Gå til innhold

synes du rike mennesker har en "moralsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

synes dere veldig rike mennesker bør ha en slags "moralsk plikt" til å dele av sin overflod med virkelig fattige mennesker?hvorfor/hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er bare glad alle må leve med sin egen samvittighet....

Uansett hva det gjelder.

Alt kan ikke kjøpes for penger. :)

Gjest Fruktfat
Skrevet

nei, det synes jeg ikke. hvorfor skulle de det?

hadde jeg vunnet mange millioner i lotto ville jeg kanskje gitt litt til familie, men ikke til noen andre nei. jeg har ikke ansvar for andre menneskers økonomi.

synes det er forkastelig med folk som skriver tiggerbrev til f.eks lottomillionærer.

hvem bestemmer hva som er rik og fattig da?

Skrevet (endret)

Hehe, selvsagt ikke.

Det man har tjent/arvet tilhører en selv efter den private eiendomsretten. Det tilhører deg og ingen andre, ergo har ingen rett til å kreve at du skal dele med de fattige.

Enkeltpersoner skal ikke ha ansvar for andre menneskers personlige økonomi, uansett hvor rike de er.

Dersom jeg for eksempel har en del milliarder kroner i banken, så har ingen rett til å kreve at jeg skal dele med de fattige, noe mer enn det jeg allerede må på grunn av skatt.

Endret av Christiane
Gjest camillo
Skrevet
Hehe, selvsagt ikke.

Det man har tjent/arvet tilhører en selv efter den private eiendomsretten. Det tilhører deg og ingen andre, ergo har ingen rett til å kreve at du skal dele med de fattige.

Enkeltpersoner skal ikke ha ansvar for andre menneskers personlige økonomi, uansett hvor rike de er.

Det var snakk om moral, ikke rettslig plikt.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Moralskt sett så har man kanskje det, ja. Men alt er relativt. Om jeg vant en million kunne det hendt at jeg hadde virkelig bruk for disse pengene.

Skrevet

Når jeg hører "veldig rike mennesker" forbinder ikke jeg det med å vinne en million eller to i lotto. For en million er tross alt ikke mye penger i dag. Ikke om man ser på boligpriser for eksempel.

Dersom man forutsetter at "veldig rike mennesker" har en milliard i banken, synes jeg de har en moralsk forpliktelse til å bidra til samfunnet. Ikke nødvendigvis ved å gi kontanter i bidrag til enkelte fattige, men ved å bidra til å skape arbeidsplasser eller lignende.

Skrevet

Jeg mener at alle har ansvar for menneskene rundt seg. Om vi tar det ansvaret eller ikke - sier noe om hvilke mennesker vi er. Så moralsk sett så synes jeg at jo større overflod vi har jo større ansvar har vi. Ingen kan reparere HELE verden. Men alle kan gjøre LITT. Og når vi møter utfordringer på vår vei, det være seg å hjelpe en som ligger dengt blå på gata, når vi vet at naboungen ikke har det godt, når vi vet at vi har penger til å hjelpe en venn i et forferdelig økonomisk uføre, eller hvis vi har råd til å sende en 50-lapp til PLAN hver måned: - så mener jeg det er vårt moralske ansvar å gjøre det. Selvsagt kan vi velge å la være og leve godt med det. Eller vi kan velge å gjøre det, fordi vi har muligheten til å forandre hverdagen til andre mennesker. Og leve godt med det. Det er et valg vi har, og som alle er frie til å ta selv.

Skrevet
hei!

synes dere veldig rike mennesker bør ha en slags "moralsk plikt" til å dele av sin overflod med virkelig fattige mennesker?hvorfor/hvorfor ikke?

Nå forutsetter jeg at veldig rike, er i kategorien multimillionærer.... (Bakke, Reitan, Røkke osv)

Jeg mener absolutt at disse har en moralsk plikt til å dele av sin overflod gjennom skatteseddelen. Dette kommer hele samfunnet til gode, og dermed også de fattige.

At enkelte mangemillonærer hevder at de ikke har råd til å betale skatt i Norge er ikke bare direkte idiotisk, men også egoistisk og moralsk forkastelig!

Men at rike personer har økonomisk ansvar for enkeltpersoner, absolutt ikke.

Skrevet

Moralsk....plikt.....nei

Det meste bør gå på egen fri vilje.

Gjest GreenSky
Skrevet (endret)

Definisjoen på rik? Når vi snakker om rik, tenker mange på rik a la Røkke, og ikke resten av oss.

MEN:

I følge mange er "deg og meg" ufattelig rike. Det trenger ikke være snakk om mange kronestykkene å gi bort for hjelpe noen. Det som er lite for oss, kan være mye for andre.

Nei, vi har ingen plikt til det, men det skader ikke med litt hjerterom.

Hvor vanlig er det å gi bort penger? Norge skal visstnok være et veldig gavmildt land ved pengeinnsamlinger, oa. Men jeg tror fint vi hadde hatt råd til å gi mer enn et par tiere en gang i blant når bøssebæreren står og skrangler med bøssa si.

Endret av GrønnSky
Skrevet

Rike mennesker, som har bygget sin rikdom sjøl, har arbeidet hardt, tatt stor risiko, og vært kreative.

Vi kan ikke lage et skattesystem hvor de som ikke har like stor innsats, skal profitere på de arbeidssomme.

Alle må har en "gulrot" å strebe mot, nemlig egne inntekter.

Skrevet
Rike mennesker, som har bygget sin rikdom sjøl, har arbeidet hardt, tatt stor risiko, og vært kreative.

Vi kan ikke lage et skattesystem hvor de som ikke har like stor innsats, skal profitere på de arbeidssomme.

Alle må har en "gulrot" å strebe mot, nemlig egne inntekter.

Betyr det at du mener at man alltid får uttelling for sin innsats? Slik kan innlegget ditt tolkes nemlig.

Skrevet

Dersom jeg hadde vært veldig rik ville jeg gitt bort noe penger, ja. Og med veldig rik mener jeg at jeg måtte hatt en del på bok, jeg ville kjøpt leilighet og slikt jeg trenger først. Jeg ville ikke gitt fordi jeg har plikt til det, men jeg synes ærlig talt det er smålig å ikke gi av godene sine dersom man har mye mer penger enn man trenger og får brukt selv.

Dessuten kan man gi penger selv om man ikke er rik, det er fullt mulig å støtte prosjekter og gi småbeløp i måneden. Dersom man føler man kan avse 100-200 i måneden, synes jeg man burde gjøre det. Alle monner drar :)

Gjest LoisLane
Skrevet
hei!

Ja, det synes jeg.

Det er urettferdig at noen kaster mat, mens andre dør av sult.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg mener det kommer an på samfunnet.

I moderne vestlige sosialdemokrati synes jeg ikke rike mennesker bør ha noen slik "moralsk plikt". Der er det nemlig staten sin oppgave å ta seg av de fattige, og de rike bidrar indirekte til dette gjennom skatt.

I et mer borgerlig samfunn som USA der ikke staten har mulighet/plikt til å ta seg av alle som faller utenfor synes jeg derimot at de rikeste burde vurdere å drive veldedighet.

Skrevet
I moderne vestlige sosialdemokrati synes jeg ikke rike mennesker bør ha noen slik "moralsk plikt". Der er det nemlig staten sin oppgave å ta seg av de fattige, og de rike bidrar indirekte til dette gjennom skatt.

Jeg er svært skeptisk til denne holdningen. Staten kan aldri gjøre alt. Dette er ansvarsfraskrivelse.
Skrevet

Jeg synes i hvert fall de burde følt et moralsk ansvar for å betale skatt, som alle andre, og ikke finne lure utveier for å bli nullskatteytere. De nyter jo godene av å bo her, så hvorfor skal de ikke bidra?

Skrevet
Jeg synes i hvert fall de burde følt et moralsk ansvar for å betale skatt, som alle andre, og ikke finne lure utveier for å bli nullskatteytere. De nyter jo godene av å bo her, så hvorfor skal de ikke bidra?

Hvilke goder er det de nyter her i landet som de selv ikke har råd til å betale for?

Skrevet

Tja.. veier, skoler, sykehus, offentlig kommunikasjon om de lar bilen stå i ny og ne, det vi har er jo bygget opp av skattepenger i stor grad... selv om jeg ikke nå sitter med lista klar i hodet. Sikkert mye vi ikke tenker over også...

Noen bruker selvfølgelig private sykehus, og jeg vet ikke hvordan det funker, men betaler man da HELE pakka selv? Om man legges inn for et alvorlig infarkt f.eks. og blir liggende en stund....

Og sykepenger ved sykdom... har de alle private sykeforsikringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...