AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #1 Skrevet 23. august 2024 Hvordan ville dere gjort det i denne situasjonen? Søsteren min har 1 barn og flytter nå sammen med en mann med 2 barn. Ville dere gitt samme sum til bursdag og jul til alle barna, eller mer til søsterens biologiske barn? Anonymkode: 200b3...b1f
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #2 Skrevet 23. august 2024 Nå er det stor aldersforskjell her, men hos meg har det vært ønskelig/forståelig med mindre gave til bonusbarna. Bonus er nå over 20, mens felles barn (altså ikke to ulike særkull) går på barneskolen. «Biologisk» tantebarn i mangel på bedre beskrivelse får mer, men de andre får også. Grunnen til at det er sånn er fordi bonus har veldig mye familie, og foreldrene ikke ønsker de skal få i kjempestore mengder, og det blir respektert. Anonymkode: 7c70b...d03
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #3 Skrevet 23. august 2024 Jeg ville gitt mer til biologisk niese. Bonusbarn har allerede to familier som de får gaver fra. synes det er frekt hvis det forventes at man skal gi like mye. Men, det avhenger selvfølgelig også av hvor godt man kjenner det enkelte barn, relasjonen. Anonymkode: 5ab2c...97f 4 1
Fru Uperfekt Skrevet 23. august 2024 #4 Skrevet 23. august 2024 I utgangspunktet samme sum til alle 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #5 Skrevet 23. august 2024 Jeg ville forsøkt å få det til at alle barna får likt til bursdag og jul fra foreldre og bonusforeldre. Men forstår selvsagt at dette kan bli vanskelig hvis den ene familien har mye mer penger enn den andre og de som er rike ikke vil tilpasse seg. Det blir jo dumt hvis bonusbarnet skal få dobbelt så mye som det andre barnet eller omvendt. Anonymkode: 9a51b...91d
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #6 Skrevet 23. august 2024 Snakk med søsteren og mannen. Min erfaring er at folk tenker veldig ulikt om dette. På ene siden har vi noen som ønsker at vi skal behandle barna deres likt. Stebarna kom inn i familien mens de var veldig små, og har lite familie fra før. På andre siden har vi noen som ønsker at vi ikke skal overgå stebarnas biologiske familie, og de var eldre da vi ble kjent med de. De har mye slekt fra før, og der er vi ønsket som hyggelige ekstra. Gir gaver, men nedtonet. Begge deler må være greit, ingen familier er like Anonymkode: 0578c...743
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #7 Skrevet 23. august 2024 Her har faktisk ikke bonusbarn i ene eller annen form fått en eneste gave av familiene, de regner vel med att de får av sine respektive. Selv ville jeg nå valgt å gi en oppmerksomhet om ikke anna. Anonymkode: 60a73...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #8 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan ville dere gjort det i denne situasjonen? Søsteren min har 1 barn og flytter nå sammen med en mann med 2 barn. Ville dere gitt samme sum til bursdag og jul til alle barna, eller mer til søsterens biologiske barn? Anonymkode: 200b3...b1f Gir du samme sum så vil bonusbarna få desidert flest gaver og størst verdi da de har dobbelt opp av alt. Anonymkode: 11e93...b1a 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #9 Skrevet 23. august 2024 Her får bonus-barnebarn, nieser, nevøer osv gave, men ikke like dyre. Har aldri vært noe problem. De får jo gaver fra "sin" familie. Men hyggelig at de får gaver også 🙂 Anonymkode: fe924...bfe
LivetErEnLek Skrevet 23. august 2024 #10 Skrevet 23. august 2024 Min søster har et bonusbarn og to biologiske, broren min to bonusbarn og to biologiske. De får alle like mye fra meg. Ja, så ender de opp med å få mer gaver/penger enn mine barn, men det er en liten pris å betale og bare en liten del av det vi gjør for å sørge for at de forstår at de er et fullverdig medlem i vår flokk. Barn fra hjem hvor mor og far ikke bor sammen, føler seg ofte som et halvgodt medlem i begge familier, og det er ikke greit. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #11 Skrevet 23. august 2024 Vi gir bare gave til tantebarna våre. Har mange nok å handle til som det er, så det holder for oss. Bonusbarna har jo sine onkler og tanter som de får gave av Anonymkode: d68e5...977 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #12 Skrevet 23. august 2024 Mindre til bonusbarn. De får jo dobbelt opp, det blir ikke riktig i mine øyne. Anonymkode: 9d10b...0ea
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #13 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvordan ville dere gjort det i denne situasjonen? Søsteren min har 1 barn og flytter nå sammen med en mann med 2 barn. Ville dere gitt samme sum til bursdag og jul til alle barna, eller mer til søsterens biologiske barn? Anonymkode: 200b3...b1f Kommer litt an på alder og om de er sammen hele gjengen på de respektive dagene. Eller penger til biologiske og en gave til bonus. Ville i hvert fall ikke ikke gitt noe. Anonymkode: 28eca...ad6
Sirah Skrevet 23. august 2024 #14 Skrevet 23. august 2024 Her får alle tante/onkel-bonusbarn likt. Men de er ikke veldig mange, så det utgjør ingen stor økonomisk forskjell for oss. Hadde det vært snakk om mange bonuser måtte vi nok gjort det annerledes. To av jentene (en bonus og en biologisk) er bare et år unna hverandre i alder, deler rom (etter eget ønske) og er som erteris. Det ville vært veldig rart å ikke gi de samme gave når ønskelisten stort sett er blåkopier av hverandre.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #15 Skrevet 23. august 2024 Har selv opplevd store forskjeller på gaver når jeg selv vokste opp med bonusfamilie og det kommer jeg aldri til å gjøre mot fremtidige bonusbarn og lignende. De får likt når de er en av familien, koster lite for å få de til å føle seg som en del av familien og ikke sånn halvveis. Anonymkode: c979e...c35 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #16 Skrevet 23. august 2024 Ja ville gitt samme sum, gjør ikke forskjell på barn - iallefall ikke barn i samme husholdning. Anonymkode: 3f486...ab1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #17 Skrevet 23. august 2024 Min sønn fikk 5000 i konfirmasjonsgave fra onkel og tante, hadde dere gitt det samme til en bonusnevø som kom inn i familien i fjor. Tror ikke det. Anonymkode: ec8f6...b43
smurfebuss Skrevet 23. august 2024 #18 Skrevet 23. august 2024 Likt. Det er ikke din oppgave å sørge for at totalen på hvert barn blir ca det samme. Det er dritt å være det barnet som får mindre. Det er ikke alltid det står en stor, giverglad familie på andre siden heller. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #19 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan ville dere gjort det i denne situasjonen? Søsteren min har 1 barn og flytter nå sammen med en mann med 2 barn. Ville dere gitt samme sum til bursdag og jul til alle barna, eller mer til søsterens biologiske barn? Anonymkode: 200b3...b1f Gor selvsagt samme sum Anonymkode: ef83a...4f0
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #20 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Min sønn fikk 5000 i konfirmasjonsgave fra onkel og tante, hadde dere gitt det samme til en bonusnevø som kom inn i familien i fjor. Tror ikke det. Anonymkode: ec8f6...b43 Her har vi gitt det samme til bonus -ikke bonus. Det samme gjør resten av familien. Men det er ikke noe fasit på dette. Det avhenger av flere faktorer, hvor gammelt er barnet, hvor mye familie har barnet på den andre siden osv. Besteforeldre som sparer fra barnebarna er små, trenger ikke å gjøre det til bonus barn de knapt kjenner osv. Anonymkode: 3bbeb...b53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå