Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som selvstendig næringsdrivende. Har mulighet til å jobbe store deler av tiden hjemmefra og er nødt til dette for å holde firmaet i gang. Dette gjør at vi kan være mye sammen med barnet samtidig i permisjonen. Far er ansatt.

Har forstått det slik at jeg må ta ut tre uker før og seks uker etter fødsel. Er det noe mer enn dette jeg "må" ta ut?

Anonymkode: 4a028...fa8

Skrevet

Du må vel ta 15uker, så kan far ta hele fellesperioden og sine 15uker😊

• Liker 1
Skrevet

Mor og far har hver sin kvote i tillegg til fellespermisjonen. Den er 15 uker hver. Så hvis du ikke tar de 15 ukene mister du dem. Far kan ikke ta mødrekvoten.

"Dere kan velge å ta ut foreldrepengene sammenhengende, dele de opp eller kombinere de med arbeid. Dere må ta ut foreldrepengene før barnet fyller 3 år, eller 3 år etter omsorgsovertakelse ved adopsjon. Venter dere nytt barn må dere ta ut foreldrepengene før ny foreldrepengeperiode starter"

Anonymkode: 61154...398

Skrevet
Anjatapinjata skrev (8 minutter siden):

Du må vel ta 15uker, så kan far ta hele fellesperioden og sine 15uker😊

Så jeg kan "droppe" de siste 6 ukene og hele permisjonen blir bare forkortet?

Eventuelt ta det ut i feks vinterferien eller sommerferien når jeg likevel tar fri fra jobben? Kan man ta noen dager her og der eller må det være 6 uker i strekk? :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg jobber som selvstendig næringsdrivende. Har mulighet til å jobbe store deler av tiden hjemmefra og er nødt til dette for å holde firmaet i gang. Dette gjør at vi kan være mye sammen med barnet samtidig i permisjonen. Far er ansatt.

Har forstått det slik at jeg må ta ut tre uker før og seks uker etter fødsel. Er det noe mer enn dette jeg "må" ta ut?

Du må ikke ta ut noe mer enn de 6 ukene etter fødsel. Men du mister det du ikke bruker av din kvote.

Far kan ta fedrekvoten og hele fellesperioden. Antall uker kommer an på om dere velger 80% dekning eller 100% dekning (mange velger 80% for å få flere uker hjemme, så lenge man har råd til det). 

Ellers aner du jo ikke hvordan formen er etter fødsel da, jeg hadde ikke hatt sjans til å jobbe i det hele tatt. Far måtte søke og ta over alle ukene mine… 

Anonymkode: 938ac...ff6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så jeg kan "droppe" de siste 6 ukene og hele permisjonen blir bare forkortet?

Eventuelt ta det ut i feks vinterferien eller sommerferien når jeg likevel tar fri fra jobben? Kan man ta noen dager her og der eller må det være 6 uker i strekk? :)

Såvidt jeg har skjønt så kan den deles opp å taes ut innen 3år ja. Men alt sånt skal stå beskrevet på nav sine sider😊 

Det må avklares med arbeidsgiver da, men når du er selvstendig næringsdrivende så er jo det null problem. 

Skrevet

Du KAN ta kun 15 uker, de 6 ukene etter fødsel er forbeholdt mor. Men du trenger ikke ta mer enn de ukene før fødsel og etter, men da mister dere dem. 

Far kan ta hele fellesperioden og sine pappauker. 

Dette finner du enkelt svar på inne på NAV sine sider. 

Anonymkode: 363d0...d1b

Skrevet

Nav

«De første 6 ukene med foreldrepenger må mor ta ut rett etter fødselen. Disse ukene kan ikke kombineres med arbeid eller ferie. Resten av ukene kan du ta rett etterpå eller spare til senere. Det er ingen krav til hva far eller medmor gjør når du tar ut mødrekvoten.»

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan dele det opp så mye du vil, iløpet av de første 3 årene :)

Skrevet

Du må ta 3 uker før termin, og 6 uker etter fødsel. Da har du igjen 9 uker (gitt 100% og at du føder på termindatoen) du kan gjøre hva du vil med, så lenge de tas i løpet av 3 år. Så null problem å ta de i påske, jul, sommer osv når du uansett skal ta fri, og enkeltdager her og der. 

Eneste utfordringen er hvis tanken er at mannen skal jobbe når du har permisjon, da må han i så fall ha en arbeidsgiver som godtar at han jobber sporadisk. Men om du tenker at han uansett skal være hjemme mens du tar ut din permisjon er jo ikke det er problem.

Anonymkode: 349d8...b1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må ta 3 uker før termin, og 6 uker etter fødsel. Da har du igjen 9 uker (gitt 100% og at du føder på termindatoen) du kan gjøre hva du vil med, så lenge de tas i løpet av 3 år. Så null problem å ta de i påske, jul, sommer osv når du uansett skal ta fri, og enkeltdager her og der. 

Eneste utfordringen er hvis tanken er at mannen skal jobbe når du har permisjon, da må han i så fall ha en arbeidsgiver som godtar at han jobber sporadisk. Men om du tenker at han uansett skal være hjemme mens du tar ut din permisjon er jo ikke det er problem.

Man MÅ ikke ta 3 uker før termin , men man mister de ukene om man ikke tar de ut da 😊

Skrevet

Man MÅ ikke ta 3 uker før termin , men man mister de ukene om man ikke tar de ut da 😊

Joda, men det gjelder jo for øvrig for alle ukene 😊

Skrevet

TS her

Takk for svar! :)

Problemet mitt blir egentlig at hvis jeg ikke tar ut disse 9 ukene i det heletatt eller jeg ikke tar ut disse ukene før barnet begynner i barnehage så vil vi stå uten noe som helst i rundt to måneder før barnehagestart høsten 2025?

Skrevet

TS her

Problemet mitt blir egentlig at hvis jeg ikke tar ut disse 9 ukene i det heletatt eller jeg ikke tar ut disse ukene før barnet begynner i barnehage så vil vi stå uten noe som helst i rundt to måneder før barnehagestart høsten 2025?

Når har du termin? Det er ganske avgjørende når på året du føder lft når dere har krav på barnehageplass. 

Far får maksimalt 9 mnd betalt permisjon , da er dette med 80% dekning. Tar han 100% dekning av lønn vil denne forkortes. 

Du MÅ ta 6 uker etter fødsel, så da er dere oppi 10,5 mnd ca. 

I tillegg kan dere bruke ferien til å strekke tiden hjemme lengre.. 

Vær også obs på at du kan bli i dårlig form etter fødselen så du aner jo faktisk ikke om du er i stand til å begynne å jobbe etter bare 6 uker. Det er greit å planlegge for begge utfall.

Dere aner jo heller ikke hvordan babyen blir og hva som kreves.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS her

Spørs jo når du har termin. Jeg har termin i januar, da blir det 9 måneder med ulønnet permisjon. 

Men vi planla å få i januar, da jeg syntes det var alt for tidlig å dra tilbake på jobb da baby var bare 10 måneder sist 🥺

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere aner jo heller ikke hvordan babyen blir og hva som kreves.. 

Dette! Mulig ts har hjemmekontor, men selv da hadde ikke jeg hatt sjanse til å jobbe ved 6 uker. Babyen hang da fortsatt på puppen 20-22 timer i døgnet, og hjernen var helt tåke av å sove 2 timer usammenhengende i døgnet. 

Men ts kan også få en enkel sovebaby. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 22.55):

Du må ikke ta ut noe mer enn de 6 ukene etter fødsel. Men du mister det du ikke bruker av din kvote.

Far kan ta fedrekvoten og hele fellesperioden. Antall uker kommer an på om dere velger 80% dekning eller 100% dekning (mange velger 80% for å få flere uker hjemme, så lenge man har råd til det). 

Ellers aner du jo ikke hvordan formen er etter fødsel da, jeg hadde ikke hatt sjans til å jobbe i det hele tatt. Far måtte søke og ta over alle ukene mine… 

Dersom TS ikke rigger seg til, legger på seg 10 kg i første halvdel av svangerskapet og må vagge rundt de siste 4-5 mnd av svangerskapet med svangerskapsdiabetes og ryggsmerter så er det ingenting som skulle tilsi at hun blir hjelpeløs etter fødsel. Vi har omtrent til enhver tid 2 gravide på avdelingen hvor jeg jobber og det er helt tragisk hvordan mange unge kvinner fråtser og forfaller voldsomt helt fra de tester positivt, og trenger delvis eller full sykemelding allerede fra uke 20. Svangerskap har blitt en sykdom for mange i dag, men antakeligvis ikke for TS som tross alt er selvstendig næringsdrivende og selv må besørge inntekten sin.

Anonymkode: c7e39...ea7

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS her

Kontakt nav, så får du svar som er tilpasset din situasjon basert på alle fakta og termin etc. 

Anonymkode: 363d0...d1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dersom TS ikke rigger seg til, legger på seg 10 kg i første halvdel av svangerskapet og må vagge rundt de siste 4-5 mnd av svangerskapet med svangerskapsdiabetes og ryggsmerter så er det ingenting som skulle tilsi at hun blir hjelpeløs etter fødsel. Vi har omtrent til enhver tid 2 gravide på avdelingen hvor jeg jobber og det er helt tragisk hvordan mange unge kvinner fråtser og forfaller voldsomt helt fra de tester positivt, og trenger delvis eller full sykemelding allerede fra uke 20. Svangerskap har blitt en sykdom for mange i dag, men antakeligvis ikke for TS som tross alt er selvstendig næringsdrivende og selv må besørge inntekten sin.

Anonymkode: c7e39...ea7

Det er ikke slik at bekkenproblemene kommer av høy vektøkning. 

Jeg er i uke 21 og har gått opp 6 kilo som er helt på gjennomsnittet for min uke, og fikk låsning i bekkenet helt ut av det blå for 1,5 uke siden. Jeg har trent og styrt på siden jeg ble kvitt svangerskapskvalmen og var i tillegg i god form før svangerskapet. Nå er jeg plutselig helt handicappet etter en dag på jobb og har mye smerter, og må nok ta ut delvis sykemelding siden jeg har problemer med å gå.

Du er kanskje ikke klar over at bekkenlåsning er veldig vanlig hos gravide? Og at det er ikke et nederlag å være sykemeldt en del av svangerskapet. Det betyr ikke at man har hverken fråtset eller forfalt. 

Anonymkode: 61154...398

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...