AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #1 Skrevet 23. august 2024 Finnes det hjelp å få for Derealisasjon? Såfall hva/hvor? Anonymkode: eff18...e83
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #2 Skrevet 23. august 2024 I teorien ja. Men sannsynligvis ikke i virkeligheten. Anonymkode: ae262...429
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #3 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): I teorien ja. Men sannsynligvis ikke i virkeligheten. Anonymkode: ae262...429 Hva mener du med dette? Kunne du utdype litt? Anonymkode: eff18...e83
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #4 Skrevet 23. august 2024 Det kommer vel litt an på hva som er årsaken til at man opplever den formen for dissosiasjon. Anonymkode: 0dd69...1d4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #5 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kommer vel litt an på hva som er årsaken til at man opplever den formen for dissosiasjon. Anonymkode: 0dd69...1d4 Hvilke ulike årsaker er det? Kan psykose være en av de? Anonymkode: eff18...e83
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #6 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilke ulike årsaker er det? Kan psykose være en av de? Anonymkode: eff18...e83 Schizofreni kan være en årsak, men depresjon, angst, traumer, ol. kan også være en årsak. https://sml.snl.no/derealisasjonsfenomen Anonymkode: 0dd69...1d4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #7 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du med dette? Kunne du utdype litt? Anonymkode: eff18...e83 Jeg mener at det sannsynligvis finnes en behandling, men at den i liten grad er tilgjengelig. Innen offentlig psykisk helsevesen kan du bare glemme det. Og å finne en god privat behandler med slik spisskompetanse høres ut som en kjempejobb. Anonymkode: ae262...429
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #8 Skrevet 24. august 2024 Jeg har fått hjelp for det. Jeg får det på to måter, når tvangstankene og tvangshandlingene blir så intense og stresser meg så mye at jeg overvelder nervesystemet, og når jeg blir trigget i min traumelidelse og jeg dissosierer får depersonalisering, derealisering. Fikk ERP for OCD-en. Og får traumebehandling for K-PTSD. Noe en kan gjøre selv er å akseptere at det er slik, bruke grunningsteknikker og gjøre øvelser for å regulere nervesystemet i hverdagen. Er sjeldnere og sjeldnere jeg opplever det nå. Hadde ei uke med dp/dr nylig, og før det var del noen måneder siden sist, og bare 3-4 ganger i løpet av siste året. Til forskjell fra før da jeg stort sett levde slik døgnet rundt i forskjellig grad. Anonymkode: cf51c...b1b 2
Sitronterte Skrevet 24. august 2024 #9 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg mener at det sannsynligvis finnes en behandling, men at den i liten grad er tilgjengelig. Innen offentlig psykisk helsevesen kan du bare glemme det. Og å finne en god privat behandler med slik spisskompetanse høres ut som en kjempejobb. Anonymkode: ae262...429 Tull og tøys. Oppsøk en traumebehandler hos DPS. 1
Sitronterte Skrevet 24. august 2024 #10 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Schizofreni kan være en årsak, men depresjon, angst, traumer, ol. kan også være en årsak. https://sml.snl.no/derealisasjonsfenomen Anonymkode: 0dd69...1d4 Tull. Det er ikke nødvendigvis det du skriver øverst. Det kan være en del av PTSD.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #11 Skrevet 24. august 2024 Sitronterte skrev (6 minutter siden): Tull og tøys. Oppsøk en traumebehandler hos DPS. Det er stor mangel på såkalte traumebehandlere. Dps her jeg bor har ingen med traumekompetanse, ingen som kan emdr, ingen med spesiell utdanning på traumer. I tillegg er det ikke bare å «oppsøke» dps. Man må henvises, men de fleste blir faktisk avvist pga lav kapasitet. Anonymkode: ae262...429 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #12 Skrevet 24. august 2024 Sitronterte skrev (7 minutter siden): Tull og tøys. Oppsøk en traumebehandler hos DPS. DPS kjenner jeg få som har fått hjelp hos meg kompleks problematikk. Min opplevelse er at folk heller blir dårligere, fordi de ikke har kompetansen. Anonymkode: a6010...b10 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #13 Skrevet 24. august 2024 Sitronterte skrev (6 minutter siden): Tull. Det er ikke nødvendigvis det du skriver øverst. Det kan være en del av PTSD. Ptsd er jo forårsaket av traumer. Anonymkode: a6010...b10 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #14 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): DPS kjenner jeg få som har fått hjelp hos meg kompleks problematikk. Min opplevelse er at folk heller blir dårligere, fordi de ikke har kompetansen. Anonymkode: a6010...b10 Samme her. Og da skriver de «behandlingsresistent» i journalen for å slippe å ta ansvar selv, noe som dessverre gjør det vanskelig å bli akseptert hos andre behandlere senere. Anonymkode: ae262...429 3
Sitronterte Skrevet 24. august 2024 #15 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er stor mangel på såkalte traumebehandlere. Dps her jeg bor har ingen med traumekompetanse, ingen som kan emdr, ingen med spesiell utdanning på traumer. I tillegg er det ikke bare å «oppsøke» dps. Man må henvises, men de fleste blir faktisk avvist pga lav kapasitet. Anonymkode: ae262...429 Ja, dessverre. Jeg aner ikke hvor du bor. Men der jeg bor, så er det veldig god behandling når det gjelder PTSD.
Sitronterte Skrevet 24. august 2024 #16 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ptsd er jo forårsaket av traumer. Anonymkode: a6010...b10 Ja jeg er fullstendig klar over det.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #17 Skrevet 24. august 2024 Sitronterte skrev (2 minutter siden): Ja, dessverre. Jeg aner ikke hvor du bor. Men der jeg bor, så er det veldig god behandling når det gjelder PTSD. Et sted sør i Norge. Hvor bor du da? Anonymkode: ae262...429
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #18 Skrevet 24. august 2024 Sitronterte skrev (3 minutter siden): Tull og tøys. Oppsøk en traumebehandler hos DPS. Tull og tøys. Det er ikke bare å oppsøke DPS. Man må bli henvist av fastlegen. Jeg gikk til DPS og de visste nada om min diagnose, kompleks ptsd. De ville jeg skulle delta i gruppeterapi 🙄 og at jeg skulle ta buss til nabo kommunen tur/retur 6,5 timer. Anonymkode: 8b839...1fd 1
Sitronterte Skrevet 24. august 2024 #19 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tull og tøys. Det er ikke bare å oppsøke DPS. Man må bli henvist av fastlegen. Jeg gikk til DPS og de visste nada om min diagnose, kompleks ptsd. De ville jeg skulle delta i gruppeterapi 🙄 og at jeg skulle ta buss til nabo kommunen tur/retur 6,5 timer. Anonymkode: 8b839...1fd Å faen, ja det er absolutt ikke enkelt.
Sitronterte Skrevet 24. august 2024 #20 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et sted sør i Norge. Hvor bor du da? Anonymkode: ae262...429 Jeg bor i Bergens område. Det er gode tilbud her. Men jeg er fullt klar over at det er dårlig rundt om i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå