Gå til innhold

Sjokkerende lave lønninger som kabinansatt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det blir nå streik blant kabinansatte i SAS. - Hjelpe meg, ny streik igjen! tenkte jeg da jeg så dette først, ganske oppgitt.

Helt til jeg så hva de tjener og kjemper for. Det er jo latterlig! Hvis sykepleiere og lærere synes de tjener dårlig: Ta en titt på lønna til kabinansatte i SAS.

En nyansatt tjener 27.500 pr. måned(!). Det tilsvarer luselønna på 330.000 i året. I alle dager? i tillegg må de jobbe 3 av 4 helger! De har i tillegg svært dårlige overtidsordninger.

Er det i det hele tatt lov i Norge med så lave lønninger?

Jeg gir min fulle støtte til de kabinansatte! Streik i vei og stå på! Dette er uakseptabelt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GyPlJJ/trapper-kraftig-opp-streiken-lammer-sas-fra-onsdag

Anonymkode: c863d...6e9

• Liker 18
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet i Norwegian i 16 år. Nesten 750,000 i lønn. SAS har lavere lønn, så de bør streike ja. 

Anonymkode: 9aca5...d91

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir nå streik blant kabinansatte i SAS. - Hjelpe meg, ny streik igjen! tenkte jeg da jeg så dette først, ganske oppgitt.

Helt til jeg så hva de tjener og kjemper for. Det er jo latterlig! Hvis sykepleiere og lærere synes de tjener dårlig: Ta en titt på lønna til kabinansatte i SAS.

En nyansatt tjener 27.500 pr. måned(!). Det tilsvarer luselønna på 330.000 i året. I alle dager? i tillegg må de jobbe 3 av 4 helger! De har i tillegg svært dårlige overtidsordninger.

Er det i det hele tatt lov i Norge med så lave lønninger?

Jeg gir min fulle støtte til de kabinansatte! Streik i vei og stå på! Dette er uakseptabelt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GyPlJJ/trapper-kraftig-opp-streiken-lammer-sas-fra-onsdag

Anonymkode: c863d...6e9

Men det er sånn det er med nådeløs, kapitalistisk brutalitet der en del serviceyrker har blitt "liberalisert" ned i dassen og det er mye konkurranse, og høyredreiing i samfunnet har gjort at politikken har skapt dette pisset der du har folk som jobber for såpass lav jobb. 

Men som du ser, så er ikke lønna slik i Norwegian i og med at den er høyere der.

Men ja, flyverter (og båtverter) er i praksis lavlønnsyrke. 

Her er tallene for 2023 - snittlønn for fryverter og båtverter. 

Månedslønn brutto: 40.530 kr, så kan en legge på litt for dette året, som i praksis betyr at snittet skal ligge på rett over 500.000 kr for dette året. 

Plass nr 311:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-lonna-i-over-350-yrker-6.158.1024044.241c6a430a

Men ja, alt under 475 - 480.000 nå for tiden er dårlig hvis man er singel og har ingen formue. Ikke noe særlig lønn å leve av under det scenarioet. 

SAS lønna er helt tragisk, men som påpekt, men det er slik når kapitalistisk brutalitet får holde på som de vil. 

Anonymkode: 1f1c1...def

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de kabinansatte i SAS 100%! Hilsen kollega i Norwegian ❤️💙

Anonymkode: 6948a...9b9

• Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i budskapet, men det er vel tredje tråden om dette nå ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke råd til å betale å betale ansatte kan de like godt legge ned. Ikke vits i å holde et selskap kunstig i live

Anonymkode: e4ac2...c7c

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men det er sånn det er med nådeløs, kapitalistisk brutalitet der en del serviceyrker har blitt "liberalisert" ned i dassen og det er mye konkurranse, og høyredreiing i samfunnet har gjort at politikken har skapt dette pisset der du har folk som jobber for såpass lav jobb. 

Men som du ser, så er ikke lønna slik i Norwegian i og med at den er høyere der.

Men ja, flyverter (og båtverter) er i praksis lavlønnsyrke. 

Her er tallene for 2023 - snittlønn for fryverter og båtverter. 

Månedslønn brutto: 40.530 kr, så kan en legge på litt for dette året, som i praksis betyr at snittet skal ligge på rett over 500.000 kr for dette året. 

Plass nr 311:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-lonna-i-over-350-yrker-6.158.1024044.241c6a430a

Men ja, alt under 475 - 480.000 nå for tiden er dårlig hvis man er singel og har ingen formue. Ikke noe særlig lønn å leve av under det scenarioet. 

SAS lønna er helt tragisk, men som påpekt, men det er slik når kapitalistisk brutalitet får holde på som de vil. 

Anonymkode: 1f1c1...def

Helt enig, da kan man likesågodt motta sosialhjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit. En ny ansatt tjener 4k mer enn meg på ung ufør (23 549 kr).

Støtter de kabinansatte. Lønna bør absolutt være høyere enn dette her.

Anonymkode: 59740...9ad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i SAS. Ja, lønningene er litt lavere enn andre jobber for ufaglærte. Men frynsegodene er jo fantastiske. «Gratis» (kun skatter og avgifter) flyreiser over hele verden samt gratis opphold når det er ledig plass (må gi fra seg soveplass om kolleger pga forsinkelser trenger plassen). Det er jo uslåelig. 

Anonymkode: b2438...aea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig? Hvorfor gidder noen som helst å jobbe der?? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har jobbet i SAS. Ja, lønningene er litt lavere enn andre jobber for ufaglærte. Men frynsegodene er jo fantastiske. «Gratis» (kun skatter og avgifter) flyreiser over hele verden samt gratis opphold når det er ledig plass (må gi fra seg soveplass om kolleger pga forsinkelser trenger plassen). Det er jo uslåelig. 

Men fremdeles må man tjene nok penger til å betale regningene sine der man bor. Og nesten gratis reiser jorda rundt er muligens mer attraktivt når man er 25 og singel sammenlignet med når man er 39 med tre barn. 

Anonymkode: 81130...7ce

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, støtter streiken! 

Anonymkode: 8c692...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man kan ikke betale regninger med gratis flybilletter. 

Anonymkode: 7a804...5f7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir feil av nav og skrive de utbetalingene uføre får. De som har tjent over 660 000 kr får faktisk 499 900 kr året i trygd! Nær halv mill for å gå hjemme.

Anonymkode: 421aa...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man kan ikke betale regninger med gratis flybilletter. 

Anonymkode: 7a804...5f7

Du skjønner ikke at man kan betale regninger med det man sparer på gratis flybilletter?

Anonymkode: 0742e...e6f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du skjønner ikke at man kan betale regninger med det man sparer på gratis flybilletter?

Hvor mye planlegger man å reise når man tjener 27k i mnd tro?

Må jo være mye bedre å jobbe på Rema eller lignende, tjener mer og hjemme hver helg, til og med overtidsbetalt

Synd ikke SAS kommer ut med slettet gjeld slik Norwegian gjorde etter restruktureringen, går nok mot 0 norske ansatte der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste har jo ikke faste kostnader som lar seg dekke av det lille man sparer på flybilletter, for de fleste flyr jo ikke så mye! 

Blir som å si at du kan betale regninger med det du sparer på å ikke kjøpe diamanter. 🧐

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønningene er sosial dumping. Ingen overtidsbetalt, ingen helge- eller kveldstillegg.. helt utrolig. Strek i regningen for SAS. 

Anonymkode: 907fe...766

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du flybilletter er en del av et standarisert husholdningsbudsjett....?

Anonymkode: 0adb8...eee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er ingenting som er gratis

Skattes vel som naturalytelser, sterkt rabatterte biletter er vel mer riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...