AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #1 Skrevet 23. august 2024 Har flyttet til et ganske lite sted med en liten skole, her starter nå min 1 klassing. Jeg reagerer på at læreren ikke tar de ordentlig imot på morgenen og i friminuttene. De voksne bytter på å være ute, er som regel en ute. De går bare rundt og drikker kaffe, bryr seg ikke så mye om å være der 1.klassingene er, virker ikke som de passer på. Om noen går alene er det heller ingen som drar i gang en aktivitet som legger til rette for inkludering av alle. burde jeg kunne forvente mer? Hvilket ansvar har egentlig lærere i friminuttene spesielt til de små barna? Anonymkode: dad90...032
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #3 Skrevet 24. august 2024 Virkelig ingen som har noen erfaringer rundt dette? Anonymkode: dad90...032
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #4 Skrevet 24. august 2024 På vår barneskole er det de SFO-ansatte som er ute før skoletid, fra 8.00-8.15 når det ringer inn. Da stiller 1. klassingene opp og så kommer kontaktlærer ut og møter klassen og tar de med inn i garderoben og så klasserommet. Frem til høstferien har 1. trinn egne friminutt og er alltid støtte i klassen, 2 voksne. Så lærerne er mye med klassen sin og lite pauser før etter undervisning. Og passer selvsagt på at alle har det fint i friminuttene. Anonymkode: 8ac04...041
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #5 Skrevet 24. august 2024 På private skolen her er det sfo ansatte og assistenter som er ute i friminutt , lærer tar i mot i garderoben På offentlig så rullerer de hvem som er ute, og lærer tar i mot i døra i gangen. Friminutt er forskjellige 1 og 2 klasse har friminutt før de andre så de går inn før 3 til 7 klasse er ute Anonymkode: 52761...abb
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #6 Skrevet 24. august 2024 Liten skole her også, her er to av skolens ansatte ute i friminutt, bytter på hvem det er. Lærerne har ofte planleggingstid når ungene er ute, er miljøarbeidere/fagarbeidere ute. De har allerede reagert på at ungen min er en del alene og trekker til de eldre elevene. Skal gjøres noen innkjøp av spesifikke leker som skal få igang «lekegrupper». Anonymkode: 28a88...b98
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #7 Skrevet 24. august 2024 Står du og spionerer? Anonymkode: d4e5e...c51
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #8 Skrevet 24. august 2024 Det varierer veldig fra skole til skole. Jeg har jobbet på litt forskjellige. Der jeg jobber nå er det likt som du beskriver. De voksne skal bare være mest tilgjengelig og ha oversikt. Ikke nødvendigvis sette i gang aktiviteter. På en annen skole jeg jobbet på, hadde de Trivselsledere, og det var mer vanlig at klassen avtalte sammen før friminuttet hvilke leker de skulle leke. Jeg vet ikke hva som er mest vanlig. Men det er jo mer fokus på frilek nå enn organiserte aktiviteter. Selv syns jeg det burde vært NOE organisert i friminuttene da, hvertfall storefri. Men er det ikke sånn kulturen på skolen er, så er det vanskelig å bare forvente det. Man må liksom ha med seg alle på det. Samtidig er det noen skoler det fungerer fint for å bare ha frilekm kanskje de har mye sosiale aktiviteter i timene. Men går barnet ditt mye alene i friminuttene så må du jo gi beskjed. Anonymkode: 718b4...420
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #9 Skrevet 24. august 2024 Angående lærerne i friminuttene. Det skal være noen voksne ute. Lærerne har ofte friminuttene til å løpe på do. Hente noe, bli stående i garderoben og hjelpe ungene ut. Så ofte er assistenter ute. Friminuttene er ustrukturerte situasjoner. Frihet og frilek er kjempeviktig for barna. Anonymkode: d4e5e...c51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå