AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #1 Del Skrevet 23. august 2024 Føler jeg leser stadig om russetiden, hvordan den skaper utenforskap, mobbing, osv. Og at den må skrotes. At det skal gjøres tiltak for å sikre at alle er inkludert, at man har "russefestival" istedenfor vanlig russetid. At å gå med russegensere ikke er lov på skolene sine områder, osv. Hva er poenget? Russetiden er en kort liten periode på slutten av videregående. Er det virkelig så nødvendig å bruke så mye tid og krefter på å diskutere dette? Russetiden har jo eksistert LENGE, flere mannsaldre og folk har da klart seg fint... "Russetiden som den er nå fører til utenforskap, ikke alle er med i en russegruppe / russevan / buss". Jeg høres kanskje ut som et bitch nå, men helt ærlig hva så? Hva så om ikke alle er med i en russegruppe eller er på van/buss? Hvor mange er det ikke som ikke har vært med på det, meg selv inkludert og fortsatt hadde en grei russetid og besto videregående og kom meg videre i livet og innså at russetiden var egentlig ikke så viktig i det hele tatt. Må man virkelig dulle med mennesker som er myndige og skal videre til høyere utdanning og arbeidslivet? Diskutere dette i politikk og "fjerne russetiden" for å lage russefestival hvor alle skal være invitert og inkludert. Jeg forstår jo at dette er en fin tanke, men det virker jo litt som noe barnehage/barneskole opplegg når man skal drive å bestemme at personer som egentlig er på tur inn i voksenliv ikke skal få henge sammen i egne grupper og vennegjenger og feire, men isteden så skal alle henge sammen og feire.. 🙈 Anonymkode: c40fb...df6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #2 Del Skrevet 24. august 2024 Fordi noen begynner med russegrupper allerede på ungdomsskolen. Det er litt lenge å føle seg ekskludert i 3 år. Jeg var ikke med i noe russegruppe, vi festet sammen hele klassen. Dette var i 2008. Men det var ikke vanlig med grupper da. Fåtallet hadde van, ingen hadde buss. Og de som hadde van var ikke en eksklusiv gruppe. Kjente man noen med van fordi man f.eks gikk i klasse med de, så fikk man henge med de også. Russefestene var åpne for alle. Det eneste som var litt kjipt var at vi svartruss ble sett litt ned på, og vi ble bl.a ikke invitert på en fest arrangert av en "rødrusskole". Men da blandet både ledelsen på skolen seg, OG lokalavisa og presset dem til å invitere oss likevel. I dag er det jo fsktisk greit å ha fester der man bare inviterer noen. Anonymkode: 54365...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå