Gå til innhold

Prøve å rydde huset en gang for alle! Flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av å rydde! Føler jeg bruker all min tid hjemme på å plukke,rydde,vaske å aldri bli ferdig.

Har nå begynt å gå mer drastisk til verks for å gå ned mengden ting vi har. Tar rom for rom nå, å prøver å motivere meg selv til å fortsette slik at det blir bra til slutt,for det er mye jobb å gå gjennom alt.

Er vi flere som holder på? Eller har minimalisere hjemme tidligere? 

Vil gjerne høre. Vil tro man får en litt enklere hverdag uten evig kaos.

Anonymkode: 7149e...da0

• Hjerte 1
Skrevet

Vi er i en flytteprosess, så for oss har det blitt en metode for å kvitte oss med masse unødvendig. Blir godt å flytte til et nytt sted og vite at det vi har, er det vi trenger. 

Anonymkode: 8f697...86b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi er i en flytteprosess, så for oss har det blitt en metode for å kvitte oss med masse unødvendig. Blir godt å flytte til et nytt sted og vite at det vi har, er det vi trenger. 

Det hørtes deilig ut! Starte helt på nytt. Det er en fordel med å flytte altså. Man får jo virkelig sett hvor mye man har.

Hva gjør du med ting som er for fine til å kaste, men som heller ikke er i "in" slik at det er vrient å selge?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hørtes deilig ut! Starte helt på nytt. Det er en fordel med å flytte altså. Man får jo virkelig sett hvor mye man har.

Hva gjør du med ting som er for fine til å kaste, men som heller ikke er i "in" slik at det er vrient å selge?

Noe har vi rett og slett innfunnet oss med som økonomisk «tap» og valgt å gi bort gratis mot henting, noe har blitt donert bort, og noe har vi klart å selge billig. Samboeren min er dyktig på å lage gode annonser på finn, så det har hjulpet. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noe har vi rett og slett innfunnet oss med som økonomisk «tap» og valgt å gi bort gratis mot henting, noe har blitt donert bort, og noe har vi klart å selge billig. Samboeren min er dyktig på å lage gode annonser på finn, så det har hjulpet. 

Ok,lurt.skal prøve det jeg også. 🙂

• Liker 1
Skrevet

Mindre greier

unngå for mye møbler

gode rutiner for rydding/renhold

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De setter jeg i Gjenbruksbua på søppelfyllinga. Det gjør jeg med mye, orker ikke å selge råbillig eller å gi bort, for slitsomt med avtaler om henting, folk som ikke henter o.l. 

Anonymkode: ac68f...3d6

• Liker 4
Skrevet

Jeg har flyttet nesten alt kaoset til et eget rom. Mulig jeg poster i denne tråden for oppryddinga.

Tidligere har jeg hatt flere større oppryddingsjobber. Kvittet meg med klær, møbler, planter, bøker og ødelagte apparater. I dag gidder jeg ikke skaffe meg særlig med møbler, men jeg er pent nødt å oppgradere madrassen min i nær fremtid. To kubbik klær er til overs for øyeblikket og garn opp og bort og i mente. Hjelpemidler fra da jeg var skadet, bord som støver ned og til min irritasjon alt for lite plass i gryteskapet og jeg trenger et eget spiskammers.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er så lei av å rydde! Føler jeg bruker all min tid hjemme på å plukke,rydde,vaske å aldri bli ferdig.

Har nå begynt å gå mer drastisk til verks for å gå ned mengden ting vi har. Tar rom for rom nå, å prøver å motivere meg selv til å fortsette slik at det blir bra til slutt,for det er mye jobb å gå gjennom alt.

Er vi flere som holder på? Eller har minimalisere hjemme tidligere? 

Vil gjerne høre. Vil tro man får en litt enklere hverdag uten evig kaos.

Ja, prøver stadig vekk dette :) har du barn? Jeg har voksne barn som har flyttet for å studere, men tinga deres er overalt her hjemme. MEN det er nok meg og mannen som også roter...jeg vil som deg prøve å ta rom for rom. Tenker å begynne i morgen. Hvilket rom er du i gang med?  Tror jeg skal ta kjøkkenet først...

Anonymkode: ecb19...b21

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk veldig mye ting fra andre en periode, ting som de ikke ville ha lenger, og som vi ikke klarte å si nei takk til.

Til slutt fløt det over, og vi leide en kontainer for en helg, og kastet med hard hånd.

Etter den sjauen laget vi en regel om "aldri en ting inn uten at det går en ting ut", det hjelper.
Vi har også en opprydding en gang i året der vi ser om det er noe overflødig i skap og skuffer, og vi har blitt flinkere til å si nei når andre vil gi oss ting vi egentlig ikke trenger.

Anonymkode: 5ac2d...62f

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke meg du spør, men jeg donerer det til bruktbutikken. Trivelige folk som alltid blir glade dersom jeg kommer med saker og ting de kan selge. De jobber frivillig, og pengene går til gode formål.

Anonymkode: 1a96e...6bf

Skrevet

Vi bor heldigvis slik til at vi kan selge og gi bort på Finn, så vi har kvittet oss med mye. Men har fortsatt en vei å gå da 🙂 

Lykke til ts!

Anonymkode: a22b4...753

Skrevet

Har gitt opp! Har ting fra 4 generasjoner stående så det er for komplisert og for mye jobb. Andre slektninger som har følelser for tingene og så mens de lever får jeg ikke gjort noe. 

Anonymkode: ef733...463

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde veldig nytte av ryddeboken til Marie kondp

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/magisk-opprydding-9788280878045?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw5qC2BhB8EiwAvqa41vHRxHvzbxNubT7wzpz28ofP8ywVrd99r1f0_MMrDAhZ8xBXbcbbuxoCud8QAvD_BwE

Hun skriver særlig om sentimental verdi og samvittighet. Det revolusjonerte min måte å tenke på. Jeg fikk mye rare gaver til bryllupet. I stedet for å ta vare på dem pga dårlig samvittighet, så donerte jeg det vekk. Savner dem virkelig ikke, lettelse å slippe å se dem og tørke støv av dem 

Anonymkode: 72c04...cc8

Skrevet

Rydding handler mye om system og rutiner.

Har man for mye ting blir det rot uansett hvor godt systemet eller rutinene er. Men uten system og rutiner så skal det ikke mye ting til for å lage rot.

Så det ene handler om det andre.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Jeg fikk i våres orden på grytene ved hjelp av ei ekstra hylle. Det er såpass praktisk at jeg trolig vil ønske å fortsette med denne løsninga selv i nye heimer.

Så fikk jeg kjøpt meg et klesstativ for boden. Jeg sjauet i en time og fikk unna forbausende mye på den tida. Uten at helsa mi satte en stopper for aktiviteten etter kort tid. Sånt liker jeg.

Jeg tenker å sette av noen timer daglig på rydding, vasking og fiksing i august.

Skrevet

Og TS, om du rusler forbi, gi gjerne oppdatering, det er nesten gått ett år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sett denne tråden før nå, men jeg og samboeren holder på med å rydde i leiligheten. Vi flyttet sammen i fjor og vi begge hadde mye ting. Han er ikke flink til å rydde eller ha system og samler på alt mulig. 'Ja, den kan jeg sikkert fikse' , men det blir aldri gjort. Jeg er ikke så mye bedre og tar vare på alt mulig rart og så er det ting jeg ikke klarer å gi bort.

Men prøver å bli bedre på det og det er konstant rotete her fordi vi ikke har plass til alle tingene. Jeg ryddet endel i fjor, men fortsatt må vi ta en runde eller sikkert flere runder. Jeg er vanvittig lei av at det er så mye ting. Ting man aldri bruker, ting som egentlig er ødelagt osv. 

Anonymkode: 37c3a...735

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Flyttet tre ganger de siste fem årene. Så på siste runde ga jeg bort til masse til en bruktbutikk . Fant ut at jeg hadde altfor mye. Lettere ha system når du har mindre.

Anonymkode: 2ffdc...ee3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har null tro på å greie å rydde en gang for alltid, det vil alltid bli hektiske perioder der ting sklir ut og så er rotet på plass igjen. 

Anonymkode: 29a05...80c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...