Gå til innhold

Løk er en fantastisk grønnsak 🧄🧅

Perine

Anbefalte innlegg

Perine skrev (47 minutter siden):

Jeg har en her, som liker å steke seg en burger nå og da. Han liker godt å ha stekt løk på.  Jeg tok derfor noen biter matpapir og pakket inn litt stekt løk i hver. La pakkene i en glidelåspose og inn i fryseboksen på kjøleskapet.  Raskt å tine.

Løk er digg på burger, men den må være RÅ ;)

Jeg bruker helst rødløk da.

Ellers går det med 4 store løk (og 6 store paprika) når jeg lager en stor gryte med Chicken Tikka Masala. Lett stekt løk er også digg på spaghetti, sammen med kjøttdeig eller små pølsebiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også veldig glad i løk. Løk brukes i mye. Kjøttkaker, kjøttboller, i salater, karamellisert til kjøtt og fisk eller oppå kjøttpålegg, i gryter, supper, pizza, taco, indisk+++. 

Løksuppe er veldig godt da! Og bakt løk i ovn til kjøtt og fisk. 

Anonymkode: c275f...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Enig! I tillegg er den billig.

Anonymkode: 0b51a...c07

Hvor finner du billig løk?

jeg elsker løk, men har vært nødt til å slutte å spise så mye løk på grunn av prisøkningene. Ligger jo på 40-50 kr pr kg. Purreløken kostet 59,90 på Rema, 64,90 på Kiwi og 70 kr på Extra i forrige uke. Denne uken har jeg ikke sjekket pris. Jeg vet dette fordi jeg var innom alle butikker og sammenlignet pris siden jeg trengte purre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (22 timer siden):

Salt?  har aldri brukt det, men litt pepper på bruker jeg.

Pepper må til, ja, men det er en liten klype salt som virkelig hever smaken. Prøv det, da vel.

Løk er veldig godt og jeg bruker mye av den. For meg som er alene i husholdningen er det ikke innkjøp av løk som velter lasset, purre koster 60/kg hos Oda, og en passe stor purre rekker langt. Jeg vasker purren, kutten den opp, blander hvitt og grønt og fryser ned det jeg ikke bruker med en gang.

Billigste løk hos Oda koster 30.30/kg, det syns jeg heller ikke er så ille, for å være ærlig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper løk, purre og vårløk i innvandrerbutikker. Høyeste jeg har betalt nå, er kr 19.90 for kepalløk (vanlig gul løk) og 19.90 for vårløk og under 50 kr for purre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

male32 skrev (6 timer siden):

jeg elsker løk, men har vært nødt til å slutte å spise så mye løk på grunn av prisøkningene. Ligger jo på 40-50 kr pr kg. Purreløken kostet 59,90 på Rema, 64,90 på Kiwi og 70 kr på Extra i forrige uke. Denne uken har jeg ikke sjekket pris. Jeg vet dette fordi jeg var innom alle butikker og sammenlignet pris siden jeg trengte purre.

Jeg pleier å kjøpe noen bunter med purre på høsten, når det er sesong og av og til tilbud. Jeg er også veldig glad i purre, men den har også vært altfor dyr til tider.  Andre uka i september har butikkene ofte bunter med 3 på tilbud til 20-30 kr. Jeg håper på det i år også.

Jeg bruker den mest i lapskaus og supper, og da er det greit å kutte den smått og fryse den i dobbelt lag plastposer eller tette bokser. Men purren kan også brukes til så utrolig mange andre ting.  
I Danmark er det populært å pakke den inn i en kjøttfarse og steke i form.  Se denne retten:

https://voresmad.dk/opskrifter/f/farserede-porrer-med-smoersauce-og-guleroedder

Endret av Perine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (7 timer siden):

Løk er digg på burger, men den må være RÅ ;)

Jeg bruker helst rødløk da.

Ellers går det med 4 store løk (og 6 store paprika) når jeg lager en stor gryte med Chicken Tikka Masala. Lett stekt løk er også digg på spaghetti, sammen med kjøttdeig eller små pølsebiter.

Enig med deg i rå løk på burger, men noen vil ha den stekt slik som dette.  Noen vil også ha stekt løk på pølser i brød, og den populære Snadderkiosken i Kristiansand selger masse av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt hinsides syk av alle typer løk, og her snakker vi ikke 'litt luft i magen' 😭 Så jeg forbanner alle matprodusenter som gjemmer løk i ingredienslisten 🤬 

Så etter disse ordene vil jeg takke dere som bruker mye løk, og spesielt dere som steker løk!! Fordi jeg elsker smaken selv om jeg aldri kan spise det, derfor nyter jeg å sitte på balkongen rundt middagstid og virkelig snuse inn den deilige lukten av stekt løk 🤩 Drit i å spise den rå, stek den godt og lenge sånn at flere kan nyte den! Takk ❤️

Anonymkode: 2e47d...ec7

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2024 at 9:36 PM, aksase said:

Som løkbonde, er det hyggelig å se at folk liker det jeg dyrker. 🙂

Min favorittoppskrift er langtidsstekt karamellisert løk.

Skrell og skjær ønsket mengde kepaløk i skiver. Jeg pleier å bruke 2-3 store løk. Spiller liten rolle om løken er gul eller rød eller rosa, eller hva du får tak i.
Legg i stekepanne og ha på litt rapsolje el. liknende, litt hvitvinseddik, litt soyasaus og ei spiseskje eller to med brunt sukker. Hvor mye av hver tar jeg litt på skjønn, og om det blir for tørt under steking, har jeg bare på litt mer væske.

La det surre i en time eller mer på svak varme mens du snur litt på det av og til, inntil det er blitt en litt seig og myk konsistens. Snadder til alle kjøttretter, eller bare som snacks.

Tips: Om man har trykkoker så kan man spare mye tid på karamellisering av løk. 

Om man ikke har trykkoker så finnes det en del andre triks for å karamellisere raskere. Man an dampe løken  ved å ha vann i panna og lok. I tillegg bruke baking soda(det er vel natron på norsk). Her er en oppskrift:

https://www.youtube.com/watch?v=Ovqhzil3wJw

Har aldri brukt den oppskriften i videoen, men Americas Test Kitchen pleier å være seriøse. I videoen karamelliserer de på en halvtime. Normalt kan det ta flere timer. 

Anonymkode: d5682...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå det lukter såå godt med løk 😊. Å smaker selvfølgelig godt 😊

Anonymkode: d33e6...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

male32 skrev (På 23.8.2024 den 19.32):

Jeg spiser ikke så mye purre. Mest rimeligste sort gul løk, som har veldig mange ulike bruksområder og smaker godt. 

Anonymkode: 0b51a...c07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...