Gå til innhold

Hvordan vet man om barnet har reguleringsvansker? (3 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en som nettopp fylte 3. Hele livet har hen vært veldig avhengig av smokk og ikke alltid "mottakelig" for trøst uten. Hen får skikkelig raserianfall. Dette var verst da hen var rundt 2, men det skjer av og til fortsatt. 

Uten smokken kunne anfallet vare kanskje 1 time og ende med at hen sovna i utmattelse. Og jeg kaller det et anfall, for det er som om jeg ikke får kontakt med hen. 

Men vi har egentlig slutta med smokk på dagtid, for 2 mnd siden. Det har gått helt ok, men generelt er det veldig mye mer sutring og gråt, som når hen fikk smokken. Det kan være timesvis hvor gråt/sutring ligger "på lur", altså at det skal null til før det blir sinne og gråt. Gjentatte ganger, over flere timer.

I dag hadde hen et sinne anfall hvor jeg nesten ikke får kontakt. Hen blir knall rød og sintere og sintere og får nesten ikke puste. Det er sånn skikkelig vond hulking og hen klarer ikke snakke, lager bare en "presse" lyd. Jeg får ikke til å trøste hen. Hen ville bare ha smokken og klarte virkelig ikke regulere seg selv. Jeg er hele tiden i nærheten, men hen blir enda mer rasende om jeg sier noe eller tilbyr fysisk kontakt eller trøst. Til slutt (etter 30 min ish i den tilstanden) spurte jeg om hen ville ha en leke å bite i (typ bitering), jeg fikk så vondt av hen og visste ikke hva jeg kunne gjøre for å hjelpe. Det ville hen heldigvis, og brukte denne til å tygge/sutte på, noe som endelig hjalp hen i å regulere seg selv. Stakkars vennen var fullstendig utslitt av anfallet. Men det tyder jo på at hen trenger noe oral input for å faktisk roe seg. Jeg vil så gjerne hjelpe hen i å roe seg ned. Jeg er helt rolig selv, og prøver å samregulere på denne måten. Men det hjelper ikke under disse anfallene. 

Er dette reguleringsvansker?

Anonymkode: 1081e...ef3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 år?? Nei. Men det kan være tegn på intenst temperament. Gjør ting riktig nå, så slipper dere å ta tak når barnet er større.

Anonymkode: 39415...fc0

• Liker 3
Skrevet (endret)

Snakk med barnet om at nå er du for gammel til å ta med smokken ut. Den kan du kun bruke hjemme på kvelden før du skal legge deg men ikke ellers. Få barnet til å legge smokken under puta selv så vet den hvor den er. Ikke kjøp nye smokker! Vær veldig konsekvent og stå i det ubehagelige som oppstår, det går over💞 Barnet trenger trygghet og trøst sånn som du gjør da den synes det er vanskelig men den må ikke få viljen sin når det ikke er meningen. Ikke prøv å distrahere den med mobil, pad eller noe morsomt heller. Bare la barnet storme litt. Den vil etterhvert roe seg ned også vil det ta kortere til etterhvert. Bruk øreklokker o.l om det er for ille for deg å være i samme rom. Du er tilstede og er en støtte så du må ikke høre alt helt sinnsykt høyt. 

Til sommeren igjen så tar dere med barnet til Kristiansand dyrepark der barnet donerer smokken/smokkene sine til sabeltan sin smokkeskatt o.l. 

Endret av Fighter83
Skrevet

Alle treåringer har reguleringsvansker. Det du beskriver er ikke unormalt. 

Anonymkode: 57eca...39d

• Liker 3
Skrevet
Fighter83 skrev (21 minutter siden):

Snakk med barnet om at nå er du for gammel til å ta med smokken ut. Den kan du kun bruke hjemme på kvelden før du skal legge deg men ikke ellers. Få barnet til å legge smokken under puta selv så vet den hvor den er. Ikke kjøp nye smokker! Vær veldig konsekvent og stå i det ubehagelige som oppstår, det går over💞 Barnet trenger trygghet og trøst sånn som du gjør da den synes det er vanskelig men den må ikke få viljen sin når det ikke er meningen. Ikke prøv å distrahere den med mobil, pad eller noe morsomt heller. Bare la barnet storme litt. Den vil etterhvert roe seg ned også vil det ta kortere til etterhvert. Bruk øreklokker o.l om det er for ille for deg å være i samme rom. Du er tilstede og er en støtte så du må ikke høre alt helt sinnsykt høyt. 

Til sommeren igjen så tar dere med barnet til Kristiansand dyrepark der barnet donerer smokken/smokkene sine til sabeltan sin smokkeskatt o.l. 

Problemet her er ikke å slutte med smokken altså...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt å høre....

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

3 år?? Nei. Men det kan være tegn på intenst temperament. Gjør ting riktig nå, så slipper dere å ta tak når barnet er større.

Anonymkode: 39415...fc0

Ja, hen har skikkelig temperament. Prøver å holde godt fast i grensene og ikke la hen diktere, da blir alt bare mye verre...

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet her er ikke å slutte med smokken altså...

Han MÅ jo tydeligvis ha den for å roe seg ned så da er den jo et problem. Barnet må lære seg andre måter å roe seg ned på. 

Er ganske vanlig med slike raserianfall i den alderen sånn jeg forstår. 

Skrevet
Fighter83 skrev (7 minutter siden):

Han MÅ jo tydeligvis ha den for å roe seg ned så da er den jo et problem. Barnet må lære seg andre måter å roe seg ned på. 

Er ganske vanlig med slike raserianfall i den alderen sånn jeg forstår. 

Ja, sånn sett, men raserianfallene vil ikke gå over bare jeg tar en prat med 3åringen om at hen skal slutte. Som den AB skrev

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syntes dette er en litt uklok kommentar.

De fleste treåringer har ikke reguleringsvansker. Det som beskrives i hovedinnlegget gjør at det er forståelig at denne moren tenker at hennes barn kan ha det. Barnet kan være helt normalutviklet og "bare ha sånt temperament". Det vet ikke vi.

Ts kan snakke med barnehagen og helsestasjonen. Det kan være aktuelt at barnet blir observert og eventuelt utredet dersom de tenker det kan være behov for det.

Skrevet

Dette høres litt ut som mitt barn. Barnet har masse vilje og temperament. Veldig avhengig av smokken. Det førte til at vi ventet helt til hen ble 4 år før jeg orket å slutte😅hadde hatt et par mislykkede forsøk før som ble ødelagt på grunn av sykdom. Kombinasjonen smokkeslutt og umoden følelsesregulering var ikke god. Da barnet ble 4 år var det noe helt annet. Skjønte at andre barn hadde sluttet, ville det i større grad selv og ble ikke lenger like sint. I dag er de voldsomme følelsesutbruddene helt borte (5år). Barnet mitt skrek seg helt bort, kastet opp av gråt. Nå blir hen sint om hen ikke får viljen sin, finner smutthull i alle situasjoner, men hen har en helt annen kontroll over seg selv. Dette trenger ikke bety at noe er galt, det viktigste er uansett å være rolig og omsorgsfull. Anerkjenn og valider. Mennesker er forskjellige og vi har ulikt lynne.

Anonymkode: ab667...00a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette høres litt ut som mitt barn. Barnet har masse vilje og temperament. Veldig avhengig av smokken. Det førte til at vi ventet helt til hen ble 4 år før jeg orket å slutte😅hadde hatt et par mislykkede forsøk før som ble ødelagt på grunn av sykdom. Kombinasjonen smokkeslutt og umoden følelsesregulering var ikke god. Da barnet ble 4 år var det noe helt annet. Skjønte at andre barn hadde sluttet, ville det i større grad selv og ble ikke lenger like sint. I dag er de voldsomme følelsesutbruddene helt borte (5år). Barnet mitt skrek seg helt bort, kastet opp av gråt. Nå blir hen sint om hen ikke får viljen sin, finner smutthull i alle situasjoner, men hen har en helt annen kontroll over seg selv. Dette trenger ikke bety at noe er galt, det viktigste er uansett å være rolig og omsorgsfull. Anerkjenn og valider. Mennesker er forskjellige og vi har ulikt lynne.

Godt å høre at det gikk over❤️ er nesten så at hen kaster opp her også. Men håper på at det går over. Prøver å være rolig under anfallet og validerer når hen lar meg prate til seg etterpå.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt å høre at det gikk over❤️ er nesten så at hen kaster opp her også. Men håper på at det går over. Prøver å være rolig under anfallet og validerer når hen lar meg prate til seg etterpå.

Det er ikke lett å være rolig inni seg, man vil jo ikke at de skal ha det så vondt, og det stresser litt❤️Om barnet har reguleringsvansker, ADHD, autisme eller ikke er oppskriften den samme: være rolig, tåle barnet, ikke påføre skam og være støtte. Lettere sagt enn gjort når barnet skriker at du skal gå bort, ikke vil bli tatt på osv. Men når mitt barn har kommet så langt, er det håp for alle for det har vært noen intense runder, var på ekte redd for at naboene mine skulle melde oss til bv😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke lett å være rolig inni seg, man vil jo ikke at de skal ha det så vondt, og det stresser litt❤️Om barnet har reguleringsvansker, ADHD, autisme eller ikke er oppskriften den samme: være rolig, tåle barnet, ikke påføre skam og være støtte. Lettere sagt enn gjort når barnet skriker at du skal gå bort, ikke vil bli tatt på osv. Men når mitt barn har kommet så langt, er det håp for alle for det har vært noen intense runder, var på ekte redd for at naboene mine skulle melde oss til bv😅

Takk for det😊 klarer faktisk å være rolig under anfallene, for de er så ekstreme. Sitter bare ved siden av og snakker med rolig stemme. 

Sliter med å være rolig andre ganger da, når det et type sutring og alt er feil. Men akkurat når hun blir veldig sint, så går det helt fint å være rolig heldigvis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en som nettopp fylte 3. Hele livet har hen vært veldig avhengig av smokk og ikke alltid "mottakelig" for trøst uten. Hen får skikkelig raserianfall. Dette var verst da hen var rundt 2, men det skjer av og til fortsatt. 

Uten smokken kunne anfallet vare kanskje 1 time og ende med at hen sovna i utmattelse. Og jeg kaller det et anfall, for det er som om jeg ikke får kontakt med hen. 

Aldri hørt om trassalder ?

Den kommer selv om babyen er kjønnsløs (hen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...