Gothard Skrevet 23. august #61 Del Skrevet 23. august Grevling skrev (1 minutt siden): Moderne slaveri. Hvis en bedrift ikke har "råd" til å lønne ansatte skikkelig, så er det ikke liv laga og må legges ned. Vi skal ikke godta rovdrift på ansatte her i landet i noen bransje. Vi godtar det jo i svært mange bransjer etter hvert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 23. august Forfatter #62 Del Skrevet 23. august Gothard skrev (Akkurat nå): De aller fleste i lavtlønnsyrker kan ikke bare streike når de vil, nei. Streike kan man når som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 23. august Forfatter #63 Del Skrevet 23. august Grevling skrev (2 minutter siden): Moderne slaveri. Hvis en bedrift ikke har "råd" til å lønne ansatte skikkelig, så er det ikke liv laga og må legges ned. Vi skal ikke godta rovdrift på ansatte her i landet i noen bransje. Dessverre skjer dette i mange bransjer, derfor ser jeg for meg en kollektiv streik i hele Norge. Der man ikke gir seg før alt velter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gothard Skrevet 23. august #64 Del Skrevet 23. august FruLine skrev (3 minutter siden): Streike kan man når som helst. Nei, det kan man virkelig ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Weasley Skrevet 23. august #65 Del Skrevet 23. august Jeg har en venninne som jobbet som kabinpersonale i SAS i en periode. Hun sluttet pga dårlig lønn og uforutsigbar hverdag. Hun sluttet et års tid før pandemien satte flyene på bakken. De hadde ingen fast turnus, fikk arbeidsplan for neste periode 14. dager før den startet, så de kunne maks planlegge ca. 6 uker frem i tid. Hun visste aldri om hun hadde fri på barnas bursdager, jul eller andre merkedager før noen uker før, så f.eks. å takke ja til en bryllupsinvitasjon 3 måneder frem i tid var umulig (med mindre hun søkte om og fikk innvilget feriedag(er) for å være sikker på å ha fri). En annen ting hun mistrivdes med var at hun fikk uplanlagte overnattinger. Si at hun var satt opp til å fly Oslo-Bergen-Tromsø-Oslo en dag. Så ble flighten fra Bergen til Tromsø forsinket pga f.eks. teknisk feil og innen de kom til Tromsø var maks arbeidstid oppbrukt og crewet måtte overnatte der og reise tilbake til Oslo neste dag. Så kom hun f.eks. hjem på formiddagen torsdag i stedet for tidlig onsdag kveld som var planen. Per i dag jobber hun 100% i butikk og trives med fast turnus og høyere lønn enn hun ville hatt i SAS (grunnlønna er høyere, hun får overtidsbetalt og tillegg for ubekvem arbeidstid kveld og helg). 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 23. august Forfatter #66 Del Skrevet 23. august Ginny Weasley skrev (9 minutter siden): Jeg har en venninne som jobbet som kabinpersonale i SAS i en periode. Hun sluttet pga dårlig lønn og uforutsigbar hverdag. Hun sluttet et års tid før pandemien satte flyene på bakken. De hadde ingen fast turnus, fikk arbeidsplan for neste periode 14. dager før den startet, så de kunne maks planlegge ca. 6 uker frem i tid. Hun visste aldri om hun hadde fri på barnas bursdager, jul eller andre merkedager før noen uker før, så f.eks. å takke ja til en bryllupsinvitasjon 3 måneder frem i tid var umulig (med mindre hun søkte om og fikk innvilget feriedag(er) for å være sikker på å ha fri). En annen ting hun mistrivdes med var at hun fikk uplanlagte overnattinger. Si at hun var satt opp til å fly Oslo-Bergen-Tromsø-Oslo en dag. Så ble flighten fra Bergen til Tromsø forsinket pga f.eks. teknisk feil og innen de kom til Tromsø var maks arbeidstid oppbrukt og crewet måtte overnatte der og reise tilbake til Oslo neste dag. Så kom hun f.eks. hjem på formiddagen torsdag i stedet for tidlig onsdag kveld som var planen. Per i dag jobber hun 100% i butikk og trives med fast turnus og høyere lønn enn hun ville hatt i SAS (grunnlønna er høyere, hun får overtidsbetalt og tillegg for ubekvem arbeidstid kveld og helg). Helt utrolig at noen kan godta et slikt arbeidsliv, dumhet kan man også kalle det. Norwegian har jo fast turnus på kabin og piloter, dette må SAS klare å få til. Samt matche lønnen til Norwegian. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 23. august #67 Del Skrevet 23. august FruLine skrev (4 minutter siden): Helt utrolig at noen kan godta et slikt arbeidsliv, dumhet kan man også kalle det. Norwegian har jo fast turnus på kabin og piloter, dette må SAS klare å få til. Samt matche lønnen til Norwegian. Dumhet? Leste jeg virkelig riktig nå? Det er mange grunner til at folk blir sittende fast i jobber med dårlig lønn og dårlige arbeidsvilkår. Å konkludere med at det skyldes dumhet er ganske ignorant og bastant. Det er ikke alle som har et stort økonomisk eller sosialt sikkerhetsnett, eller kunnskaper nok om hvilke virkemidler som finnes. Noen kan også være glade i og føle lojalitet med en arbeidsgiver som stadig er på konkursens rand. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 23. august Forfatter #68 Del Skrevet 23. august Miss-Grey skrev (1 minutt siden): Dumhet? Leste jeg virkelig riktig nå? Det er mange grunner til at folk blir sittende fast i jobber med dårlig lønn og dårlige arbeidsvilkår. Å konkludere med at det skyldes dumhet er ganske ignorant og bastant. Det er ikke alle som har et stort økonomisk eller sosialt sikkerhetsnett, eller kunnskaper nok om hvilke virkemidler som finnes. Noen kan også være glade i og føle lojalitet med en arbeidsgiver som stadig er på konkursens rand. Jeg vil kalle det dumhet å godta lav lønn og dårlige vilkår. Det er faktisk folket i et samfunn som kan bestemme lønn og vilkår, da må man streike å stille krav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 23. august #69 Del Skrevet 23. august (endret) 58 minutter siden, Gothard said: Jeg synes de sutrer. Er da mange som lever på dette lønnsnivået i Norge med både turnus- og nattarbeid. Jeg kjenner en flyvertinne. Det ser glamorøst ut,men hun er helt hinsides nedsunket i jobb. Hele tilværelsen dreier seg om jobben hennes. 0 fritid. Man får gjerne noen timer her og der på destinasjoner,men det er veldig mye som skl gjøres.og veldig stressende yrke. Skulle ønske IT folk fikk samme lønna. Skulle sett på sutring da gitt. Der matcher i hvertfall ikke lønna mot innsatsen,men før forum purken er her igjen: DET HANDLER OM SAS Endret 23. august av Fant80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gothard Skrevet 23. august #70 Del Skrevet 23. august (endret) Fant80 skrev (2 minutter siden): Jeg kjenner en flyvertinne. Det ser glamorøst ut,men hun er helt hinsides nedsunket i jobb. Hele tilværelsen dreier seg om jobben hennes. 0 fritid. Man får gjerne noen timer her og der på destinasjoner,men det er veldig mye som skl gjøres.og veldig stressende yrke. Skulle ønske IT folk fikk samme lønna. Skulle sett på sutring da gitt. Der matcher i hvertfall ikke lønna mot innsatsen,men før forum purken er her igjen: DET HANDLER OM SAS Jeg er helt enig, men synes fokuset på enkelte grupper blir helt feil. Dette er systemisk og omfatter etter hvert mange arbeidstagere i mange ulike yrker i Norge. Og svært få bryr seg. Endret 23. august av Gothard 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Weasley Skrevet 23. august #71 Del Skrevet 23. august FruLine skrev (16 minutter siden): Helt utrolig at noen kan godta et slikt arbeidsliv, dumhet kan man også kalle det. Norwegian har jo fast turnus på kabin og piloter, dette må SAS klare å få til. Samt matche lønnen til Norwegian. Venninna mi var ung, barnløs og eventyrlysten da hun startet å jobbe i kabinen hos SAS. Hun trivdes kjempegodt i jobben i de første årene, hun hadde hyggelige kolleger og likte at ikke to dager var like. Da hun fikk barn ble det mer utfordrende å få hverdagen til å gå opp uten fast turnus og uplanlagte overnattinger nå og da, særlig siden mannen hennes har en jobb han reiser en del i. Uforutsigbarheten ble en stressfaktor som gjorde at hun ikke trivdes lenger og derfor valgte hun å slutte. Hun sier innimellom at hun savner "flyplassfamilien". Jeg vil ikke si at hun var dum som stod i jobben i noen år, hun trivdes jo med arbeidsmiljø og arbeidsoppgaver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 23. august Forfatter #72 Del Skrevet 23. august https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GyPlJJ/trapper-kraftig-opp-streiken-lammer-sas-fra-onsdag Fellesforbundet tar ut alle sine kabinansatte i SAS i streik. Det kan bety at alle SAS-fly i Norge settes på bakken fra onsdag morgen. 🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 23. august #73 Del Skrevet 23. august 2 hours ago, FruLine said: Dessverre skjer dette i mange bransjer, derfor ser jeg for meg en kollektiv streik i hele Norge. Der man ikke gir seg før alt velter. Riktig det. En må aldri ta rettigheter for gitt, og stå på krava for anstendige vilkår i arbeidslivet. Det er en evig kamp. Og så snart folk blir for komfortable, så ryker rettighetene under beina på dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelgeK Skrevet 23. august #74 Del Skrevet 23. august 55 minutter siden, FruLine said: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GyPlJJ/trapper-kraftig-opp-streiken-lammer-sas-fra-onsdag Fellesforbundet tar ut alle sine kabinansatte i SAS i streik. Det kan bety at alle SAS-fly i Norge settes på bakken fra onsdag morgen. 🤗 Bra. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kokkos Skrevet 23. august #75 Del Skrevet 23. august Jeg er blant dem som er sjokkert over å lese hvor lav lønna er. Ikke for det, andre har også lave lønninger. Men som kabinpersonale er det masse plunder, heft og hinder for fritida. Tvungne overnattinger hjemmefra, uforutsigbarhet ift. forsinkelser, stadig på farten, må da være himla vanskelig å kombinere med et privatliv? Hvor mange timer jobber man typisk i uka i 100% stilling? Har man i det minste mer enn "normalt" fri. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charolaise Skrevet 23. august #76 Del Skrevet 23. august Jeg er også helt rystet over hvor lavt de lønnes. Selv tjener jeg 51 000 før skatt, og synes selv det er litt i minste laget med master. Forstår ikke hvordan det er mulig med så lav lønn og ubekvemme arbeidstider, pluss det store ansvaret. Ble skikkelig sint, og får løst til å boikotte hele selskapet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 24. august #77 Del Skrevet 24. august 22 hours ago, Adrenalina1 said: Jo,det finnes så til de grader dumme spørsmål. Det er noe som heter; en dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare. Hørt om det? Så enkle fundamentale spørsmål ble for mye? Om det bare var noen vise tilstede som kunne svare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 24. august Forfatter #78 Del Skrevet 24. august (endret) kokkos skrev (10 timer siden): Jeg er blant dem som er sjokkert over å lese hvor lav lønna er. Ikke for det, andre har også lave lønninger. Men som kabinpersonale er det masse plunder, heft og hinder for fritida. Tvungne overnattinger hjemmefra, uforutsigbarhet ift. forsinkelser, stadig på farten, må da være himla vanskelig å kombinere med et privatliv? Hvor mange timer jobber man typisk i uka i 100% stilling? Har man i det minste mer enn "normalt" fri. Det er sosial dumping på meget høyt nivå. De kan lage fast turnus, det har Norwegian. Charolaise skrev (10 timer siden): Jeg er også helt rystet over hvor lavt de lønnes. Selv tjener jeg 51 000 før skatt, og synes selv det er litt i minste laget med master. Forstår ikke hvordan det er mulig med så lav lønn og ubekvemme arbeidstider, pluss det store ansvaret. Ble skikkelig sint, og får løst til å boikotte hele selskapet! Alt under 500K kan man kalle sosial dumping. Spesielt når man bor på "dyre" steder i Norge. Stor forskjell på boligpriser på bygda og "by". Endret 24. august av FruLine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 28. august #79 Del Skrevet 28. august Jeg ble ganske sjokkert og kunne knapt tro hva jeg las, når jeg leste om kabinansattes arbeidsbetingelser, selv nå etter å ha lest en del om deres arbeidsforhold så er det nær sagt ikke til å tro... Hvordan i all verden kan de klare seg? Jeg forstår ikke at noen kan ha en slik jobb, det går jo ikke rundt! At slike arbeidsforhold kan forekomme i Norge, sågar i et så stort selskap som SAS, jeg har vanskelig for å ta det til meg... Jeg kunne ikke støttet streiken mer, her må ett av to skje. SAS må øke lønnen for de ansatte betraktlig, går ikke det så må SAS legge ned driften og slå seg konkurs, de kan ikke ha ansatte i arbeidsforhold som er så elendige som det dem er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå