Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan deler dere økonomien med lån og andre utgifter? Når den eine velger å jobbe 50% for di hen ønsker tid hjemme til egne interesser er det da feil om hen må bidra med høyere % av lønna?

Anonymkode: 00c60...d63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags egne interesser er det snakk om?

• Liker 1
Skrevet

Irrelevant hvor mange prosent man jobber så lenge begge bidrar like mye i kroner og ører. 

Anonymkode: bbb66...e61

• Liker 1
Skrevet
Hansehan skrev (1 minutt siden):

Hva slags egne interesser er det snakk om?

Hagearbeid, handarbeid, kjeledyr.osv...

Skrevet
Opptatt skrev (3 minutter siden):

Hagearbeid, handarbeid, kjeledyr.osv...

Hva med husarbeid og eventuelle barn? Deler dere 50/50 på det ubetalte arbeidet i hjemmet?

Hagearbeid er jo til en viss grad nødvendig hvis man ikke skal skjemme seg ut i nabolaget. Klipper du plen, eller tar partner alt av hagearbeid?

Hva slags kjæledyr er det snakk om?

Skrevet

Hans lønn er min, og min lønn er hans. Vi har felles økonomi. Dette er egentlig ikke en problemstilling for oss. Jeg tjener for øvrig vesentlig mer enn han.

Skrevet
Hansehan skrev (45 minutter siden):

Hva med husarbeid og eventuelle barn? Deler dere 50/50 på det ubetalte arbeidet i hjemmet?

Hagearbeid er jo til en viss grad nødvendig hvis man ikke skal skjemme seg ut i nabolaget. Klipper du plen, eller tar partner alt av hagearbeid?

Hva slags kjæledyr er det snakk om?

Har ikkje hjemeboende barn. Vi deler ikkje 50/50 på alt hjemme men da ho jobber ca 5 dager pr mnd og eg jobbe 100% offshore og ca 20-30 % i friperiodene for at økonomien skal gå rundt så blir det ikkje mulig å dele likt. Når eg ikkje er på jobb blir det ca 50/50. Hen klippe ikkje plen men liker å plante blomster og slikt, eg kan ikkje sjå at det går under husarbeid/ nødvendig arbeid på samme måte som vask og polering av mine biler og motorsykler ikkje gjør det. Kva kjeledyr det er er vel ikkje relevant da det er noko ho ønsker å ha som hobby.(Dei setter store begrensninger for andre aktiviteter da det går ca 2 timer dagen til dei)

Skrevet

Hade ikke akseptert at en partner bare jobba 50 %.

Anonymkode: 9e1c5...06e

• Liker 6
Skrevet
Opptatt skrev (4 minutter siden):

Har ikkje hjemeboende barn. Vi deler ikkje 50/50 på alt hjemme men da ho jobber ca 5 dager pr mnd og eg jobbe 100% offshore og ca 20-30 % i friperiodene for at økonomien skal gå rundt så blir det ikkje mulig å dele likt. Når eg ikkje er på jobb blir det ca 50/50. Hen klippe ikkje plen men liker å plante blomster og slikt, eg kan ikkje sjå at det går under husarbeid/ nødvendig arbeid på samme måte som vask og polering av mine biler og motorsykler ikkje gjør det. Kva kjeledyr det er er vel ikkje relevant da det er noko ho ønsker å ha som hobby.(Dei setter store begrensninger for andre aktiviteter da det går ca 2 timer dagen til dei)

Hun mener altså at du skal jobbe 120-130% for at hun kan slippe å jobbe og leve på deg mens hun holder på med hobbyene sine?

Det hadde ikke vært aktuelt her i huset.

Hvis kona ville gått ned i 25% stilling for å drive dank, så hadde jeg trukket på skuldrene og sagt at det la jeg meg ikke opp i så lenge hun fortsatt betalte sin del av utgiftene.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hade ikke akseptert at en partner bare jobba 50 %.

Når ho gikk ned i 50% var det for at vi skulle kunne gjøre ting når eg har fri fra offshore jobb og ho skulle jobbe ekstravakter( sykepleier) når eg var på jobb. Så skaffet ho seg hobby so ho må være hjemme med, han av og til ta ei overnatting borte. 

Skrevet
Opptatt skrev (19 minutter siden):

Når ho gikk ned i 50% var det for at vi skulle kunne gjøre ting når eg har fri fra offshore jobb og ho skulle jobbe ekstravakter( sykepleier) når eg var på jobb. 

Og hvorfra holdt hun ikke sin del av avtalen?

• Liker 3
Skrevet
Opptatt skrev (2 timer siden):

Når ho gikk ned i 50% var det for at vi skulle kunne gjøre ting når eg har fri fra offshore jobb og ho skulle jobbe ekstravakter( sykepleier) når eg var på jobb. Så skaffet ho seg hobby so ho må være hjemme med, han av og til ta ei overnatting borte. 

Da må dere prate sammen om det. Det høres ut som dette er en prinsippsak for deg siden du tenkte at 50% stilling var ok opprinnelig. Det høres uansett ikke greit ut at hun laget en avtale med deg for å få mer tid sammen, og så bryter hun denne for å gjøre «egoting». 
Her jobber vi begge 100%, men han betaler mer siden han tjener mer. Vi har ikke felles økonomi, og han har også mer spendingmoney, siden han har betydelig høyere inntekt. 

Anonymkode: b8fa8...a4e

Skrevet

Hobbyen hindrer henne i å jobbe mer enn 5 dager i mnd, det er jo helt crazy.

Men skal det bli bedre etterhvert - f eks en valp som snart kan være mer alene hjemme? 

Anonymkode: dbbc6...8f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hobbyen hindrer henne i å jobbe mer enn 5 dager i mnd, det er jo helt crazy.

Men skal det bli bedre etterhvert - f eks en valp som snart kan være mer alene hjemme? 

Hobbyen hindrer ho ikkje å jobbe meir men dyra trenger stell kvar dag så kan ikkje reise slik som planen var når ho starta i 50%. Hunden er 6 år og kan være med på ein del turer, er dei 12 andre dyra som låser ho heime.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da må dere prate sammen om det. Det høres ut som dette er en prinsippsak for deg siden du tenkte at 50% stilling var ok opprinnelig. Det høres uansett ikke greit ut at hun laget en avtale med deg for å få mer tid sammen, og så bryter hun denne for å gjøre «egoting». 
Her jobber vi begge 100%, men han betaler mer siden han tjener mer. Vi har ikke felles økonomi, og han har også mer spendingmoney, siden han har betydelig høyere inntekt. 

Anonymkode: b8fa8...a4e

Har tatt det opp men blir da møtt med :Viste du ville bruke at eg jobbe 50% mot meg. Og så avhandling om kor mye ho må gjøre utenom jobb.

Skrevet

Kanskje du skal dra på turer med venner, familie eller gutta, eller en hobby - (nå tenker jeg f eks opplevelser som biltur, motorsykkelklubb, fisking, vinsmaking,fotballtur, kunst, sykkel, fottur, ikke dyr.)? 

Så kan hun sitte der med hønene eller alpakkaene sine eller hva det er.  
Du får også mindre å bidra med inn til husholdningen, slik at hun må bidra mer.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok aldri bidratt mer økonomisk eller kompensert for min samboer, dersom han frivillig jobbet 50%, men hadde kapasitet til å jobbe mer. 

Anonymkode: 45a7b...ce3

• Nyttig 1
Skrevet

Er dette et økonomisk problem? Er det vanskelig for deg å dekke utgifter etc. Eller handlet det egentlig om forholdet og at hun prioriterer seg selv og egen hobby såpass mye og at det blir lite muligheter for andre ting/felles opplevelser/deg?

Kan bare snakke for egen del. Ene parten kan godt jobbe redusert om vi har råd til det. Men hadde ikke orket et forhold med noen som hadde over 12(!!) dyr og låste seg til huset og oppfølging av dem. 

Anonymkode: cd16e...4e3

Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt. Den som velger å jobbe mindre får finne en måte å dekke sin del av utgiftene på. 

Anonymkode: 97bb6...392

Skrevet

Det høres ut som de fleste her tar høyde for en mulig kommende skillsmisse . . .

Hos oss bruker vi alt til felles beste. Jeg tjener mest og blør mest. Og det er bare hyggelig.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...