Maleficenta Skrevet 23. august #41 Del Skrevet 23. august Million skrev (3 minutter siden): Alle SAS ansatte har goden at de får kjøpt veldig billige flybilletter. Jeg kjenner en som er ansatt i SAS (ikke kabin)og han flyr verden rundt for slikk og ingenting. Med mindre SAS har fjernet det tilbudet til de ansatte i det siste da, er en stund siden jeg snakket med kameraten. Skulle isåfall bare mangle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 23. august #42 Del Skrevet 23. august FruLine skrev (31 minutter siden): Alt under 500k ser jeg på som sosial dumping i dyre Norge. Se hva en bolig koster, så ser du sammenhengen. Hvis alle tjente 500k pluss i Norge hadde prisene bare økt. Noen må tjene lite fordi det er slik systemet er bygget opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 23. august #43 Del Skrevet 23. august FruLine skrev (1 minutt siden): Det er sjokkerende ja. Uansett så kan ikke lønn og utdannelse alltid settes sammenheng. Dersom man har en jobb som krever utdannelse er det naturlig at man blir kompensert for dette. Jeg støtter de kabinansatte fullt og helt her. Men dersom du er sjokkert over at noen kan leve på 36 000,- i måneden må det være lov til å påpeke at andre lever på omtrent det samme, til tross for at de har høyere utdannelse (og studielån) og er nødt til å bo i pressområder på grunn av jobb. At det er en lønn som er vanskelig å leve av kan vi være enige i, men det gjelder som sagt mange. Det som virkelig er sjokkerende er at noen tjener 28 500,- og at ingen får tillegg for ubekvem arbeidstid eller betaling ved forsinkelser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 23. august #44 Del Skrevet 23. august Hareena skrev (15 minutter siden): Det er vel begrenset hva et selskap under konkursbeskyttelse kan betale av lønnstillegg, men 36 000kr på topp ansiennitet er udiskutabelt lavt. Tarifflønn for faglært renholder vil med ti års ansiennitet ligge på 41 598kr. Nå kreves ingen utdanning for kabinpersonalet, kun et kurs. Jeg kjenner heller ikke til arbeidstidsordningen, men husker fra tidligere tider at de hadde svært mye fritid. Selvsagt er det lavt! Det er altfor lavt. Men jeg tror ikke at det er lønna for de med lengst ansiennitet de bør kjøre som kampsak i mediene. For da vil det være veldig lett for SAS å trekke frem andre som har omtrent samme årslønn, til tross for at de har høyere utdanning og studielån. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma124 Skrevet 23. august #45 Del Skrevet 23. august Jeg jobbet som kabinansatt i SAS før, men sluttet (primært fordi jeg ville kjøpe bolig og fikk ikke boliglån med lønnen der). En faktor som jeg føler ofte utelates av debatten her er at de kabinansatte faktisk først og fremst er der for å ivareta passasjerenes sikkerhet. De er trent på alt fra brannslukking til førstehjelp til crowd control i tilfelle man må lande på vann. Heldigvis er det uhyre sjelden det er nødvendig å trekke frem disse kunnskapene, men i ytterste konsekvens kan man som kabinansatt risikere å miste livet i et forsøk på å redde passasjerene (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qzA0o/heltinnen-fra-atlantic-airways-vil-ut-og-fly-igjen) . Og det er verdt 27 500 kroner i måneden - før skatt! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. august #46 Del Skrevet 23. august Emma124 skrev (16 minutter siden): Jeg jobbet som kabinansatt i SAS før, men sluttet (primært fordi jeg ville kjøpe bolig og fikk ikke boliglån med lønnen der). En faktor som jeg føler ofte utelates av debatten her er at de kabinansatte faktisk først og fremst er der for å ivareta passasjerenes sikkerhet. De er trent på alt fra brannslukking til førstehjelp til crowd control i tilfelle man må lande på vann. Heldigvis er det uhyre sjelden det er nødvendig å trekke frem disse kunnskapene, men i ytterste konsekvens kan man som kabinansatt risikere å miste livet i et forsøk på å redde passasjerene (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qzA0o/heltinnen-fra-atlantic-airways-vil-ut-og-fly-igjen) . Og det er verdt 27 500 kroner i måneden - før skatt! Ja ikke sant. Helt sykt å potensielt risikere livet for luselønn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 23. august Forfatter #47 Del Skrevet 23. august Emma124 skrev (20 minutter siden): Jeg jobbet som kabinansatt i SAS før, men sluttet (primært fordi jeg ville kjøpe bolig og fikk ikke boliglån med lønnen der). En faktor som jeg føler ofte utelates av debatten her er at de kabinansatte faktisk først og fremst er der for å ivareta passasjerenes sikkerhet. De er trent på alt fra brannslukking til førstehjelp til crowd control i tilfelle man må lande på vann. Heldigvis er det uhyre sjelden det er nødvendig å trekke frem disse kunnskapene, men i ytterste konsekvens kan man som kabinansatt risikere å miste livet i et forsøk på å redde passasjerene (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qzA0o/heltinnen-fra-atlantic-airways-vil-ut-og-fly-igjen) . Og det er verdt 27 500 kroner i måneden - før skatt! Hva var lønnen din? Årstall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 23. august #48 Del Skrevet 23. august 1 hour ago, Stargaze said: Nå er det jo SAS konflikten som diskuteres her. Ikke uføretrygdnivået i Norge. Forum politiet er på plass 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma124 Skrevet 23. august #49 Del Skrevet 23. august (endret) FruLine skrev (1 time siden): Hva var lønnen din? Årstall? Husker ikke helt nøyaktig, og det varierte avhengig av diettpengene, men jeg hadde gjerne 25 000 utbetalt i måneden. Viktig å huske på at diettpengene ikke er en del av lønnen, så ved sykemelding bortfaller de. Hadde flere kollegaer som gikk syke på jobb fordi de ikke hadde råd til å miste dietten. Sluttet i 2021. Endret 23. august av Emma124 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 23. august #50 Del Skrevet 23. august FruLine skrev (2 timer siden): Helt utrolig, kan ikke godta slike forhold i dag! Problemet er jo også de ansatte som gjør det.....de har faktisk makten; ingen kabinansatte=ingen SAS! Det er her utenlandsk arbeidskraft kommer inn. Vi må ta inn over oss at de dårligst betalte jobbene har høy lønn i Norge i forhold til alle andre land i verden. Og vi snakker da kjøpekraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 23. august #51 Del Skrevet 23. august Duraton skrev (2 timer siden): Så kost og losji blir ikke betalt av bedriften ved layover eller lignende? Dem har ikke rabatterte priser/gratis flyvninger? Kost og losji er ikke et frynsegode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gothard Skrevet 23. august #52 Del Skrevet 23. august Jeg synes de sutrer. Er da mange som lever på dette lønnsnivået i Norge med både turnus- og nattarbeid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 23. august Forfatter #53 Del Skrevet 23. august Gothard skrev (2 minutter siden): Jeg synes de sutrer. Er da mange som lever på dette lønnsnivået i Norge med både turnus- og nattarbeid. De som godtar lave lønninger holder det i live. Dette er ikke suttring, klasseskillet i Norge er enormt! Boligprisene og leiepriser går i taket...dette går ikke lenger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gothard Skrevet 23. august #54 Del Skrevet 23. august FruLine skrev (Akkurat nå): De som godtar lave lønninger holder det i live. Dette er ikke suttring, klasseskillet i Norge er enormt! Boligprisene og leiepriser går i taket...dette går ikke lenger. Godtar lave lønninger? Man kan ikke bare la være å jobbe selv om man er i et lavtlønnsyrke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet 23. august #55 Del Skrevet 23. august SAS opererer i verden. I skipstrafikk er arbeidskraften hentet fra lavkostland i mange tiår. I mange andre yrker også. Vi kan ikke konkurrere mot andre land m de høye levekostnadene Norge har. Dette er dessverre fakta. Jeg sympatiserer med de streikende, men er redd SAS ikke kan overleve konkurransen. Jeg har jobbet der selv. Eventyrlysten drev meg. Kunne ikke ha jobbet der hvis jeg skulle hatt stort boliglån, jeg bodde billig den gangen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 23. august Forfatter #56 Del Skrevet 23. august Gothard skrev (2 minutter siden): Godtar lave lønninger? Man kan ikke bare la være å jobbe selv om man er i et lavtlønnsyrke. Man kan streike, for å få opp lønna! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 23. august Forfatter #57 Del Skrevet 23. august Humas skrev (1 minutt siden): SAS opererer i verden. I skipstrafikk er arbeidskraften hentet fra lavkostland i mange tiår. I mange andre yrker også. Vi kan ikke konkurrere mot andre land m de høye levekostnadene Norge har. Dette er dessverre fakta. Jeg sympatiserer med de streikende, men er redd SAS ikke kan overleve konkurransen. Jeg har jobbet der selv. Eventyrlysten drev meg. Kunne ikke ha jobbet der hvis jeg skulle hatt stort boliglån, jeg bodde billig den gangen. SAS bør avvikles, så bygges opp med en ny modell. Se til Norwegian, der har de jo høyere lønn og arbeidsforhold med fast turnus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindskys Skrevet 23. august #58 Del Skrevet 23. august 2 hours ago, Snublefot62 said: Og vi er villige til å godta økte billettpriser for at cabinansatte skal få mer i lønn? Er jo rart at selskap som generelt har billigere billetter klarer å betale mer i lønn til sine ansatte.... SAS burde har gjort langt flere omstruktureringer gjennom de siste 20 årene enn hva de har gjort.. Skal ikke ha så mye DIREKTE med billettprisen å gjøre. Er jo ikke sånn at hvis du betaler 20kr ekstra for billetten så går det direkte til den ansatte som er på flvningen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 23. august #59 Del Skrevet 23. august Moderne slaveri. Hvis en bedrift ikke har "råd" til å lønne ansatte skikkelig, så er det ikke liv laga og må legges ned. Vi skal ikke godta rovdrift på ansatte her i landet i noen bransje. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gothard Skrevet 23. august #60 Del Skrevet 23. august FruLine skrev (2 minutter siden): Man kan streike, for å få opp lønna! De aller fleste i lavtlønnsyrker kan ikke bare streike når de vil, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå