AnonymBruker Skrevet 23. august #1 Del Skrevet 23. august Hei Har ikke løpt mye i livet, men er nå på uke 11 av Løpelabbet sitt nybegynnerprogram. Følger det helt slavisk, 3 dager i uken. Jeg har noen kilo for mye (27 i bmi) og løpingen er en del av aktiviteten for å gå ned i vekt. Jeg kjenner litt verking i knærne nå. Ikke når jeg løper, men når jeg sitter stille. Er dette noe å bekymre seg for? Er det bare at sktiviteten er uvant for beina? Anonymkode: b2455...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #2 Del Skrevet 23. august Hadde ikke vært veldig bekymret for det, er vel 95% sikker på at kroppen din har det mye bedre om du fortsetter trimmen enn at du gir opp og blir sittende i sofaen! 😊 Men det kan være lurt å ha minst 2 par forskjellige sko som du bytter på å bruke + variere underlag du løper på slik at belastningen ikke blir helt monoton hele tiden. Anonymkode: 8d632...1bc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #3 Del Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hadde ikke vært veldig bekymret for det, er vel 95% sikker på at kroppen din har det mye bedre om du fortsetter trimmen enn at du gir opp og blir sittende i sofaen! 😊 Men det kan være lurt å ha minst 2 par forskjellige sko som du bytter på å bruke + variere underlag du løper på slik at belastningen ikke blir helt monoton hele tiden. Anonymkode: 8d632...1bc Tusen takk! Forskjellige sko var et godt tips, det skal jeg ordne. Jeg løper mest på skogsti og grus, noe asfalt. Føler selv at jeg varierer godt innenfor en 2-ukers periode hvert fall. Uansett mest skogsti, siden jeg bor slik til at det passer godt. Liker virkelig godt å løpe, så det har jeg ikke lyst til å gi meg med. Anonymkode: b2455...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 23. august #4 Del Skrevet 23. august Jeg ville vært veldig forsiktig om noe begynner å merkes i knærne. Regner med det er styrketrening inkludert i programmet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #5 Del Skrevet 23. august Jeg kjenner ikke til programmet, men ville definitivt tatt vondtene på alvor. Jeg startet å løpe i januar, kombinerte det med litt styrke for å forebygge skade. Og jeg startet veldig rolig med løping for å unngå skade i startfasen. Etterhvert har jeg gradvis trappet opp. Anonymkode: c54cf...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 23. august #6 Del Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde ikke vært veldig bekymret for det, er vel 95% sikker på at kroppen din har det mye bedre om du fortsetter trimmen enn at du gir opp og blir sittende i sofaen! 😊 Men det kan være lurt å ha minst 2 par forskjellige sko som du bytter på å bruke + variere underlag du løper på slik at belastningen ikke blir helt monoton hele tiden. Anonymkode: 8d632...1bc Støttes! Dersom du er litt nerdete anlagt ville jeg også tenkt på stegfrekvens og om beinet lander under kroppen eller foran. Mange nybegynnere tar lange steg og skaper ekstra belastning. Hvis man sammenligner maraton med mellomdistanse ser man at maratonløperne har raskere og kortere stegfrekvens da det fører til lavere belastning. Prøv å lande med beinet under kroppen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #7 Del Skrevet 23. august klarinetta skrev (5 timer siden): Jeg ville vært veldig forsiktig om noe begynner å merkes i knærne. Regner med det er styrketrening inkludert i programmet? Programmet har ikke styrketrening, men jeg har startet et program selv og trener to styrkeøkter i uka. Oslo msrathon hadde en artikkel med øvelser som lønner seg for løpere. Majer skrev (47 minutter siden): Støttes! Dersom du er litt nerdete anlagt ville jeg også tenkt på stegfrekvens og om beinet lander under kroppen eller foran. Mange nybegynnere tar lange steg og skaper ekstra belastning. Hvis man sammenligner maraton med mellomdistanse ser man at maratonløperne har raskere og kortere stegfrekvens da det fører til lavere belastning. Prøv å lande med beinet under kroppen Er nerdete og har lest meg opp på riktig løpeteknikk og kadens. Ikke overraskende hadde jeg for lav kadens og feil løpesteg (lander på hælen foran kroppen), så jeg jobber veldig bevisst med å korte steget og øke frekvensen. Takk for tips! 😊 Løpeprogrammet er veldig fint laget og øker mengden jevnt og trutt. Jeg har kanskje blitt litt overivrig i det siste og løpt raskere enn jeg skal, det er jo så moro å merke så mye progresjon som jeg har. Anonymkode: b2455...1a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #8 Del Skrevet 26. august Er skoene dine nye eller gamle? Første jeg gjør hvis jeg kjenner vondter som ikke går over er å bytte sko. Har fungert i 100 % av gangene😊 eller som andre sier, ha flere å bytte på. Sørg for god demping👍 Anonymkode: 3c959...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #9 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 20.44): Er skoene dine nye eller gamle? Første jeg gjør hvis jeg kjenner vondter som ikke går over er å bytte sko. Har fungert i 100 % av gangene😊 eller som andre sier, ha flere å bytte på. Sørg for god demping👍 Anonymkode: 3c959...2c6 Jeg har nye sko, kjøpte dem noen få uker etter jeg begynte å jogge. Har et par andre også, men føler de er ganske like. Men, det er to forskjellige så jeg skal bytte på håper sånn på at jeg slipper vondt... synes det er så moro å jogge! Anonymkode: b2455...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Del Skrevet 29. august Følger ikke noe program eller lignende selv, men gjorde en avtale med meg selv om å være mer aktiv så bestemte meg for å ta en joggetur annenhver dag. Begynte i slutten av april og har (med noen få unntak) jogget annenhver dag siden da. Hadde vondt i knærne selv (da under selve løpingen og en liten stund etterpå hver eneste dag). Sikkert ikke helt korrekt måte å gjøre det på, men jeg beit tenna sammen og fortsatte - har ikke vondt i knærne lengre i hvert fall/det gikk over etter hvert som jeg ble i bedre form 😅 Har også kjøpt ordentlige løpesko (for meg var Asics Gel-kayano best på foten) som jeg bruker når jeg jogger og variasjon av underlag (kan ikke jogge på asfalt, så varmer opp med kjapp gange på asfalt/på veien til joggeløypene). Bruker ikke disse skoene til annet enn jogging. Anonymkode: 62b73...d51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #11 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Følger ikke noe program eller lignende selv, men gjorde en avtale med meg selv om å være mer aktiv så bestemte meg for å ta en joggetur annenhver dag. Begynte i slutten av april og har (med noen få unntak) jogget annenhver dag siden da. Hadde vondt i knærne selv (da under selve løpingen og en liten stund etterpå hver eneste dag). Sikkert ikke helt korrekt måte å gjøre det på, men jeg beit tenna sammen og fortsatte - har ikke vondt i knærne lengre i hvert fall/det gikk over etter hvert som jeg ble i bedre form 😅 Har også kjøpt ordentlige løpesko (for meg var Asics Gel-kayano best på foten) som jeg bruker når jeg jogger og variasjon av underlag (kan ikke jogge på asfalt, så varmer opp med kjapp gange på asfalt/på veien til joggeløypene). Bruker ikke disse skoene til annet enn jogging. Anonymkode: 62b73...d51 Hvorfor kan du ikke jogge på asfalt? Har det noe med smertene å gjøre? Godt å lese at det gikk over når formen ble bedre. Løper du raskere med tiden også, eller "bare" lengre i tid/distanse? Jeg har økt i varighet jevnt og trutt, men det går ikke fortere. Ser at programmet snart starter intervaller, det kan hjelpe. Hadde en ny joggetur i dag. Tok det rolig, i skogen og med maks fokus på løpeteknikk, korte skritt og lande med beina under kroppen. Kjente ikke knær eller legger i dag. Hurra! Jeg har asics noosa tri 15 og On cloudrunner som sko. Anonymkode: b2455...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå