Gå til innhold

Sønnen min er ensom, jeg er så lei meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min begynte på vgs denne uken. Han gledet seg til å starte og få nye venner på skolen. Hans barndomsvenner går alle på en annen skole. 

Sønnen min er ikke den som er frempå sosialt. Han er litt tilbakeholden og tror ikke at folk liker han. Jeg trodde likevel det ville gå bra, siden det ville være oppstart med bli-kjent aktiviteter på skolen. Men det har ikke vært noe som helst! Kun 1,5 time hvor de hilste på hverandre og det var det. Resten av tiden er det vanlige timer. Nå går sønnen min alene hele tiden. Og alle andre i klassen kjenner noen fra før av. 

Det er ikke så lett å hjelpe han nå som de er så store, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hjertet mitt blør for den snille og gode gutten min ❤️ 

Er det noen som har gode råd? 

Anonymkode: 63e77...1e8

• Liker 1
  • Hjerte 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huffda 😕

Den er vanskelig den der. På den ene siden går det seg ofte til hvis man gir det litt tid. På den andre siden kan man ikke gi det for mye tid da "alle andre" blir kjente og er med hverandre.

Hvis det stemmer at de ikke har hatt noen oppstartsaktiviteter, ikke planlegger tur for klassen ganske fort (da blir de ofte kjent), ikke har makkerordning osv, så ville jeg forsøkt å snakke med klassekontakt. Du trenger ikke utbrodere, bare si at du er redd han faller utenfor når han ikke kjenner noen fra før, og spørre om de har tenkt å ha noe slags klassemiljøopplegg.

Håper det ordner seg.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Takk for svar og gode innspill. Tror jeg sjekker det allerede neste uke. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Gode råd, nei si det 💔 jeg har en jente som begynte på vdg i fjor. Masse drama, og siden hun allerede hadde opplevd utestenging / mobbing i 10.klasse, er hun usikker på seg selv. Men hun er verdens snilleste, og full av både humor og empati for andre. Men hun opplever at mange jenter rett og slett er slemme. De baksnakker hverandre, utestenger, avinviterer.... konstant drama. 

Vi passer hvertfall på å alltid gi klem og smil når ungdommen kommer hjem, ser ingen grunn til å spørre hver dag om hvordan det har gått, er heller tilgjengelig når hun vil prate. Om hun er sliten og irritert gir vi rom for det, ingen kjefting. 

Har han noe å drive med utenom skolen? Husk at gaming også kan være veldig sosialt, det vet du sikkert. Jeg har en eldre sønn også, han var syk en lang periode fra han var ca 15, og fikk ikke deltatt i noe særlig av idrett eller andre aktiviteter på mange år. Ble mye gaming. Men han fikk nettverk og venner gjennom det. 

Så får man bare håpe at de finner ut av det etterhvert... ❤️

Anonymkode: 0a3d8...400

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet

Han må jo ta initiativ selv. Gå bort til folk i friminuttene og slå av prat. Snakke med sidemannen. Snakke med folk på bussholdeplassen. 

Anonymkode: 237a4...efe

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Han er aktiv i korps og med gaming. Og så prøver jeg å få til trening for van og noen venner. Men skulle så ønske at han ikke måtte ha det slik han har det nå! 

Sender gode tanker til jenta di ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han må jo ta initiativ selv. Gå bort til folk i friminuttene og slå av prat. Snakke med sidemannen. Snakke med folk på bussholdeplassen. 

Anonymkode: 237a4...efe

Ja, enig i det. Og vi har pratet om det. Men han er ikke så tøff slik etter å ha opplevd utestenging tidligere i skoletiden. 

• Hjerte 3
Skrevet

Har ingen gode råd dessverre for følte meg som en outsider selv på ungdomsskolen og vgs. Men sender varme tanker til gutten din og jenta til hun andre som skrev inn her. 

De guttene jeg likte på vgs var de som var flinke, blide og snille. Hvis han er flink, blid og snill og helst også normalt kjekk, så tenker jeg at det går seg til. Krysser fingrene for at det blir bedre når de begynner med gruppearbeid🤞🤞❤️

Anonymkode: fa09c...dd7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Uff, det er skummelt og leit. 

Du kan støtte han i at vennskap ikke er etablert den første uken. Det tar litt tid å bli kjent, og i starten vil mange henge med dem de kjenner.

Han blir nok kjent med dem skal du se

Anonymkode: 915d8...5ac

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Men bli kjent aktiviteter er vel ikke vanlig på vgs? Her må han rett og slett jobbe litt med det sosiale. Finnes garantert flere i samme klasse som er i «samme båt». 

Anonymkode: 3598b...411

• Liker 3
Skrevet

Takk for gode svar og innspill, alle sammen ❤️ Nå har jeg noen ting jeg kan starte med å følge opp & da føles det i alle fall litt lettere. Håper det ordner seg! 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men bli kjent aktiviteter er vel ikke vanlig på vgs? Her må han rett og slett jobbe litt med det sosiale. Finnes garantert flere i samme klasse som er i «samme båt». 

Jeg synes det er rart at det ikke er slike aktiviteter på vgs. De har jo fadderuker og aktiviteter på høyere utdanning, så hvorfor ikke vgs? 

Jeg har også sett at andre vgs har bedre opplegg enn den skolen han går på. 

Og ja, det er helt sikkert flere enn han. Så jeg håper han oppdager de etter hvert ❤️

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vdg er skikkelig dritt for mange og lærere/rektor tar null ansvar 

Anonymkode: 28fe9...088

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Som kontaktlærer ville jeg likt å ha visst dette. De aller flere skoler jobber med klassemiljø også i videregående skole. Det tar tid å bli kjent, spesielt når man har dårlige erfaringer fra før. Send en mail eller ring kontaktlærer på mandag, så kan han i alle fall få litt hjelp på veien

Anonymkode: 887f2...cd8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jo, det er vanlig også på vgs. De fleste skoler har inkludering som satsingsområdet. Selv er vi Vip-makkerskap skole. En er helt avhengig av klassemiljøet for å få til god læring. Derfor er "bli kjent" aktiviteter en god investering. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som kontaktlærer ville jeg likt å ha visst dette. De aller flere skoler jobber med klassemiljø også i videregående skole. Det tar tid å bli kjent, spesielt når man har dårlige erfaringer fra før. Send en mail eller ring kontaktlærer på mandag, så kan han i alle fall få litt hjelp på veien

Ikke min erfaring at de gjør det nei

Skrevet

På videregående er man så gammel at det er forventet at man skal klare seg selv. Han glir nok gradvis inn i det, gi det tid, det har bare gått en uke.

På min skole gikk vi en fjelltur en dag og det var det. Man sitter ved siden av hverandre i klasserommet, har gruppearbeid osv, så han kommer til å klare seg. Finner han ikke noen han liker i klassen sin, er det kanskje noen andre på skolen han har mer til felles med. Han er garantert ikke den eneste som er litt akward i starten.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror det tar mer enn et par dager å få nye venner. Skolen startet denne uka. 

Anonymkode: 701b4...b5e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke min erfaring at de gjør det nei

Jeg har en helt annen erfaring, enn deg og jeg har møtt mange kontaktlærere. Alle som en jobber med klassemiljø. 

• Nyttig 2
Skrevet

Synes du skal skrive en mail til kontaktlæreren. Vi kan si at det tar tid og at det sikkert blir bedre neste uke, osv men sannheten er at noen ganger kan noen trenge litt hjelp. Jeg er sikker på at det er mange hyggelige gutter og jenter i den klassen som gjerne vil bli kjent med din sønn, og det er mange som også vil ha nye venner selv om de kjenner noen fra før av. 

Ofte henger og folk litt med de som de allerede kjenner før de finner tonen med de som er nye, og det er helt normalt. Men det bør være aktiviteter og et system for at en ny klasse skal bli kjent og trygge på hverandre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...