Gå til innhold

Bestemt at abortloven skal liberaliseres

Hermann

Anbefalte innlegg

I dag har regjeringen (SV, AP og SP) bestemt seg for å liberalisere abortloven. Særlig SV og deler av AP er fornøyde med dette.

Les mer her: https://www.nrk.no/norge/regjeringa-foreslar-a-endre-abortlova-1.17014238

Kort fortalt: fri abort utvides fra 12 uke til 18 uke. Fosterreduksjon blir definert som abort (du aborterer en av to tvillinger eksempelvis)

Hva tenker du om dette? Hva kommer tvillingen som får leve til å føle etter fosterreduksjon og er voksen nok til å forstå hva som har skjedd? 

Personlig synes jeg dette var totalt unødvendig og bare øker lidelsen og det moralske forfallet i landet.

Endret av Hermann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av teksten i den gamle loven er gått ut på dato for lengst og er ikke samstemt med andre lover. 

Abortloven fra 78 bryter allerede med praksis i dag som følge av nyere medisinsk utvikling. For da abortloven kom var abort et kirurgisk inngrep utført på sykehuset, noe som fortsatt er et krav i dagens lov da denne loven ikke er endret siden da. Ja skal dagens abortlov følges må alle aborter utføres av leger på sykehus. Det var sånn det var i 78 men i dag er mer av 90% av de nærmere 12 000 abortene i Norge med medikamentelle aborter hjemme, uten helsepersonell tilstede. Denne praksisen er altså brudd på nåværende abortlov. Så ny lov måtte på banen før eller seinere for å holde tritt med utviklingen av medisinsk standard. En kan ikke tviholde på kartet når terrenget viser noe annet, da er det kartet (altså oppdatering av kartet og lover om abort som må endres til dagens samfunn og måter vi lever i dag)

Vi vet også at praksis er at alle som søkte abort i uke 12-18 i år 2022 og foregående år fikk innvilget søknaden. Abortgrensen er i praksis 18 uker. Etter dette skal det ligge veldig tungtveiende grunner for å få utført abort men grensen er allerede på 18 uker, samtlige av de som søker dette får innvilget dette. Det er sånn det er allerede.

En kvinne må igjennom en den ydmykende og vanskelige prosessen med abortnemnd noe som det ikke er noe grunner til at hun skal igjennom når det allerede og i mange år har vært slik at samtlige søknader om abort blir innvilget i disse ukene.

De aller fleste aborter i Norge gjennomføres i dag i god tid før uke 12. De fleste senaborter er begrunnet i avik ved fosteret som ikke er forenlig med liv eller andre helt spesielle tilfeller som f.eks rus osv. Noen frykter at når grensen for selvbestemt abort flyttes så øker risikoen for at flere kvinner venter lengre før de tar sitt valg. Men basert på internasjonale erfaringer er det liten grunn til å tro at tidspunktet for abort forskyver seg. 

Samfunnet har forandret seg så mye siden 70 tallet og å holde fast på en praksis med nemnder som i praksis og i virkeligheten bare fungerer som en fin knagg for moralister og er en skinnprosess som de aller fleste kvinner finner belastende i den tunge prosessen de er i (ingen tar abort så seint bare for gøy) så er det rett ig slett lite hensiktsmessig med nemnder eller å ha dagens abortlov. Igjen: kartet må stemme med terreng. 

Da må en heller finne andre verktøy som veiledning osv til kvinner som søker abort etter uke 12

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontoen din blir låst om du argumenterer mot abort på KG, bare så du er klar over det. Trust me. ;)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermann skrev (4 timer siden):

I dag har regjeringen (SV, AP og SP) bestemt seg for å liberalisere abortloven. Særlig SV og deler av AP er fornøyde med dette.

Les mer her: https://www.nrk.no/norge/regjeringa-foreslar-a-endre-abortlova-1.17014238

Kort fortalt: fri abort utvides fra 12 uke til 18 uke. Fosterreduksjon blir definert som abort (du aborterer en av to tvillinger eksempelvis)

Hva tenker du om dette? Hva kommer tvillingen som får leve til å føle etter fosterreduksjon og er voksen nok til å forstå hva som har skjedd? 

Personlig synes jeg dette var totalt unødvendig og bare øker lidelsen og det moralske forfallet i landet.

Hvor mange kvinner, par og familier har du møtt i abortnemd? 

Jeg har det. Jeg har etter dagens regelverk sagt nei til en tenåring uten stell på noe i livet, med en barnefar som har større problemer, og en blivende bestemor som er klar på at hennes problemer gjør henne til alt annet enn enn støtte. 

Hvorfor nei, fordi at det ikke alltid er så lett å skjønne at man er gravid tidlig nok. 

Supert at dette blir endret. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trengs nok fornyelse i forholdet til lovverket, men jeg finner abort argumentasjonene noe av det dårligst funderte vi har.
Men en har akseptert at en ikke vil snakke faktisk realitet, men heller ta hensyn til en parts følelser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (18 timer siden):

Hvor mange kvinner, par og familier har du møtt i abortnemd? 

Jeg har det. Jeg har etter dagens regelverk sagt nei til en tenåring uten stell på noe i livet, med en barnefar som har større problemer, og en blivende bestemor som er klar på at hennes problemer gjør henne til alt annet enn enn støtte. 

Hvorfor nei, fordi at det ikke alltid er så lett å skjønne at man er gravid tidlig nok. 

Supert at dette blir endret. 

Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å skrive her. Har du personlig, som en del av nemnda, nektet en tenåring abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fire24 skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å skrive her. Har du personlig, som en del av nemnda, nektet en tenåring abort?

Jepp. Jeg har hatt "gleden" å være utnevnt til abortnemd av statsforvalteren. Hva er det du ikke skjønner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Jepp. Jeg har hatt "gleden" å være utnevnt til abortnemd av statsforvalteren. Hva er det du ikke skjønner? 

Jeg var usikker på nøyaktig det jeg spurte om, så nå har du oppklart det 😊

De omstendighetene du beskriver gjør at jeg oppfatter avgjørelsen ("du må føde dette barnet") som helt absurd. Hvordan kom dere til den konklusjonen? Jeg tenker at for alles del ville det helt åpenbart vært bedre å abortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fire24 skrev (25 minutter siden):

Jeg var usikker på nøyaktig det jeg spurte om, så nå har du oppklart det 😊

De omstendighetene du beskriver gjør at jeg oppfatter avgjørelsen ("du må føde dette barnet") som helt absurd. Hvordan kom dere til den konklusjonen? Jeg tenker at for alles del ville det helt åpenbart vært bedre å abortere. 

I abortnemd følger vi loven. Er mye arbeid med å sikre felles forståelse av dette. 

Ja, innen jeg var i nemd hadde jeg tenkt som deg. 

PS. Begge vi to som var i den nemnden har utført en hel del aborter og privat var vi liberale når det gjelder abort... Men norsk lov er som den er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...