Gå til innhold

Nok søvn pubertet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 1 tolvåring som er så utrolig trøtt hver morgen. Surt humør, mye "mas" for å stå opp.  Tar spesialtransport til skolen grunnet avstand og trafikkfarlig vei. Transport kommer fast tid hver dag 0750 Bruker ca 15 min på å gå til henteplasssen. Alarm ringer hver dag 0630. Ut av sengen ca 0645, så kle på, fikse "utseende"(kun en ansiktskrem +ordne håret), lage seg frokost,  smøre matpakke, og så fikse litt småting før hun går 0735/0740. Morgenritualet går ikke på kortere tid, har forsøk. Er i seng 2115, sovner innen 22. Ingen mobil eller ipad er lov på rommet, ingen skjerm etter kl 20.00(ikke spilling med venner over nettet heller). Setter av ca 1t hver dag hvor vi snakker om dagen, om det er noe hen tenker på/bekymringer etc for å tømme hodet.  Fikk det tipset av famulieteamet i kommunen da hen slet med søvn 1 år i 3 års alder 

Det soves ca 8.5 t hver natt, like trøtt. Eget utsagn er at søvnen er dårlig, men sier aldri at hen har vært våken.

Hvordan gi barnet nok søvn så det føler seg uthvilt? Har prøvd tidligere leggetid i flere uker-da sovnet hen veldig sent, og lå lenge å tenkte på mye som holdt hen våken. 

Ver tenåringer trenger mye søvn, vil bidra til det...

Trening 2x i uken fast,  tilbud om 3. Trampoline i hagen, sykler seg små turer, løper rundt huset da energien blir stor-alt etter eget initiativ 

Anonymkode: 96deb...873

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag frokost og matpakke kvelden før klar i kjøleskapet.  

Sørg for nok vitaminer. 

Godta at barn kan ha døgnrytme som gir morgentrøtthet.

Skaff fitbit/klokke osv som viser søvnhygienen. 

1 time høres ut som ekstremt mye tid til å snakke om dagens følelser.  

Sats på mer fysisk aktivitet sammen. 

Min 14-åring har utrolig nok blitt moden nok og kan finne på å legge seg alt fra 20 til 22.30 (idag 2015) og står opp 1645. 16-åringen står opp en halvtime senere, er umulig å vekke og umoden og må mases i seng. 

Anonymkode: f3aa7...939

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Lag frokost og matpakke kvelden før klar i kjøleskapet.  

Sørg for nok vitaminer. 

Godta at barn kan ha døgnrytme som gir morgentrøtthet.

Skaff fitbit/klokke osv som viser søvnhygienen. 

1 time høres ut som ekstremt mye tid til å snakke om dagens følelser.  

Sats på mer fysisk aktivitet sammen. 

Min 14-åring har utrolig nok blitt moden nok og kan finne på å legge seg alt fra 20 til 22.30 (idag 2015) og står opp 1645. 16-åringen står opp en halvtime senere, er umulig å vekke og umoden og må mases i seng. 

Anonymkode: f3aa7...939

Brød/rundstykker, salat,  omelett,  egg/bacon er best når det ikke har ligget i kjøleskapet natten over. Vi velger derfor å lage det på morgen for at skal bli spist. Forsøkte 1 år i 1.kl og lage kvelden før, de matpakken var det mere igjen i. Middagsrester må også varmes på morgen . 

Ang samtaler om kvelden er det en viktig tid for barnet. Har siden det kunne snakke hatt behov for å få tømt systemet før soving,  hvis ikke skaper det stress, uro,  vansker med å finne søvenen-og klokka kan bikke midnatt før den kommer. 

Aktiviteter som trampoline, sykling, noen ganger svømmehall, gåtur, volleyball spill i hagen etc foregår jo som aktiviteter . Jeg selv har begrensinger grunnet en hjertesykdom og long covid, men vin prøver å gjøre aktiviteter sammen. 

Godtar at det er vanskelig å stå opp, men når det påvirker hele dagen går drt utover læring og det sosiale til slutt.

Vi har sjekket jern og vit, mangler ingenting 

Skrevet

Min erfaring et at ungdommer er trøtte på morningen uansett..

Anonymkode: 34249...cc4

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 23.11):

Vi har 1 tolvåring som er så utrolig trøtt hver morgen. Surt humør, mye "mas" for å stå opp.  Tar spesialtransport til skolen grunnet avstand og trafikkfarlig vei. Transport kommer fast tid hver dag 0750 Bruker ca 15 min på å gå til henteplasssen. Alarm ringer hver dag 0630. Ut av sengen ca 0645, så kle på, fikse "utseende"(kun en ansiktskrem +ordne håret), lage seg frokost,  smøre matpakke, og så fikse litt småting før hun går 0735/0740. Morgenritualet går ikke på kortere tid, har forsøk. Er i seng 2115, sovner innen 22. Ingen mobil eller ipad er lov på rommet, ingen skjerm etter kl 20.00(ikke spilling med venner over nettet heller). Setter av ca 1t hver dag hvor vi snakker om dagen, om det er noe hen tenker på/bekymringer etc for å tømme hodet.  Fikk det tipset av famulieteamet i kommunen da hen slet med søvn 1 år i 3 års alder 

Det soves ca 8.5 t hver natt, like trøtt. Eget utsagn er at søvnen er dårlig, men sier aldri at hen har vært våken.

Hvordan gi barnet nok søvn så det føler seg uthvilt? Har prøvd tidligere leggetid i flere uker-da sovnet hen veldig sent, og lå lenge å tenkte på mye som holdt hen våken. 

Ver tenåringer trenger mye søvn, vil bidra til det...

Trening 2x i uken fast,  tilbud om 3. Trampoline i hagen, sykler seg små turer, løper rundt huset da energien blir stor-alt etter eget initiativ 

Han sover nok for lite ,min har alltid sovet lite,men like blid, barn er forskjellig og min er veldig aktiv

Anonymkode: 0eb55...b68

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han sover nok for lite ,min har alltid sovet lite,men like blid, barn er forskjellig og min er veldig aktiv

Anonymkode: 0eb55...b68

Trener 2-3 x pr uke, trampoline med venner etter lekser og skole, sykler til venner og trening.....tror ikke det er aktiviteten det står på. Legges det for tidlig,  blir det tankespinn. Er i seng 2130, sover innen 22, alarmklokke ringer 0630 hver dag(og dårlig helger-for å holde rutinene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...