AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #1 Del Skrevet 23. august 2024 En kunne nok se trenden at hollywood portretrerte menn med typiske nord europeisk utseende, da særlig de med veldig lyst hår negativt, allerede på 80-tallet. Vi kan ikke skylde på andre verdenskrig siden dette ikke ble gjeldende får lenge etter og for øvrig var "heltene", mao britene og amerikanerne i stor grad av nord europeisk hærkomst også. Derav ganske lyse. Heltene i gamle filmer, helt til kanskje år 2000, var ganske representativt for amerikanere. Fra 1980 og særlig etter 2000-2010 blir folk med typisk nord europeisk utseende i økende grad portretrert negativt. Du har Malfang i Harry Potter. Homelander i the boys. Ulike karakterer i Game of thrones + den nye serien som går nå. Listen går videre. Hva kan dette skyldes? Jeg har også tenkt litt på at europeere er de eneste som har ulik hår og øyefarge. I resten av verden er deg svart og brune øyne. Noe som kan tyde på at europeere historisk har vært mer aksepterende for folk av forskjellig utseende, gjerne i motsetning til i resten av verden. Kan det handle om at hollywood prøver å tilfredstille et slags rasistisk behov i enkelte samfunnslag, både lokalt og rundt om kring i verden? En kan samtidig legge merke til at kvinner ikke på samme måte har en monotonsk framstilling basert på utseende. Der er ikke karakteristikker ved utseende i like stor grad knyttet til personlighet. Dette kan forklares ved at kvinner er mindre utsatt for etnisk utstøting. Kvinner historisk har flyttet mye mer på seg enn menn, det ser vi av mitokondrie (kan bare arves av kvinner). Det som er ganske ille her, er at kvinner blir veldig påvirket av slike ting. Når de ser slike ting om og om igjen, så danner det seg konklusjoner. Der typer utseende blir gitt sammenheng med personlighet. Noe jeg tenker vi ser i befolkningen i dag. Jeg er også redd dette bare blir verre til mer mabgfoldig og moralsk degenerert befolkningen blir. Da kommer menneskets natur frem i lyset. Anonymkode: 453b5...627 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #2 Del Skrevet 23. august 2024 De tre første moderne «heltene» jeg kommer på i farten er Chris Hemsworth, Ryan Reynolds og Chris Pratt - så jeg er ikke helt sikker på om teorien din holder vann her. Anonymkode: 05189...779 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #3 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 8.56): De tre første moderne «heltene» jeg kommer på i farten er Chris Hemsworth, Ryan Reynolds og Chris Pratt - så jeg er ikke helt sikker på om teorien din holder vann her. Anonymkode: 05189...779 Ekspander Disse er en veldig liten del av hollywood. Mot den store majoriteten og det fulle bildet. Jeg ser også at norsk media kan til dels etterape det amerikanske på denne måten. Typisk npc regissører. Anonymkode: 453b5...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #4 Del Skrevet 25. august 2024 Hæ? Ingen av de du nevner hadde sin naturlige hårfarge i alle fall. Men veldig blondt hår på voksne menn ser veldig rart ut. Aldri møtt på en i virkeligheten Anonymkode: e147f...0af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #5 Del Skrevet 25. august 2024 Det er da mange helter med lyst hår? Føler skurker oftere er mørkere i trekkene sine fordi mørk= mystisk. Jeg føler flere jenter var forelsket i Malfang enn Harry Potter. Husker da Azkaban kom på kino. Lyse nord europeiske menn er ikke de mest utsatte av film, på negativt vis. Og det er heller ikke grunnen til at hvite menn er upopulære i blant, det er på grunn av realiteten. Hvite menn har vært plassert høyest i en verden med rasisme og sexisme, derav blir det anklagelser. Ikke at alle hvite menn er slemme, hvite er slemme alene, eller at kvinner ikke kan være det. Hva er denne tråden? Du har jo forstått det helt feil. Det er mer variasjon innad lyse trekk, fordi de ikke er like arvelige, og da er det åpning for at flere trekk ikke overkjører utsendet i barnet og du vil få mer variasjon, når to lyse får barn. Men det er fortsatt gener som er mer arvelig belastede. Du må lese mer om det. Mørke farger er mest arvelige i alt av hud, hår, øyne mulig på grunn av at det beskytter mest mot sola, og igjen da er det mest levedyktige genet. Men det er også litt tilfeldig, skal derimot mye mer til at et par med en lys og mørk forelder, så blir barnet helt lyst. Eller om med en mørk og asiatisk forelder blir barnet helt asiatisk, eller med en asiatisk og lys forelder, at barnet ser lyst ut. Blå øyne er en genetisk feil, om jeg husker riktig. Og var en tilfeldighet. Lys hud tar også til seg mer d vitamin med mindre sol, og er grunnen til at vi er lyse tilpasset et klima med mange bekmørke dager. Å kvinner blir ekstremt diskriminert i film både med alder og utsendet. I love actually er det ingen par uten høy aldersforskjell. Et par hvor kvinnen er eldst, å hun fikk han ikke. Anonymkode: 08e6b...eef 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #6 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 15.27): Hæ? Ingen av de du nevner hadde sin naturlige hårfarge i alle fall. Men veldig blondt hår på voksne menn ser veldig rart ut. Aldri møtt på en i virkeligheten Anonymkode: e147f...0af Ekspander Gutter med veldig fliseblondt nordisk hår mister det nesten alltid tidlig i 20 åra. Anonymkode: c0686...1c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #7 Del Skrevet 26. august 2024 Går du virkelig rundt og tenker på dette? Anonymkode: ad17e...981 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #8 Del Skrevet 26. august 2024 Her var det mye rart. Jeg tar bare tak i én ting nå: Hvis de lyse hadde blandet seg med hverandre, ville vel alle blitt jevnere og mørkere, ikke beholdt alle de ulike særtrekkene? Anonymkode: 3168a...e2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #9 Del Skrevet 26. august 2024 Hollywood er en bydel i Los Angeles, som ligger i USA. Et land hvor det opprinnelige folket ikke er Nord-Europeisk. Den første europeiske innvandringen kom fra England. På samme tid importerte de slaver fra Vest-Afrika. Andre folkegrupper fra Europa og Asia kom til USA i århundre etter dette. At Hollywood har hatt en vært overrepresentert av et visst utseende har aldri gjenspeilet den reelle befolkningen. Og det gjør det ikke fremdeles. Anonymkode: 4e067...351 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #10 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 15.27): Hæ? Ingen av de du nevner hadde sin naturlige hårfarge i alle fall. Men veldig blondt hår på voksne menn ser veldig rart ut. Aldri møtt på en i virkeligheten Anonymkode: e147f...0af Ekspander The plats...eller plathsville da.. alle i den familien har lyst hår og han eldste er veldig blond Anonymkode: 12ecd...f39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #11 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 8.56): De tre første moderne «heltene» jeg kommer på i farten er Chris Hemsworth, Ryan Reynolds og Chris Pratt - så jeg er ikke helt sikker på om teorien din holder vann her. Anonymkode: 05189...779 Ekspander Enig. I Game of Thrones vil jeg også tippe det er tilfeldig at de valgte at de slemme skulle være blonde. Bøkene/serien var opptatt av at de som var slektninger fysisk skulle ligne på hverandre. Så alle i Lannister-familien er blinde. Men det er mange slemme som ikke er i Lannister-familien og de er ikke blonde. I Harry Potter gjør de også poeng ut av hårfarge og en del av de mest kjente familiene. Det er nok også der tilfeldig at den slemme familien Manfang har blondt hår. Voldemort som er enda slemmere er hårløs og hadde svart hår som ung. Det er ikke slik at alle som er blonde i disse filmene/bøkene er blonde. Anonymkode: 44380...3c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #12 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 15.49): Å kvinner blir ekstremt diskriminert i film både med alder og utsendet. I love actually er det ingen par uten høy aldersforskjell. Et par hvor kvinnen er eldst, å hun fikk han ikke. Anonymkode: 08e6b...eef Ekspander Sant. I tillegg blir man diskriminert på utseende. Om man ikke er vakker er det mye vanskeligere å få en hovedrolle i en Hollywood-film. I tillegg er det mye nepotisme i Hollywood. Det er det for øvrig i Norge også. Anonymkode: 44380...3c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #13 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 15.19): Disse er en veldig liten del av hollywood. Mot den store majoriteten og det fulle bildet. Jeg ser også at norsk media kan til dels etterape det amerikanske på denne måten. Typisk npc regissører. Anonymkode: 453b5...627 Ekspander Kevin Costner, Leonardo Dicaprio, Ryan Reynilds, Chris Pratt, Brad Pitt, Ryan Gosling, Neil Patrick Harris, Charlie Hunnam, Skarsgård-klanen, Brødrene Hemsworth, Tom Hiddleston, Jude Law, Heath Ledger, Woody Harrelson, Mark Gosselaar, Matthew McConaughey, Aron Eckhart, Ryan Philippe, Matthew Lillard, Alexander Ludwig, Austin Butler, Scott Caan, Chad Murray, Jenssen Ackles, Hayden Christensen, Travis Fimmel, Han som spilte McGyver, Owen Wilson og Daniel Craig - selveste James Bond. Og dette er bare folk jeg kom på av meg selv mens jeg skreiv, +++ en haug av de yngre jeg ikke vet hva heter i farten 😅 Anonymkode: 05189...779 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #14 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 15.49): Det er da mange helter med lyst hår? Føler skurker oftere er mørkere i trekkene sine fordi mørk= mystisk. Jeg føler flere jenter var forelsket i Malfang enn Harry Potter. Husker da Azkaban kom på kino. Lyse nord europeiske menn er ikke de mest utsatte av film, på negativt vis. Og det er heller ikke grunnen til at hvite menn er upopulære i blant, det er på grunn av realiteten. Hvite menn har vært plassert høyest i en verden med rasisme og sexisme, derav blir det anklagelser. Ikke at alle hvite menn er slemme, hvite er slemme alene, eller at kvinner ikke kan være det. Hva er denne tråden? Du har jo forstått det helt feil. Det er mer variasjon innad lyse trekk, fordi de ikke er like arvelige, og da er det åpning for at flere trekk ikke overkjører utsendet i barnet og du vil få mer variasjon, når to lyse får barn. Men det er fortsatt gener som er mer arvelig belastede. Du må lese mer om det. Mørke farger er mest arvelige i alt av hud, hår, øyne mulig på grunn av at det beskytter mest mot sola, og igjen da er det mest levedyktige genet. Men det er også litt tilfeldig, skal derimot mye mer til at et par med en lys og mørk forelder, så blir barnet helt lyst. Eller om med en mørk og asiatisk forelder blir barnet helt asiatisk, eller med en asiatisk og lys forelder, at barnet ser lyst ut. Blå øyne er en genetisk feil, om jeg husker riktig. Og var en tilfeldighet. Lys hud tar også til seg mer d vitamin med mindre sol, og er grunnen til at vi er lyse tilpasset et klima med mange bekmørke dager. Å kvinner blir ekstremt diskriminert i film både med alder og utsendet. I love actually er det ingen par uten høy aldersforskjell. Et par hvor kvinnen er eldst, å hun fikk han ikke. Anonymkode: 08e6b...eef Ekspander Her tar du en del feil. Lyse trekk er ikke mindre arvelige enn de med mer pigment. De blir omtrentlig midt mellom de to foreldrene. Dette gjelder både hår og hudfarge. Akkurat dette er såpass kompleks at vi ikke kan si at noe er recessivt. Her i europa er for øvrig lys hud en klar fordel, blant annet fordi det syntensiserer mer effektivt d vitamin. Derimot er brune øyne mer arvelig. Blå øyne har likevel en fordel og kan ikke betraktes som en feil. Blå øyne er bedre på visse områder som særlig eksisterer her i Nord. Det kan du søke opp på nett. Dette er nok grunnen til at majoriteten av europeere liker best blå øyne, både kvinner og menn. Hva du mener er saken relatert til diskriminering i fortiden er ganske irrelevant. Krig har eksistert i alle deler av historien og europeere var i noen århundrer klart bedre enn alle andre. Da dominerte de verden. Men før det og i dag så har ikke de noen fordeler. Heller er det vel ulemper, fordi en del lar seg hjernevaske til å tenke som deg. Kvinner har også en rekke fordeler som sjeldent blir diskutert. Kvinner blir ikke diskriminert og har flust av fordeler i dag. De hadde det heller ikke verre enn en gjennsomnittlig mann før. Men de har det klart bedre i dag. Anonymkode: 453b5...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #15 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 21.06): Hollywood er en bydel i Los Angeles, som ligger i USA. Et land hvor det opprinnelige folket ikke er Nord-Europeisk. Den første europeiske innvandringen kom fra England. På samme tid importerte de slaver fra Vest-Afrika. Andre folkegrupper fra Europa og Asia kom til USA i århundre etter dette. At Hollywood har hatt en vært overrepresentert av et visst utseende har aldri gjenspeilet den reelle befolkningen. Og det gjør det ikke fremdeles. Anonymkode: 4e067...351 Ekspander På 60-tallet var vel 90% av USA sin befolkning av europeeisk avstamning og sikkert 70-80% av disse av nord europeisk avstamning. Det vistes klart i hollywood. Vi såg for øvrig mange av afrikansk avstamning også, men de hadde nok bare hovedroller i filmer ment for dette publikumet. Anonymkode: 453b5...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #16 Del Skrevet 29. august 2024 Nord europeiske menn blir sett på som de beste i verden. "punching up" heter det. Det henger også sammen med nazistene sin idealisering av oss og at hollywood har en stor mengde jødiske folk. Anonymkode: 79327...abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå