AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #21 Del Skrevet 22. august 2024 Skigard skrev (3 minutter siden): Fordi i gamle dager var sukker og søtsaker et knapphetsgode, og derfor var det faktisk stas når besteforeldre og andre kunne by på kaker eller godteri. I dag er det helt omvendt, vi oversvømmes, og det som er snilt i dag er å hjelpe barn til å begrense inntaket. Men mange besteforeldre henger igjen i den gamle kulturen og skjønner ikke dette. Det var et fint innlegg i Aftenposten om denne problemstillingen for litt siden, der psykologen også skrev om at det som er et knapphetsgode i dag, er tid, og at det er dét besteforeldre burde fokusere på å gi. Konstruktivt og fin tilbakemelding! -ts Anonymkode: df5f9...176 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #22 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes det har blitt veldig sunnhets hysteri de siste årene. Anonymkode: 70f90...0bf Jeg tror ikke TS tenker at barna ikke skal få noe kjeks eller søtsaker, men at det handler om det maset og dårlige stemningen det blir i hus når barna vet det står 2 kilo kjeks i skapet som de helst vil ha til alle måltider… det er ikke noe koselig eller positivt med det når det blir sånn. Anonymkode: 558d3...4b5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 22. august 2024 #23 Del Skrevet 22. august 2024 Det stemmer at det bør begrenses til en viss grad, og at det i mange hjem er alt for mye, men det du driver med er hysteri. Det er ikke sunt det heller. Det er faktisk ofte de barna som har blitt mest begrenset hjemme, som får størst problemer med det når de blir voksne og endelig kan stappe i seg så mye de vil... Her har besteforeldre bakt med barna og sendt det med hjem, og barna er sikkert stolte over at de har laget det, og har fått gode minner med besteforeldrene samtidig, også kommer de hjem til en mor som garantert ikke viser noen begeistring over at de har laget noe selv, og bare er sur... Det er du som må skjerpe deg her TS, ikke svigers. Og når mannen din ikke er enig med deg heller, så er det egentlig bare for deg å suck it up. Hvor lite søtsaker får de egentlig på lørdagene dersom 2 isbokser med kjeks på minst 2 barn (siden det sto barna uten spesifikasjon om antall), blir masing i flere uker..? 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #24 Del Skrevet 22. august 2024 Skigard skrev (11 minutter siden): Fordi i gamle dager var sukker og søtsaker et knapphetsgode, og derfor var det faktisk stas når besteforeldre og andre kunne by på kaker eller godteri. I dag er det helt omvendt, vi oversvømmes, og det som er snilt i dag er å hjelpe barn til å begrense inntaket. Men mange besteforeldre henger igjen i den gamle kulturen og skjønner ikke dette. Det var et fint innlegg i Aftenposten om denne problemstillingen for litt siden, der psykologen også skrev om at det som er et knapphetsgode i dag, er tid, og at det er dét besteforeldre burde fokusere på å gi. Hva kaller du det når man baker med barnebarna? Jeg kaller det tid, skikkelig kvalitetstid, som i tillegg er lærerikt, og gir barna noe nyttig de kan ta med seg videre. Jeg er iallefall ufattelig glad for at besteforeldrene mine tok seg til til å ha meg med på kjøkkenet og lære meg gleden med matlaging. Noen av mine beste barndomsminner er med besteforeldre og oldeforeldre på kjøkkenet. De tok seg selvsagt tid til masse annet også, men det er kjøkkenet jeg husker. Jeg synes det er trist at man nå skal si at den typen kvalitetstid ikke er bra nok hvis ikke det man lager er av tilstrekkelig næringsmessig kvalitet. Anonymkode: 43c3b...95e 7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet 22. august 2024 #25 Del Skrevet 22. august 2024 24 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, prøvd å si på en ok måte at vi helst ser at søtsaker er til helg. Men syns det er vanskelig når det ikke er mine foreldre, og mannen min gir faen. Til mine egne foreldre er jeg enda mer tydelig, men der har det heller ikke vært et problem. Poenget er at jeg så gjerne skulle ønske at de skjønte det selv! Ts Anonymkode: df5f9...176 De kan ikke skjønne noe som du har funnet på i hodet ditt. De er snille, passer barna og bruker penger på barna. Du klarer å vri det til noe negativt, DU er problemet 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skigard Skrevet 22. august 2024 #26 Del Skrevet 22. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva kaller du det når man baker med barnebarna? Jeg kaller det tid, skikkelig kvalitetstid, som i tillegg er lærerikt, og gir barna noe nyttig de kan ta med seg videre. Jeg er iallefall ufattelig glad for at besteforeldrene mine tok seg til til å ha meg med på kjøkkenet og lære meg gleden med matlaging. Noen av mine beste barndomsminner er med besteforeldre og oldeforeldre på kjøkkenet. De tok seg selvsagt tid til masse annet også, men det er kjøkkenet jeg husker. Jeg synes det er trist at man nå skal si at den typen kvalitetstid ikke er bra nok hvis ikke det man lager er av tilstrekkelig næringsmessig kvalitet. Anonymkode: 43c3b...95e Selvfølgelig kan man gjerne bake med barnebarna. Her var det snakk om store mengder søtsaker som skapte forventninger og mas om å spise kaker i ettertid. Dét trenger man ikke legge opp til. Endret 22. august 2024 av Skigard 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet 22. august 2024 #27 Del Skrevet 22. august 2024 (endret) 27 minutter siden, Skigard said: Fordi i gamle dager var sukker og søtsaker et knapphetsgode, og derfor var det faktisk stas når besteforeldre og andre kunne by på kaker eller godteri. I dag er det helt omvendt, vi oversvømmes, og det som er snilt i dag er å hjelpe barn til å begrense inntaket. Men mange besteforeldre henger igjen i den gamle kulturen og skjønner ikke dette. Det var et fint innlegg i Aftenposten om denne problemstillingen for litt siden, der psykologen også skrev om at det som er et knapphetsgode i dag, er tid, og at det er dét besteforeldre burde fokusere på å gi. Hva en eller annen psykolog har skrevet i VG rampelys vet jeg ikke. Men, å begrense godteri og gjøre det til noe hellig er helt feil vei å gå. Å ha et løst og balansert forhold til godteri tidlig lærer barn at de ikke må hamstre når de har mulighet, og de lærer å kontrollere bruken til en viss grad selv. Nok av de som ble veldig begrenset med godteri når de var små, hva skjer så fort de flytter ut? Kan styre selv, går på en kræsj og spiser godteri/junk hver dag. At bestemor baker kaker er ikke livsfarlig... Endret 22. august 2024 av jane78 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #28 Del Skrevet 22. august 2024 Å som jeg skulle ønske mine barn hadde besteforeldre som bakte sammen med dem! Mine foreldre er døde, mannens foreldre bryr seg ikke. Til TS: Du ikke begrense spisingen av disse kjeksene til helgekos, og begrunne det til ungene med at de var så ekstra gode (siden DERE har bakt dem sammen med bestemor og bestefar) at dere må spare litt på dem så de varer lenge. Anonymkode: 218d9...b9b 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. august 2024 #29 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg prøver å få frem at det finnes andre måter å vise kjærlighet på enn mat! De vet jo det er usunt, så det er jo egentlig ikke snilt mot barnet. Anonymkode: df5f9...176 Klarer du ikke å se at å bake med barna mens de passer dem er kjærlighet? 3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #30 Del Skrevet 22. august 2024 Skigard skrev (52 minutter siden): Fordi i gamle dager var sukker og søtsaker et knapphetsgode, og derfor var det faktisk stas når besteforeldre og andre kunne by på kaker eller godteri. I dag er det helt omvendt, vi oversvømmes, og det som er snilt i dag er å hjelpe barn til å begrense inntaket. Men mange besteforeldre henger igjen i den gamle kulturen og skjønner ikke dette. Det var et fint innlegg i Aftenposten om denne problemstillingen for litt siden, der psykologen også skrev om at det som er et knapphetsgode i dag, er tid, og at det er dét besteforeldre burde fokusere på å gi. Litt komisk, jeg er bestemor, vokst opp på 80-tallet, da var det ingenting eksotisk over sukker og søtt. Det var som nå mine barn har fått mye usunt fra mine foreldre, og jeg har aldri tatt kampen. Det er faktisk helt greit. Mine barnebarn får aldri godteri før mat, og ikke store mengder. Er vi barnevakt, får de sjelden godteri, det skjer mest når foreldrene er det, og kan ha oversikt over det de putter i seg. Anonymkode: 984b8...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #31 Del Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tror ikke TS tenker at barna ikke skal få noe kjeks eller søtsaker, men at det handler om det maset og dårlige stemningen det blir i hus når barna vet det står 2 kilo kjeks i skapet som de helst vil ha til alle måltider… det er ikke noe koselig eller positivt med det når det blir sånn. Anonymkode: 558d3...4b5 Det tyder jo bare på at ungene ikke er godt nok oppdratt; våre unger vet at godsaker i utgangspunktet er forbeholdt helga, så her kan det ligge sjokolade på kjøkkenbenken om så, uten at det blir mas. Når det er sagt er vi absolutt ikke fanatiske, og besøk hos/av besteforeldre er av de anledningene som gir rause unntak fra ovennevnte regel. Anonymkode: 0e00d...546 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skigard Skrevet 23. august 2024 #32 Del Skrevet 23. august 2024 jane78 skrev (13 timer siden): Hva en eller annen psykolog har skrevet i VG rampelys vet jeg ikke. Men, å begrense godteri og gjøre det til noe hellig er helt feil vei å gå. Å ha et løst og balansert forhold til godteri tidlig lærer barn at de ikke må hamstre når de har mulighet, og de lærer å kontrollere bruken til en viss grad selv. Nok av de som ble veldig begrenset med godteri når de var små, hva skjer så fort de flytter ut? Kan styre selv, går på en kræsj og spiser godteri/junk hver dag. At bestemor baker kaker er ikke livsfarlig... Alternativet til å begrense godteri er fri flyt. Men fint retorisk grep med "vg rampelys" ☺️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #33 Del Skrevet 23. august 2024 Klassisk! Foreldrenes jobb er å oppdra. Besteforeldrenes jobb er å skjemme bort. Anonymkode: d33ab...a27 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #34 Del Skrevet 23. august 2024 Fordi i gamle dager var det en gest til gjestene å sette frem det beste man hadde. Det tar litt tid å innse at det er nok med noen gulrotbiter. Anonymkode: 39f90...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 23. august 2024 #35 Del Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Litt komisk, jeg er bestemor, vokst opp på 80-tallet, da var det ingenting eksotisk over sukker og søtt. Det var som nå mine barn har fått mye usunt fra mine foreldre, og jeg har aldri tatt kampen. Det er faktisk helt greit. Mine barnebarn får aldri godteri før mat, og ikke store mengder. Er vi barnevakt, får de sjelden godteri, det skjer mest når foreldrene er det, og kan ha oversikt over det de putter i seg. Anonymkode: 984b8...cf6 Det er jeg ikke enig med deg i. Det har skjedd en vesentlig endring fra 80-tallet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #36 Del Skrevet 23. august 2024 Jeg strevef også med generasjon sukker/trøstespising/belønning-spising. Det er helt ekstremt hvor mye mye vi skal kose oss med usunn mat. Til en hver anledning. Den eneste måten å kose seg på er usunn mat og godteri. Gir du ikke barna dine usunn kose og trøste mat fra 1 årsalderen, så er du hysterisk og med på å skape spiseforstyrrelser. Sunn mat er ikke kos. Det er helt umulig å kose seg med sunn mat. Å kose seg uten noe å spise er uhørt. Hvem er hysteriske og har spiseforstyrrelser sa du? 😉 Anonymkode: 63f9d...f18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. august 2024 #37 Del Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg tror ikke TS tenker at barna ikke skal få noe kjeks eller søtsaker, men at det handler om det maset og dårlige stemningen det blir i hus når barna vet det står 2 kilo kjeks i skapet som de helst vil ha til alle måltider… det er ikke noe koselig eller positivt med det når det blir sånn. Anonymkode: 558d3...4b5 Da er det jo opp til ts å lære de å ikke mase etter kjeks.... 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #38 Del Skrevet 23. august 2024 Bari skrev (14 timer siden): Besteforeldre mine spiste dessert/skuffkake/vafler/kjeks/twist HVER eneste dag så lenge jeg kan huske. Alle ble mellom 87 og 96 år gamle, så slapp helt av. Det går helt fint.. Bestefar drakk daglig og røyket førti om dagen og ble 98 år. Tenk hvilken livskvalitet han (og vi andre i familien) hadde hatt om han ikke hadde gjort dette Anonymkode: d7295...5d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #39 Del Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, prøvd å si på en ok måte at vi helst ser at søtsaker er til helg. Men syns det er vanskelig når det ikke er mine foreldre, og mannen min gir faen. Til mine egne foreldre er jeg enda mer tydelig, men der har det heller ikke vært et problem. Poenget er at jeg så gjerne skulle ønske at de skjønte det selv! Ts Anonymkode: df5f9...176 La være å bruke dem som barnevakt, problemet løst. Anonymkode: 6758b...4aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #40 Del Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Klassisk! Foreldrenes jobb er å oppdra. Besteforeldrenes jobb er å skjemme bort. Anonymkode: d33ab...a27 Jeg gir virkelig ikke barnebarna mine sukker og godteri mens de er hos meg. Går utmerket å kose seg og skjemme dem bort med helt andre ting enn drittmat. Anonymkode: d7295...5d4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå