AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #1 Skrevet 22. august 2024 Hei! Gutten min som nå har begynt i 3.klasse, leser fort og ord rett, men ganske monotont. Altså, lite innlevelse. Han leser fint gjennom leseleksen (vanskeligste nivå), men uten særlig innlevelse. Leser nok mest for at det må gjøres, det er kjedelig, sikkert også kjedelige tekster i hans øyne. Det er altså en oppgave som må gjøres, uten at det er mer interesse enn det. Hvordan er det med deres nå 3.klassinger? Leser de med mye innlevelse, rett trykk på enkelte ord osv? Siden han leser veldig bra ellers, er nettopp innlevelse (leseflyt) som er tilbakemelding som skal øves på. Men når gutten pløyer gjennom for å bare bli ferdig, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal øve med han, på en måte som ikke gjør leseleksen enda mer kjedelig enn den allerede er? Anonymkode: e9e30...68e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #2 Skrevet 22. august 2024 Nei, de leser fordi de må. De ligger langt frem på lesing. Flere år faktisk. Men de forstår ikke poenget med å lese med innlevelse. Noe jeg også forstår egentlig. Skole tekster er kjedelige. Har 2 jenter på 7 og 11 som har lest Harry Potter alene siden andre klasse. De klarer fint å leve seg inn i teksten hvis de er interessert. Skole er noe helt annet. Så jeg maser ikke noe på det.. Anonymkode: f67a1...903 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå