Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Blir litt smågal av å søke rundt så kanskje noen her kan svare etter erfaring... 

Hvordan er det idag med regler rundt dette? Hva er grensen? er det forskjellig på forskjellige sykehus? Såikke noe om BMI i bioteknologiloven, kun alder, er det rom for individuelle avgjørelser da av lege? 

Noen som har fått innvilget IVF med høyere BMI enn hva som er "lov"?

Kan man bli satt på venteliste samtidig som man går ned i vekt? 

Anonymkode: 1cbe1...69b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk søknaden avslått 2 ganger pga for høy bmi offentlig. Gang nr 2 var bmi 32.2

Offentlig grense for bmi er: søknadstidspunkt - bmi under 32 og behandlingsstart - bmi over 19, og under 30 ved stimuleringstart. 

Man kan altså få innvilget søknaden og gå ned videre i vekt etter det for og nå bmi krav, men får som regel avslag dersom bmi er for høy når man søker. Da må man ned i vekt og sende ny søknad. 

Bioteknologiloven har ingenting med bmi grensen og gjøre, da vekt ikke har noe med bioteknologi og gjøre. Det er helsedirektoratet som har satt føringer og grenser for bmi og vekt. 

Offentlig er ganske streng på bmi, privat kan hos noen klinikker være litt mer romslig. 

Anonymkode: 804e1...319

• Nyttig 2
Skrevet

Det offentlige er ikke strenge på bmi for å være kjipe mot deg. De er strenge fordi høy bmi i seg selv kan være årsaken til at du ikke blir gravid. Høy bmi kan føre til større sjanse for skade på både deg og baby og mindre sjanse for graviditet i det hele tatt. 

istedenfor å fokusere på hvem som ikke er «streng» som du skriver så bør du sette fokuset mot å gå ned i vekt. 

Man får innvilget ivf med bmi under 33 noe som betyr at du kan være ganske hårreisende overvektig og likevel få det innvilget. 

Det er ikke bmi kravet som er problemet her. 

Anonymkode: 054fa...cb3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det offentlige er ikke strenge på bmi for å være kjipe mot deg. De er strenge fordi høy bmi i seg selv kan være årsaken til at du ikke blir gravid. Høy bmi kan føre til større sjanse for skade på både deg og baby og mindre sjanse for graviditet i det hele tatt. 

istedenfor å fokusere på hvem som ikke er «streng» som du skriver så bør du sette fokuset mot å gå ned i vekt. 

Man får innvilget ivf med bmi under 33 noe som betyr at du kan være ganske hårreisende overvektig og likevel få det innvilget. 

Herregud, for et lite hyggelig svar. Jeg har da ikke sagt noe om "streng". Jeg vet da hvorfor de har satt krav og hva vet du om min vekt? For alt du vet så spør jeg generelt, eller for noen annen. Gå og legg deg igjen. 

Anonymkode: 1cbe1...69b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ukorrekt!

De er strenge på bmi fordi de ikke skal hjelpe sterkt overvektige til å få et risikosvangerskap, som man har forhøyet risiko å få ved fedme!

Fedme påvirker ikke evnen å bli gravid, men man kan ha høyere risiko for abort. Fedme kan påvirke hormonene i den grad at det påvirker kroppens evne til å ha eggløsning/eventuelt forlenget syklus, men dette overstyres ved ivf uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk avslag med BMI på 32.1 i alle fall. Det var kjipt, for da var jeg godt i gang med å gå ned i vekt fra før av, så jeg visste at jeg inkludert ventetid ville vært godt under kravet ved behandling. 

Men det viste seg å være en skjult velsignelse, for jeg fikk jaggu blod på tann og da jeg fikk innvilget hadde jeg en BMI på 29, ved oppstart 27. 

Fortsatte livsstilsendring under svangerskap (under oppsyn av lege som forsikret meg om at jeg ikke satte barn eller egen helse i fare, og spiste innenfor kalorianbefaling for gravide, bare så det er sagt), og seks uker etter fødsel hadde jeg en BMI på 25 og følte meg bedre enn noen gang. 

Anonymkode: d2d86...506

Skrevet

Hvorfor mener du at du skal bruke offentlige midler på et problem du høyst sannsynlig kan løse selv ved å gidde å slanke deg...?

Anonymkode: 51605...d4a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor mener du at du skal bruke offentlige midler på et problem du høyst sannsynlig kan løse selv ved å gidde å slanke deg...?

Anonymkode: 51605...d4a

Sorry, men de med normal bmi og vekt sliter like mye med infertilitet som andre. Vekt i seg selv hindrer IKKE graviditet. Det er en risiko under graviditeten. 

Så gå en annen plass med slikt fjas. 

• Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 12.14):

Fikk søknaden avslått 2 ganger pga for høy bmi offentlig. Gang nr 2 var bmi 32.2

Offentlig grense for bmi er: søknadstidspunkt - bmi under 32 og behandlingsstart - bmi over 19, og under 30 ved stimuleringstart. 

Man kan altså få innvilget søknaden og gå ned videre i vekt etter det for og nå bmi krav, men får som regel avslag dersom bmi er for høy når man søker. Da må man ned i vekt og sende ny søknad. 

Bioteknologiloven har ingenting med bmi grensen og gjøre, da vekt ikke har noe med bioteknologi og gjøre. Det er helsedirektoratet som har satt føringer og grenser for bmi og vekt. 

Offentlig er ganske streng på bmi, privat kan hos noen klinikker være litt mer romslig. 

Aldri hørt om at det er egne regler for bmi ved stimuleringsstart...? Jeg er 167 og veide 89,5kg da vi var hos riksen. Bmi på 32... Ingen nevnte vekten og jeg ble ikke veid. Oppga bare vekt i søkenden.

Anonymkode: b98be...3b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Aldri hørt om at det er egne regler for bmi ved stimuleringsstart...? Jeg er 167 og veide 89,5kg da vi var hos riksen. Bmi på 32... Ingen nevnte vekten og jeg ble ikke veid. Oppga bare vekt i søkenden.

Står i veiledningen for ivf hos helsedirektoratet og er opplyst på en del av ivf sidene til offentlige sykehus. 

I følgje Helsedirektoratet sin prioriteringsrettleiar for kvinnesjukdomar har ein ikkje rett til helsehjelp i spesialisthelsetenesta etter 40 år. Kvinna bør ved søknadstidspunkt ha Body Mass Index (BMI) <32. Ved behandlingsstart bør kvinna ha BMI <30.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Står i veiledningen for ivf hos helsedirektoratet og er opplyst på en del av ivf sidene til offentlige sykehus. 

I følgje Helsedirektoratet sin prioriteringsrettleiar for kvinnesjukdomar har ein ikkje rett til helsehjelp i spesialisthelsetenesta etter 40 år. Kvinna bør ved søknadstidspunkt ha Body Mass Index (BMI) <32. Ved behandlingsstart bør kvinna ha BMI <30.

Takk! Er dette noe nytt? Har hørt om bmi-krav, men ikke at det praktiseres to ulike for søknad / sprøytestart

Skrevet

Jeg har vært på ivf karusellen lenge og fikk et barn. Hadde bmi på 31 istarten.

Da jeg var i gang med søsken forsøk veide de meg ikke på nytt,men jeg hadde gått opp ca 7 kilo siden sist.  Rett før de skulle sette inn søsken embryo for 3.gang ville en lege veie meg og jeg var rett over grensen. Hun sa at dersom dette forsøket ikke går må jeg ned i vekt før de fortsetter. (Noe jeg var enig i),men skulle fortsatt fullføre dette innrettet. 

Ble gravid og er i uke 30 nå. 

Anonymkode: 1c2ad...6af

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk! Er dette noe nytt? Har hørt om bmi-krav, men ikke at det praktiseres to ulike for søknad / sprøytestart

Nei dette er ikke noe nytt. Vært slik i mange mange år, men de vurderer individuelt om de veier og sjekker vekt før oppstart eller ikke. De kan altså velge og vente både med oppstart og innsett dersom man blir sjekket og er over. Så de kan sjekke hvem som helst, når som helst. 

De sjekket ikke hos meg, men vet om og kjenner andre som har vært på samme sykehus, samme lege hvor de har sjekket vekt og bmi før oppstart. En venninne måtte vente 3 mnd ekstra for å gå ned de siste kg før stimuleringstart pga bmi. Tok henne ikke 3 mnd å gå ned vekten, men måtte jo da passe med syklus og kapasitet på sykehuset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...