Portia Catonis Skrevet 24. august #21 Del Skrevet 24. august 23 hours ago, AnonymBruker said: Det blir nå streik blant kabinansatte i SAS. - Hjelpe meg, ny streik igjen! tenkte jeg da jeg så dette først, ganske oppgitt. Helt til jeg så hva de tjener og kjemper for. Det er jo latterlig! Hvis sykepleiere og lærere synes de tjener dårlig: Ta en titt på lønna til kabinansatte i SAS. En nyansatt tjener 27.500 pr. måned(!). Det tilsvarer luselønna på 330.000 i året. I alle dager? i tillegg må de jobbe 3 av 4 helger! De har i tillegg svært dårlige overtidsordninger. Er det i det hele tatt lov i Norge med så lave lønninger? Jeg gir min fulle støtte til de kabinansatte! Streik i vei og stå på! Dette er uakseptabelt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GyPlJJ/trapper-kraftig-opp-streiken-lammer-sas-fra-onsdag Anonymkode: c863d...6e9 Du kan ikke sammenligne kabinansatte med lærere og sykepleiere. Man trenger ingen utdannelse for å være kabinansatt, kun kurs. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #22 Del Skrevet 24. august Når skal de få glede av disse sterkt rabatterte billettene da? De trenger sikkert flere dager hjemme når de er vekke hele tiden, ikke mer tid vekke og pengebruk liksom... Anonymkode: 78523...efb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #23 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lønningene er sosial dumping. Ingen overtidsbetalt, ingen helge- eller kveldstillegg.. helt utrolig. Strek i regningen for SAS. Anonymkode: 907fe...766 Jeg ble sjokkert da jeg leste om dette! Grunnlønnen er lav, men det er den i flere bransjer. Men ikke noen form for tillegg er jo helt vanvittig!! Anonymkode: 803f9...60f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #24 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det blir nå streik blant kabinansatte i SAS. - Hjelpe meg, ny streik igjen! tenkte jeg da jeg så dette først, ganske oppgitt. Helt til jeg så hva de tjener og kjemper for. Det er jo latterlig! Hvis sykepleiere og lærere synes de tjener dårlig: Ta en titt på lønna til kabinansatte i SAS. En nyansatt tjener 27.500 pr. måned(!). Det tilsvarer luselønna på 330.000 i året. I alle dager? i tillegg må de jobbe 3 av 4 helger! De har i tillegg svært dårlige overtidsordninger. Er det i det hele tatt lov i Norge med så lave lønninger? Jeg gir min fulle støtte til de kabinansatte! Streik i vei og stå på! Dette er uakseptabelt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GyPlJJ/trapper-kraftig-opp-streiken-lammer-sas-fra-onsdag Anonymkode: c863d...6e9 Og sjefen i sas tjener 340.000kr i uka..! Litt jevnere fordeling hadde gjort seg. Anonymkode: 99155...1ce 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #25 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Men fremdeles må man tjene nok penger til å betale regningene sine der man bor. Og nesten gratis reiser jorda rundt er muligens mer attraktivt når man er 25 og singel sammenlignet med når man er 39 med tre barn. Anonymkode: 81130...7ce For noen år siden var det en influencer som fortalte om den smått absurde opplevelsen av å plukke ut sponsede klær til seg selv og barna for tusenvis av kroner samtidig som hun lurte på hvordan hun skulle få betalt husleia, strømmen og få penger til mat den neste uka. Blir jo litt av det samme. Flott med gratis/billige billetter, men det betaler ikke regningene. Hadde en venninne som jobbet som kabinansatt noen år før hun begynte å studere. Hun var da tidlig i 20-årene, singel og barnløs og bodde billig i kollektiv. For henne var frynsegodene med rimelige billetter, overnatting etc. supert i den perioden, men nå som hun er 30+, har mann, barn og huslån er passer det bedre med en forutsigbar "ni-til-fire" jobb. Anonymkode: c4237...b21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #26 Del Skrevet 24. august 2 hours ago, AnonymBruker said: Og sjefen i sas tjener 340.000kr i uka..! Litt jevnere fordeling hadde gjort seg. Anonymkode: 99155...1ce Det er en absurd forskjell. Ingen kan fortelle meg at sjefer som uten ironi mener at en slik lønn er berettiget ikke er narsissister eller psykopater. Skamfølelsen ville slått inn for mange millioner siden hos normale mennesker. Selvsagt skal en sjef tjene litt mer, men at sjefen skal kunne kjøpe seg flere leiligheter i året mens de på bunnen aldri vil kunne få et lån overhodet er fullstendig uforholdsmessig. Anonymkode: ed8b2...ad0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 24. august #27 Del Skrevet 24. august Slik er det i transportbransjen, det er sosialdumping, prisene skal helt i bunn, de på toppen skal ha sinnsyke lønninger og de som blir spart på er de på "gulvet". Noen argumenterer på utdannelse her, men vi trenger faktisk alle jobber og det er ikke greit å ha så dårlige arbeidsvilkår i Norge. Sier seg selv at et sted på firma spare når kundene skal betale 400 kroner til Tyskland, og direktør skal ha millioner i lønn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #28 Del Skrevet 24. august Egentlig ikke så rart, når du tenker på at filippinerne som jobber på båter (også langs norskekysten) tjener under $2000 i måneden. Indiske oppvaskhjelper på samme båten tjener $800 i måneden. Men ja, jeg støtter streiken til kabinansatte fullt ut, de må jo ha råd til å bo i Norge. Anonymkode: 390b9...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #29 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 13.22): Det blir nå streik blant kabinansatte i SAS. - Hjelpe meg, ny streik igjen! tenkte jeg da jeg så dette først, ganske oppgitt. Helt til jeg så hva de tjener og kjemper for. Det er jo latterlig! Hvis sykepleiere og lærere synes de tjener dårlig: Ta en titt på lønna til kabinansatte i SAS. En nyansatt tjener 27.500 pr. måned(!). Det tilsvarer luselønna på 330.000 i året. I alle dager? i tillegg må de jobbe 3 av 4 helger! De har i tillegg svært dårlige overtidsordninger. Er det i det hele tatt lov i Norge med så lave lønninger? Jeg gir min fulle støtte til de kabinansatte! Streik i vei og stå på! Dette er uakseptabelt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GyPlJJ/trapper-kraftig-opp-streiken-lammer-sas-fra-onsdag Anonymkode: c863d...6e9 Men nå trenger man ingen utdanning for å jobbe der, så det kan ikke sammenlignes. Er ufaglært lønn altfor lav i mange steder? Ja, så absolutt!! Men det hjelper ingen at andre får litt mindre. Det burde være minstelønn i Norge. Anonymkode: ff52b...0f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #30 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 13.22): Det blir nå streik blant kabinansatte i SAS. - Hjelpe meg, ny streik igjen! tenkte jeg da jeg så dette først, ganske oppgitt. Helt til jeg så hva de tjener og kjemper for. Det er jo latterlig! Hvis sykepleiere og lærere synes de tjener dårlig: Ta en titt på lønna til kabinansatte i SAS. En nyansatt tjener 27.500 pr. måned(!). Det tilsvarer luselønna på 330.000 i året. I alle dager? i tillegg må de jobbe 3 av 4 helger! De har i tillegg svært dårlige overtidsordninger. Er det i det hele tatt lov i Norge med så lave lønninger? Jeg gir min fulle støtte til de kabinansatte! Streik i vei og stå på! Dette er uakseptabelt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GyPlJJ/trapper-kraftig-opp-streiken-lammer-sas-fra-onsdag Anonymkode: c863d...6e9 Sykepleiere og lærere har 3-5 års utdanning, kabinansatte har et 3 mnd kurs. For å servere kaffe og se at folk har på setebeltet, for i realiteten dauer alle om det oppstår en nødsituasjon, og gjør de ikke det er det pga dyktige piloter - ikke en flyvertinne på et klappsette forrest i kabinen. AnonymBruker skrev (23 timer siden): Shit. En ny ansatt tjener 4k mer enn meg på ung ufør (23 549 kr). Støtter de kabinansatte. Lønna bør absolutt være høyere enn dette her. Anonymkode: 59740...9ad Og da har du innsett at du aldri bør sutre over gratispengene fra staten, du har ikke bidratt med en dritt i samfunnet og får nesten like mye som folk som jobber. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lønningene er sosial dumping. Ingen overtidsbetalt, ingen helge- eller kveldstillegg.. helt utrolig. Strek i regningen for SAS. Anonymkode: 907fe...766 Leger har heller ingen ivertidsbetalt, helge eller kveldstillegg, likevel mener store deler av KG og samfunnet at de har gullkantet lønn. Anonymkode: f8b78...3f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 24. august #31 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Egentlig ikke så rart, når du tenker på at filippinerne som jobber på båter (også langs norskekysten) tjener under $2000 i måneden. Indiske oppvaskhjelper på samme båten tjener $800 i måneden. Men ja, jeg støtter streiken til kabinansatte fullt ut, de må jo ha råd til å bo i Norge. Anonymkode: 390b9...c7c Ja, man må jo ta i betraktning hvilket hjemland man tilhører. $2000 for en filippiner er i kategorien øvre middelklasse, altså langt bedre økonomisk stilt enn de aller, aller fleste. Det samme kan vel sies om inderne, som hvis tallene dine stemmer, tjener ca. 3 ganger gjennomsnittslønn. Regner man medianlønn, ligger fortsatt både indere og filippinere veldig komfortabelt og godt over. Sammenliknet med norske levekostnader, burde vel SAS-gjengen ligget bortimot millionen? Så ja, streiken støttes også med to tomler i været herfra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #32 Del Skrevet 24. august 34 minutter siden, Påkrevd said: Ja, man må jo ta i betraktning hvilket hjemland man tilhører. $2000 for en filippiner er i kategorien øvre middelklasse, altså langt bedre økonomisk stilt enn de aller, aller fleste. Det samme kan vel sies om inderne, som hvis tallene dine stemmer, tjener ca. 3 ganger gjennomsnittslønn. Regner man medianlønn, ligger fortsatt både indere og filippinere veldig komfortabelt og godt over. Sammenliknet med norske levekostnader, burde vel SAS-gjengen ligget bortimot millionen? Så ja, streiken støttes også med to tomler i været herfra. Det var jo akkurat det jeg skrev, bare med færre ord. Anonymkode: 390b9...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #33 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sykepleiere og lærere har 3-5 års utdanning, kabinansatte har et 3 mnd kurs. For å servere kaffe og se at folk har på setebeltet, for i realiteten dauer alle om det oppstår en nødsituasjon, og gjør de ikke det er det pga dyktige piloter - ikke en flyvertinne på et klappsette forrest i kabinen. Og da har du innsett at du aldri bør sutre over gratispengene fra staten, du har ikke bidratt med en dritt i samfunnet og får nesten like mye som folk som jobber. Leger har heller ingen ivertidsbetalt, helge eller kveldstillegg, likevel mener store deler av KG og samfunnet at de har gullkantet lønn. Anonymkode: f8b78...3f2 Det stemmer ikke at alle dør hvis det blir en nødsituasjon. Faktisk overlever de aller fleste: https://www.frommers.com/tips/airfare/airline-accidents-dont-have-to-be-fatal-tips-for-surviving-an-plane-crash-from-a-safety-expert https://www.bbc.com/news/world-45030345.amp Det er mange eksempler på at cabin crew har hatt stor betydning for passasjerenes overlevelse. Se gjerne noen episoder av Aircrash Investigation hvis du ikke tror meg. Leger har overtidsbetalt, og de har også tillegg for ubekvem arbeidstid: https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/tillitsvalgt/artikler-for-nyhetsbrev/spekter/a-jobbe-pa-sykehus-i-hoytider/ https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/jeg-har-sporsmal-om/arbeidsforhold/arbeidstid/arbeidstid-for-sykehusleger/ https://www.nettavisen.no/artikkel/tjener-10-000-pa-n-ekstravakt/s/12-95-2920671 Anonymkode: 81130...7ce 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #34 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du skjønner ikke at man kan betale regninger med det man sparer på gratis flybilletter? Anonymkode: 0742e...e6f Det er jo helt feil. Anonymkode: 7a804...5f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #35 Del Skrevet 25. august Problemet er mye større i helsesektoren. Dette er piece of cake i forhold. Hvis det er noe man bør ordne før man snakker om reiselivet, så er det helsevesenet. Der blir det spinket og spart så mye at det går utover helsen til ansatte og tjenestemottakere. Finnes ikke mer sykefravær andre plasser, og mange slutter pga høyt ansvarsområde og mye stress. Anonymkode: e18b3...e00 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #36 Del Skrevet 25. august On 8/24/2024 at 10:19 AM, AnonymBruker said: Lønningene er sosial dumping. Ingen overtidsbetalt, ingen helge- eller kveldstillegg.. helt utrolig. Strek i regningen for SAS. Anonymkode: 907fe...766 Bytte jobb er vel bedre enn å gjøre livet surt for kundene ? Anonymkode: c8d6e...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #37 Del Skrevet 25. august 3 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er mye større i helsesektoren. Dette er piece of cake i forhold. Hvis det er noe man bør ordne før man snakker om reiselivet, så er det helsevesenet. Der blir det spinket og spart så mye at det går utover helsen til ansatte og tjenestemottakere. Finnes ikke mer sykefravær andre plasser, og mange slutter pga høyt ansvarsområde og mye stress. Anonymkode: e18b3...e00 FYI: Tråden handler ikke om helsevesenet. Slutt å blande epler og pærer. Anonymkode: 390b9...c7c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #38 Del Skrevet 25. august On 8/24/2024 at 8:09 AM, Enmanelskeråhate said: Hvor mye planlegger man å reise når man tjener 27k i mnd tro? Må jo være mye bedre å jobbe på Rema eller lignende, tjener mer og hjemme hver helg, til og med overtidsbetalt Synd ikke SAS kommer ut med slettet gjeld slik Norwegian gjorde etter restruktureringen, går nok mot 0 norske ansatte der. Jeg tjener 27k. Har ikke gratis fly. Drar på ca 2 utenlandsferier i året. (I år blir det 3.) Det handler om livsstil. Jeg lever billig. Det er faktisk mulig, selv i Norge. Anonymkode: fbb7a...d77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #39 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Leger har overtidsbetalt, og de har også tillegg for ubekvem arbeidstid: https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/tillitsvalgt/artikler-for-nyhetsbrev/spekter/a-jobbe-pa-sykehus-i-hoytider/ https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/jeg-har-sporsmal-om/arbeidsforhold/arbeidstid/arbeidstid-for-sykehusleger/ https://www.nettavisen.no/artikkel/tjener-10-000-pa-n-ekstravakt/s/12-95-2920671 Anonymkode: 81130...7ce Nei de har ikke overtidsbetalt. De sitter gratis utover ettermiddag/kveld for å gjøre ferdig arbeidet, dette skrives som avspasering, men den kan de i realiteten aldri ta, så det er gratisarbeid. Du kan jo gjerne søke opp og lese intervjuene med legene som nettopp forlot KK/gyn i Bergen, de beskriver hverdagen meget godt. Den nederst linken din viser til vakans-vakter, det er noe helt annet enn overtid. For øvrig leste jeg de linkene du la ut, som du burde lese selv også, der det står at vaktarbeid betales likt uansett dag. Men julaften, nyttåsaften og 17.mai får de 500 kr ekstra for vakten. Beklager, hadde ikke fått med meg de 500 kr. Når en vakt er 24 timer blir det hele 20,83 kr timen før skatt, ca 12,50 etter. Hurra for det altså! Mange kirurger har 12-15 år på skole/kurs/utdanningsløp etter vgs, men 12,5 ekstra i timen på julaften gjør nok susen. Du vet vi mangler leger som vil jobbe på sykehus? Lønnene er en viktig faktor i det. Anonymkode: f8b78...3f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 26. august #40 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 17.09): Har jobbet i SAS. Ja, lønningene er litt lavere enn andre jobber for ufaglærte. Men frynsegodene er jo fantastiske. «Gratis» (kun skatter og avgifter) flyreiser over hele verden samt gratis opphold når det er ledig plass (må gi fra seg soveplass om kolleger pga forsinkelser trenger plassen). Det er jo uslåelig. Anonymkode: b2438...aea Og det er jo nettopp derfor de kan holde på å utnytte folk på denne måten - fordi unge arbeidstakere uten noe særlig erfaring fra arbeidslivet tenker at en billig flybillett er fantastisk og uslåelig. Det er ikke det for de aller fleste, man hadde sittet igjen med mye mer om man tjente bedre og kjøpte en flyreise selv en gang i året. Om man er rett ut av studielivet (eller fremdeles student), ikke har boliglån eller skal forsørge andre enn seg selv, og har lyst og tid til å fly mer enn 3 ganger i året, så kan det være en god deal. Men de færreste arbeidstakere er i den kategorien. En anstendig lønn hadde gavnet mange flere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå