Gå til innhold

Mat som passer å lage sammen med 2åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har laget pizza og salat sammen. Jeg har skjært opp. Han har lagt ingrediensene på pizzaen. Samme med salat, han heller de ulike ingrediensene fra skåler og oppi en stor skål. Så får han røre litt rund med en skje. 

Tar gjerne i mot flere forslag!

Anonymkode: 451ce...53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min toåring liker å være med og bake! Knekke egg, helle oppi ingredienser, røre... Eller pannekaker, eggerøre, osv... jeg måler opp, hun får blande. 

Anonymkode: 81b94...df5

Skrevet

Alt! 

Har kjlot eget skjærebrett og kniver beregnet på barn. Gir både agurk, gulrot, paprika og ber barnet skjære opp (og andre grønnsaker og frukter). Ender somregel opp med at hun blir stående å smake på det meste!

Men hun får knekke egg, røre, Helle mel i målebeger, røre, hente ingretientser (har satt mel, havregryn og frø i skuff i hennes høyde). Har også lagt bakeboller og redskaper i hennes høyde. Så hun får i oppgave å hente frem ting. 

Ikke sett begrensninger, legg heller tilrette og lær barnet. Mye gris og tidvis stress, men det er mest glede! Og barnet mitt elsker det! 

Anonymkode: c46a2...d11

Skrevet (endret)

Enig med over. (Nesten) alt! Kjøp en sånn kniv som egner seg til barn, så kan poden skjære opp grønnsaker mens du styrer med resten. Min her er 18mnd+ og vi heller fra kartong til bolle, pisker, rører, flytter mel/havre med skje, kutter opp alt som er mykt i store biter (tomat, agurk, sukkererter, etc. Ikke gulrot), rører i panna, og smaker på det aller meste.

Et tips om du har kjøkkenhjelper hen står i, eller om hen sitter på benken. Lær begrepet «ventehender». At hen må enten ha hendene på magen, på lårene, på hodet om det er morsomst, mens du gjør noe som kan være farlig (feks varme, kniv, etc).

Og ja, det blir mye gris. Prepp godt med å ha kluter og papir klare, rydd benken for alt annet og støvsug gulvet slik at det ikke blir både hybelkaniner OG egg på gulvet.. 

Endret av KaraThrace
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjøp egne barnekniver til barnet og en kjøkkenhjelper, så kan barnet strengt tatt være med på alt. Vi har en kniv i plast som barnet kan sage med og en i tykt metall som han kan trykke ned med.

Anonymkode: c4b6b...860

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...