AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #1 Skrevet 23. august 2024 Ble tipset om denne. Menes da silikon- eller papirtypen? Eller spiller det ingen rolle? Anonymkode: bc728...b87
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #2 Skrevet 23. august 2024 Jeg fikk beskjed om å bruke papirtypen av legen, men fikk utslett og blemmer av den, så endte opp med å bruke den av silikon. Den av papir er mye billigere. Anonymkode: c9f11...372
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #4 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ble tipset om denne. Menes da silikon- eller papirtypen? Eller spiller det ingen rolle? Anonymkode: bc728...b87 Dette er en motesak blitt. Til agraffer, strips eller sting er tatt eller har gått i oppløsning, så bruker du tape/bandasje utenpå, slik du skal ha fått opplæring på operasjonssykehuset el. Om. Når sting og alt annet er bort, kan du vel så gjerne smøre arret med feit krem ala Repair typene fra apoteket. Da holder du arret mykt og elastisk. Driver du og taper så er faren stor for å få både sopp og andre problemer med lim og fuktig hud. Da får du et betydelig større problem. Et arr endrer seg over første året fra arret var nytt. Anonymkode: b2349...4fc
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #5 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er en motesak blitt. Til agraffer, strips eller sting er tatt eller har gått i oppløsning, så bruker du tape/bandasje utenpå, slik du skal ha fått opplæring på operasjonssykehuset el. Om. Når sting og alt annet er bort, kan du vel så gjerne smøre arret med feit krem ala Repair typene fra apoteket. Da holder du arret mykt og elastisk. Driver du og taper så er faren stor for å få både sopp og andre problemer med lim og fuktig hud. Da får du et betydelig større problem. Et arr endrer seg over første året fra arret var nytt. Anonymkode: b2349...4fc Takk, ja, jeg har fått instrukser på sykehuset, og det var også de som nevnte Micropore og at det med fordel kunne brukes i tre måneder. Anonymkode: bc728...b87 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #6 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er en motesak blitt. Til agraffer, strips eller sting er tatt eller har gått i oppløsning, så bruker du tape/bandasje utenpå, slik du skal ha fått opplæring på operasjonssykehuset el. Om. Når sting og alt annet er bort, kan du vel så gjerne smøre arret med feit krem ala Repair typene fra apoteket. Da holder du arret mykt og elastisk. Driver du og taper så er faren stor for å få både sopp og andre problemer med lim og fuktig hud. Da får du et betydelig større problem. Et arr endrer seg over første året fra arret var nytt. Anonymkode: b2349...4fc Det er vel "operasjonssykehuset" som har tipset om denne tapen. De tipset i alle fall meg om det. Anonymkode: c9f11...372
Ulven Skrevet 23. august 2024 #7 Skrevet 23. august 2024 Jeg har bare god erfaring med silikontape. Bruker Mepitac, som er mye billigere enn Mepiform, men i prinsipp samme plaster.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #8 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Takk, ja, jeg har fått instrukser på sykehuset, og det var også de som nevnte Micropore og at det med fordel kunne brukes i tre måneder. Anonymkode: bc728...b87 Ab 372 er et godt eksempel på hva som kan skje. Så mye tapetlimet på huden over mange uker er ikke heldig. Ingen kan heller dokumentere at en hud og ett arr blir penere med eller uten tape, fordi hud leges forskjellig og oppfører seg ulikt fra person til person. Men selvfølgelig, folk gjør som de vil med sin egen kropp, enten det er tape eller filers eller andre ting. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er vel "operasjonssykehuset" som har tipset om denne tapen. De tipset i alle fall meg om det. Anonymkode: c9f11...372 Noen ytterst få offentlige sykehus har begynt med denne anbefalingen, men uten å ha noen faglig bakgrunn for å hevde at arrene blir finere av den grunn. Private sykehus anbefaler dette langt oftere også de uten å ha noe faglig belegg for å anbefale tapeing. Derav motesak, husker jeg ikke helt feil, så begynte dette for mange år siden med en influensaer og x antall tråder på sosiale medier, og ikke hos kirurgene. AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg fikk beskjed om å bruke papirtypen av legen, men fikk utslett og blemmer av den, så endte opp med å bruke den av silikon. Den av papir er mye billigere. Anonymkode: c9f11...372 Anonymkode: b2349...4fc
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #10 Skrevet 23. august 2024 Ulven skrev (4 timer siden): Jeg har bare god erfaring med silikontape. Bruker Mepitac, som er mye billigere enn Mepiform, men i prinsipp samme plaster. Nei, de er ikke like. Mepiform har et tykkere lag silikon enn Mepitac, altså bedre effekt. Anonymkode: e870c...3d0
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #11 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ab 372 er et godt eksempel på hva som kan skje. Så mye tapetlimet på huden over mange uker er ikke heldig. Ingen kan heller dokumentere at en hud og ett arr blir penere med eller uten tape, fordi hud leges forskjellig og oppfører seg ulikt fra person til person. Men selvfølgelig, folk gjør som de vil med sin egen kropp, enten det er tape eller filers eller andre ting. Noen ytterst få offentlige sykehus har begynt med denne anbefalingen, men uten å ha noen faglig bakgrunn for å hevde at arrene blir finere av den grunn. Private sykehus anbefaler dette langt oftere også de uten å ha noe faglig belegg for å anbefale tapeing. Derav motesak, husker jeg ikke helt feil, så begynte dette for mange år siden med en influensaer og x antall tråder på sosiale medier, og ikke hos kirurgene. Anonymkode: b2349...4fc Hudavd på stolavs rådet meg til å bruke tape på arr for typ 10 år siden, så kjøper ikke helt greia med at det er en motesak. Anonymkode: 2ae68...0ce 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #12 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 14.33): Ab 372 er et godt eksempel på hva som kan skje. Så mye tapetlimet på huden over mange uker er ikke heldig. Ingen kan heller dokumentere at en hud og ett arr blir penere med eller uten tape, fordi hud leges forskjellig og oppfører seg ulikt fra person til person. Men selvfølgelig, folk gjør som de vil med sin egen kropp, enten det er tape eller filers eller andre ting. Noen ytterst få offentlige sykehus har begynt med denne anbefalingen, men uten å ha noen faglig bakgrunn for å hevde at arrene blir finere av den grunn. Private sykehus anbefaler dette langt oftere også de uten å ha noe faglig belegg for å anbefale tapeing. Derav motesak, husker jeg ikke helt feil, så begynte dette for mange år siden med en influensaer og x antall tråder på sosiale medier, og ikke hos kirurgene. Anonymkode: b2349...4fc Vet ikke om det finnes dokumentasjon på at tape gir finere arr for alle/de fleste, men jeg er et eksempel. Jeg ble operert for 35 år siden. Ingen sa noe om tape og jeg hadde heller ikke hørt om det. Arret er bredt, hardt og stygt. For to år siden måtte jeg ta en ny operasjon Både kirurgen og sykepleierne anbefalte tape i minst 3 mnd, enten papir eller silikon. Huden min tålte ikke papirtapen, men micropore silikontape fungerte fint. Og arret er så pent at legene har kommentert det i ettertid. Og jeg er positivt overrasket selv. Jeg tror ikke at årsaken er at huden leges bedre når man er 60 enn når man er 27. Silikon er dyrere enn papir, men jeg gikk ikke konkurs av å kjøpe noen ruller til 140 kr for 5 meter tape. Det finnes noen rådyre "spesialtaper" for arr. Om de er verd prisen, en kanskje mer usikkert. Anonymkode: 232b7...751 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå