel å ta på ettersom den er ferdig knytt/festet. Og veldig komfertabel iver skuldre og rygg. 

Den nederste når jeg skulle på lengre turer😊

https://www.barnashus.no/close/caboo-baresjalbaresele-olive

https://www.jollyroom.no/babyutstyr/baereseler-baeresjal/baereseler/ergobaby-omni-360-cool-air-baeresele-svart?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw5qC2BhB8EiwAvqa41kdhIO1orkzjojyys84CJTeAo1HkjWH_WUH0OMxP3Z2EAw1b0IZwvxoCUaEQAvD_BwE

Anonymkode: 3810c...70e

Skrevet

Elastisk bæresjal til nyfødt og de første månedene. Anbefaler Coracor, har litt mer stretch i seg som gjør det veldig enkelt å knyte passe stramt. 

Fra tre-fire måneder og utover har vi brukt mest sele, fikk aldri teken på de vevde sjalene man bruker til tyngre babyer. 

Anonymkode: bf86a...2fd

Skrevet

Har hatt både ergobaby embrace og close caboo til nyfødt. Trivdes helt klart best med embrace. Begge er myke og elastiske, så begynner å sige når baby er rundt 6-7kg. Har etter dette brukt angelpack og ergobaby adapt, trivdes med begge, angelpack litt nettere og fin i overgangen etter elastisk. Brukt adapt mer etter barnet fylte 1 år

Anonymkode: 68da0...b4d

Skrevet

Jeg var veldig glad i elastisk bæresjal med nyfødt baby. Var komfortabelt å ha på, og jeg fikk babyen tett og godt inntil meg. Men etter hvert ble babyen for tung, og jeg gikk over til bæresele. Fikk brukt den i mange flere måneder enn sjalet, så skulle jeg bare hatt en av delene, hadde det blitt bæresele. Syns sele var mer praktisk på farten også egentlig, lettere å få babyen inn og ut og sela av/på enn med sjal. Med sjal var jeg avhengig av å kunne legge fra meg babyen et trygt sted eller at noen holdt henne mens jeg knøt, mens bæresela fikk jeg til å ta på samtidig som jeg holdt babyen. Det var greit hvis jeg f.eks. måtte stoppe og amme mens jeg var ute og gikk en tur.

Anonymkode: 009e5...04d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bærer fortsatt min på 6 år i sjal. Så det stemmer vel ikke nødvendigvis 😊

Ts. Du bør teste begge deler. 

Selv liker jeg half clip seler med sjalender.  Baby sitter mer stabilt når du kan ha noe ekstra stoff mellom knehasene.  

Jeg kan bære i sjal mye lengre enn sele uten at det blir ubehagelig for meg og baby. 

Sele og halv clips er derimot raskere å kle opp når man er uerfaren.  

Anonymkode: 85dce...ace

• Nyttig 1
Skrevet

Kjempelurt med sjal til den helt nyfødte. Det blir sikkert ikke så mye skogsturer og stallturer de første ukene likevel. Så er det fint med sele etterhvert! Meld deg inn i Norsk bærergruppe på facebook. Kanskje er det et bærebibliotek i nærheten så du kan finne ut hva (og evt hvilken sele) som passer din kropp så du slipper bomkjøp.

Anonymkode: 6a683...f9e

Skrevet

Jeg har prøvd det meste! Sjal funket aldri, fikk vondt i ryggen av ene bæreselen, men caboo close, som flere her har nevnt, var helt gull! Det er en miks mellom sjal og sele, men myyye enklere å ta på enn sjal. 

Ergobaby embrace er også god som bæresele, den veier veldig lite og er mindre klumpete enn andre seler, og er en god nummer 2.

Anonymkode: ed08b...0b9

Skrevet

Hos oss funket hverken sjal eller sele, ingen sv de taklet då tett kontakt, så her ble de med i vogn.

Anonymkode: 28d9e...075

Skrevet

Vi bruker Besafe Haven. Den kan du bruke helt fra nyfødt til 15 kilo. Nå er ikke vårt barn avhengig av å bli bært, da. Hun sover godt i vogn og seng. Så for vår del har bæreselen bare blitt brukt når det ikke har vært plass til vogn, når vi har vært på museum og andre steder det er mer praktisk med bæresele. Men noen babyer sover jo ikke med mindre de blir bært. Da vet jeg ikke hva som er best av sele eller sjal. Det er kanskje litt mer behagelig med sjal siden du slipper masse reimer og knapper og spenner. 

Men viber fornøyd med vår. Bruker den fremdeles til vår 1,5-åring. Man gjør bare noen justeringer. Kan også ha ungen på ryggen med den. Den er ergonomisk og trygg. 

Anonymkode: a0256...204

Skrevet

Da jeg lurte på dette før første baby ble født, hørte jeg fra mange at det var lurt å teste først, for man har ulike preferanser, og ulike bæretøy passer ulike kropper. Og det var ikke så lett å få testet før babyen kom.

Men jeg elsket, som en annen her nevner, Angelpack. Den passet både til meg som er rett over 1.50 og ganske spinkel og til mannen som er 1.85 og kraftig bygget. Vi likte den godt begge to. Jeg brukte også elastisk sjal litt til første og masse til andre baby de første månedene. Sjal som ikke var elastisk fikk jeg ikke helt til. Men da babyene vokste ut av Angelpack, brukte jeg en mei tai, sele med sjalstropper som knytes, på en måte. Og den likte jeg også veldig godt. Mannen likte den ikke. 

Bæretøy var helt supert på skogsturer med hunden. 

Anonymkode: 0a1d6...e1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei dere!

Begge deler. Sjal helt i starten, sele etterhvert.  Far foretrekker sele. 

Man må nesten bare prøve og finne hva som funker for din baby og deg. 

Anonymkode: fdb3e...146

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...