AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #21 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): IBS has left the chat Anonymkode: 8a213...0c0 Er det å ikke tåle løk et tegn på ibs? Har en venninne som får ekstremt med luft i magen av alle typer løk, løkpulver i ferdigmat osv. Kan det være det? Anonymkode: d700f...39c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 22. august 2024 Forfatter #22 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): IBS has left the chat Anonymkode: 8a213...0c0 Stakkars, som ikke tåler løk. Noen tåler litt av det grønne på purren og gressløk, men ellers blir det vel for høy fodmap? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #23 Del Skrevet 22. august 2024 aksase skrev (58 minutter siden): Som løkbonde, er det hyggelig å se at folk liker det jeg dyrker. 🙂 Min favorittoppskrift er langtidsstekt karamellisert løk. Skrell og skjær ønsket mengde kepaløk i skiver. Jeg pleier å bruke 2-3 store løk. Spiller liten rolle om løken er gul eller rød eller rosa, eller hva du får tak i. Legg i stekepanne og ha på litt rapsolje el. liknende, litt hvitvinseddik, litt soyasaus og ei spiseskje eller to med brunt sukker. Hvor mye av hver tar jeg litt på skjønn, og om det blir for tørt under steking, har jeg bare på litt mer væske. La det surre i en time eller mer på svak varme mens du snur litt på det av og til, inntil det er blitt en litt seig og myk konsistens. Snadder til alle kjøttretter, eller bare som snacks. Du bruker ikke smør i panna, bare rapsolje? Fryser du dette ned? Jeg er en person i husstanden og kunne tenkt meg å lage dette og fryst ned. Perfekt på en karbonadeskive eller lang dag på jobb. Hvordan tiner du det i såfall raskt opp igjen? Steikepanne/kjele eller micro? Anonymkode: 7767e...d46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #24 Del Skrevet 22. august 2024 Perine skrev (1 time siden): Den har steget.ganske mye, og koster nå rundt 35 kr kg +/- og det går ikke mange på en kilo. Hvor mange det er pr kg er irrelevant. Anonymkode: b8285...d51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #25 Del Skrevet 22. august 2024 aksase skrev (1 time siden): Som løkbonde, er det hyggelig å se at folk liker det jeg dyrker. 🙂 Min favorittoppskrift er langtidsstekt karamellisert løk. Skrell og skjær ønsket mengde kepaløk i skiver. Jeg pleier å bruke 2-3 store løk. Spiller liten rolle om løken er gul eller rød eller rosa, eller hva du får tak i. Legg i stekepanne og ha på litt rapsolje el. liknende, litt hvitvinseddik, litt soyasaus og ei spiseskje eller to med brunt sukker. Hvor mye av hver tar jeg litt på skjønn, og om det blir for tørt under steking, har jeg bare på litt mer væske. La det surre i en time eller mer på svak varme mens du snur litt på det av og til, inntil det er blitt en litt seig og myk konsistens. Snadder til alle kjøttretter, eller bare som snacks. Du er en hverdagshelt🥳🥳🥳 Anonymkode: b8285...d51 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 22. august 2024 #26 Del Skrevet 22. august 2024 Elsker løk 🤤 Den er jo så anvendelig til mye 😁 Har alltid løk liggende 😊 Under oppveksten min, så hadde vi aldri løk hjemme. Min far likte det overhodet ikke, så jeg savnet det innimellom. Heldigvis kan jeg nå spise så mye løk jeg vil 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 23. august 2024 Forfatter #27 Del Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor mange det er pr kg er irrelevant. Anonymkode: b8285...d51 Eh.. nei, ikke når det gjelder løk, ikke for meg. Jeg tar en løk og bruker den. Veier ikke løk om jeg ikke lager noe og følger oppskrift. Noen ganger plukker jeg løk av forskjellig størrelse, men har lett for å plukke de største. Jeg synes ikke en halv løk som blir liggende, er like fristende å ta igjen. Ikke helt logisk, men likevel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barleymill Skrevet 23. august 2024 #28 Del Skrevet 23. august 2024 Jeg sitter gjerne å spiser rå løk akkurat som potetgull 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 23. august 2024 #29 Del Skrevet 23. august 2024 Perine skrev (2 timer siden): Eh.. nei, ikke når det gjelder løk, ikke for meg. Jeg tar en løk og bruker den. Veier ikke løk om jeg ikke lager noe og følger oppskrift. Noen ganger plukker jeg løk av forskjellig størrelse, men har lett for å plukke de største. Jeg synes ikke en halv løk som blir liggende, er like fristende å ta igjen. Ikke helt logisk, men likevel.. Enig, fint å bruke opp. Jeg kjøper nett på ODA til 30 kr og de er nokså små, veldig praktisk. 1 tilsvarer en halv så bruker den alltid opp når jeg bruker en. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 23. august 2024 #30 Del Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du bruker ikke smør i panna, bare rapsolje? Fryser du dette ned? Jeg er en person i husstanden og kunne tenkt meg å lage dette og fryst ned. Perfekt på en karbonadeskive eller lang dag på jobb. Hvordan tiner du det i såfall raskt opp igjen? Steikepanne/kjele eller micro? Anonymkode: 7767e...d46 Jeg bruker bare olje, ja. Kan bruke olivenolje også, hvis du liker smaken av den. Og liker du smør, kan du selvsagt bruke det. Her er det fritt fra å tilpasse oppskriften til egen smakspreferanse. 🙂 Jeg har ikke fryst ned noe. Det er rett og slett fordi når jeg lager dette til en middag for familien av 2-4 store løker, blir det ikke noe igjen å fryse. Det blir spist opp. Hvis det er en rest, holder den seg lenge i kjøleskapet. Et par uker går fint. Men jeg tror helt sikkert det går veldig fint å fryse dette. Skulle ikke være noe problem. Bare fryse i små porsjonspakninger. Hvis du lager "tynne skiver" av pakkene, vil de tine mye raskere på kjøkkenbenken enn om du lager tykke klumper. Det er bare å prøve seg fram. Vil du tine skånsomt, kan du jo bare ta de opp en dag eller to før du trenger dem og tine dem langsomt i kjøleskap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. august 2024 #31 Del Skrevet 23. august 2024 Even Tuell skrev (11 timer siden): Hvis en rett kan inneholde løk, så inneholder den løk når jeg lager den. Om en rett ikke kan inneholde løk, så prøver vi med løk likevel. Om jeg skulle velge en grønnsak for resten av livet, så blir det løk. Det har jeg tenkt også - om jeg kun kunne velge en grønnsak, måtte det bli løk Synes alltid det er så merkelig når folk skal kalle en tulling for noe, så sier de f.eks "du kan bare drite i det, din løk"...! Det er jo nedsettende - for den gode løken! 😂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 23. august 2024 #32 Del Skrevet 23. august 2024 Her i huset spises det løk nesten hver dag – gul løk, rødløk, vårløk, hvitløk, sjalottløk. Løk og gulrot er de grønnsakene vi bruker mest, og ofte inngår de i samme rett. Løk er like mye smakstilsetning som grønnsak, og det gjelder ikke bare hvitløken. Så vidt jeg vet, regnes løk som sunt fremdeles. Vi må forte oss å spise mye av den før ekspertene ombestemmer seg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 23. august 2024 Forfatter #33 Del Skrevet 23. august 2024 (endret) Jeg har en her, som liker å steke seg en burger nå og da. Han liker godt å ha stekt løk på. Jeg tok derfor noen biter matpapir og pakket inn litt stekt løk i hver. La pakkene i en glidelåspose og inn i fryseboksen på kjøleskapet. Raskt å tine. Endret 23. august 2024 av Perine 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 23. august 2024 #34 Del Skrevet 23. august 2024 Uenig. Løk er forferdelige greier. Det er min mann og jeg skjønt enige om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #35 Del Skrevet 23. august 2024 SPOCA skrev (1 minutt siden): Uenig. Løk er forferdelige greier. Det er min mann og jeg skjønt enige om. Ut, ut av denne tråden ditt utyske! 😂 Anonymkode: d700f...39c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kake-Kari78 Skrevet 23. august 2024 #36 Del Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): IBS has left the chat Anonymkode: 8a213...0c0 😂😂😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #37 Del Skrevet 23. august 2024 De som sier de ikke liker løk har nok spiste mye løk uten å ha vært klar over det. I mange retter er løken usynlig, den er brukt som smaksforsterker. Leste et sted at det var verdens mest brukte grønnsak. Anonymkode: ec734...851 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 23. august 2024 #38 Del Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ut, ut av denne tråden ditt utyske! 😂 Anonymkode: d700f...39c Unnskyld da.. Skal sies at jeg liker sprøstekt løk og løkringer. Men ikke "vanlig" løk. Jeg er rar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #39 Del Skrevet 23. august 2024 Perine skrev (21 timer siden): All løk. Hvitløk, gul løk, rødløk, gressløk, luftløk, purreløk, vårløk. Jeg ville fått seriøse problemer om jeg måtte slutte å bruke løk. Jeg steker opp litt løk til å ha på karbonader, fiskekaker og seibiff. Den står bare stille og rolig og koser seg på svak varme i lang tid, med en klype sukker og salt på. Det gjør seg nesten helt selv, så det passer også for de travle blant oss, som ikke har tid til å lage mat. Da må du prøve Løkrull. En delikatesse. Anonymkode: 6dc42...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #40 Del Skrevet 23. august 2024 SPOCA skrev (7 minutter siden): Unnskyld da.. Skal sies at jeg liker sprøstekt løk og løkringer. Men ikke "vanlig" løk. Jeg er rar. Ja men da er du inne igjen, velkommen i gjengen 😂🥰 Anonymkode: d700f...39c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå