Gå til innhold

Ekstrem håndeksem og sykepleie - råd og anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"ekstrem håndeksem" er riktignok ikke et faglig uttrykk. Men det er ille, veldig ille.

Råd og anbefalinger?

Siste konsultasjon hos legen var kortisonsalve og beskjed om henvisning til hudlege om kuren ikke varte. Noe den ikke gjorde. En knapp uke etter huden har normalisert seg sprekker den igjen.

Anonymkode: 787ae...685

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke lateksallergi?

Ellers ... fet hudkrem og hudlege neste.

Anonymkode: 78d56...f37

Skrevet

Jeg reagerer på såpene, de er håpløse for huden, tross at de liksom skal være for sensitiv hud.

Jeg har overhodet ikke sensitiv hud, men blir ordentlig ille av sykehussåpene. Spriten tørker ut huden min også, så det blir egentlig ikke noe bedre å bruke sprit istedenfor såpe, der man kan det.

Jeg jobber ikke på sykehus lenger...

Ellers er mange andre såper som også regnes som hudvennlige ofte typer jeg reagerer på (da hovedsakelig "bare" veldig tørr hud).

Hjemme bruker jeg kun Sonett håndsåpe, og der jeg jobber nå bruker jeg også den. Har tilgode å møte noen som får problemer av den, og har anbefalt den til andre terapeuter som har slitt med huden på hendene.

Anonymkode: 2eaed...0d9

Skrevet

Brukte du en hudkrem i tillegg til kortisonen? Jeg må bruke kortison kombinert med canoderm. 

Dessverre er kombinasjonen håndvask og desinfisering drepen når man har eksem. 

Anonymkode: 9b0fc...049

Skrevet

Bruk kun nitrilhansker først og fremst, og be om håndsprit uten alkohol/ allergivennlig :)

Anonymkode: d66d7...232

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

"ekstrem håndeksem" er riktignok ikke et faglig uttrykk. Men det er ille, veldig ille.

Råd og anbefalinger?

Siste konsultasjon hos legen var kortisonsalve og beskjed om henvisning til hudlege om kuren ikke varte. Noe den ikke gjorde. En knapp uke etter huden har normalisert seg sprekker den igjen.

Anonymkode: 787ae...685

Prøv å bytt såper, kremer og antibac til noe allergivennlig. Det samme med vaskemidler i hjemmet. 

Anonymkode: 606c1...dde

Skrevet

Omskolering. Så du ikke øslegger hendene dine. 

Anonymkode: 3274c...30e

• Nyttig 1
Skrevet

Roche Posay anbefaler jeg til "alle", men er jo dessverre ikke alltid man blir helt bra av slike plager.

Anonymkode: 78d56...f37

Skrevet

Jeg bruker mye wet wrap på natt. Synes det holder det i sjakk. Smører hyppig med canoderm gjennom dagen. Bruker dermovat når eksemen blusser opp.

Anonymkode: 3d940...600

Skrevet

Hvor jobber du? Du må få deg en jobb med lite kontakt med vann og kjemikalier. Og kanskje latex. Type studiesykepleier feks. 

Anonymkode: c9cb3...019

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...