AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #1 Skrevet 23. august 2024 Hei. Jeg er helt rådvill. Jeg har en kronisk sykdom, og har studieplass både på tannlege og regnskap, men er så usikker på hva jeg bør gå pga min kroniske sykdom. Når det først er dårlige perioder så er de ekstremt krevende, at jeg bare blir sengeliggende i dager, uker. Regnskapsstudiet har et kortere forløp, og er enklere. Men det finnes veldig gode tilretteleggingsmuligheter på tannlegestudiet, men er usikker på dette mtp forløpet på min sykdom, jeg vet aldri når jeg blir i dårlig form, og hvor lenge. I tillegg er det mye praksis på studiet. Hva ville dere valgt? Gjerne kom med råd eller innspill. Anonymkode: 2d1f9...a51
Tro Smo Konosoro Skrevet 23. august 2024 #2 Skrevet 23. august 2024 Jeg hadde tenkt mer på hvordan mulighetene er når du skal ut i jobb enn på akkurat de årene du skal studere. Høres jo helt urealistisk ut både å gjennomføre tannlegestudiet, og kunne jobbe som tannlege. 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #3 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei. Jeg er helt rådvill. Jeg har en kronisk sykdom, og har studieplass både på tannlege og regnskap, men er så usikker på hva jeg bør gå pga min kroniske sykdom. Når det først er dårlige perioder så er de ekstremt krevende, at jeg bare blir sengeliggende i dager, uker. Regnskapsstudiet har et kortere forløp, og er enklere. Men det finnes veldig gode tilretteleggingsmuligheter på tannlegestudiet, men er usikker på dette mtp forløpet på min sykdom, jeg vet aldri når jeg blir i dårlig form, og hvor lenge. I tillegg er det mye praksis på studiet. Hva ville dere valgt? Gjerne kom med råd eller innspill. Anonymkode: 2d1f9...a51 Regnskap. Tannlege funker jo ikke når du er så syk, du vil jo aldri kunne ta i mot kunder som tannlege. Men en tannlege kan kanskje gjøre andre ting enn å grave i tennene til folk også, dette vet du bedre enn meg. Anonymkode: de385...786 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #4 Skrevet 23. august 2024 Du må tenke langsiktig ift å kunne stå i jobben. Hva er mest sannsynlig at du klarer? Tannlege så må du fysisk møte opp til pasienter, være tilstede på kontor osv. Regnskap kan du kanskje ha noe hjemmekontor og ta ting litt når det passer i dårlige perioder, jobbe på ettermiddag/kveld hjemmefra, ha hjemmekontor så du slipper fysisk oppmøte. Anonymkode: 74d59...728 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #5 Skrevet 23. august 2024 Enig med alle som sier at det er viktigere å tenke på hva du klarer i jobbsituasjon enn som student. Som tannlege må du forholde deg til en avtalekalender hver dag og må avlyse avtaler om du er dårlig. Det er mye enklere for en arbeidsgiver å tilrettelegge for en regnskapsfører, både for perioder med delvis sykemelding og hjemmekontor når formen er "sånn passe". En regnskapsfører kan f.eks. ha kundemøter på teams som fungerer godt, men jeg ser ikke for meg digital rotfylling. Anonymkode: 46dec...d10 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #6 Skrevet 23. august 2024 Regnskap, uten tvil. Ikke pga studiet, det er ikke tilrettelegging under studiet som er det viktigste, det er arbeidslivet etterpå. Tannlege er overhode ikke fleksibelt, og kan være fysisk krevende. Anonymkode: d7400...d50 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #7 Skrevet 23. august 2024 Skriver som andre her; du må tenke lengre enn bare på hvordan du skal komme deg gjennom studiet. Du må tenke på hvordan den kroniske sykdommen vil påvirke en evt. jobb. Det er der du må tenke på tilretteleggingsmuligheter. Anonymkode: 89227...53f
TomSawyer Skrevet 23. august 2024 #8 Skrevet 23. august 2024 Du bør velge det du liker best helt enkelt, men vær klar over at regnskap er noe av det aller første som blir automatisert.. 1
Bombasi Skrevet 23. august 2024 #9 Skrevet 23. august 2024 Regnskap. Definitivt regnskap. En tidløs jobb med fleksible muligheter! Og kanskje hjemmekontor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå