Maruu Skrevet 23. august #1 Del Skrevet 23. august Jeg går nå siste året på vgs og skal ta fysikk 1 siden jeg ikke tok det forrige skoleår og angrer. Jeg tok heller ikke kjemi 1 og kan derfor ikke ta kjemi 2, noe jeg angrer veldig på. Men jeg har heldigvis s1+2 matte. Jeg er usikker på om jeg vil studere medisin i fremtiden, men om jeg skal blir det sikkert etter 2027 siden regjeringen har tenkt til å fjerne tileggspoeng og alderspoeng og da blir ordinær kvote ikke så høyt og jeg trenger kun å ta opp kjemi1+2 og eventuelt norsk sidemål siden det er min svake side. Mitt spørsmål er da, er det noe vits for meg da å ta ettårig grunnstudium ved universitet i ås? De tilbyr å ta realfag som kjemi 1+2 men da telles det ikke som karakter og man får heller ikke realfagspoeng (man oppfyller bare fagkrav for å komme inn i f.eks medisin) For min del er det greit siden jeg allerede har gode karakterer fra vg1 og vg2 + at regjeringen har gjort det sånn at man maks kan ha 2 poeng fra realfag og jeg tar 6 realfag på vgs. Hva tror dere snittet på ordinær kvote ca blir det året eller eventuelt 2028 siden poeng fjernes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #2 Del Skrevet 23. august Hei, jeg ville tatt kontakt med en skolerådgiver. Vil tro du får bedre svar der. Lykke til:) Anonymkode: d0baa...109 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #3 Del Skrevet 23. august Maruu skrev (8 timer siden): Jeg går nå siste året på vgs og skal ta fysikk 1 siden jeg ikke tok det forrige skoleår og angrer. Jeg tok heller ikke kjemi 1 og kan derfor ikke ta kjemi 2, noe jeg angrer veldig på. Men jeg har heldigvis s1+2 matte. Jeg er usikker på om jeg vil studere medisin i fremtiden, men om jeg skal blir det sikkert etter 2027 siden regjeringen har tenkt til å fjerne tileggspoeng og alderspoeng og da blir ordinær kvote ikke så høyt og jeg trenger kun å ta opp kjemi1+2 og eventuelt norsk sidemål siden det er min svake side. Mitt spørsmål er da, er det noe vits for meg da å ta ettårig grunnstudium ved universitet i ås? De tilbyr å ta realfag som kjemi 1+2 men da telles det ikke som karakter og man får heller ikke realfagspoeng (man oppfyller bare fagkrav for å komme inn i f.eks medisin) For min del er det greit siden jeg allerede har gode karakterer fra vg1 og vg2 + at regjeringen har gjort det sånn at man maks kan ha 2 poeng fra realfag og jeg tar 6 realfag på vgs. Hva tror dere snittet på ordinær kvote ca blir det året eller eventuelt 2028 siden poeng fjernes? Det er ikke vits siden du ikke starter før 2027 tidligst og det er fra våren 2027 de nye reglene gjelder. Siste opptak med sånne tilleggs- og alderspoeng er med 99,99% sikkerhet våren 2026. Husk at man taper også språkpoeng, så det å tape alderspoeng betyr ikke noe i og med at de fleste makser ut potensialet i ordinærkvoten, nemlig 8 alderspoeng. De som vil tape er de som gikk for årsstudium / folkehøyskole for å hente inn 2 tilleggspoeng for dette og språk fagene på VGS, sammenlignet med de som fokuserte på å forbedre kun fagene fra VGS innen whatever fag de følte de hadde best forutsetning for å score best i. Hvordan det vil slå ut i ordinær kvoten er umulig å vite siden man ikke har oversikt over hvor mange av de som tok årsstudium ELLER folkehøyskole + språkfag før de søker medisin. Anonymkode: 679c6...138 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maruu Skrevet 23. august Forfatter #4 Del Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei, jeg ville tatt kontakt med en skolerådgiver. Vil tro du får bedre svar der. Lykke til:) Anonymkode: d0baa...109 Hei, ja det skal jeg😊 Er bare usikker på hvor mye de vet om dette ettårige grunnstudium og ville gjerne høre fra andre med erfaring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå